Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapiakeskus Vastaamo tietomurron kohteena

Vierailija
21.10.2020 |

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi potilastiedot varastettiin
Tietoja on tiettävästi julkaistu myös verkossa.

Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.
Psykoterapiakeskus joutui tietomurron kohteeksi.KUVA: MARKKU ULANDER / LEHTIKUVA
Henrik Kärkkäinen
9:26 | Päivitetty 9:37
Psykoterapiakeskus Vastaamo on joutunut tietomurron kohteeksi. Tiedotteessaan keskus kertoo, että sen potilastietoja on varastettu.

Tämän hetken tiedon mukaan mukaan marraskuun 2018 jälkeen kirjatut asiakastiedot eivät ole vaarantuneet. Toistaiseksi tuntematon kiristäjä on yrittänyt vaatia rahaa tiedoista.

Vastaamo sanoo tehneensä asiasta ilmoituksen Kyberturvallisuuskeskukselle, Valviralle sekä tietosuojavaltuutetulle.

Kun kiristäjä ei ole saanut maksua, hän on väitetysti julkaissut tietoja verkossa.

Psykoterapiapalveluita tarjoavana yhtiönä asiakastietojen luottamuksellisuus on meille äärettömän tärkeätä ja kaiken toimintamme lähtökohta. Pahoittelemme syvästi murrosta johtuvaa tietovuotoa. Kehitämme jatkuvasti tietoturvaamme sekä tietosuojaamme ja teemme lisätoimenpiteitä omien selvitystemme ja viranomaistutkinnan valmistuessa. Käynnissä olevan poliisitutkinnan takia emme ole aikaisemmin saaneet viestiä aiheesta,sillä tutkintateknisistä syistä asiaa ei ole haluttu julkistaa, Vastaamon hallituksen puheenjohtaja Tuomas Kahri sanoo tiedotteessa.

Vastaamo sanoo olevansa syvästi pahoillamme asiakkaidensa puolesta.

Ilta-Sanomat on nähnyt verkossa julkistettuja väitettyjä potilastietoja. Terapiaistuntojen kertomukset ovat luonteeltaan hyvin henkilökohtaisia, ja niiden yhteydessä on näkynyt muun muassa asiakkaan nimi.

LUE LISÄÄ KIRJOITTAJALTA
Henrik Kärkkäinen

Aivan skandaali! Ihmisten terapiaistuntojen tietoja nimien kanssa netissä!!!

Kommentit (5103)

Vierailija
2221/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No miksei muut jatka julkaisua?

He eivät ehkä halua vielä lähteä Taivaan kotiin.

Vierailija
2222/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö alepan kassa, että minulla on luottokielto, jos yritän maksaa credit-puolella?

Luottokielto ei estä luoton saamista. Sinun pitää vain luottoa hakiessa todistaa hankkineesi luottokiellon.

Vaikuttaako luottokielto esimerkiksi vakuutusmaksuihin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2223/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun Omatietoni -turvapalvelu

Selvitä luottotietosi ja mahdolliset maksuhäiriömerkinnät

Automaattinen ilmoitus luottotietojesi käytöstä

24/7 tukipalvelu identiteettivarkauksien varalta

Nettihäirikkötuki tarjoaa ennaltaehkäisevää neuvontaa ja tukea epätoivotun materiaalin poistamiseen internetistä

http://www.asiakastieto.fi

Vierailija
2224/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisillä pitäisi olla erilinen terveystunnus ja erillinen henkilötunnus. Koska kaikkia terveystietoja säilytetään nykyisin verkossa, terveystiedot olisivat mahdollisimman persoonattomia tälla tavalla. Lisäksi terveystietojen tulisi vanheta vaikka 5 vuodessa, jonka jälkeen ne tuhotaan. Kriittiset terveystiedot eivät tuhoutuisi automaattisesti: joidenkin terveystietojen on hyvä säilyä tallessa potilaan koko eliniän.

