Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaupan myyjänä ärsyttää asiakkaat, jotka kaupan sulkeuduttua ei

Vierailija
26.01.2014 |

tule suoraan kassalle, vaan hakevat vielä jotain. Kun sulkemisaikaan kuulutetaan että kauppan suljettu. Eikä olla edes mikään automarket vaan pienehkö market niin luulisi että kassalle ehtiis heti kun kuulutus on tullut tai fiksuna katsoisi kelloa ja olisi kaupasta ulkona ennen sulkemisaikaa.

Kommentit (198)

Vierailija
41/198 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se viime tingassa tuleminen kauppaaon on yhtä ärsyttävää kuin se, että asiaks koittaa 8.55 ostaa sitä kaljaa ja aiheuttaa ruuhkaa siinä kassalla ja valittaa "ihme systeemistä", joka ei todellakaan oo kassojen vaan Päivi Räsäsen ja muitten perseitten syytä.

Vierailija
42/198 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua häiritsee eniten se, että jotkut asiakkaat tulevat vielä sulkemisajan jälkeen kyselemään ja vaatimaan palvelua, sekä tuotetietoa. Joskus kun olen ystävällisesti pyytänyt palaamaan seuraavana päivänä, kun osaavaa henkilökuntaa on paikalla, on asiakas saanut hienoisen raivokohtauksen. En tajua, miten joku voi olettaa saavansa erikoispalvelua klo 21.15 kun myymälä suljetaan 21.00.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/198 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä valitukset menevät hieman väärään osoitteeseen. Kuka käskee päästämään asiakkaat sisään viimeiseen asti? Kauppias. Kuka ei heitätä asiakkaita ulos sulkeutumisajan jälkeen? Kauppias. Kuka käskee tekemään ylitöitä ilman korvausta? Kauppias. Tästä voisi päätellä jotain siitä, kenelle kannattaa valittaa, jos haluaa tilanteeseen mitään muutosta.

Vierailija
44/198 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:48"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:41"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:25"]

No joo, entisenä kaupan työntekijänä mun mielestä tuo on ihan normaali asia, josta on turha syyttää asiakkaita. Ovet pidetään auki ja asiakkaita päästetään sisään sulkemisaikaan asti, silloin on ihan odotettavaa että menee yli sulkemisajan kunnes asiakkaat ovat saaneet ostoksensa kerättyä ja maksettua. Jos työaika ei riitä kaupan sulkemiseen, oikea kode napinalle on työnantaja, ei asiakkaat. 

[/quote]

Ja työnantaja tietenkin kuuntelee "napisijaa" suurella ja myötätuntoisella intensiteetillä, kehittäen ongelmaan välittömän ratkaisun? Taitaa oikeesti tulla kuitenkin monoa heti tilaisuuden tullen.

[/quote]

En tiedä kuunteleeko, mutta työantaja on laatinut systeemin jossa kassojen työaika päättyy liian pian kaupan ovien sulkemisen jälkeen. Ei se asiakkaan vika ole.

[/quote]

No voihan sitä silti käyttäytyä fiksusti, vaikkei syyllinen tähän kaupan aukiolokysymykseen  olisikaan? En minäkään yritä esim. pankkiin minuuttia vaille, vaan hoidan homman niin, että asiani ehditään hoitaa ilman kiirettä, ja virkailijan työajalla. Ei se vika siinä myyjässäkään ole. Järjen käyttö on sallittua.

Vierailija
45/198 |
26.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:34"]

Pointti tuskin on ne muutamaa minuuttia sulkemisajan jälkeen kassalle tulevat, vaan esimerkiksi lauantaisin 17.50 viikonloppuostoksille saapuvat asiakkaat kolmen lapsensa kanssa. K-supparissa töissä olleena voin sanoa, että siellä on asiakkaita valkkaamassa lauantaikarkkejaan vielä lähempänä puoli seitsemään. Palkkaa maksetaan 18.15 asti. Usein kassalta pääsi lähtemään 18.20 tai vähän jälkeen, sitten tilitys ja vaatteiden vaihto.... Eli kyllä minunkin mielestäni on asiakkaalta ajattelematonta käytöstä tulla isoille ostoksille juuri ennen sulkemisaikaa. On ihan eri asia juosta hakemassa vaikka litra maitoa sillon 21.00, kyllä sen saa hakea, tottakai. 

