Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä ADD lasten vanhempia?

Vierailija
22.01.2014 |

Tosi ärsyttävää kun ADHD:sta kyllä puhutaan ja tietoa on yllin kyllin yhdistykset, sopeutumisvalmennukset yms. pullistelee noita hyperaktiivisia mutta kun se hyperaktiivisuus puuttuu niin lapsen ongelmat jää huomiotta...saa taistella kaiken avun lapselle...onko muilla sama ongelma.

Kommentit (79)

Vierailija
1/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kohta kantelun V-S sairaanhoitopiirin toiminnasta lapsen ADD oireiston tutkimiseen ja hoitoon liittyen. Meillä on mennyt vuosi luukulta luukulle pompottelussa! Onko muita jotka haluaa liittyä kantelun tekoon?

Vierailija
2/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko koulupsykologin lähete helpompi tie? Mun lapsellani on lukihäiriö ja add. Neuropsykologisessa kuntoutuksessa ollaan oltu lähinnä tuon lukihäiriön vuoksi.
Kyllä tuo add häiritsee myös kovasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni sai dianoosin vasta täysi-ikäisenä. Niin paljon vahinkoa ehti tulla koko lapsuuden ja nuoruuden kun kukaan ei ymmärtänyt mistä on kyse. Hän on jo lähes 30v ja mielialalääkistys ja terapia on ollut useamman vuoden arkea.

Vierailija
4/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupsykologille oli vuoden jono. Tyksiin oli 1/2 vuoden jono. Lastenpsykiatrialle on 1/2 jono. Terapiaan on jono. Muksu ehtii aikuiseks ennen kuin saa terapiat. Ja tää vitun yhteiskunta ja kaupunki säästää!

Vierailija
5/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teidän koulun koulupsykologille voi olla tuollainen jono. Me päästiin varmaan muutamassa viikossa.

Vierailija
6/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Kaupungissa on pitkät jonot koulupsykologille, jatkuvasti työkkärissä auki tänne psykologien paikkoja.

Vierailija
7/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:17"]

Lapseni sai dianoosin vasta täysi-ikäisenä. Niin paljon vahinkoa ehti tulla koko lapsuuden ja nuoruuden kun kukaan ei ymmärtänyt mistä on kyse. Hän on jo lähes 30v ja mielialalääkistys ja terapia on ollut useamman vuoden arkea.

[/quote]

Ikävä kuulla. Minäkin epäilen, että lapsellani on ADD koska oman topiminnan ohjaus on hakusessa, on kömpelö, huolimaton, unohtuu kesken tehtävien johonkin muuhun, lapsellinen vrt. ikätovereihin, omissa mietteissään ja koulussa ei tartuta asiaan koska hän ei häiritse opetusta... Miten teillä ADD lapsella/nuorella näkyi?

Vierailija
8/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotitehtävien tekeminen mahdotonta, paineen alla ja kiireessä muuttuu kuin hidastetuksi filmiksi kaikki toiminnot, ärtyisä, väkivaltainenkin kun vaaditaan jotain, rikkoo esineitä, tottelematon, unohtelee, sensorinen integraatio lähinnä äänet...

Vierailija
9/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:39"]

Miten teidän koulun koulupsykologille voi olla tuollainen jono. Me päästiin varmaan muutamassa viikossa.

[/quote]

Olisi kiva tietää missäpäin Suomea toimii näin hienosti?

Vierailija
10/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmia oman toiminnan ohjauksessa ja hitaasti suorittaa asioita. Kesken koulutehtävän saattaa huomio kiinnittyä johonkin aivan muuhun. Add todettu neuropsykologilla. On 13-vuotias. Kakkosluokkalaisenakin vielä usein pyysi mua pukemaan. Hyvä mielikuvitus ja leikkii petseillä. Koulu sujuu aika hyvin, mutta joudun tukemaan todella paljon.

Vierailija
11/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pirkanmaalla siis pääsi muutamassa viikossa, mutya tästä aikaa jo 4 vuotta.

Vierailija
12/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:01"]

Meillä ongelmia oman toiminnan ohjauksessa ja hitaasti suorittaa asioita. Kesken koulutehtävän saattaa huomio kiinnittyä johonkin aivan muuhun. Add todettu neuropsykologilla. On 13-vuotias. Kakkosluokkalaisenakin vielä usein pyysi mua pukemaan. Hyvä mielikuvitus ja leikkii petseillä. Koulu sujuu aika hyvin, mutta joudun tukemaan todella paljon.

