Olen terveellisiä el.tapoja noudattava "läski"
Hei.
Olen siis nainen, 32v. Harrastan liikuntaa säännöllisesti. 3-4 kertaa kuussa käyn salilla, n. 2 kertaa kuussa uimassa. Kotona kahvakuulailen päivittäin ja teen n. 4 pitempää kävelylenkkiä viikossa. Kerrottakoon myös että petielämämme on aktiivisya, siinähän kuluu kanssa kaloreita :)
Mitä syömisiin tulee, niin yritän syödä mahdollisimman terveellisesti. Esimerkkipäivä:
-aamu: rahka ja mehukeitto
-lounas: salaatti, keitetty kananmuna, broileria
-välipala: rahka ja tonnikalaa
-välipala 2: pähkinöitä, mandariinia
Iltapala: puuro, 2 leipää juustolla, tuoremehua, raejuustoa.
Lisäksi juon palhon vettä ja välttelen kaikkea epäterveellistä. Esim. vaalean leivän olen vaihtanut tummaan ja sokerin käytön lähes kokonaan lopettanut.
Terveyteni on ok, minulla ei ole diabetestä, nivelvaivoja tai muutenkaan paikat kipeänä. Verenpaine ok, kolesterolia ei ole mitattu. Kuntpkin mielestäni on suht hyvä, ylöspäin kiivetessä saatan vähän hengästyä.
Itsetuntoni on kohdillaan, oidän itsestäni tällaisena kuin olen. Olen mukava ja ulospäinsuuntautunut ja ihmiset viihtyvät seurassani. Minulla on ihana mies joka pitää minua seksuaalisesti haluttavana ja harrastamme seksiä mielestäni ihan tarpeeksi :).
Pidän huolta ulkonäöstäni; meikkaan, käyn kampaajalla n. kerran kahdessa kuukaudessa leikkauttamassa uutta mallia päähäni + samalla otan väriä tukkaani. Ostan kauniita alusvaatteita ja pukeudun mielestäni hyvännäköisiin ja muodikkaisiin vaatteisiin. Käyn suihkussa säännöllisesti ja pidän muutenkin huolta hygieniastani.
Minulla on ihania ystäviä ja käyn heidän kanssaan ulkona kerran pari kuukaudessa. Otan silloin hiukka alkoholia, mutta kulutukseni on kohtuullista. En tupakoi. Mainittakoon, että baarissa minulle usein flirttaillaan, mutta olen uskollinen miehelleni.
Olen vakituisessa työsuhteessa, meillä on mieheni kanssa ostettu uudehko omakotitalo, kaksi autoa ja koira.
Olen onnellinen ja asiani on hyvin.
Seuraavaksi kerron jotain, mikä teitä järkyttää. Painan nimittäin 121 kiloa ja olen "vain" 163 cm pitkä.
Syy miksi kerroin oman tarinani, on se että meillä ylipainoisillakin voi olla hyvä ja onnellinen elämä, mekin voimme tuntea itsemme kauniiksi ja olemme miesten silmissä haluttuja. Mekin saatamme harrastaa ahkerasti liikuntaa ja noudattaa terveellisiä elämäntapoja. Tarkoitukseni ei ollut kehuskella millään, minua vain niin ottaa päähän se mitä meistä "läskeistä" ajatellaan: olemme onnettomia sohvalla makaavia sipsinmussuttajia, joista ei ole mihinkään ja jotka eivät kelpaa kenellekään ja laiskojakin ovat kuin mitkä. Sen kuvan tällä palstalla saa lukiessaan läskifoobikoiden kommentteja ja se tekee välillä niin ärtyneeksi, siksi oli pakko avautua. Saa kommentoida, mut ei mennä törkeyksiin, eihän?
Kommentit (97)
Ruokavaliosi ei ole terveellinen. Noin painavana olet todennäköisesti herkkä verensokerin kohoamiselle joten hiilarit paljon vähemmälle. Hedelmät, leivät ja puuro pois. Enemmän rasvaa ruokavalioon. Paljon vihanneksia, kananmunia, lihaa, kanaa, kalaa, oliiviöljyä, rasvaisia maitotuotteita, pähkinöitä.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 23:28"]
Minulla ei ole salilla mitään varsinaista ohjelmaa, jonka mukaan menisin, vaan teen siellä mitä milloinkin huvittaa. Joskus saattaa olla että poljen kuntopyörää, hölkkään matolla ja teen esim reisilihaksia. En oikein tiedä mitä siellä pitäisi ihan oikeaoppisesti tehdä, joten teen sitä mikä itsestä hyvältä tuntuu.