[/quote]ei sun siellä kassalla tarvi olla 18.15 jälkeen enää. Kyllä vartija ohjaa asiakkaat ulos ennen aamua

Vierailija
46/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:57"]

No joo, entisenä kaupan työntekijänä mun mielestä tuo on ihan normaali asia, josta on turha syyttää asiakkaita. Ovet pidetään auki ja asiakkaita päästetään sisään sulkemisaikaan asti, silloin on ihan odotettavaa että menee yli sulkemisajan kunnes asiakkaat ovat saaneet ostoksensa kerättyä ja maksettua. Jos työaika ei riitä kaupan sulkemiseen, oikea kode napinalle on työnantaja, ei asiakkaat. 

[/quote]

Ja työnantaja tietenkin kuuntelee "napisijaa" suurella ja myötätuntoisella intensiteetillä, kehittäen ongelmaan välittömän ratkaisun? Taitaa oikeesti tulla kuitenkin monoa heti tilaisuuden tullen.

[/quote]

En tiedä kuunteleeko, mutta työantaja on laatinut systeemin jossa kassojen työaika päättyy liian pian kaupan ovien sulkemisen jälkeen. Ei se asiakkaan vika ole.

[/quote]

No voihan sitä silti käyttäytyä fiksusti, vaikkei syyllinen tähän kaupan aukiolokysymykseen  olisikaan? En minäkään yritä esim. pankkiin minuuttia vaille, vaan hoidan homman niin, että asiani ehditään hoitaa ilman kiirettä, ja virkailijan työajalla. Ei se vika siinä myyjässäkään ole. Järjen käyttö on sallittua.

[/quote]

Kyllä minä asiakkaana katson, että voin asiani hoitaa kaupassa, pankissa tai muussa palvelulaitoksessa jos minut kerran sinne aukioloajan puitteissa on sisään päästetty. Ei ole minun asiani selvittää monelta pankkivirkailijan työaika päättyy ja mitä työtehtäviä hänellä on vielä hoidettavana sen jälkeen kun asiakkaat ovat poistuneet.

Mutta kohtuus toki kaikessa. En lähde pankkiin hakemaan lainaa minuuttia ennen sulkemisaikaa, tai kauppaan tekemään viikon ruokaostoksia juuri sulkemisaikaan.

Oikea kohde kaupan työntekijöiden valitukselle aiheesta on kuitenkin se kauppias tai työnantaja, ei maksava asiakas.

Vierailija
47/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai työvaatteiden vaihto missään kuulu työaikaan?

Vierailija
48/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menin kerran kauppaan paria minuuttia vaille sulkemisaikaa, olin kassalla minuutin yli. Kassa(vanhempi, kyllästyneen oloinen nainen) valitti minulle ikävään sävyyn, kuinka hän haluaa päästä joskus kotiin, miksi en voi toimia kuin normaalit ihmiset. Olin hieman ihmeissäni, luulisi että tuollainen on työnantajan silmissä kiellettyä.

Vierailija
49/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Kyllä minä asiakkaana katson, että voin asiani hoitaa kaupassa, pankissa tai muussa palvelulaitoksessa jos minut kerran sinne aukioloajan puitteissa on sisään päästetty. Ei ole minun asiani selvittää monelta pankkivirkailijan työaika päättyy ja mitä työtehtäviä hänellä on vielä hoidettavana sen jälkeen kun asiakkaat ovat poistuneet.

Mutta kohtuus toki kaikessa. En lähde pankkiin hakemaan lainaa minuuttia ennen sulkemisaikaa, tai kauppaan tekemään viikon ruokaostoksia juuri sulkemisaikaan.

Oikea kohde kaupan työntekijöiden valitukselle aiheesta on kuitenkin se kauppias tai työnantaja, ei maksava asiakas.

[/quote]

En ole koskaan pitkän kaupallisen urani aikana kenenkään kuullut valittavan asiakkaalle. Koska työnantajan kanssa on suurin piirtein "ammatillinen itsemurha" ottaa tällaisia asioita puheeksi, toivovat asiakaspalvelijat luonnollisesti asiakkailta edes jonkinlaista ymmärrystä ja rohkeimmat jopa hienoista arvostustakin. Voisi ilmetä mielellään vaikka ostoskäyttäytymisessä (aukioloajat).

Vierailija
50/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä tätä suomalaista tyyliä, jossa ei tunneta asiakaspalvelua alkuunsakaan. Huomaa, että olette töissä vieraalla ja kaupan myynti ei kiinnosta teitä pätkän vertaa. Missään muualla maailmassa ei kauppaa suljeta, jos asiakas on vielä ostamassa jotain. Kauppa ennen kaikkea!

Omistan miehen kanssa kaksikin pienehköä liikettä ja tasan palvelu jatkuu, kunnes viimeinen on tavaransa saanut. Ovi voidaan vetää kiinni, mutta sisällä olevat palvellaan. Ja olenpa joskus vielä koputuksesta avannut oven, vaikka ehdin juuri laittaa kiinni. Raha on tervetullutta ja toivon, että sen ymmärtää myös nämä palkkatyöläiset.

