Olen terveellisiä el.tapoja noudattava "läski"
Hei.
Olen siis nainen, 32v. Harrastan liikuntaa säännöllisesti. 3-4 kertaa kuussa käyn salilla, n. 2 kertaa kuussa uimassa. Kotona kahvakuulailen päivittäin ja teen n. 4 pitempää kävelylenkkiä viikossa. Kerrottakoon myös että petielämämme on aktiivisya, siinähän kuluu kanssa kaloreita :)
Mitä syömisiin tulee, niin yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Esimerkkipäivä:
-aamu: rahka ja mehukeitto
-lounas: salaatti, keitetty kananmuna, broileria
-välipala: rahka ja tonnikalaa
-välipala 2: pähkinöitä, mandariinia
Iltapala: puuro, 2 leipää juustolla, tuoremehua, raejuustoa.
Lisäksi juon palhon vettä ja välttelen kaikkea epäterveellistä. Esim. vaalean leivän olen vaihtanut tummaan ja sokerin käytön lähes kokonaan lopettanut.
Terveyteni on ok, minulla ei ole diabetestä, nivelvaivoja tai muutenkaan paikat kipeänä. Verenpaine ok, kolesterolia ei ole mitattu. Kuntpkin mielestäni on suht hyvä, ylöspäin kiivetessä saatan vähän hengästyä.
Itsetuntoni on kohdillaan, oidän itsestäni tällaisena kuin olen. Olen mukava ja ulospäinsuuntautunut ja ihmiset viihtyvät seurassani. Minulla on ihana mies joka pitää minua seksuaalisesti haluttavana ja harrastamme seksiä mielestäni ihan tarpeeksi :).
Pidän huolta ulkonäöstäni; meikkaan, käyn kampaajalla n. kerran kahdessa kuukaudessa leikkauttamassa uutta mallia päähäni + samalla otan väriä tukkaani. Ostan kauniita alusvaatteita ja pukeudun mielestäni hyvännäköisiin ja muodikkaisiin vaatteisiin. Käyn suihkussa säännöllisesti ja pidän muutenkin huolta hygieniastani.
Minulla on ihania ystäviä ja käyn heidän kanssaan ulkona kerran pari kuukaudessa. Otan silloin hiukka alkoholia, mutta kulutukseni on kohtuullista. En tupakoi. Mainittakoon, että baarissa minulle usein flirttaillaan, mutta olen uskollinen miehelleni.
Olen vakituisessa työsuhteessa, meillä on mieheni kanssa ostettu uudehko omakotitalo, kaksi autoa ja koira.
Olen onnellinen ja asiani on hyvin.
Seuraavaksi kerron jotain, mikä teitä järkyttää. Painan nimittäin 121 kiloa ja olen "vain" 163 cm pitkä.
Syy miksi kerroin oman tarinani, on se että meillä ylipainoisillakin voi olla hyvä ja onnellinen elämä, mekin voimme tuntea itsemme kauniiksi ja olemme miesten silmissä haluttuja. Mekin saatamme harrastaa ahkerasti liikuntaa ja noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Tarkoitukseni ei ollut kehuskella millään, minua vain niin ottaa päähän se mitä meistä "läskeistä" ajatellaan: olemme onnettomia sohvalla makaavia sipsinmussuttajia, joista ei ole mihinkään ja jotka eivät kelpaa kenellekään ja laiskojakin ovat kuin mitkä. Sen kuvan tällä palstalla saa lukiessaan läskifoobikoiden kommentteja ja se tekee välillä niin ärtyneeksi, siksi oli pakko avautua. Saa kommentoida, mut ei mennä törkeyksiin, eihän?
Kommentit (97)
Kuinka paljon rahkaa, kuinka paljon tonnikalaa, kuinka paljon kaikkea? Kokeiles huviksesi laskea joku päivä, voit yllättyä.