Kahvakuulaa heiluttelen muutamankymmenen kerran päivässä, painoa sillä on 8 kiloa. Käytän sitä tuolla haaroissa ja heiluttelen ees taas :D
Ap
[/quote]
Joo ei tollasella kyllä mitään lihaksia kasvateta :D naisilla se lihaskasvu on aika surkeeta vaikka kävis 3 kertaa viikossa tekemässä oikealla ohjelmalla ja tosi raskailla painoilla, ihan siis ns bodausmielessä. Ja mun mielestä joksikin kotitreeniksi (esim kahvakuulalla) lasketaan vasta sellainen että treeni kestää mielellään yli 20 min, tulee hiki ja hengästyy ja kehoa tulee kuormitettua useammalla kuin yhdellä liikkeellä. Ei tollasesta oikeesti ole mitään hyötyä (okei no tyhjää parempaahan jokainen heilautus on).
Itse voin kertoa sen, että olen jojoillut n. 10 kertaa. Ylöspäin kymmeniä kiloja ja sama alas, toistuen monta kertaa. Ja joka kerralla painonpudotus ollut vaikeampaa ja vaikeampaa. Tämä ilmiö on ihan lääkäreidenkin tunnistama juttu. Elimistö ei enää suostu niin nopsaan laihtumaan kuin ekoilla kerroilla. Nyt olen syönyt vuoden ihan joka ikinen päivä tasan 1000 kaloria per päivä. Olen laihtunut 7 kg. Kilpparit tutkittu, ei vikaa. Ehkä olen 90 v. Hoikka? Muistakaa ihmiset pitää se ensimmäinen elämäntapamuutos hallinnassa ettei käy kuten minulle.
Pala pitsaa tai pullaa on helposti 300-400 kaloria.. 5km kavelylenkki polttaa varmaan 100, ja toi kahvakuulailu ei nyt polta paljo mitaan.
Hahaha mita itsepetosta :D
Anteeksi nyt, mutta en tuollaista "kahvakuulailua" edes mainitsisi. Parikymmentä heilautusta ei ole IMHO mikään kahvakuulatreeni.
Söin elämäni ensimmäiset 30 vuotta normaalisti ja olin hoikka. Sitten sain neurologiseen sairausteen rankat lääkkeet (joita määrätessään kuka tahansa lääkäri on valmis myöntämään, että ne sekoittavat ruokahalun) ja lihoin kuukaudessa 10 kg. Muutaman kuukauden jälkeen lopetin lääkkeet, ja aloin taas syödä normaalisti. Mutta paino on pysynyt samana.
Periaatteessa olisin varmaan taipuvainen uskomaan alkuperäisen kirjoittajan itsepetokseen, mutta oman kokemukseni perusteella näkemykseni on muuttunut. :) Kerran hankittu paino voi olla yllättävän lujassa. Asiat eivät olekaan kovin yksinkertaisia.
http://www.vauva.fi/keskustelu/1689991/ketju/pipsan_liikunta
Ketjun aloitus: "En yleensä viitsi sanoa mitään, jos lihava ihminen kertoo liikkuvansa "tosi paljon", mutta paino junnaa vuodesta toiseen sadan kilon toisella puolella. Nyt luin Pipsan uusinta postausta ja aika hävyttömiä juttuja, en ainakaan itse usko että nuo olisivat 100% totta:
"Tykkään tehdä nimenomaan tätä lenkkeilyä, eli jonka aikana sykkeeni nousee sille tasolle, että hengästyttää ja hiki virtaa."
"Ja uskokaa tai älkää, mut mä olen todella nopea pyöräillessäni - mieheni jää aina reippaasti jälkeen jos vaan tahdon. Olen vetänyt spurtteja jolloin laskin missä ajassa pääsin töistä kotiin kun menin oikein reippaalla vauhdilla ja voin sanoa, ettei siinä kovinkaan kauaa mennyt."
" Ja mie en yleensäkään katso paljonko astelen taikka kauanko astelen, menen ihan oman jaksamisen mukaan mutten yleensä lopeta siihen kun alkaa ensimmäiset ikävät tuntemukset tuntua - ehei, mie vedän aina vähän ylitse mukavuusrajan."