Vierailija
51/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:46"]

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:23"]

Viime minuutilla kauppaan kälppiminen on vaan ihan hemmetin epäkohteliasta varsinkin, jos ei tajua hoitaa ostoksiaan nopeasti. Yleensä viimeisellä minuutilla asioivilla ei edes ole mitään syytä, miksei kauppaan olisi voinut tulla aiemmin, ei vaan jaksa eikä kiinnosta, kun ei ole oma työaika kyseessä. 

Kaikki asiakaspalvelutyössä olevat tietää, että viimetinkaiset tyypit ärsyttää ja tekee sen usein tahallaan, oli sitten töissä kaupassa, kahvilassa, päiväkodissa, uimahallissa, virastoissa tms. 

[/quote]

Eikö teillä kellokortit raksuta plussaa koko sen ajan kun olette töissä yliaikaa? Minusta se on älyttömän hyvä systeemi. Työpaikallani asiakaspalvelussa minulla on aikaa istua vaikka kuinka kauan palvelemassa, saanhan plussaa koko ajan saldooni ja voin käyttää sen myöhemmin hyväkseni. Toki bussini lähtöön on aikaa sopivasti, ei onneksi sillä minuutilla lähde. Omalla autolla ei haittaisi sitäkään vertaa.

[/quote]

Siltä varalta ettet trollaa: Kaupoissa, ainakaan niissä liikkeissä joissa olen itse työskennellyt, ei ole kellokorttisysteemiä. Siellä ollaan palkatta niin kauan kuin pakko on - ja kassaa ei voi jättää tilittämättä ellei halua varmoja potkuja.

Vierailija
52/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.01.2014 klo 23:40"]En halua kuulostaa mitenkään luokkaeroja puolustavalta, mutta tässä on jotain ammattiryhmäkohtaista. Asiantuntijahommissa (palkollisena) minulle on aivan se ja sama venyykö asiakkaan klo 16:50 soittama puhelu klo 17:00 vai 17:20 asti kun työaika loppuu ns virallisesti klo 17:00. Enää 16:30 en ota työn alle mitään hommaa missä varmasti tiedän menevän yli puoli tuntia, mutta jos oletin pärjääväni puolessa tunnissa ja meni tunti niin sitten meni, väliäkö sillä kunhan tuli hoidettua. Niistä venymisistä huomioidaan aina joskus jollain tavalla, mutta se on vain kiva bonus, ei mikään toimiva kannustin tekemään noin. Voin siis joskus aloittaa rehellisesti vartin myöhässä tai pitää pitkän oman ruokatunnin, mutta kai kaupassakin edes joskus on joku vartin tauko hoitaa omia asioita tai vaikka palstailla kassalla odotellessa että joku tulisi ostoksineen?

Ja menen kyllä kauppaan joskus minuuttia ennen sulkemisaikaa vain koska voin, olkoonkin että silloin on yleensä itselläkin sen verran kiire että hoidan asian mahdollisimman nopeasti.

Kinatkaa työnantajienne kanssa (tai liiton kanssa jos ette itse uskalla) siitä riittääkö 15 min ylimeno sulkemisrutiinien hoitamiseen. Ei se ole maksavan asiakkaan ongelma.

[/quote]

Tämä oli kyllä malliesimerkki kommentoinnista, kun on pakko päästä sanomaan jotain, vaikka ei oikeasti tiedä asiasta yhtään mitään.

Vierailija
53/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:04"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Tokihan sinä voit, mutta jos kauppaan menee kello 20.59 eikä pidä kiirettä, on kyse silkasta itsekkyydestä.

minusta aukioloajat ovat varsin selkeät. Kauppa on AVOINNA 9-21, eli tuon ajan puitteissa kauppa on auki. Siinä ei lue "sisällä oltava viimeistään kello 21". Koska minuutilleen tuota on mahdoton noudattaa, on suotavaa olla viimeistään kello 21 kassajonossa.

Mikäli kello 21 ovet sulkeutuisivat, luulen että mattimyöhäsetkin tämän tajuaisivat. Eivätkä riskeeraisi jäämästä yöksi kauppaan.

Vierailija
54/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:18"]Mä en ymmärrä tätä suomalaista tyyliä, jossa ei tunneta asiakaspalvelua alkuunsakaan. Huomaa, että olette töissä vieraalla ja kaupan myynti ei kiinnosta teitä pätkän vertaa. Missään muualla maailmassa ei kauppaa suljeta, jos asiakas on vielä ostamassa jotain. Kauppa ennen kaikkea!