Minä painan n. 130kg, ja mun peruskulutus on 2000 kaloria, en juurikaan liiku, enkä käy edes töissä. Syön luultavasti päivässä joskus alle 2000 kaloria joskus jopa 3000 kaloria, ja näissä kiloissa olen pysynyt yli 10 vuotta. Ihmiset minut nähdessää kuvittelevat että syön kilo- ja litratolkulla ruokaa, mutta varmaankin syön aika lähelle sen keskimääräisesti mitä kulutankin, pieni liikunta varmaan tekisi hyvää, mutta luulen että kyllä se syöminen pitäisi laittaa kuntoon jos meinaisi laihtua, eli syödä enemmän normaalia ruokaa, ja suklaa pois, ja ruokailut säännölliseksi, eikä niin että suurin osa kaloreista tulee illalla.
Kummallisia kommentteja että 120 kiloisen ihmisen pitäisi syödä jopa yli 5000 kaloria.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 03:43"]
Hei.
Olen siis nainen, 32v. Harrastan liikuntaa säännöllisesti. 3-4 kertaa kuussa käyn salilla, n. 2 kertaa kuussa uimassa. Kotona kahvakuulailen päivittäin ja teen n. 4 pitempää kävelylenkkiä viikossa. Kerrottakoon myös että petielämämme on aktiivisya, siinähän kuluu kanssa kaloreita :)
Mitä syömisiin tulee, niin yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Esimerkkipäivä:
-aamu: rahka ja mehukeitto
-lounas: salaatti, keitetty kananmuna, broileria
-välipala: rahka ja tonnikalaa
-välipala 2: pähkinöitä, mandariinia
Iltapala: puuro, 2 leipää juustolla, tuoremehua, raejuustoa.
Seuraavaksi kerron jotain, mikä teitä järkyttää. Painan nimittäin 121 kiloa ja olen "vain" 163 cm pitkä.
Syy miksi kerroin oman tarinani, on se että meillä ylipainoisillakin voi olla hyvä ja onnellinen elämä, mekin voimme tuntea itsemme kauniiksi ja olemme miesten silmissä haluttuja.
[/quote]
Kuinka reippaasti urheilet salilla eli teetkö esim. 3-8 sarjaa 3-12 toiston sarjoja niin että varaa jää noin pari ja silloin tällöin voi mennä "failureen"? Vai kitkutteletko pienillä painoilla?
Miten reippaita kävelylenkkejä teet?
Jos treenaat reippaasti, tuo kalorimäärä on kyllä aivan liian vähän ja olet säästöliekillä.
Joko a)valehtelet syömisissä b)juot alkoholia noiden loppujen kalorien edestä c) herkuttelet viikinloppuna about 20 000 kaloria c) kilpirauhanen. Suosittelen lääkäriä joka ohjaa jatkotutkimuksiin/terapiaan
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 04:30"]Et varmasti syö esimerkkipäivän mukaisesti suurinta osaa ajasta. Muuten olisit kevyempi. Aivan varmasti. Eli mitä järkeä on laittaa tänne jotakin "esimerkkipäivän ruokalistaa" edes, jos sitä ei noudata?
[/quote]
Kyllä minä vaan syön noin, kuten tuona esimerkkipäivänä. Viikonloppuisin olen antanut itselleni luvan herkutella, muuten lipsumisia ei enää kovin usein tapahdu.
En tietenkään aina ole syönyt yhtä terveellisesti, se onkin yksi syy miksi aikoinaan lihoinkin, mutta nyt olen ainakin jo pari vuotta noudattanut terveellisempää ruokavaliota.
Ap
[/quote]
Okei, eli viikonloppuisin herkuttelet. Mitä se tarkoittaa? Mässäilyä perjantai-illasta sunnuntai-iltaan?
Sanot myös, että et enää KOVIN USEIN lipsu. Ainoastaan iltaisin, kun nälkä yllättää? Ainoastaan joka toinen päivä? jne.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 05:20"]siis pysyykö painosi tasaisena tuolla ravinnolla ja liikunnalla? kaipa suht terveellistäkin ruokaa voi syödä ihan liian paljon ja lihoa, mutta en ihan usko, että se on silti pidemmän päälle terveellistä ainakaan nivelille tai selälle
[/quote]
Alkuun sain laihdutettua kymmenisen kiloa, mutta nyt paino on pysynyt samoissa lukemissa. Luulen, että painon laskun loppumisen aiheutti se, että aloitin kuntoilun. Luulen, että lihasmassan kasvu on sitten lisännyt painoa vaikka samaan aikaan läskiä olenkin laihduttanut, siksi painoni on pysytellyt samoissa lukemissa.
Vaivoja ei ainakaan vielä ole esiintynyt, ja kyllä minä tästä vielä haluan laihtua.
Ap
[/quote]ai jai potariko se siellä olikin?
Joko nyt valehtelet muille ja itsellesi, tai sitten kannattaisi käydä lääkärissä juttelemassa. JOS puhut totta, eikä paino laske kevyestä ruokavaliosta ja liikunnasta huolimatt, niin taustalla saattaa olla joki sairaus, esim kilpparien vajaatoiminta nyt tulee ekana mieleen.
Ymmärrän, että ihmisten elimistöissä on vikaa jne. Ottaen kuitenkin huomioon, että olen 160cm pitkä ja painan 59kg ja syön mielestäni päivässä enemmän, kun sinä (puuron, jogurttia, hedelmiä, pari leipää, kunnon lautasmallin aterian jne), on pakko kyseenalaistaa väitteesi. Lisäksi vielä tuo liikunta... Ja sitten et olevinaan olisi edes huolissasi siitä, että olet tuossa painossa tuolla ruokavaliolla, etkä käynyt tutkituttamassa kilpparia tms? Itse tulisin hulluksi, jos olisin tuon kokoinen omalla ruokavaliollani...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:41"]
Ymmärrän, että ihmisten elimistöissä on vikaa jne. Ottaen kuitenkin huomioon, että olen 160cm pitkä ja painan 59kg ja syön mielestäni päivässä enemmän, kun sinä (puuron, jogurttia, hedelmiä, pari leipää, kunnon lautasmallin aterian jne), on pakko kyseenalaistaa väitteesi. Lisäksi vielä tuo liikunta... Ja sitten et olevinaan olisi edes huolissasi siitä, että olet tuossa painossa tuolla ruokavaliolla, etkä käynyt tutkituttamassa kilpparia tms? Itse tulisin hulluksi, jos olisin tuon kokoinen omalla ruokavaliollani...
[/quote]
kirjoitusvirhe... tarkoitin "eroja", enkä vikaa...
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 18:41"]
[/quote]
Itse olen pari senttiä pidempi kuin aloittaja ja painan nyt 62.5-63kg. Vuosi sitten painoin 58kg ja aikamoisesti sain kyllä mässäillä, että nousi paino tähän. Jo pienelläkin ruokavalio- ja liikkumismuutoksella lähtee rasvaa, kunhan vaan jaksaa pysytellä siinä. Ja syön myös reippaasti enemmän päivässä kuin aloittaja.
Muuten, aloittaja, et kertonut enempää liikkumisestasi. Kävely ja kahvakuula ei paljoa kerro, pidempi kävelylenkki voi olla 10km tai sitten kaksi kertaa talon ympäri ja kahvakuulatreeni pitkiä sarjoja hiki roiskuen, tai sitten pari nostoa ja suihkuun.
Salilla kannattaisi myös pyrkiä käymään useammin, vaikkapa pari kertaa viikossa, niin auttaisi enemmän kuin nuo pari kertaa kuukaudessa. Siinä välissä vielä vaikka kerran viikossa uimaan ja niihin kahvakuulat+lenkit päälle niin varmasti läski lähtee.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 04:30"]Et varmasti syö esimerkkipäivän mukaisesti suurinta osaa ajasta. Muuten olisit kevyempi. Aivan varmasti. Eli mitä järkeä on laittaa tänne jotakin "esimerkkipäivän ruokalistaa" edes, jos sitä ei noudata?
