Ärsyttävä nykyajan puhetapa: kyllä
Parin viime vuoden aikana hurjasti yleistynyt ärsyttävä tapa käyttää kyllä-sanaa. Rasittavan kuuloista.
Tänään naapurin ämmä totesi jutellessamme pihalla "Käytiin viikonloppuna kylpylässä. Vilkasta oli kyllä" Menetin totaalisesti malttini ja aloin huutaa "KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ; KYLLÄ, KYLLÄ..." ja naapuri häipyi sisälle.
Mistä tää tyyli tulee? Miksi ei voi käyttää kyllä-sanaa normaalisti vaan tunkea se outoon lauserakenteeseen. Esimerkiksi näihin törmää:
"Rahaa löytyy kyllä"
"Yllättynyt olin kyllä"
"Lämmintä oli kyllä"
Rasittavan kuuloista! Lopettakaa!
Kommentit (53)
Kyllä sinulla ap on pienet murheet, kyllä näin on.
Kehitä itsehillintääsi. Vaikutat jotenkin epätasapainoiselta.
Minä ymmärrän ap:ta. Kestämätön tuo tapa!
Mua ärsyttää huomattavasti enemmän nykyään tyyli kun ihmiset aloittaa puhumisen
sanomalla ääää tai öööö, ja sitten vasta alkaa normi puhe,
todella rumaa, mutta seuratkaapa niin saman toteatte.
Pakko todeta ap, että AV-mamma olet kyllä.
Mutta jatka samaa rataa, go go, pidä maine yllä!
Ymmärrän sua. Useimmilla ihmisillä on jokin tietty piirre, mitä inhoaa muissa ihmisissä, esim. jotakuta muuta ärsyttää jonkun puhetyylissä sanojen "faija" ja "mutsi" käyttö.
Myönnän, se oon mä, jota noi ärsyttää, tuntuu oudolta jos joku kysyy multa "mitä sun faijas tekee työkseen?" Arrgh, ei mull oo faijaa, vaan isä! :D
Itsessäni vihaan sitä, että toistan sanojani usein, ja käytän paljon niinku-sanaa.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 22:10"]
Kyllä sinulla ap on pienet murheet, kyllä näin on.
Kehitä itsehillintääsi. Vaikutat jotenkin epätasapainoiselta.
[/quote]
Kyllä-sanan käyttö noin ei ole ärsyttävää. Niin on tehty kauan. Esimerkiksi "Kylläpä on kaunis päivä" "Minä kyllä haluan suklaata" on ok.
Mutta "Satanut ei ole, pilvistä on kyllä." "Maito on loppu, piimää löytyy kyllä" aargh!!!!
t.ap
voi olla kyllä, että puhun myös noin. en ole kyllä koskaan tullut edes ajatelleeksi koko asiaa.. kylläkyllä.
Kyllästyttää kylläyttelyt ja kaikki kylläytyminen. Niin olen kylläinen kyllistä.
Vittu sä ap oot kyllä idiootti. Voisit mennä kyllä ittees. On varmaan synkkää sun elämäs kyllä.. :(
Olet sinä ap hullu kyllä.