Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2261/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta tai missä olette onnistuneet näkemään tämän 300 hlön nimilistan edes. Tuntuu että kaikki ovat nähneet tämän kuvakaappauksen ja minä en. Olisi kiva tietää onko oma nimi joukossa.

Tor-verkossa. Kaikkea sitä joutuu äiti-ihminen tekemäänkin että voi suojella itseään ja läheisiään... Anna vaikka sun etunimen kaksi ekaa kirjainta niin katson löytyykö. En jaa nimilistaa koska en halua syyllistyä rikokseen enkä olla muutenkaan paska ihminen.

Re

Vierailija
2262/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei muut jatka julkaisua?

Mikso ihmeessä jatkaisi? Niitä tietoja on kopioinut peruskierot Matti Meikäläiset tyydyttääkseen omaa perverssiä tiedonhaluaan. Tuskin ne haluaa itse silti kiristää ja nöyryyttää uhreja, se on jo vähän eri tasoista hulluutta.

Miksei Merja Meikäläiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2263/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän paniikin, mutta itse asiassa se ruokkii nyt itse itseään. Kuinka moni täältä on käynyt katsomassa tiedot tai harkitsee sitä? En minä ainakaan enkä tunne ketään, joka osaisi/viitsisi lähteä katsomaan täysin tuntemattomien henkilökohtaisia tietoja.

Nyt siis pitäisi osata laittaa paniikkiajatukset syrjään ja luottaa siihen, ettei kukaan huomaa sinua yli 40 000 nimen joukosta. Luota, että lähipiirisi ja ihmiset, joiden kanssa olet tekemisissä, eivät kannusta rikollisia. Tiedän, että se on vaikeaa, mutta juuri nyt se on ainoa keino. Vasta kun ihan oikeasti joku vihjaa tietävänsä jotain sinusta, kannattaa huolestua. Sitä ennen sitä rupeaa vain kuvittelemaan olemattomia. Ainoa keino on siis nyt teeskennellä, ettei siellä tiedoissa ole mitään tärkeää ja että ketään ne ei kiinnosta. Se on ainoa keino selviytyä. Tai on toinenkin. Tuo itse esiin läheisilleen ne kiperät tiedot, niin ei haittaa, vaikka ne tulisivatkin julkiseen tietoon. Mutta oletan, että aika harva pystyy tähän.

Itselleen valehtelu taas ei kannata koskaan. Kannattaa elää sen tiedon kanssa, että ennemmin tai myöhemmin joku tai useampikin sinut tunteva saa tietää arkaluontoisia asioitasi. Ihminen on utelias ja juoruista elävä olio, eikä se muuksi muutu.

Vierailija
2264/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vastaamolla on erittäin suuri vastuu tässä, hakkerin lisäksi.

Jos jättää auton oven auki ja avaimen virtalukkoin niin silloin ei voi kovin yllättävää olla, jos auto varastetaan.

Oikein se varkaus ei ole, mutta aika vastustamaton tilanne varkaalle. Rosvon on vaikea vastustaa melkein nenän eteen hopeavadilla tuotua ovet auki ja avain virtalukossa olevaa varastettavaa autoa.

Jos tämä rosvo tekisikin oikein eikä varastaisi autoa niin seuraava rosvo kyllä varastaa.

Rosvo on vastuussa teoistaan, mutta niin on vastaamokin sen teon mahdollistamisesta.

Tämän hetkisen ammatilaistiedon mukaan rosvoaminen on tehty erittäin helpoksi.

TOIVOTTAVASTI VASTAAMOKIN JOUTUU VASTUUSEEN, ROSVON LISÄKSI.

Ihmettelen, että vastaamon toiminta saa jatkua vaikka tällä hetkellä olisi miten hyvä tietoturva tahansa. Ja miten siellä enää käy ketään asiakkaina. Tuo on sellainen moka, että pulju kiinni - ja heti!

Vastaamossa käy tälläkin hetkellä paljon jengiä, joiden hoitoa ei voi noin vain napsauttaa poikki. Se ei toisi mitään hyvää tähän tilanteeseen, että Vastaamo laittais nyt lapun luukulle.

Vierailija
2265/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksei muut jatka julkaisua?

Mikso ihmeessä jatkaisi? Niitä tietoja on kopioinut peruskierot Matti Meikäläiset tyydyttääkseen omaa perverssiä tiedonhaluaan. Tuskin ne haluaa itse silti kiristää ja nöyryyttää uhreja, se on jo vähän eri tasoista hulluutta.

Miksei Merja Meikäläiset?

Varmasti nekin.

Vierailija
2266/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Tällä hetkellä ne tiedot ei ole luettavissa missään tor-verkossa ainakaan niin että tavallinen pölliäinen kuten minä ne sieltä näkisi. Niitä on toki kopioitu ja nyt vaan toivotaan että nämä neropatit ei laita niitä uudelleen kiertoon. En ole nähnyt mitään linkkilistoja, ne on poistettu tällä hetkellä, ja vaikka olisinkin törmännyt siihen alkuperäiseen listaan, en ikipäivänä olisi ruvennut tutkimaan kenenkään potilastietoja. Olen nähnyt vain kuvakaappauksen nimilistasta, jossa on kolmisensataa nimeä. Roikun asian äärellä, koska olen itse uhri, eli niiden joukossa jonka tiedot on hakkeroitu, eikä Vastaamo tai poliisi tiedota eikä neuvo. Haluan tietää ensimmäisenä, jos nimeni tulee näkyviin jonnekin. Oma nimeni ei ollut näiden 300 joukossa. 

Nuo tiedot kiertävät kädestä käteen, ikuisesti, kun ne on kerran ladattu. Tuhannet ihmiset ovat niitä jo lukeneet ja monella on ne tallessa ja sitäkin useammalle ne tulevat vielä leviämään. Kannattaa varautua elämään jo nyt sen tiedon kanssa, että naapurisi, lähipiirisi, ystäväsi ja työkaverisi saavat hyvinkin ajan kanssa tietää kaiken mitä olet terapiaistunnoissasi käynyt läpi. Enkä sano tätä ilkeyttäni vaan  sen mukaan miten itse suhtautuisin asiaan.

Voi herranjestas. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnostaa tietää onko naapurini tai työkaverini tuolla listalla, ja vaikka olisi, en kävisi tietoja etsimässä koska toisten kärsimyksen urkkiminen on vain mielestäni tosi alhaista. Sen lisäksi nuo tiedot ovat salassa pidettäviä ja rikoksen takia nettiin vuodettuja eli niiden lukeminen taitaa myös rikkoa lakia. Uskon aika moni tuntee myötätuntoa uhreja kohtaan ja jättää jo siksikin lukemisen sikseen.

Minä itse tekisin rikosilmoituksen ja muut toimet joita viranomaiset suosittelevat mutta en myöskään lähtisi murehtimaan tuollaisia vielä tässä vaiheessa. Niille joiden tiedot on nyt paljastettu, tilanne on tosi ikävä mutta toivottavasti tulee uusia kohuja jotta tämä asia unohtuu nopeasti.

Vierailija
2267/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän paniikin, mutta itse asiassa se ruokkii nyt itse itseään. Kuinka moni täältä on käynyt katsomassa tiedot tai harkitsee sitä?

Ainoa keino on siis nyt teeskennellä, ettei siellä tiedoissa ole mitään tärkeää ja että ketään ne ei kiinnosta. Se on ainoa keino selviytyä. Tai on toinenkin. Tuo itse esiin läheisilleen ne kiperät tiedot, niin ei haittaa, vaikka ne tulisivatkin julkiseen tietoon. Mutta oletan, että aika harva pystyy tähän.

Tota öö.

Omalla kohdalla mun terapiaistuntojen sisällössä ei ole mitään salattavaa, koska olen itse uhri enkä ole tehnyt kenellekään mitään pahaa. Mutta en tokikaan halua teeskennellä, että henkilötietoni eivät olisi rikollisten vapaassa käytössä esimerkiksi pikavippien tai nettiostosten tekemiseksi. Niinpä toimin ainoalla oikealla tavalla ja tein luottokiellot, rekisteröintikiellon, osoitteenmuutoskiellon ja muutin ja paransin salasanoja. ja tietysti tein rikosilmoituksen. Pään työntäminen pensaaseen ei ehkä ole paras tapa suojata omaisuuttaan..?

Vierailija
2268/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hyvä hakkeri voisi ladata noi tiedostot, muuttaa nimet, sossut, osoitteet, sähköpostin ja puhelinnumeron randomiksi, ehkä vaikka kirjoittaa uudet tarinat terapiasessioista ja laittaa jakoon. Ehkä saataisiin tällä tavalla väärät/valheelliset sisään ja niitä lataisi ihmiset enemmän. 

Vierailija
2269/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

miks tähän ketjuun ei voi kirjottaa??

Vierailija
2270/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Tällä hetkellä ne tiedot ei ole luettavissa missään tor-verkossa ainakaan niin että tavallinen pölliäinen kuten minä ne sieltä näkisi. Niitä on toki kopioitu ja nyt vaan toivotaan että nämä neropatit ei laita niitä uudelleen kiertoon. En ole nähnyt mitään linkkilistoja, ne on poistettu tällä hetkellä, ja vaikka olisinkin törmännyt siihen alkuperäiseen listaan, en ikipäivänä olisi ruvennut tutkimaan kenenkään potilastietoja. Olen nähnyt vain kuvakaappauksen nimilistasta, jossa on kolmisensataa nimeä. Roikun asian äärellä, koska olen itse uhri, eli niiden joukossa jonka tiedot on hakkeroitu, eikä Vastaamo tai poliisi tiedota eikä neuvo. Haluan tietää ensimmäisenä, jos nimeni tulee näkyviin jonnekin. Oma nimeni ei ollut näiden 300 joukossa. 

Nuo tiedot kiertävät kädestä käteen, ikuisesti, kun ne on kerran ladattu. Tuhannet ihmiset ovat niitä jo lukeneet ja monella on ne tallessa ja sitäkin useammalle ne tulevat vielä leviämään. Kannattaa varautua elämään jo nyt sen tiedon kanssa, että naapurisi, lähipiirisi, ystäväsi ja työkaverisi saavat hyvinkin ajan kanssa tietää kaiken mitä olet terapiaistunnoissasi käynyt läpi. Enkä sano tätä ilkeyttäni vaan  sen mukaan miten itse suhtautuisin asiaan.

Jep. Joku seiskalehti ei ole mitään tähän verrattuna. Nuo tiedot tulevat valitettavasti leviämään kuin kulovalkea. Älytöntä uskotella ihmisistä mitään muuta, aina löytyy mulkkuja ja uteliaita. Sanon tämän vain, että asianosaiset osaisivat varautua pahimpaan.

Vierailija
2271/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä kautta tai missä olette onnistuneet näkemään tämän 300 hlön nimilistan edes. Tuntuu että kaikki ovat nähneet tämän kuvakaappauksen ja minä en. Olisi kiva tietää onko oma nimi joukossa.

Tor-verkossa. Kaikkea sitä joutuu äiti-ihminen tekemäänkin että voi suojella itseään ja läheisiään... Anna vaikka sun etunimen kaksi ekaa kirjainta niin katson löytyykö. En jaa nimilistaa koska en halua syyllistyä rikokseen enkä olla muutenkaan paska ihminen.

Re

Sukunimi alkaa: H, K tai R

Vierailija
2272/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vuosia sitten kysyin että miksi terveystietoja nettiin tunkiessa ei käytettäisi jotain koodia? Ei siis mitään nimiä tai osoitteita, vaan koodia jota ei kukaan rosvo voi kohdentaa kehenkään En saanut vastausta, en varmaan nytkään.

Vierailija
2273/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jättää auton oven auki ja avaimen virtalukkoin niin silloin ei voi kovin yllättävää olla, jos auto varastetaan.

Oikein se varkaus ei ole, mutta aika vastustamaton tilanne varkaalle. Rosvon on vaikea vastustaa melkein nenän eteen hopeavadilla tuotua ovet auki ja avain virtalukossa olevaa varastettavaa autoa.

Jos tämä rosvo tekisikin oikein eikä varastaisi autoa niin seuraava rosvo kyllä varastaa.

Rosvo on vastuussa teoistaan, mutta niin on vastaamokin sen teon mahdollistamisesta.

Ihmettelen, että vastaamon toiminta saa jatkua vaikka tällä hetkellä olisi miten hyvä tietoturva tahansa. Ja miten siellä enää käy ketään asiakkaina. Tuo on sellainen moka, että pulju kiinni - ja heti!

Autovertaukseen sopisi paremmin vielä se, että auton sisätilat on täynnä muiden ihmisten arvokasta omaisuutta, jonka auton omistaja on luvannut viedä säilytykseen luotettavaan paikkaan. Mutta sen sijaan on jättänyt auton tien poskeen ja oven lukitsematta.

Vierailija
2274/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Re

Sukunimi alkaa: H, K tai R

Anteeksi, korjaan: H tai K, sori. Katsoin väärin.

Toivottavasti ei osu kohdalle. 

Vierailija
2275/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas. Minua ei henkilökohtaisesti kiinnostaa tietää onko naapurini tai työkaverini tuolla listalla, ja vaikka olisi, en kävisi tietoja etsimässä koska toisten kärsimyksen urkkiminen on vain mielestäni tosi alhaista. Sen lisäksi nuo tiedot ovat salassa pidettäviä ja rikoksen takia nettiin vuodettuja eli niiden lukeminen taitaa myös rikkoa lakia. Uskon aika moni tuntee myötätuntoa uhreja kohtaan ja jättää jo siksikin lukemisen sikseen.

Minä itse tekisin rikosilmoituksen ja muut toimet joita viranomaiset suosittelevat mutta en myöskään lähtisi murehtimaan tuollaisia vielä tässä vaiheessa. Niille joiden tiedot on nyt paljastettu, tilanne on tosi ikävä mutta toivottavasti tulee uusia kohuja jotta tämä asia unohtuu nopeasti.

Hei hyvä sinä! Tosiasia on kuitenkin ettei iso osa ihmisistä ajattele yhtä ylevästi asioista - ei sinne päinkään. Ihmisten hyvään tahtoon luottaminen on todella typerää ja naivia tällaisessa tilanteessa. Asianosaisilla on vielä helvetti edessään mistä selvitä - tästä ikuisuuteen ei voi olla varma etteikö jostain netin syövereistä napsahtaisi vanhat möröt kaapista kaikkien tietoisuuteen.

Vierailija
2276/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään mielenkiintoista että hakkeri on nyt hiljaa. Perjantaina oli se iso paketti verkossa ja nyt hiljaista. Mitä tapahtui? Hiljaiseloa ja jahtaajilta piileskelyä? Viikonloppusuunnitelmia perheen kanssa? Maksoiko joku?

Vierailija
2277/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita uhreja, jotka eivät ole kertoneet kellekään? Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Mitä teen maanantaina töissä, kun työkaverit puhuvat asiasta? Osa mahdollisesti nähnyt tietoni. Esitän tietämätöntä?

Poliisi on jo kutsunut kuulusteltavaksi useita henkilöitä, jotka ovat tiedostoja avanneet. Eli toivoa on, että tietoihin kiinni päässeet joutuvat rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Ottaa ankarasti päähän se, ettei firma ole ottanut asiassa mitään vastuuta vaan puhuu itsestään uhrina. Yritys on yritys. Bisnestä. Huonosti hoidettua sellaista. Ja heille kyse on vain rahasta / mahdollisesta konkurssista. Mutta meille uhreille kyse voi olla elämästä ja kuolemasta.

Mulle ei ainakaan tulisi mieleenkään mennä etsimään noita tietoja missään tilanteessa, puhumattakaan jos kuulisin että jonkun tutun tiedot olisi siellä. Minusta sellainen on järkyttävää ja sairasta. Päinvastoin pyrkisin suojelemaan tätä tuttuani ainakin siten, että ilmoittaisin juttujen levittelijälle etten halua kuulla ja muiden ihmisten henkilökohtaisten terapiatietojen levittely on halveksuttavaa.

En ole mitenkään erityisen kiltti tai hyvä ihminen, mutta rajansa kaikella.

Vierailija
2278/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut ko. puljusta negatiivinen kuva. Käyttävät esim paljon perheterapeutteja oikeiden psykoterapeuttien sijaan. Onneksi en ole mennyt!

Perheterapeutti on oikea psykoterapeutti. Samalla henkilöllä voi olla monenlaista koulutusta alla.

Vierailija
2279/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietovuodosta voi koitua paljon hyvääkin: esimerkiksi rikoksia, jotka muuten jäisivät pimentoon saadaan hakkerin paljastaman tiedon avulla selville.

Vierailija
2280/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vastaamossa käy tälläkin hetkellä paljon jengiä, joiden hoitoa ei voi noin vain napsauttaa poikki. Se ei toisi mitään hyvää tähän tilanteeseen, että Vastaamo laittais nyt lapun luukulle.

Kyse onkin siitä miksei nämä asiakkaat äänestä sitten jaloillaan.

Toimita loppuu joko viranomaisten käskystä tai asiakkaiden jaloilla.

Onko näillä asiakkailla muka niin huono tilanne että kuo_lema tulee jos ei mene nyt/heti vastaamoon.

Tuskin, koska siinä tapauksessa he olisivat jo sairaalahoidossa.

Ketju on lukittu.