[/quote]
Kyllä minä vaan syön noin, kuten tuona esimerkkipäivänä. Viikonloppuisin olen antanut itselleni luvan herkutella, muuten lipsumisia ei enää kovin usein tapahdu.
En tietenkään aina ole syönyt yhtä terveellisesti, se onkin yksi syy miksi aikoinaan lihoinkin, mutta nyt olen ainakin jo pari vuotta noudattanut terveellisempää ruokavaliota.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 06:58"]Mistä ne loput 2000 - 5000 kaloria päivässä sitten tulevat?
[/quote]
Ei mistään?
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 06:26"]Miksi 120kg ei ole rehellisesti läski vaan "läski"?
[/quote]
Pyysin asiallista kommentointia
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 05:20"]siis pysyykö painosi tasaisena tuolla ravinnolla ja liikunnalla? kaipa suht terveellistäkin ruokaa voi syödä ihan liian paljon ja lihoa, mutta en ihan usko, että se on silti pidemmän päälle terveellistä ainakaan nivelille tai selälle
[/quote]
Alkuun sain laihdutettua kymmenisen kiloa, mutta nyt paino on pysynyt samoissa lukemissa. Luulen, että painon laskun loppumisen aiheutti se, että aloitin kuntoilun. Luulen, että lihasmassan kasvu on sitten lisännyt painoa vaikka samaan aikaan läskiä olenkin laihduttanut, siksi painoni on pysytellyt samoissa lukemissa.
Vaivoja ei ainakaan vielä ole esiintynyt, ja kyllä minä tästä vielä haluan laihtua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Oletko laihtunut tuon parin vuoden aikana yhtään?
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:43"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:36"]
[/quote]
Ap
[/quote]
Oletko laihtunut tuon parin vuoden aikana yhtään?
[/quote]
Vastasinkin tuossa aiemmin, että alkuun lsihduin kymmenisen kiloa, mutta kuntoilun aloitettuani painon lasku loppui, koska lihasmassa alkoi kasvaa. Silti tarkoitukseni on kyllä saada vielä painoa alas, mielellään n. 20 kiloa ainakin.
Oletko ap laskenut syömiäsi kaloreita? Vaikea uskoa, että sairaalloisesti ylipainoinen ei laihtuisi syömällä kuten kuvaat.
Äitini on samanlainen kuin sinä ap, ja syö myös hyvin terveellisesti. Hänkään ei kuitenkaan laihdu. Ja äiti todellakin käy salilla kolmesti viikossa, kävelee päivittäin eikä syö salaa (tän tiedän varmasti). Se nyt vaan on niin, että joidenkin keho toimii eri lailla kuin toisten. Se, että ihmiset ovat erilaisia ja heidän aineenvaihduntansa toimii eri tavoin, on jotenkin tabu, koska nykyään halutaan uskoa että kaikki olisivat samanlaisia jos vaan tahtoisivat, ja että ylipäänsä kaikkien kuuluisi olla samanlaisia.
Ps: myös minun äidilläni on kiloistaan huolimatta hyvä elämä, hyvä ura, hyvä pitkä parisuhde ja vieläpä lisänä me lapset, joiden silmissä hän on aina ollut lämmin ja viisas ihminen. En ymmärrä ollenkaan tätä asennetta, että vain hoikkana ihminen voi saada onnellisen ja rikkaan elämän.
Oletko käynyt endokrinologilla? Kannattaisi katsoa kilpirauhasarvot, ja varmistaa ettei sulla ole esim. kasvainta jossain päin, joka aiheuttaisia vaikka kovat kortisolitasot?