"Uinti on yksi rakkaimmistani, oon oikea vesipeto! Ja tätä en ole vain pelkästään minä ja sukulaiseni todenneet vaan ihan tuntemattomatkin ihmiset naureskelleet."
...niin, mitäpä tuohon nyt oikein sanoisi. Himoliikkuja, jolla on viitisen erilaista aktiivista liikuntamuotoa ja syökin kuulemma paljon salaatteja...käyttää edelleen vaatekokoa 56. Tunnistan tuon itsepetoksen, olen nimittäin ex-syömishäiriöinen."
Hieno homma ap! Jatka samaan malliin. Voisiko pysähtyneen painonpudotuksesi taustalla olla esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta?
Joka tapauksessa: keep up the good work!
Juu, 61 täällä edelleen. Sinuna en sortuisi mihinkään über karppaamiseen mitä täällä tunnutaan mainostavan. Varsinkin jos tällä tilanteellasi voisi olla lääketieteellistä puolta. Syödään ihmiset kunnolla, jookos?
Anteeksi, mutta en usko tuota ruokavaliotasi tuolla sinun painollasi. Jos olet oikeasti syönyt noin kun väität ja vielä 2 vuotta, olisit normaalipainoinen jo. Olen itse 163 cm ja painan 52 kg. Ja syön tuplasti enemmän kuin sinä, ehkä jopa 3 krt enemmän eikä liikuntamääräni ole mitenkään erityinen: salilla sillontällöin, ratsastusta kerran viikossa, reippaita kävelylenkkejä muutaman kerran viikossa ja lihaskuntoa välillä kotona. Olen tosin aina ollut hoikka ja tämän painoinen ja uskon että geenit vaikuttaa asiaan myös. Mutta KAIKKI laihtuu miinuskaloreilla, oli elimistö sitten säästäliekillä tai ei. Ja kukaan ei voi kasvattaa lihasmassaa niin paljoa tuolla liikuntamäärällä että paino ei silti tippuisi.
Mä olen 157cm pitkä ja painan 82kg, eli ällöläski olen :( Miten sinä ap. olet noin lihava tuolla ruokavaliolla? Mä olen läski yksinkertaisesti koska syön suklaata noin levyn päivässä, vakavasta masennuksesta johtuen en pysty hillitsemään sitä tapaani vaikka haluaisin :( Sulla ap. on kaikki hyvin, mieskin löytyy, joten miksi olet lihava? Ihan kaikella kunnioituksella kysyn.
No mut hei, kivat sulle. Hyvä että oot tyytyväinen. Mä painan nimittäin puolet tosta sun painosta, enkä ole puoliksikaan yhtä tyytyväinen omaan elämääni kuin sä olet omaas.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 16:04"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 15:52"]Oletko ap laskenut syömiäsi kaloreita? Vaikea uskoa, että sairaalloisesti ylipainoinen ei laihtuisi syömällä kuten kuvaat.
[/quote]
Omasta mielestäni en ole sairaalloinen. Kaloreita laskemalla laihdutin sen kymmenen kiloa. En enää laske kaloreita, koska luulen osaavani arvioida syömäni ruuan kalorimäärät ja pyrin pitämään ne alle 2000 kcal/pv. Vähentäisin kalorimäärää entisestään, jos en kuntoilisi yhtään.
Ap
[/quote]
BMI:si on yli 45, joten olet sairaalloisen ylipainoinen, myönsit sitä tai et.
Minä lihoin 5 kg aloitettuani salilla käynnin aika nopeasti. En ole tosin ylipainoinen, eikä takuulla voi tulla lihasta näin pieneen noin nopeasti. Minä luulenkin, että mulla on vain ollut nälkä ja vaikka syönkin terveellisesti, tulee helposti syötyä enemmän sitä ihan tavallista ruokaa. Ei lihaksia tule salilla kuin tehotreenaajille ja se vie vuosia. Mulla tuli hauikset ja hartialihakset näkyviin, mutta ei niistä viittä kiloa voi tulla. 200 grammaa enintään.
