Karppasin 4kk, painoa lähti 31 kg, maksan rasvasta hävisi 83% ja diabetes parantui
Kommentit (206)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt joskus saman. Tuli korkojen kera takaisin, kun lopetin karppaamisen.
Onnea matkaan, että jaksat karpata loppuelämäsi :)
No eihän siinä ole mitään järkeä, että lopettaa hyvän ruokavalion, jolla saa loistavia tuloksia.
Miksei jaksaisi syödä älyttömän hyvää ruokaa loppuelämänsä? Minä ainakin jaksan 😄Aika moni kokee, että joutuu karppaamisen vuoksi kieltäytymään liian monesta hyvänä pitämästään ruoasta. Sinä et selvästikään kuulu heidän joukkoonsa.
Lisäksi monen työpaikkaruokalan tarjonta on sellaista, että siitä on vaikea koostaa karppaamiseen sopivaa lounasta. Monesta taas omien eväiden tekeminen töihin on vaivalloista.
https://www.ecowatch.com/why-grass-fed-butter-is-one-of-the-healthiest-…
*evääksi;-)*
Vierailija kirjoitti:
Mä oon hiljakseen laihdutellut tavallisten ravitsemussuositusten mukaan, suht rennosti nyt 6kk. Vaatteet pikkasen löysemmät vatsan kohdalta. Vaakaa ei ole, mutta kiloja ei ainakaan viittä enempää ole lähtenyt, todennäköisesti 2-3kg.
Kolesteroliarvot ei ole laskeneet, mutta verensokeri on palannut koholla olevista arvoista normaalin rajoihin ja verenpaine myös.
Syön ihan normaalia ruokaa, hiilarit pääsääntöisesti täysjyvää, rehuja n.700g päivässä. Muten en juurikaan kiinnitä huomiota siihen mitä syön. Suolan määrä on ainut, jota todella tarkkailen ja maitotaloustuotteita välttelen, koska en pidä niistä.
Tää sopii mulle, karppaus joillekkin muille.
"Hiilarit pääsääntöisesti täysjyvää" Tiedätkö, mitä hiilarit ovat?
Vierailija kirjoitti:
Karppaaminen on tutkitusti tehokas tapa laihduttaa. Ongelmaksi kuitenkin tulee se, että harvan itsekuri riittää siihen, että noudattaisi niin tiukkaa ruokavaliota koko loppuelämän. Ja jos sitten siirtyy takaisin tavallisempaan ruokavalioon, kilot tulevat helposti takaisin
Mitä ihmeen itsekuria tarvitaan siihen, että syö ravitsevaa ja hyvänmakuista ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt joskus saman. Tuli korkojen kera takaisin, kun lopetin karppaamisen.
No eihän siinä ole mitään järkeä, että lopettaa hyvän ruokavalion, jolla saa loistavia tuloksia.
Miksei jaksaisi syödä älyttömän hyvää ruokaa loppuelämänsä? Minä ainakin jaksan 😄Aika moni kokee, että joutuu karppaamisen vuoksi kieltäytymään liian monesta hyvänä pitämästään ruoasta. Sinä et selvästikään kuulu heidän joukkoonsa.
Lisäksi monen työpaikkaruokalan tarjonta on sellaista, että siitä on vaikea koostaa karppaamiseen sopivaa lounasta. Monesta taas omien eväiden tekeminen töihin on vaivalloista.
Eihän vika silloin ole ruokavaliossa, vaan syöjän laiskuudessa. Karppaajan eväät eivät suinkaan ole vaivalloisia valmistaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä karppaaja saa vitamiininsa ja kuitunsa?
Oikeasti? Syön vhh:sti, lähemmäs kilon kasviksia päivässä, hyviä rasvoja ja lihaa vähän. Mistähän ne vitamiinit ja kuidut virallistetrveellisellä ruokavaliolla tulee, leivästä?
Mahtavaa! Paljon onnea sinulle!
Minullekin jonkinlainen hyväkarppaus on helpoin keino pudottaa painoa, kun sen avulla mieliteot pysyvät poissa. Olen myös hiilariherkkä ja diabetesriskin vuoksi laihdutan normaalipainon ylärajoilta. Karppaus pitää verensokerin heilahtelut hyvin kurissa mikä helpottaa/mahdollistaa kalorivajeen pitämistä. Itse en syö lainkaan punaista lihaa ja täysjyväriisiäkin syön kovina treenipäivinä. Mielestäni ruokavalioni on ihan terveellinen.
Kannattaa varautua parin kilon nestemäärän nousuun jos lisäät taas hiilareita. Se ei ole rasvaa eikä vaarallista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karppaaminen on tutkitusti tehokas tapa laihduttaa. Ongelmaksi kuitenkin tulee se, että harvan itsekuri riittää siihen, että noudattaisi niin tiukkaa ruokavaliota koko loppuelämän. Ja jos sitten siirtyy takaisin tavallisempaan ruokavalioon, kilot tulevat helposti takaisin
Mitä ihmeen itsekuria tarvitaan siihen, että syö ravitsevaa ja hyvänmakuista ruokaa?
Itsekuria tarvitaan siihen, että on syömättä omasta mielestään herkullista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän vika silloin ole ruokavaliossa, vaan syöjän laiskuudessa. Karppaajan eväät eivät suinkaan ole vaivalloisia valmistaa.
Terveiden elämäntapojen noudattaminen onkin helppoa, jos jaksaa olla tarpeeksi ahkera. Kaikki eivät jaksa. Sellaisille ihmiselle toimivat usein paremmin ohjeet, jotka eivät vaadi yhtä suurta ahkeruutta.
Mun mies pudotti vhh 17 kiloa 8v sitten eikä ole tullut takaisin. Db2 rauhoittui, verenpainelääkkeet lopetettiin ja kolesteroli on hyvä.
Kuitua saa helposti kasviksista, täysjyvästä tai rukiista (1-2 siivua päivässä), pähkinöistä, siemenistä ja marjoista.
Emme ole kokeneet tätä vaikeaksi, eihän tässä tarvitse muuta kuin jättää leivät, peruna ja riisi pois. Kaikkea muuta hiilaria syömme mutta pienempiä määriä. Emme läträä rasvalla, päinvastoin tuplasimme tai triplasimme kasvisten määrän muutenkin hyvässä ruokavaliossa.
Esimerkkipäivä nyt kun ollaan etänä eli kotona:
- aamiainen ukkojugurttia marjojen kanssa 2 dl 15 g, ruisleipäsiivu juustolla ja kinkulla 10g
- kinkku/juusto munakas tai kanttarellimunakas tai kesäkurpitsamunakas 3-4 g tai vaikka kasvissosekeitto 3dl raejuustolla 15g
- päivällinen paistettua broileria/possua/nautaa/kalaa uunijuureksilla ja kermaviilikastikkeella 25g
- iltakahvi ja pieni itsetehty korvapuusit 16g
- iltapala smoothie jossa sokeritonta marjakeittoa, ukkojuggea, mustikoita, 1/2 banaani, 1 tl tahinia 11g. Vaihtoehtoisesti vaikka toinen leipäsiivu hummuksella ja kasviksilla
Noista tulee n 82g ja on terveellistä ja hyvää - herkutellakin saa pullalla jos haluaa! Itse syön sen tilalla mieluummin siemenkeksin jossa on myös hiven hunajaa jolloin päivän annos on 70g hiilareita.
Lihan ja rasvan osuus on hyvin pieni, yleensä lisään sitä salaattiin tai ruokaan ruokalusikallisen päivässä jotta saan tarpeeksi hyvää rasvaa
Vierailija kirjoitti:
Mun mies pudotti vhh 17 kiloa 8v sitten eikä ole tullut takaisin. Db2 rauhoittui, verenpainelääkkeet lopetettiin ja kolesteroli on hyvä.