[/quote]

Jos arvioisit lonkalta mitä ikätasoa toiminnot vastasi ekalla, tokalla, kolmannella, neljännellä, viidennellä, kuudennella, seiskalla?

Vierailija
13/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

itteeni auttanut oireiden kanssa prosessoimaton ruoka ja hyvät rasvat, esim kalanmaksaöljy kapselit... lääkettä söin (conserttaa) mutta sivuvaikutuksien takia lopetin ne. Sain itte diagnoosin ylä asteella, ja omat vanhemmat ja iso vanhemmat sano että "hankin" tälläsen diagnoosin ittelleni koska oon oikeasti vaan laiska ja tyhmä..

Vierailija
14/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:02"]

Pirkanmaalla siis pääsi muutamassa viikossa, mutya tästä aikaa jo 4 vuotta.

[/quote]

Kunniamaininta ja hatunnosto teidän kunnalle/kaupungille! Taitaa olla yleisempää pitkät jonot ainakin nykyään.

Vierailija
15/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:04"]

itteeni auttanut oireiden kanssa prosessoimaton ruoka ja hyvät rasvat, esim kalanmaksaöljy kapselit... lääkettä söin (conserttaa) mutta sivuvaikutuksien takia lopetin ne. Sain itte diagnoosin ylä asteella, ja omat vanhemmat ja iso vanhemmat sano että "hankin" tälläsen diagnoosin ittelleni koska oon oikeasti vaan laiska ja tyhmä..

Meillä opettaja haukkui laiskaksi ja tyhmäksi lastani...nostin äläkän, ja vaadin julkista anteeksi pyyntöä. Lapsi saa kiitettäviä kokeista, kun saa tarpeeksi aikaa niiden tekemiseen. Nyt vihdoin on saanut osan tehdä jopa suullisesti, koska kirjoittaminen on tolkuttoman hidasta.

Opettajille pitäisi järjestää lisää koulutusta tunnistaa erilaisia oppimisen ja tarkkaavaisuuden häiriöitä. Tän nimenomaisen opettajan kohdalla ei kyllä sekään auttaisi, kun on niin itseriittoinen ja täydellinen omasta mielestään.

[/quote]

Vierailija
16/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten nro 22 sanoi, meilläkin apua ollut kalanmaksaöljystä ja vitamiineista. Concertaa kokeilimme vain pari kuukautta, eikä se toiminut. Poika kahlasi jotenkuten yläasteen läpi. On nyt 16 ja opiskelee toisen asteen koulutuksessa.

Vierailija
17/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kolmasluokkalaiseni on kanssa kuin hidastetusta filmistä, varsinkin kiireessä. Itsenäinen aamupesu (hampaat, kasvot, kainalot) vie helposti 15-20 min. Pukee hitaasti, kiinnittää välissä huomionsa johonkin ihan muuhun, ei tajua kelloa vaan muut joutuu pitää huolen ja sanomaan, koska pitäisi alkaa takkia pukemaan. Koulutehtävissä jaksaa keskittyä aina hetken, kunnes huutaa apua. Kirjoittaminen haastavaa, hutera käsiala. Kömpelö hyppimään ja juoksemaan, ei mielellään laita nauhakenkiä koska nauhojen sidonta hankalaa. Vaatteet pukee homssuisesti ts. ei tajua jos pipo on hullusti päässä. Siti kitisee, jos villapaita kutittaa tms. Pienenä oli helposti ärtyvä. Nyt saa raivareita varsinkin nälissään. Aika heikko sosiaalisissa tilanteissa. Tulkitsin aluksi ujoudeksi (on sitäkin), mutta ei osaa ottaa kontaktia koulun pihalla kavereihinsa vaan jää sivummalle odottamaan muita luokseen. Lapsekas ikäisekseen, kun vertaan koulukavereihin. Kaipaa vanhempien passausta kaikessa, ei osaa tai viitsi ottaa itse vaatteita tai ruokaa kaapista. Voi johtua myös siitä, että olen äitinä vähän liikaa tehnyt valmiiksi, kun lapsi itse on ollut niin osaamaton, kömpelö ja hidas kaikessa.

Mutta tällä mennään. En tiedä, mikä tähän avuksi. Järkyttävää että tähän ei saa mitään tukea eikä opettajakaan näe ongelmaa, koska lapsi on hiljaa ja tekee tehtävänsä koulussa (paitsi usein tarvitsee lisäaikaa koska ei koskaan ehdi niitä muiden tahdissa tehdä.).