Vierailija
2225/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koitin tästä kertoa ystävälle, jos saisin tukea. Hänestä koko juttu oli vaan hauska ja vitsi

Sama täällä. Kerroin isälläni. Hän hymyili ja naureskeli koko asialle, että voi voi..

Ystävä moittii, että ylireakoin ja pitäis unohtaa koko juttu ja kaikki toimenpiteet jota olen tehnyt on hänestä turhia.

Soitin miesystävälleni niin hän toisti vaan "mitä sitten" "ketä kiinnostaa" "mä en tajuu mikä tos nyt on niin hirveetä"

Joo-o. Nimi, osoite, henkkari, puh ja parin vuoden terapia tiedot ikuisesti verkossa..  eihän tässä mitään. 2 vuotta unetonta yötä. Olo on alaston ja henkisesti raiskattu. Eikä mitään tietoa että tää koskaan tulee olemaan ohi. Se tästä vielä puuttui, ettei kukaan läheinen ymmärrä vaan vähättelee tunteita. Voimia kaikille uhreille <3

Vierailija
2226/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihmisillä pitäisi olla erilinen terveystunnus ja erillinen henkilötunnus. Koska kaikkia terveystietoja säilytetään nykyisin verkossa, terveystiedot olisivat mahdollisimman persoonattomia tälla tavalla. Lisäksi terveystietojen tulisi vanheta vaikka 5 vuodessa, jonka jälkeen ne tuhotaan. Kriittiset terveystiedot eivät tuhoutuisi automaattisesti: joidenkin terveystietojen on hyvä säilyä tallessa potilaan koko eliniän.

Hyvä idea! Laita kansanedustajille aloite tästä. Uskon, että saa kannatusta.

Vierailija
2227/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kaikkien tekojen tulee kestää päivänvalo. Miksi hankkia itselleen salattavia asioita?

Sen ymmärrän että esim. raiskatuksi tullut henkilö, pedon tai insestin uhri pelkää. Taas jos itse sotkee oman elämänsä vaikkapa seksuaalisen nautinnon takia, vastaa itse toimistaan ja niiden seurauksista.

Miksi pitää yrittää keskustella asiasta mistä ei tiedä mitään, eikä ymmärrä koko aihetta? Näkemyksesi terapiasta on todella tietämätön. Tutustu asiaan ja puhu vasta sitten.

Olen itsekin käynyt terapiassa - 3 vuotta, mutta en tuossa firmassa.

Se on totta että pedofiileista en ole tiennyt tarpeeksi. Tämä keskustelu on todella avannut silmät, kiitos siitä!

Se, että käy terapiassa itse, ei näköjään riitä ymmärtämään, että syitä muiden ihmisten terapiaan voi olla mikä vaan.

Terapia on kuin päiväkirjaa kirjoittaisi, sinne laittaa kaikki isoimmat ja tärkeimmät salaisuudet, eikä kukaan halua, että joku muu lukee sitä. Kenellekään toiselle ei edes kuulu se miksi ihminen sitä on kirjoittanut tai onko ne ajatukset minkä arvoisia tai saako niitä edes ajatella. Ei kuulu kenellekään sekään onko ne ajatukset siellä päiväkirjassa omien vai muiden ihmisten tekojen seurausta.

Nyt 45 000 ihmisen päiväkirjat ja satuttavimmat ajatukset ovat levinneet maailmalle. Olen niin vihainen sekä Vastaamolle, tuolle kiristäjälle, että ihmisille, jotka aiheuttaa lisää pahaa mieltä tästä.

Vierailija
2228/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitin tästä kertoa ystävälle, jos saisin tukea. Hänestä koko juttu oli vaan hauska ja vitsi

Sama täällä. Kerroin isälläni. Hän hymyili ja naureskeli koko asialle, että voi voi..

Ystävä moittii, että ylireakoin ja pitäis unohtaa koko juttu ja kaikki toimenpiteet jota olen tehnyt on hänestä turhia.

Soitin miesystävälleni niin hän toisti vaan "mitä sitten" "ketä kiinnostaa" "mä en tajuu mikä tos nyt on niin hirveetä"

Joo-o. Nimi, osoite, henkkari, puh ja parin vuoden terapia tiedot ikuisesti verkossa..  eihän tässä mitään. 2 vuotta unetonta yötä. Olo on alaston ja henkisesti raiskattu. Eikä mitään tietoa että tää koskaan tulee olemaan ohi. Se tästä vielä puuttui, ettei kukaan läheinen ymmärrä vaan vähättelee tunteita. Voimia kaikille uhreille <3

Korjaan kaksi unetonta yötä takana. TÄysin unetonta. Juuri nukuin tunnin "päiväunen". Näin painajaista aiheesta.

Jos joku on nähnyt niitä tietoja siellä niin voisiko kertoa millä tasolla niitä on kirjoitettu ja kuinka tarkkaan. Onko ne tyyliin "potilaan masennus  - tehty rentoutumisharjoitusta" vai " potilas harkitsee itsemurhaa koska sai selville että hänen miehensä on pettänyt häntä jne" . Onko tekstit siellä yleistasoisia vai yksityiskohtaisia, että ulkopuolisenkien ihmisten asiat voivat olla vaakalaudalla?

Kyllähän tämä on vaarallinen tilanne. Entiset vaarallisen väkivaltaiset narsisti puolison saavat potilaiden yhteystiedot ja saattavat omistushalusina saada tietoonsa potilaiden uusista suhteista vaikkapa ja päätyä siksi harkitsemattomaan tekoon kun pimahtavat.

Vierailija
2229/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muita uhreja, jotka eivät ole kertoneet kellekään? Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Mitä teen maanantaina töissä, kun työkaverit puhuvat asiasta? Osa mahdollisesti nähnyt tietoni. Esitän tietämätöntä?

Poliisi on jo kutsunut kuulusteltavaksi useita henkilöitä, jotka ovat tiedostoja avanneet. Eli toivoa on, että tietoihin kiinni päässeet joutuvat rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Ottaa ankarasti päähän se, ettei firma ole ottanut asiassa mitään vastuuta vaan puhuu itsestään uhrina. Yritys on yritys. Bisnestä. Huonosti hoidettua sellaista. Ja heille kyse on vain rahasta / mahdollisesta konkurssista. Mutta meille uhreille kyse voi olla elämästä ja kuolemasta.

Vierailija
2230/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisen kaikkien tekojen tulee kestää päivänvalo. Miksi hankkia itselleen salattavia asioita?

Sen ymmärrän että esim. raiskatuksi tullut henkilö, pedon tai insestin uhri pelkää. Taas jos itse sotkee oman elämänsä vaikkapa seksuaalisen nautinnon takia, vastaa itse toimistaan ja niiden seurauksista.

Miksi pitää yrittää keskustella asiasta mistä ei tiedä mitään, eikä ymmärrä koko aihetta? Näkemyksesi terapiasta on todella tietämätön. Tutustu asiaan ja puhu vasta sitten.

Se on totta että pedofiileista en ole tiennyt tarpeeksi. Tämä keskustelu on todella avannut silmät, kiitos siitä!

Se, että käy terapiassa itse, ei näköjään riitä ymmärtämään, että syitä muiden ihmisten terapiaan voi olla mikä vaan.

Terapia on kuin päiväkirjaa kirjoittaisi, sinne laittaa kaikki isoimmat ja tärkeimmät salaisuudet, eikä kukaan halua, että joku muu lukee sitä. Kenellekään toiselle ei edes kuulu se miksi ihminen sitä on kirjoittanut tai onko ne ajatukset minkä arvoisia tai saako niitä edes ajatella. Ei kuulu kenellekään sekään onko ne ajatukset siellä päiväkirjassa omien vai muiden ihmisten tekojen seurausta.

Nyt 45 000 ihmisen päiväkirjat ja satuttavimmat ajatukset ovat levinneet maailmalle. Olen niin vihainen sekä Vastaamolle, tuolle kiristäjälle, että ihmisille, jotka aiheuttaa lisää pahaa mieltä tästä.

On väärin, mutta se hyvä puoli tässä rikoksessa jotta nähdään vähän, että käyvätkö ihmiset tosiaan pitämässä päiväkirjaa terapeutilla, kallis tikki veronmaksajille jos näin on laita yleisesti. Joistakin nettikeskusteluista kieltämättä tulee sellainen mielikuva. 

Vierailija
2231/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkeekö alepan kassa, että minulla on luottokielto, jos yritän maksaa credit-puolella?

Luottokielto ei estä luoton saamista. Sinun pitää vain luottoa hakiessa todistaa hankkineesi luottokiellon.

Tarvitseeko siis vaikka ruokaostoksia maksaessa kortin creditillä näyttää tuo todistus?!

Onneksi syntyvyys on Suomessa laskussa. Ei näitä tarvita tänne lisää.

Vierailija
2232/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos epäillään rikosta, noihin terapeutin kirjaamoon tietoihin mennään. Siinä mielessä ei verrattavissa perinteiseen päiväkirjaan.

Vierailija
2233/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tainnu jäädä kiinni kun on niin hiljaista.

Olispa jäänyt *rukoilee*

Toivottavasti jää kiinni ja lehdet alkavat levittelemään tämän kiristäjän tietoja ympäriinsä. Saa maistaa omaa lääkettään.

Vierailija
2234/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muita uhreja, jotka eivät ole kertoneet kellekään? Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Mitä teen maanantaina töissä, kun työkaverit puhuvat asiasta? Osa mahdollisesti nähnyt tietoni. Esitän tietämätöntä?

Poliisi on jo kutsunut kuulusteltavaksi useita henkilöitä, jotka ovat tiedostoja avanneet. Eli toivoa on, että tietoihin kiinni päässeet joutuvat rikosoikeudelliseen vastuuseen.

Ottaa ankarasti päähän se, ettei firma ole ottanut asiassa mitään vastuuta vaan puhuu itsestään uhrina. Yritys on yritys. Bisnestä. Huonosti hoidettua sellaista. Ja heille kyse on vain rahasta / mahdollisesta konkurssista. Mutta meille uhreille kyse voi olla elämästä ja kuolemasta.

Tuo on vain huhu, että ihmisiä muka jo nyt olisi kutsuttu kuulusteltavaksi. En oikein usko, että noin nopeasti toimivat ikävä kyllä.

Vierailija
2235/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kertonut, mutta kadun niitä juuri samasta syystä, kun tajusin että heillä voi herätä uteliaisuus. Ihmiset ovat perusluonteeltaan uteliaita, olen minäkin. Tosin täytyy sanoa että jos murto ei koskisi minua ja tiedot olisi saatavilla, niin tuskin menisin etsimään ja lukemaan tietoja, koska tapaus on niin moraaliton kun voi olla.  Mutta uteliaita riittää joille moraali ei merkitse.

Itse mietin jo facebook ja muiden sometilien sulkemista. Luin että kiristäjä uhannut murtautua niihinkin ja levittää uhrin tiedot sitä kautta. Facebook on vain siksi niin vaikea paikka sulkea kun koko historia ja lapsistani tehdyt ilon ja onnen ja hassut päivitykset ja valtava määrä kuvia jne. Se olisi valtaisi työ lähteä niitä ottamaan talteen. Ensimmäistä kertaa mietin et haluaisi kadota verkosta ja lopettaa kaikki tilit. Tunnen itseni niin haavoittuneeksi.

Vierailija
2236/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako joku muuten neuvoa tai sanoa, että jos ottaa tai ostaa itselleen sen luottokiellon, niin käykö niin että verkkokaupasta ostaessa ei voi enää käyttää laskutuspalveluita kuten Klarnan tai SVEA laskua maksutapana (14 päivää aikaa maksaa ilman lisäkuluja jne). Niissähän isketään henkilötunnus joka tarkistaa selvästi luottotiedot..  Eli jos ottaa luottokiellon niin se voi heittää hyvästit mahdollisuudelle maksaa enää ostoksiaan laskulla?

Vierailija
2237/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kertonut, mutta kadun niitä juuri samasta syystä, kun tajusin että heillä voi herätä uteliaisuus. Ihmiset ovat perusluonteeltaan uteliaita, olen minäkin. Tosin täytyy sanoa että jos murto ei koskisi minua ja tiedot olisi saatavilla, niin tuskin menisin etsimään ja lukemaan tietoja, koska tapaus on niin moraaliton kun voi olla.  Mutta uteliaita riittää joille moraali ei merkitse.

Itse mietin jo facebook ja muiden sometilien sulkemista. Luin että kiristäjä uhannut murtautua niihinkin ja levittää uhrin tiedot sitä kautta. Facebook on vain siksi niin vaikea paikka sulkea kun koko historia ja lapsistani tehdyt ilon ja onnen ja hassut päivitykset ja valtava määrä kuvia jne. Se olisi valtaisi työ lähteä niitä ottamaan talteen. Ensimmäistä kertaa mietin et haluaisi kadota verkosta ja lopettaa kaikki tilit. Tunnen itseni niin haavoittuneeksi.

Herranjestas ei nyt kannata kaikkia huhuja uskoa. Ei sillä ole aikaa mennä hakkeroimaan jotain facebookkeja.

Vierailija
2238/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omat tietoni ovat tuolla 300 joukossa. Yhdelle kaverille kerroin ja nyt kadun sitä, koska pelkään, että uteliaisuus vie voiton ja hän menee lukemaan tietoni.

Tällä hetkellä ne tiedot ei ole luettavissa missään tor-verkossa ainakaan niin että tavallinen pölliäinen kuten minä ne sieltä näkisi. Niitä on toki kopioitu ja nyt vaan toivotaan että nämä neropatit ei laita niitä uudelleen kiertoon. En ole nähnyt mitään linkkilistoja, ne on poistettu tällä hetkellä, ja vaikka olisinkin törmännyt siihen alkuperäiseen listaan, en ikipäivänä olisi ruvennut tutkimaan kenenkään potilastietoja. Olen nähnyt vain kuvakaappauksen nimilistasta, jossa on kolmisensataa nimeä. Roikun asian äärellä, koska olen itse uhri, eli niiden joukossa jonka tiedot on hakkeroitu, eikä Vastaamo tai poliisi tiedota eikä neuvo. Haluan tietää ensimmäisenä, jos nimeni tulee näkyviin jonnekin. Oma nimeni ei ollut näiden 300 joukossa. 

Vierailija
2239/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkäs hän niihin pääsisi? Ja käy läpi 45000 tyyppiä, että onko niille facetilit? Ei kai siellä tiedoissamme nyt sometilien salasanojakin ole? Ja jos on vielä kaksivaiheinen tunnistus. Nyt menee jo panikoinniksi.

Vierailija
2240/5103 |
24.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietääkö joku kirjoitti:

Osaako joku muuten neuvoa tai sanoa, että jos ottaa tai ostaa itselleen sen luottokiellon, niin käykö niin että verkkokaupasta ostaessa ei voi enää käyttää laskutuspalveluita kuten Klarnan tai SVEA laskua maksutapana (14 päivää aikaa maksaa ilman lisäkuluja jne). Niissähän isketään henkilötunnus joka tarkistaa selvästi luottotiedot..  Eli jos ottaa luottokiellon niin se voi heittää hyvästit mahdollisuudelle maksaa enää ostoksiaan laskulla?

Mietin myös tuota sekä esim. auton ostamista rahoituksella. Itse otin nyt 3kk ajalle Asiakastiedon omapalvelun eli saan ilmoituksen jos mun luottotietoja kysellään jos joku yrittää ottaa lainaa mun tiedoilla.

Ketju on lukittu.