Ap on siis laihtunut, ja nyt pysynyt samassa. Eihän hän syö mitään ylimääräistä 2000 kcaloria, vaan hän syö sen minkä kuluttaa. Joku sanoo että tuolla ruualla varmasti laihtuu. No se riippuu annoskoosta, mitä ap ei kerro. Sen lisäksi iltapala on aika raskas, kannattaisi tuo puuro siirtää aamuun. Ei tuo mun silmään hirveän kevyt ateria ole, jos tuohon ajattelee vaikka 200 grammaa kanaa, jonka vielä paistaa rasvassa ja ison lautasellisen puuroa ja 200 gramman maustetussa rahkassakin taitaa joissain purkeissa olla se 200 grammaa kaloria. Esim. iso rahka ja tonnikalapurkki vastaa kyllä helposti kunnollisen lämpimän aterian kalomäärää.
Provohan tämä on. Inspiraation saanut todennäköisesti tuosta edellä linkitetystä ketjusta.
Ja 67 pyytää anteeksi kun kirjoittaa ihan höpöjä. 200 gr rahkassa 200 kcal piti varmaan olla.
En usko että on provo ja uskon kaiken mitä ap sanoo. Olen nimittäin itsekin n. 120-kiloinen, ja osaan kalorilaskennan etu- ja takaperin lukuisia kertoja laihdutettuani.
minulle esim Kiloklubi suosittelee laihdutukseen noin 1800 kcal syömistä päivässä ja Kiloklubissahan on tarkoitus laihtua maltilla. Tuossa on siis ehkä noin 400kcal vaje kulutukseen nähden. No, jos syön tuon määrän maanantaista perjantaihin, on energiavajeeni 2000kcal. Ja jos viikolla kerran sorrun siihen pullaan tai pitsanpalaan, voi energiavaje olla noin 1700kcal. Lauantaina syön muuten normaalisti mutta päivällisellä juustopastaa ja kas, olen syönyt yli kulutukseni ja vajetta on enää 1300kcal. Sunnuntaina syön kulutukseni verran. Tähän kun lisätään karkkipussi tai pringlesboksi, lopputulos viikolle on noin -500kcal. Ja sillähän laihtuu keskimäärin 70 grammaa. Siis SEITSEMÄNKYMMENTÄ. Eli ei käytännössä mitään koska kalorilaskenta ei voi ikinä mennä ihan nappiin.
Eli näin helppoa on elää terveellisesti ja kolmella valinnalla pilata koko laihdutusviikko.
Lihavan laihduttaminen ei siis ole yhtään sen helpompaa kuin kevyemmänkään vaikka aina ajatellaan että äkkiä ne kilot karisee. Kariseehan ne, mutta todella tarkkana saa olla koko ajan. Ja siksihän ne laihdutukset yleensä katkeavat: ei jaksa olla tiukkana koko ajan joten kyllästyy ja laittaa koko homman "läskiksi", tai sitten "laihduttaa" eikä juuri mitään tapahdu ja siksi luovuttaa. Ja ihmettelee vaan sitä että varmaan on kilpirauhasessa nyt vika eikä itsessä.
Sulla ap luulatavsti tapahtuu seuraavaa, on kovin tuttua itsellenikin kun sallin "herkuttelupäivä". Eli vedät ensin ma-to tosi terveellisesti ja pienillä kaloreilla (1400 kcal on sinun painoisellesi todella, todella vähän), liikut ja touhuat ja elimistö vetäytyy säästöliekille. No, perjantaina repsahtaa juustopastan ja Pringlesien puolelle, yhdessä Pringlestötterössä on melkein 1000 kcal. Eli yhtäkkiä energiansaantisi kaksin-, jopa kolminkertaistuu. Elimistö kerää nestettä ja ma-to välillä ehkä "laihduttu 0,5-1 kg on vähintään tullut takaisin, ellei jopa muutamalla sadalla grammalla noussut. Sitten taas ma-to noudatat kurinalaista elämääsi ja paino ehkä asettuu siihen, mistä maanantaina lähdit liikkeelle tai tipuu taas sen muutama sata grammaa.
Jos oikeasti haluat laihtua, suosittelen kiloklubia tai keventäjiä ja tunnontarkkaa syömisten kirjaamista, myös viikonloppuisin.