Vierailija
18/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:19"]

Mun kolmasluokkalaiseni on kanssa kuin hidastetusta filmistä, varsinkin kiireessä. Itsenäinen aamupesu (hampaat, kasvot, kainalot) vie helposti 15-20 min. Pukee hitaasti, kiinnittää välissä huomionsa johonkin ihan muuhun, ei tajua kelloa vaan muut joutuu pitää huolen ja sanomaan, koska pitäisi alkaa takkia pukemaan. Koulutehtävissä jaksaa keskittyä aina hetken, kunnes huutaa apua. Kirjoittaminen haastavaa, hutera käsiala. Kömpelö hyppimään ja juoksemaan, ei mielellään laita nauhakenkiä koska nauhojen sidonta hankalaa. Vaatteet pukee homssuisesti ts. ei tajua jos pipo on hullusti päässä. Siti kitisee, jos villapaita kutittaa tms. Pienenä oli helposti ärtyvä. Nyt saa raivareita varsinkin nälissään. Aika heikko sosiaalisissa tilanteissa. Tulkitsin aluksi ujoudeksi (on sitäkin), mutta ei osaa ottaa kontaktia koulun pihalla kavereihinsa vaan jää sivummalle odottamaan muita luokseen. Lapsekas ikäisekseen, kun vertaan koulukavereihin. Kaipaa vanhempien passausta kaikessa, ei osaa tai viitsi ottaa itse vaatteita tai ruokaa kaapista. Voi johtua myös siitä, että olen äitinä vähän liikaa tehnyt valmiiksi, kun lapsi itse on ollut niin osaamaton, kömpelö ja hidas kaikessa.

Mutta tällä mennään. En tiedä, mikä tähän avuksi. Järkyttävää että tähän ei saa mitään tukea eikä opettajakaan näe ongelmaa, koska lapsi on hiljaa ja tekee tehtävänsä koulussa (paitsi usein tarvitsee lisäaikaa koska ei koskaan ehdi niitä muiden tahdissa tehdä.).

[/quote]

Tää on niin tyypillistä addia kun olla voi. Ja kertokaahan muuten miten olette ratkaiseet yksin tapahtuvat aamulähdöt add lapsenne kanssa. Käytännössä mahdotonta olla joka arkiaamu laittamassa isoa lasta kouluun! Olen vaatinut avustajaa lapselle, mutta rahapulan vuoksi sitä ei olla annettu. Onko muilla add lapsilla kouluavustajaa?

Vierailija
19/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 21
Eskarin opettaja ihmetteli mulle, kun joutuu pukemisessa auttamaan, kun on niin tavattoman hidas. Jää vaan katsomaan muita.
Ekaluokkalaisena toiminnot vastasivat mielestäni neljä- tai viisivuotiaan toimia. Siitä on sitten pikku hiljaa kirinyt muita kiinni. Nyt 13-vuotiaana uskalsin jo antaa oman kotiavaimen. Vieläkään ei saa aikaiseksi kalenterin käyttöä, vaikka siihen olen jo monta vuotta patistanut. Sinne pitäisi kokeet ja kuukautiset merkitä, mutta ei vaan merkitse. Viime vuonna lupasin karkkipatukan jokaisesta koemerkinnästä kalenterissa. Ei auttanut edes se.
Kokeisiin luku menee minun käskemälläni rytmillä. Ei vaan osaa itse vielä. Autan myös konkreettisesti.

Vierailija
20/79 |
11.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ADDin kanssa saa elämän käytännössä sujumaan? Pitääkö kaikkeen varata pari tuntia aikaa? Entä miten paljon olette koulutehtävissä avustaneet? Miten tutkia koko ADD, onko sitä ja miten voimakkaasti?

Isovanhemmat väittävät, että lapsi on vain mukavuudenhaluinen, haluaa olla vauva, kaipaa huomiota ja passuutusta eli eivät näe ongelmaa. (Eivätkä elä arkeaan hänen kanssaan.) Silti mieheni isä ja sisar ovat selviä ADHD -tapauksia, molemmilla hillitön vauhti päällä.

Välillä minulta palaa hermot lapseni kanssa, vaikka yritän ymmärtää että kyseessä on aivojen häiriö, mutta silti. Koitan olla kannustava ja antaa positiivista palautetta kuitenkin. Mutta miten saada arki luistamaan?