Omistan miehen kanssa kaksikin pienehköä liikettä ja tasan palvelu jatkuu, kunnes viimeinen on tavaransa saanut. Ovi voidaan vetää kiinni, mutta sisällä olevat palvellaan. Ja olenpa joskus vielä koputuksesta avannut oven, vaikka ehdin juuri laittaa kiinni. Raha on tervetullutta ja toivon, että sen ymmärtää myös nämä palkkatyöläiset.

[/quote]

Niin kauan kun työnantajaa ei tippaakaan kiinnosta rivimyyjän työolot tai kohtuullisen palkan maksaminen, en näe mitään syytä, miksi rivimyyjää kiinnostaisi paljonko voittoa yritykselle tippuu. Tottakai itseomistetut pikkuputiikit on täysin eri asia, kun myynti vaikuttaa suoraan siihen, syökö pihviä vai jauhelihaa ensi kuussa! Ei näitä voi mitenkään verrata.

Vierailija
55/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä toimin näin

Vierailija
56/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut asiakkaat on niin ajattelemattomia, ei kiinnosta että myös myyjillä on työn ulkopuolista elämää

Vierailija
57/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä ainakin valitetaan asiakkaille, jotka eivät osaa käyttäytyä niin että myyjällä olisi helpompaa. Ihme asenne asiakaspalveluun. Ymmärrän hyvin sitä joka kohteliaasti esitti että lauantainamusia ei tarvitsisi kaikessa rauhassa valita enää puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, mutta en tajua muutamasta minuutista narinaa, kun se kuitenkin on vielä työaikaa.

Meidän kaupassa työntekijät jakavat ne sulkemistyöt niin, että kaikki pääsevät suurinpiirtein ajoissa kotiin. Vaatteiden vaihto ei tosiaan kuulu työaikaan.

Vierailija
58/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:18"]

Mä en ymmärrä tätä suomalaista tyyliä, jossa ei tunneta asiakaspalvelua alkuunsakaan. Huomaa, että olette töissä vieraalla ja kaupan myynti ei kiinnosta teitä pätkän vertaa. Missään muualla maailmassa ei kauppaa suljeta, jos asiakas on vielä ostamassa jotain. Kauppa ennen kaikkea!

[/quote]

Maksatko ihan suosiolla ylityökorvaukset, kun venyy? Vai jäätkö pelkästään itse palvelemaan? Itse olen yrittäjäperheestä, mutta silti minusta  työaikojen puitteissa on yleensä pysyttävä. Työntekijää on siinä asiassa kunnioitettava. Jos haluaa pitää työajoistaan kiinni, ei siis ymmärrä asiakaspalvelusta mitään, eikä kaupan myynti kiinnosta pätkän vertaa? Luulin, että nyt puhutaan myynnin ammattilaisista, eikä ylämaan karjasta...

Vierailija
59/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:07"]

Ei kai työvaatteiden vaihto missään kuulu työaikaan?

[/quote]

Olin juuri viime kesänä kokoonpanohommissa, jossa työvaatteiden vaihto oli työaikaa. Olin aikaisemmin töissä kassalla, jossa ei tietenkään maksettu mistään "ylimääräisestä", niin ihmettelin asiaa tiiminvetäjälle. Hän argumentoi mielestäni varsin hyvin: työpaikka ei halua, että tehdään töitä sopimattomissa vaatteissa (eli toisin sanoen kotivaatteissa), joten täysin aiheellista pitää sitä työaikana.

Vierailija
60/198 |
27.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="27.01.2014 klo 00:30"]

Täällä ainakin valitetaan asiakkaille, jotka eivät osaa käyttäytyä niin että myyjällä olisi helpompaa. Ihme asenne asiakaspalveluun. Ymmärrän hyvin sitä joka kohteliaasti esitti että lauantainamusia ei tarvitsisi kaikessa rauhassa valita enää puoli tuntia sulkemisajan jälkeen, mutta en tajua muutamasta minuutista narinaa, kun se kuitenkin on vielä työaikaa.

Meidän kaupassa työntekijät jakavat ne sulkemistyöt niin, että kaikki pääsevät suurinpiirtein ajoissa kotiin. Vaatteiden vaihto ei tosiaan kuulu työaikaan.

[/quote]

Mä en ainakaan puhunut mistään maitopurkin pikanoudosta, vaan kuusihenkisen perheen "minuuttia vaille ostoksista". Vois ihan pysyä asiassa. 

Helppoudestakaan ei kukaan ole sanonut mitään, vaan toivonut, että käytettäisiin talonpoikaisjärkeä, ja varattais siihen ostosreissuun puoli tuntia enemmän aikaa? Liikaa ilmeisesti?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän