Miksi niin moni ajattelee että sähköauto ei sovi maaseudulle?
Koska nimenomaan sinnehän se sopii. Suomessa on miljoona omakotitaloa ja erityisesti maaseudulla asutaan omakotitaloissa. Ja jokaisen omakotitalon ulkoseinässä tai autokatoksessa on sähköpistoke (monesta löytyy 3-vaihe pistokekin), josta auton saa hyvin helposti ladattua. Mitään erityistä julkista latausverkostoa tuskin tarvitsee maaseutupaikkakunnalle jos lähimpään kaupunkiin on matkaa alle 100km. Valtaosa maaseutualueistakin täyttää tämän hyvin. Nykyisillä sähköautoilla ajelee helposti 250-500km ilman lataustarvetta.
Kommentit (235)
Vierailija kirjoitti:
Mites mökillä, jossa ei ole sähköjä?
Kai se mökkisi on lähempänä kuin 500 kilometriä pistorasiasta? Taidat olla aivovammainen?
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä maaseutujen sähköautoilussa on kuitenkin se puoli. että kun sähköt menee seudulta myrskyn lumisateen tai ukonilman takia, niin et liiku autolla kotoasi mihinkään.
Saattaa mennä useitakin päiviä, ennekuin linjat saadaan korjailtua.
Viimeksi tänä syksynä myrskyn aikaan, oli Kainuussa ja Pohjois-Karjalassa ja Pohjois-Savossa tuhansia ihmisiä vailla sähköä. Eikä saatu korjattua kaikkia yhdessä päivässä.
Kyllä se varmin biili maaseuduilla on edelleen tavallinen biili.
Mun ajossa yksi akullinen riittää noin viikoksi. Ja osaan varautua lataamalla sen täyteen jos on myrskyä tai tykkylunta tiedossa. Lataan myös kännykän ja powerbankit sekä taskulamput sekä ostan ruokaa varastoon ym. Normaalia varautumista maaseudulla.
Ja uusista sähköautoista saa myös sähköä tarvittaessa sinne taloon päin.
Vierailija kirjoitti:
Suurella osalla ihmisistä tietämättömyys ja väärät käsitykset ovat suurin este siirtymisessä sähköautoon. Tosiasia on kuitenkin se, että ihminen joka alkaa ajamaan sähköautolla, ei koskaan enää palaa polttomoottoriautoon. Riippumatta asuinpaikasta. Peräkärryjäkin voi nykyään vetää useammallakin sähköautolla.
Peräkärryä voi vetää useammallakin sähköautolla - montako niitä siis tarvitaan peräkärryn eteen?
Vierailija kirjoitti:
Mökillä ei ole sähköjä, syrjäiseen paikkaan olisi kallista vetää sähköt. Pitäisi rakennuttaa myös muuntamo väliin ja monta kilometriä sähkölinjaa. Aurinkopaneelit eivät tuottaisi pimeään aikaan.
Matka mökille on niin pitkä, ettei kaikkien sähköautojen ajomatka riitä yhteenkään suuntaan.
Syrjäisellä maaseudulla etäisyydet ovat pitkiä.
Olisihan sähköauto kiva, mutta se ei ole käytännössä mahdollinen.
Sähän saat sähköttömälle mökille sähköt kun hyödynnät tulevaisuudessa sähköautojen ominaisuutta (power to grid) myös luovuttaa sähköä. Auto seinään ja mökissä jääkaapit ja valot päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitrn ite huollat tai vaihdat öljyjä pukkien päällä sähköautoon? Eihän niistä nykyvehkeistä ymmärrä erkkikään mitään. Mikään takuu ei kata jos vaihtelet itse öljyjä tai jakohihnoja niihin. Oikeat tavallisen ihmisen autot on aina korjattavissa rautalangalla ja ilmatointiteipillä.
Oletan että tässä oli vähän sarkasmia mukana.
Sähköauton huoltokulut taitaa olla huomattavasti pienemmät kuin polttomoottoriautossa, lähinnä alusta jarrut yms.
Vierailija kirjoitti:
Eihän niistä nykyvehkeistä ymmärrä erkkikään mitään. Mikään takuu ei kata jos vaihtelet itse öljyjä tai jakohihnoja niihin. Oikeat tavallisen ihmisen autot on aina korjattavissa rautalangalla ja ilmatointiteipillä.
Muistan samat argumentit, kun ruiskukoneet alkoi täällä katajaisen kansan Suomessa yleistyä 80- ja 90-lukujen taitteessa. Änkyrät itki silloinkin, että miten ei pysty tämmösiä sähkö- ja tietokonevehkeitä itte korjaamaan ja miten kyllä nyt on elämä kuitti.
Vierailija kirjoitti:
Mökillä ei ole sähköjä, syrjäiseen paikkaan olisi kallista vetää sähköt. Pitäisi rakennuttaa myös muuntamo väliin ja monta kilometriä sähkölinjaa. Aurinkopaneelit eivät tuottaisi pimeään aikaan.
Matka mökille on niin pitkä, ettei kaikkien sähköautojen ajomatka riitä yhteenkään suuntaan.
Mulla on myös yksi kaveripariskunta jotka käy sähköttömällä mökillä Lapissa kaksi kertaa vuodessa ja eivät siksi voi harkitakaan sähköautoa. Heillä tosin on kaksi polttomoottoriautoa joista vaan isommalla käyvät siellä mökillä jotta kaikki tavara mahtuu mukaan. Muuten heidän elinpiiri on kymmenen kilometrin säteellä kotoa.
Mutta edes kakkosautoksi ei voi missään nimessä hankkia sähköautoa koska sähkötön mökki...
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitrn ite huollat tai vaihdat öljyjä pukkien päällä sähköautoon? Eihän niistä nykyvehkeistä ymmärrä erkkikään mitään. Mikään takuu ei kata jos vaihtelet itse öljyjä tai jakohihnoja niihin. Oikeat tavallisen ihmisen autot on aina korjattavissa rautalangalla ja ilmatointiteipillä.
Sähköauton huoltokulut taitaa olla huomattavasti pienemmät kuin polttomoottoriautossa, lähinnä alusta jarrut yms.
Tämmösille väitteille nyt numerot pöytään, eikä mitään mutua. Hankintahinta on ainaki vastaavien bensa ja sähköautojen välillä vähintään 10 000€, jolla ostaa aika paljon bensaa vuosien varrella. Kuten tuolla jo yksikin laski, että vasta 10-vuoden kuluttua ostohetkestä sähköauto alkaa kannattamaan.
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jaa, onhan teslassakin öljyä.
Itse kun noita autoja huoltaa niin nyt kun mietin mitä on tullut korjattua viime aikoina.. Kaikki samat viat löytyy myös sähköautosta.
Airbagvikaa, akun valvonnan vikaa, umpion vaihtoa, iskarit, pyörän laakerit, oven rajoitin, jarruputkea etc.
Uskaltaisin väittää että jokaisella joka nyt ajaa sähköautolla ja puolustaa niitä tässäkin keskustelussa on ollut aika monta polttomoottoriautoa aikaisemmin. Heillä on siis kokemusta molemmista ja hyvä pohja vertailla eri ominaisuuksia.
Ja jotenkin myös tuntuu että ne jotka puolustavat polttomoottoriautoja eivät ole koskaan sähköautolla pidempään ajaneet.
Maalla ei pärjää ilman omaa hevosta. Koska tahansa voi mennä sähköt poikki ja juuri silloin pitää lähteä synnyttämään tai viemään lottokuponkia. On itseasiassa parempi jos on kymmenen hevosta, kun hevonenkin voi olla ähkyssä tai kaviot solmussa. Voi sitten valita millä hevosella lähtee yön selkään viemään lottokuponkia. Lottovoitolla voi ostaa sitten tynnyrillisen bensaa, jonka voi vaihtaa naapurissa makkaraan ja hirvenlihaan.
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Itselleni suurin este sähköautolle on että itselleni liian kalliita vielä.
Jos löytyisi seuraavin kriteerein niin ostaisin.
-hinta 20000€ tai alle
-tilat vähintään noin golf/focus luokkaa
-vetokoukku, vetokykyä noin tonni
-toimintasäde noin 400km sen kärryn ja kuorman kanssa.(menopaluu veneen kanssa sähköttömälle mökille), tästä voisi vähän tinkiä jos siellä mökkikunnassa olisi latauspaikka.
VW ID4 olisi sun auto mutta hinta menee pitkäksi. Toisaalta halvemmilla ajo-/huolto-/käyttömaksuilla lyhentää lainaa nopeaan tahtiin.
Karvalakkimalli näyttäisi olevan hinnaltaan noin 50000€.
Nykyinen bensiiniautoni maksoi sen 20000€.
Jotta olisi lopulta halvempi olisi säästöillä kuoletettava noin 30000€.
