Kurittomat kakarat
Sanna Ukkola on niin oikeassa. Justiin kerroin ystävilleni samaa kun palasin joulu-uuden vuoden reissulta Pariisista. Onneksi näissä pikkaisen paremmissa ravintoloissa Suomessa on hinnat sen verran kalliimpia, ettei siellä paljon näitä mekastavia lapsiperheitä näy.
http://yle.fi/uutiset/sanna_ukkola_kurittomat_kakarat/7014080
Kommentit (23)
Sanna Ukkola mahtaa olla äitipuoli suoraan Tuhkimo-sadusta. Rivien välistä huomaa, että vihaa lapsia. Taitaa olla jo liian vanha saamaan omia. Voisi nimittäin avartaa maailmankuvaa, eikä olisi niin musta-valkoinen näkemys kasvatukseen.
Raisa Cacciatore: Neuvoja vanhemmille, kun lapsi riehuu ja uhmaa
26.8.2011
- eli muista nämä, kun itse suutut lapselle
Kun itseltä pinna palaa lasten kanssa, niin muista nämä:
Saat näyttää oman vihaisuutesi, mutta et pelotella tai kurittaa lasta. Vedä rajat lujan rauhallisesti ja aina uudestaan, jos on tarpeen.
Älä koskaan nimittele, nöyryytä, halveksi tai vähättele lasta. Äläkä uhkaa hylkäämisellä.
Vihainen saa olla, mutta teot täytyy hallita. Mitään ei saa rikkoa eikä ketään satuttaa. Lapset vasta opettelevat tätä, mutta aikuisen pitäisi kyetä hallitsemaan vihansa.
Tyynnytä tilanne mahdollisimman nopeasti. Totea, ettei ole mitään hätää, rauhoita, ole turvallinen, anna turvaa kaikille jotka ovat läsnä. Aikuisen tehtävä on tehdä lapsen hepuleista mahdollisimman pieniä. Näin jää vähemmän selvitettävää.
Etsi keino purkaa tunteesi muualla kuin lasten edessä. Nyrkkeile säkkiin, juokse metsään, karju yksin auton ratissa, pura tuntosi ystävälle, päiväkirjaan, terapeutille. Hyväksy se, että sinua raivostuttaa, mutta älä räjähtele lapsille.
Ohjaa riehuvan lapsen raivo johonkin, mikä häntä auttaa kuuman tunteen yli, vaikka talon ympäri juoksemiseen tai tyynyn möyhentämiseen. Ole itse turvallinen, rauhoittamassa lasta. Lapsi saa elää tunteensa suojassa niin, että aikuinen turvaa, ettei mitään pahaa tapahdu.
Selvitä tilanne vasta, kun kaikki ovat rauhoittuneet. Älä keskity syyllisten etsimiseen ja rankaisuun, vaan siihen, miten voidaan korjata ja hyvittää vahingot, joita lapsi/lapset ovat suutuspäissään aiheuttaneet. Näin lapset oppivat rakentavaa riitojen ratkaisua ja alkavat toivoa aikuisten puuttumista asioihin.
Opeta, että tunne on pelkkä tunne. Se on sinussa, mutta se menee ohi. Sitä ei ole pakko totella. Sinä olet paljon enemmän kuin tunne: sinussa on myös järki ja tahto, jotka voivat päättää, että et lyö, vaikka tunne huutaisi muuta.
Tunne sinänsä ei pakota. Teoista olemme kaikki itse vastuussa. Niitä täytyy oppia hallitsemaan. Aikuinenkaan ei satuta. Päätös olla satuttamatta on tärkeä ja sitä opetellaan koko kasvuaika. Se on myös arvo. Sen arvon mallina on aikuisen oltava ensin itse.
Suomessa lapset ovat ravintolassa ei toivottuja henkilöitä kun vertaa näihin Etelä-Euroopan maihin. Epäreilua verrata.
lapsellista yleistämistä ja saman vanhan toistoa. Keksikää jotain uutta, jotain konkreettisia parannuskeinoja.
Ärsyttää tämä helvetin kulunut aihe, jolla sohia muurahaispesää. Välillä jotain uutta, kiitos. Ihan järjettömän huono kirjoitus, jolla mukasivistyneet "kosmopoliitit" nyt pätevät facebookissa.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 15:56"]
Mitähän tämä Ukkolakin tietää äitinä olemisesta? Ei taida olla omia lapsia kun on noin lapsivihamielinen. Taitaa olla Kakkosen teemailtaa tulossa ja yksi vieras linee jo valittu?
[/quote]
Muista sitten sinäkin sama, kun tulee mieleen arvostella opettajaa, lastenhoitajaa, lto:aa, lääkäriä, hoitajaa, kaupan kassaa, tarjoilijaa, pankkivirkailijaa jne. Mitä sinä tiedät opettajana/lääkärinä tarjoilijana jne. olemisesta, jos et ole itse opettaja/lääkäri/tarjoilija?
Kyllä tuntuu monella ranskalaispiltilläkin olevan käytöstavat hukassa, ainakin jos seuraa erään sukulaiseni fb-kirjoittelua omista lapsistaan. Ovat asuneet aina Ranskassa ja mies on ranskalainen. Pari kertaa olen tavannut lapset ja paljon pahempia ovat kuin meidän lapset. Myös sukulaiseni kertoo aina lasten touhuista ja ei meillä ole koskaan sellaisia touhuttu kuin heillä. Meillä on kolme lasta, eivätkä rauhallisimmasta päästä, mutta kuri on aina ollut tiukka ja lapset osaavat jopa käyttäytyä. Toisaalta en ymmärrä, miksei lentokentän terminaalissa saisi vähän juoksennellakin jos ei ole muille häiriöksi, parempihan on juosta siellä kuin riehua koneessa. Jossainhan lapsen on saatava energiaansa purkaa.