Kuitua saa helposti kasviksista, täysjyvästä tai rukiista (1-2 siivua päivässä), pähkinöistä, siemenistä ja marjoista.
Emme ole kokeneet tätä vaikeaksi, eihän tässä tarvitse muuta kuin jättää leivät, peruna ja riisi pois. Kaikkea muuta hiilaria syömme mutta pienempiä määriä. Emme läträä rasvalla, päinvastoin tuplasimme tai triplasimme kasvisten määrän muutenkin hyvässä ruokavaliossa.
Esimerkkipäivä nyt kun ollaan etänä eli kotona:
- aamiainen ukkojugurttia marjojen kanssa 2 dl 15 g, ruisleipäsiivu juustolla ja kinkulla 10g
- kinkku/juusto munakas tai kanttarellimunakas tai kesäkurpitsamunakas 3-4 g tai vaikka kasvissosekeitto 3dl raejuustolla 15g
- päivällinen paistettua broileria/possua/nautaa/kalaa uunijuureksilla ja kermaviilikastikkeella 25g
- iltakahvi ja pieni itsetehty korvapuusit 16g
- iltapala smoothie jossa sokeritonta marjakeittoa, ukkojuggea, mustikoita, 1/2 banaani, 1 tl tahinia 11g. Vaihtoehtoisesti vaikka toinen leipäsiivu hummuksella ja kasviksilla
Noista tulee n 82g ja on terveellistä ja hyvää - herkutellakin saa pullalla jos haluaa! Itse syön sen tilalla mieluummin siemenkeksin jossa on myös hiven hunajaa jolloin päivän annos on 70g hiilareita.
Lihan ja rasvan osuus on hyvin pieni, yleensä lisään sitä salaattiin tai ruokaan ruokalusikallisen päivässä jotta saan tarpeeksi hyvää rasvaa
Sori laskin väärin 97/87. Alle sata kuitenki
Hienoa ap! Ja kyllä karppaus voi olla pysyvä elämänmuutos, itse asiassa se on lähempänä metsästäjä-keräilijän ruokavaliota kuin virallisterveellinen suositus.
Ei VHH ole tiukka ruokavalio. Siinä on aina kylläinen.
Vierailija kirjoitti:
No, nauti siitä että suonet ovat nyt täynnä kalkkia ja kolesteroolia.
Tuttavani karppasi itsensä hoikaksi, sitten oli vuorossa ohitusleikkaus ja toinenkin sydänoperaatio.
Oliko syy karppauksen vai lihavien vuosien, tiedä sitten....
Vierailija kirjoitti:
Määrää ei ole rajoitettu mutta sallittuja ruokia on rajoitettu tiukasti.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että vaikka karppaus on ollut jo vuosikymmeniä olemassa niin silti mikään pitkäaikainen tutkimus ei tue tuloksia.
Millä tahansa ruokavaliolla voi tiputtaa painoa nopeasti, mutta pysyviä tuloksia saa tutkimuksien mukaan hitaasti painoa tiputtamalla ja monipuolisella ruokavaliolla.
Itse asiassa täysin päinvastoin, vähähiilihydraattiset ruokavaliot/dieetit, ovat ylivoimaisesti kaikkein tutkituimpia kaikista ruokavalioista/dieeteistä! Joten niistä on saatu erittäin pitkäaikaisia ja niitä tukevia tuloksia! Ja nyt siis nimenomaan puhutaan todellisista tutkimuksista, ei pelkistä kyselyistä tai havainnoista!