Joku sanoi, että esim. Kiloklubi antaa hirmu isoja päivittäisiä kalorimääriä, näin minullakin, mutta en niinkään välitä niistä (minulle suositus melkein 2000 kcla päivässä), mutta kirjaan kaiken - ihan kaiken mitä suuhuni pistän. Jopa kahvin ja light juomat. Lisäksi merkkaan liikunnat aina "kevyt rasitus" luokittelun mukaan, vaikka melko varmasti tavalliseen tallaajaan verrattuna esim. uintini kunnollisella rintauintitekniikalla melko nopeaa vauhtia ei ole kevyt vaan ehkä keskiraskas (kevyt lienee pää pinnalla leppoisaa sammakkoa vieruskaverin kanssa jutellen).
Tällä systeemillä on kohta 10 kg pudotustavoite täysi, enempää ei tarvitakaan :)
Ja myös, mitä vanhemmaksi tulee, sitä hankalampaa laihduttaminen on - se vaan on näin. Aineenvaihdunta mm. hidastuu. Silti fakta on tietenkin se, että kun kuluttaa enemmän kuin syö, laihtuu väkisin. Vanhempana siihen kuluttamiseen vaan tarvitaan enemmän ja laihtuminen käy hitaammin. 40 + on selkeästi hankalampi laihduttaa kuin pari-kolmekymppisenä.
Tsemppiä ap kaikesta huolimatta, on hyvä että olet onnellinen, se on tärkeintä. Jos kuitenkin haluat laihtua, lopeta viikonloppumässäys ja pidä homma muuten entisellään - laihdut pakosti!
Joko syöt valtavia määriä noita mainitsemiasi terveellsiä ruokia tai sitten jokin tässä jutussa mättää...
No olipas tullut viestiä. Yritän tässä nyt vastailla vähän kaikille.
Syödyt kalorini päivässä ovat oman arvioni mukaan n. 1400-2000 kcal, hieman vaihtelee päivittäin. Syön aikalailla terveellisiä ruokia, määrät ovat mielestäni sopivat. Omasta mielestäni en syö määrällisesti (enkä kaloreita) liikaa tai liian vähän, vaan juuri sopivasti. Silloin tällöin otan palan pullaa tai palan pizzaa mieheltäni, nämä siis noiden muiden syömisteni päälle tapahtuvia "retkahduksia". Viikonloppuisin minulla on lupa ottaa rennommin, ja silloin saatan syödä namipussin tai pringles purkin elokuvaa katsellessa. Voin myös valmistaa jotain vähän rasvaisempaa ruokaa (juustopasta jne).
En usko, että söisin liian vähän ja siitä syystä olisin säästöliekillä ja kulutukseni olisi todella pieni, jolloin laihtumista ei tapahdu. En usko myöskään että söisin päivittäin yli tuon 2000 kcal:n rajan, osaan omasta mielestäni arvioida ruoka-aineiden sisältämät kalorit aika hyvin. Mutta voinhan ottaa kalorinlaskennan taas käyttöön, sillä ainakin varmistan etten syö "yli".
Liikuntaa harrastan tosiaan sen mitä kerroin, mutta salilla voisin käydä useammin, kuten joku ehdotti. Minulla ei ole salilla mitään varsinaista ohjelmaa, jonka mukaan menisin, vaan teen siellä mitä milloinkin huvittaa. Joskus saattaa olla että poljen kuntopyörää, hölkkään matolla ja teen esim reisilihaksia. En oikein tiedä mitä siellä pitäisi ihan oikeaoppisesti tehdä, joten teen sitä mikä itsestä hyvältä tuntuu.
Kahvakuulaa heiluttelen muutamankymmenen kerran päivässä, painoa sillä on 8 kiloa. Käytän sitä tuolla haaroissa ja heiluttelen ees taas :D
Lenkit on n. 5 kilometrin mittaisia ja hiki tulee, sen verran reipas on tahti lenkillä käydessä.
Kilpirauhastani ei ole tutkittu, mutta olen lähes varma, ettei vika ole siinä. Syytän edelleen tuota liikunnan aloitusta, koska silloin painon putoaminenkin pysähtyi. En nyt väitä että kymmentä kiloa olisi lihasta tullut, mut onhan sen nyt jossain näyttävä kuitenkin :) Eikö kilpirauhanen sitten oireilisi jotenkin muutenkin kuin vain pelkkänä lihavuutena? Ja laihdutinhan minä helposti pois ensimmäiset kymmenen kiloa, ei ne voi kaikki nesteitäkään olla.
Ap