Toisaalta olen kyllä siinä samaa mieltä, että Suomessa (ja varmasti muissakin maissa) joillain vanhemmilla on vanhemmuus aika hukassa eikä osata pitää lapsille minkäänlaista kuria eikä opettaa käytöstapoja. Myös materialla yritetään korvata aikuisten läsnäolo. En kuitenkaan usko, että kyse on vain suomalaisesta ilmiöstä.
Ja kuten joku kirjoittikin, on helppoa olla lastenkasvatuksessa pro, varsinkin silloin kun ei itsellä ole lapsia.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 21:22"]
Kyllä tuntuu monella ranskalaispiltilläkin olevan käytöstavat hukassa, ainakin jos seuraa erään sukulaiseni fb-kirjoittelua omista lapsistaan. Ovat asuneet aina Ranskassa ja mies on ranskalainen. Pari kertaa olen tavannut lapset ja paljon pahempia ovat kuin meidän lapset. Myös sukulaiseni kertoo aina lasten touhuista ja ei meillä ole koskaan sellaisia touhuttu kuin heillä. Meillä on kolme lasta, eivätkä rauhallisimmasta päästä, mutta kuri on aina ollut tiukka ja lapset osaavat jopa käyttäytyä. Toisaalta en ymmärrä, miksei lentokentän terminaalissa saisi vähän juoksennellakin jos ei ole muille häiriöksi, parempihan on juosta siellä kuin riehua koneessa. Jossainhan lapsen on saatava energiaansa purkaa.
Toisaalta olen kyllä siinä samaa mieltä, että Suomessa (ja varmasti muissakin maissa) joillain vanhemmilla on vanhemmuus aika hukassa eikä osata pitää lapsille minkäänlaista kuria eikä opettaa käytöstapoja. Myös materialla yritetään korvata aikuisten läsnäolo. En kuitenkaan usko, että kyse on vain suomalaisesta ilmiöstä.
Ja kuten joku kirjoittikin, on helppoa olla lastenkasvatuksessa pro, varsinkin silloin kun ei itsellä ole lapsia.
[/quote]
Johtuisiko siitä, että äiti, siis sukulaisesi on ilmeisesti suomalainen?
Sanna Ukkolahan hoitaa aviomiehensä, perussuomalaistan Matias Turkkilan lapsia.
Ehkä kuvaavinta oli se " 5-vuotias oli kuin pikkuaikuinen". Niinhän oli Suomessakin ennen. Mihin on hävinnyt ne hyvät ajat ja kasvatustavat?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:10"]
Sanna Ukkolahan hoitaa aviomiehensä, perussuomalaistan Matias Turkkilan lapsia.
[/quote]
Hoitaa? Ai niinku lastenhoitaja hoitaa vai että on huoltaja näille lapsille?
Lasten käyttäytymistähän kannattaakin tarkkailla juuri lentokentillä. Harmi,e ttei sanna pannut merkille huonosti käyttäytyviä suomalaisia aikuisia, mutta sannahan suunnitteli jo omia blogimerkintöjään ja oli valinnut yhden totuuden.
Kumma juttu tosiaan, että lapsettomat ovat parhaita lastenkasvattajia.
Mitähän tämä Ukkolakin tietää äitinä olemisesta? Ei taida olla omia lapsia kun on noin lapsivihamielinen. Taitaa olla Kakkosen teemailtaa tulossa ja yksi vieras linee jo valittu?
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:20"]
Kumma juttu tosiaan, että lapsettomat ovat parhaita lastenkasvattajia.
[/quote]
Totta, totta... toisaalta lapseton voi tarkastella tilannetta objektiivisemmin kuin yöt valvoneet vanhemmat?
Entä tämä tyyppi: http://suomenkuvalehti.fi/jutut/ulkomaat/kirjailija-pamela-druckerman-ranskalaiset-osaavat-kasvattaa-lapsensa-paremmin-kuin-muut/ ?
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 20:45"]
Suomessa lapset ovat ravintolassa ei toivottuja henkilöitä kun vertaa näihin Etelä-Euroopan maihin. Epäreilua verrata.
[/quote]
Itse en ole Etelä-Euroopassa reissannut, niin en tiedä, mutta onko siellä pilteille leikkipaikkoja ja omia annoksia? Mielestäni voi ihan hyvin verrata.
[quote author="Vierailija" time="08.01.2014 klo 14:36"]
[/quote]
http://www.verkkouutiset.fi/kotimaa/salomaa%20kauppa%20hairikko-13952
Suomessa on niin kova hintataso rafloissa, että lasten takia ei kannata maksaa yhtään ylimääräistä. Ja mitä isommat tulot, sitä kurittomammat kakarat eli et taida saada olla rauhassa.
Suomi on niitä harvoja maita, joissa vanhemmat toimivat kuin tuuliviirit!
Italiassa ei ole leikkipaikkoja eikä lastenlistoja, mutta mun mielestäni se on pelkästään hyvä asia! Ravintolaan mennään syömään, ei leikkimään, ja syömään hyvää ruokaa, ei mitään lasta aliarviovaa nakki-ranskis -roskaa. Ja ennen kun kukaan kiirehtii arvelemaan, että mulla ei ole lapsia, niin kyllä on, useampi energinen poikalapsi, joiden kanssa on vauvasta saakka matkusteltu ja käyty ravintoloissa, ja jotka eivät IKINÄ ole olleet ravintolan leikkinurkkauksessa. HopLop on sitten erikseen.