Ärsyttävä nykyajan puhetapa: kyllä
Parin viime vuoden aikana hurjasti yleistynyt ärsyttävä tapa käyttää kyllä-sanaa. Rasittavan kuuloista.
Tänään naapurin ämmä totesi jutellessamme pihalla "Käytiin viikonloppuna kylpylässä. Vilkasta oli kyllä" Menetin totaalisesti malttini ja aloin huutaa "KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ, KYLLÄ; KYLLÄ, KYLLÄ..." ja naapuri häipyi sisälle.
Mistä tää tyyli tulee? Miksi ei voi käyttää kyllä-sanaa normaalisti vaan tunkea se outoon lauserakenteeseen. Esimerkiksi näihin törmää:
"Rahaa löytyy kyllä"
"Yllättynyt olin kyllä"
"Lämmintä oli kyllä"
Rasittavan kuuloista! Lopettakaa!
Kommentit (53)
En jaksa lukea koko ketjua kyllä.
Kyllä juttu on niin, että kyllähän se olet sinä, joka kyllä teet asiasta kyllin vaikeaa.
Voin kuvitella myös AP:n huutamassa naapurille "KYLLÄ KYLLÄ KYLLÄ" Kyllä.
Taitaa olla aloittjassa jotain vikaa kyllä...
Taitaa sinussa olla enemmän ongelmaa kuin tuon sanan käyttäjissä.
KYLLÄ KYLLÄ KYLLÄ KYLLÄ KYLLÄ KYLLÄ
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:54"]
Taitaa sinussa olla enemmän ongelmaa kuin tuon sanan käyttäjissä.
[/quote] Samaa mieltä olen kyllä.
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:55"]Kyllä osalla on pienet murheet.
[/quote]
Niin on kyllä
[quote author="Vierailija" time="31.01.2014 klo 21:55"]Kyllä osalla on pienet murheet.
[/quote]
Niin on kyllä
Olen samaa mieltä kyllä. Tämä palsta on ihan kiva kyllä. Tulee katsottua peiliin kyllä.
Sulla taitaa ap kyllä olla hermot kireällä... Rentoutumista tarvitsisit kyllä.
Positiivinen lause on parempi, kuin negatiivinen. Kyllä näin on!
Se on ap kylläkin niin, että ongelma on sinulla eikä noilla yllin kyllin kyllää käyttävillä keskustelukumppaneillasi. Harmittavaahan se on kyllä, jos toisella on levy päällä koko ajan, mutta kyllähän sen toisaalta ymmärtää - ei kylläkään sitten jos ne on kirosanoja.
Kyllä ei ole mikään uusi ilmiö tämä kyllä-sanan viljely. Isovanhempamme sitä vielä meitä enemmän puheessaan on viljellyt.
Ärsyttävää;
-sanojen vääntäminen englantilaistettuun muotoon
-laiska sanojen lyhentäminen (teini-ilmiö). Tuntee itsensä epätärkeäksi kun toinen ei jaksa kirjoittaa tai lausua koko sanaa.
-Mies 28v-
Kyllä nyt pitäisi ottaa vähän rauhallisemmin. Olisin minäkin lähtenyt sisälle kyllä.
EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI EI, helpottikuo ap?