Koko elämänsä sallittujen ruoka-aineiden miettiminen ja muiden karsiminen kuulostaa kidutukselta. Eikö kaiken kaikkiaan monipuolinen ruokavalio ilman ylensyöntiä ole se, millä pärjää?! On se kumma, että peruna ja ruisleipä on niin saatanasta, vaikka ovat olleet suomalaisten, kovaa työtätekevien, ruokavalio satoja vuosia! Siihen päälle kala ja sienet ja marjat. Liha taas on ollut harvinaista herkkua ja sitähän nämä karppaajat palvovat ja vielä rasvaa. Ei ihme, että sairaudet ja lihavuus lisääntyvät tuota menoa. Täälläkin on niin häiriytyneitä viestejä, toivottavasti joku ei ota tosissaan!
LCHF kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää, että vaikka karppaus on ollut jo vuosikymmeniä olemassa niin silti mikään pitkäaikainen tutkimus ei tue tuloksia.
Millä tahansa ruokavaliolla voi tiputtaa painoa nopeasti, mutta pysyviä tuloksia saa tutkimuksien mukaan hitaasti painoa tiputtamalla ja monipuolisella ruokavaliolla.
Itse asiassa täysin päinvastoin, vähähiilihydraattiset ruokavaliot/dieetit, ovat ylivoimaisesti kaikkein tutkituimpia kaikista ruokavalioista/dieeteistä! Joten niistä on saatu erittäin pitkäaikaisia ja niitä tukevia tuloksia! Ja nyt siis nimenomaan puhutaan todellisista tutkimuksista, ei pelkistä kyselyistä tai havainnoista!
Totta. Moni vaan ei ala edes kokeilemaan, vaikka on tosi kiva, kun ei pyöri mitään murusia lattialla, pöydillä eikä hometta missään:-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määrää ei ole rajoitettu mutta sallittuja ruokia on rajoitettu tiukasti.
Niin, kaikki huonot ruuat jätetään syömättä.
Kasviksia pitää syödä valtavia määriä pöivässä, jotta saa kuituja tapeellisen määrän verrattuna siihen että kasvisten lisäksi syö muutamia siivuja täysjyväleipää ja esim.puuroa lisäksi. Suolistosairaudet ovat kasvussa jo nuorilla, kun ei älytä syödä kuituja tarpeeksi. Jos on rahaa ja halua syödä rehuja valtavasti, niin siitä vaan. Ihmiset yleensä liioittelee raskaasti kasvisten syönnin määrää todellisuuteen verrattuna.
Ihme veetuilua täällä taas. Ei ole totta, etteikö hiilareiden vähentämisen hyvistä vaikutuksista ole tutkittua tietoa. Ei ole totta, että hiilareita vähentäessä ei syödä kasviksia. Ei ole totta, että hiilareiden vähentäminen tarkoittaa valtavaa kasaa pekonia ja juustoa. Ei ole totta, että hiilareiden vähentäminen pilaa suolistofloran.
Se toki on totta, että jos palaa vanhaan, kilot tulevat takaisin. Mutta se koskee KAIKKIA dieetejä ja ruokavalioita.
Itse olen myös vähentänyt hiilareita. Syön paljon esimerkiksi kaaleja, pähkinöitä, siemeniä, kanaa, kalaa, tofua, jonkin verran marjoja ja palkokasveja. Vaikutukset: nälkä on vähentynyt, suoliston toiminta parantunut, painonhallinta on helpottunut (en yritä erityisesti laihtua).
Aluksi olin ihan ketogeenisella ruokavaliolla, nyt lähinnä vhh:lla. Tuntuu, että nyt elimistö pääsee ketoosin helposti ja pystyy käyttämään rasvavarastoja hyväksi silloin, kun en syö. Tämä on merkinnyt sitä, että minun ei tarvitse syödä koko ajan. Olen mm. alkanut kokeilla paastoamista, jolla on todellakin tutkitusti merkittäviä terveyshyötyjä.
Ei yhtään käy kateeksi niitä, jotka syövät koko ajan jotain leipää, pullaa, pastaa ja riisiä ja kärsivät jatkuvaa nälkää. En enää koskaan palaa ainakaan jatkuvaan syömiseen, vaikka hiilareita välillä taas menisikin.