Nykyinen autoni kuluttaa keskimäärin 7l/100km, matkaa pääsee 5l/km
ajan noin 15000km/vuosi.
Bensat maksaa noin 1500km vuodessa
sähköä menisi mainoksen mukaan 3000Kwh on minun sähkönhinnoilla noin 300€/vuosi
Säästöä siis noin 1200€/vuosi/ei huoltoa huomioitu vielä.
Kuoletusaika olisi siis 25v, vähän turhan pitkä
Lisäksi en saa rahoitusta 50000€ autoon, tuloni siihen liian pienet.
Haluan kyllä sähköauton, en missään tapauksessa ole niitä vastaan,
mutta se ei ole realistinen vaihtoehto ihan vielä.
Mun sähköauton viimeisin määräaikaishuolto merkkiliikkeessä maksoi noin satasen. Polttomoottoriauton huolto maksoi muistaakseni jotain 300-500 euroa, niissä oli välillä jotain laajempia huoltoja tms.
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse kun noita autoja huoltaa niin nyt kun mietin mitä on tullut korjattua viime aikoina.. Kaikki samat viat löytyy myös sähköautosta.
Airbagvikaa, akun valvonnan vikaa, umpion vaihtoa, iskarit, pyörän laakerit, oven rajoitin, jarruputkea etc.
En näitä ainakaan itse laske huoltokuluiksi, nuo on vikoja mitkä seä bensa- että sähköautossa menee takuisiin.
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airbagvikaa, akun valvonnan vikaa, umpion vaihtoa, iskarit, pyörän laakerit, oven rajoitin, jarruputkea etc.En näitä ainakaan itse laske huoltokuluiksi, nuo on vikoja mitkä seä bensa- että sähköautossa menee takuisiin.
Oikeastaan vanhojen autojen 'vikoja'. Ehkä katsellaan sitten, kun sähköautot ovat vanhoja.
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Airbagvikaa, akun valvonnan vikaa, umpion vaihtoa, iskarit, pyörän laakerit, oven rajoitin, jarruputkea etc.En näitä ainakaan itse laske huoltokuluiksi, nuo on vikoja mitkä seä bensa- että sähköautossa menee takuisiin.
Oikeastaan vanhojen autojen 'vikoja'. Ehkä katsellaan sitten, kun sähköautot ovat vanhoja.
Jep, vanhojen autojen vikoja, mutta koska ne on molemmissa samat ei niitä kannata huomioida vertailussa.
Sähkömoottorit taitaa olla aika huolettomia, koneistamoissa pyörii vielä vanhoja sorveja ainakin 60 luvulta asti.
Moottorinohjauksen luotettavuudesta mulla ei hajua.
Akut heikko ja kallis huolto kohde vanhana, mutta jos ne kestää vaikka 20v yli 70% varauskyvyllä niin kyllä se mulle riittäisi, muistaakseni Toyota antoi akuille 20v takuun.
Kyllä bensakonekin alkaa loppu olla 20 vuodessa, kilsoja voi olla puoli miljuunaa helposti.
Mun sähkökoslassa on 15 vuoden takuu akulle, 5 vuoden muille sähköosille ja kolmen vuoden takuu ns. tavallisen auton osille.
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mattilanori kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, vanhojen autojen vikoja, mutta koska ne on molemmissa samat ei niitä kannata huomioida vertailussa.
Sähkömoottorit taitaa olla aika huolettomia, koneistamoissa pyörii vielä vanhoja sorveja ainakin 60 luvulta asti.
Moottorinohjauksen luotettavuudesta mulla ei hajua.
Akut heikko ja kallis huolto kohde vanhana, mutta jos ne kestää vaikka 20v yli 70% varauskyvyllä niin kyllä se mulle riittäisi, muistaakseni Toyota antoi akuille 20v takuun.
Kyllä bensakonekin alkaa loppu olla 20 vuodessa, kilsoja voi olla puoli miljuunaa helposti.
Olen aikaisemmin ollut töissä sähkökonekorjaamossa ja pyöriihän ne sähkömoottorit kun ne on purettu, mitattu, koneistettu roottorin kaulat ja laakeroitu, mitattu staattori ja mahdollisesti käämitty uudestaan.
Suurimpiin staattoreihin mahtui sisälle seisomaan 190cm äijä.
Tesloissahan on noita moottorivikaisia ollut paljonkin, muista en tiedä.
Kuule. Jos kaikki maaseudulla hankkisivat nyt sähköauton, niin siinä olisi sähköt pimeenä jatkuvasti ylikuormituksen vuoksi...