Isoisoäidin todella törkeä käytös
Mitä mieltä tästä? Isoäitini, siis lapsen isoisoäiti on hoitanut kahden vuoden ikäistä lastamme säännöllisesti parina viikonloppuna kuukaudessa, päivän pari kerrallaan. Kaikki on sujunut mielestäni hyvin, kunnes hän tällä viikolla puhelimessa puhuessamme sanoa töksäytti, ettei aio ottaa lastamme hoitoon ensi viikonlopuksi, vaikka siitä oli jo aiemmin sovittu. Hän sanoi sen minusta jopa vähän äreällä äänensävyllä.
Olen loukkaantunut. Lopetin puhelun siihen paikkaan sanomatta mitään. Tulistuin niin, että puhelinkin lensi seinään lopetettuani puhelun. Päätin mielessäni, että siihen harakkaan en enää pidä mitään yhteyttä. Suunnitelmamme viikonlopun osalta meni täysin piloille, enkä saa enää mistään hoitajaa lapsellemme.
Isoisomummo asuu yksin, miehensä kuoli jo silloin kun olin lapsi. Hän lähentelee jo 90 vuotta, mutta on erittäin virkeä ikäisekseen ja pärjää hyvin yksin kotona. Ei hän tietääkseni ole mihinkään sairastunut ja yhtä virkeältä kuulosti kuin ennnekin. Mikä tässä nyt mättää, onko hän suuttunut minulle jostain ja kostaa sen näin vai eikö hän halua enää tavata jälkeläistään? Minusta todella kummallista häneltä..
Omat vanhempani asuvat muualla, miehelläni on elossa vain yksi vanhempi, jonka kanssa emme juurikaan ole tekemisissä ja mieheni isovanhemmat ovat kuolleet aikoja sitten. Joten tämä isoisomummo on myös lapsellemme erittäin tärkeä!
Mitä mieltä olette? Pitäisikö vielä soitella mummulle ja kysyä mikä viiraus tämä nyt oli vai annanko olla?
Kommentit (120)
Tunnen syvää myötätuntoa vuoksesi ap! Isoisöäitisi on kyllä sydämetön narsisti! Eikö hän ymmärrä sinun ja miehesi uuvuttavaa arkista uurastusta jossa stressi vie teitä kohti silmäpussien ja kaljuuntumisen täyttämää keski-ikää. Itse olen niin siunattu kun mieheni viinitilan tuotoilla voimme palkata mm. lastenhoitajan ja minä pääsen antautumaan ayurveda-fitness ruokavaliolle ja aromaterapialle täällä Keski-Euroopassa!
Lyöt luurin mummon korvaan ja vittuunnut, kun vanhus ei tanssi enää sun pillis mukaan.
Kaikesta paistaa, että sinä haluat vain helppoa elämää ja mielellään lapsen niin paljon hoitoon kuin mahdollista. Sinä et ole ollut kertaakaan pahoillasi lapsen puolesta, että joutuu olemaan paljon luotasi pois tms.
Tommonen puhelinten seinäänheittelijä viikolla äitinä ja sitten työnnetään jonkun vanhyksen luo viikonlopuiksi. Mitä jos ryhtyisit miehesi kanssa vanhemmiksi.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 03:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:11"]Eipä ole hetkeen ollut näin selvää provoa, huomaa heti kirjoitustyylistä, mutta saahan sitä yrittää:D ysikymppinen mummo törkee harakka! Hoitais nyt kakaraa kun vielä henki pihisee :D
[/quote]
Juu, kyllä kirjoitan suoraan sanottavani ja olen helposti kiihtyvää tyyppiä. Aloitusta tehdessäni minulla kiehui päässä ja korvat savuttivat. Olin siis vihainen, välillä jo lepyin, ja sitten taas ärryin juuri kaltaisistasi ääliöistä, joilla ei ole mitään sanottavaa tällä palstalla. Sanonpa sinullekin suorat sanat: painu vittuun, jos et muuta keksi, kun tuota samaa trollilässytystä.
Kasvokkain en sanoisi asioita välttämättä noin suoraan, mutta täällä sanon, koska en teitä tunne ja saan tehdä sen anonyymisti.
Luuketko tosiaan, että täällä netissä tunti tolkulla, minä aikuinen työssä käyvä ihminen lässyttäsin turhaa paskaa, siis ihan huvikseni täällä vaan trollailisin? Kyllä silloin täytyy olla jo pahasti päässä vikaa tai todella köyhä elämä. Kyllä ne trollit ei aloitusviestin jälkeen kovin montaa viestiä jaksa kirjoitella.
Vastaan asiallisesti niille, jotka kirjoittavat minulle asiallisesti, mut sinunkaltaisesi ärsyttävät minua ja minusta pilaatte tämänkin keskustelun!!
Muille voin sanoa, että en jaksa jankuttaa, voitte lukea aiemmat viestini.
Kiitos ja hyvää yötä, minulla herääminen onkin jo neljän tunnin päästä...joten nyt painun pehkuihin.
Ap
[/quote]
Jos av - palstailu aiheuttaa univajetta niin suosittelen lopettamaan tai rajusti rajoittamaan av - palstailua. Ei tämä niin tärkeää ole.
Yöllä täällä on erikoista väkeä. Osa joutuu valvomaan työn, lapsen tai sairauden vuoksi. Osa ei nuku siksi, että työn puuttumisen vuoksi vuorokausirytmi on sekaisin ja tämä on normaalia ajanvietettä. Osa taas siksi, että ovat toisella aikavyöhykkeellä, missä nyt on normaali päiväsaika. Suuri osa kaikkein levottomimmista kommenteista on lauottu puolenyön jälkeen.
Ei tää voi olla edes totta ! Suutut 90 vuotiaalle , kun ilmoittaa ettei hoida lastanne ? Katsoisit kerrankin peiliin ja olisit vaan iloinen, että on jaksanut hoitaa tähän asti. Toivottavasti olette auttaneet vanhusta hänen toivomallaan tavalla.Huomaan jälleen, että ihmisen itsekkyys on jotain ihan käsittämätöntä...
Hahaha, hyvä isoisoäiti!!!
Toivottavasti se ei ota enää koskaan sun räkänokkaas hoitoon. Hoida itse pentus ku olet sellaisen hommannutkin tai anna huostaan ja mene sinne konserttiis!
Sä oot AP laiska paska, joka ei ymmärrä lastenkasvatuksesta mitään.
Tämä mun vastaus oli provokatiivisesti kirjoitettu, mutta niin oli aloitusviestikin joka oli pelkästään keksitty juttu ja kirjoittajana turhautunut teinityttö jota ottaa päähän kun poikkis teki bänät :D
Ei ole totta. Yritä vähän parempaa seuraavalla kerralla.
Perusvirhe oli se, että tarinasi oli aivan liian pitkä ja puhelimen seinäänheittokin oli aika paha.
En usko että on trolli, sillä nykynuoriso on kovin itsekkäitä.
Ap - olet kovin nuori sen näkee viesteistäsi.
90 - vuotias ei todellakaan voi ottaa hoitovastuuta edes yhdeksi vuorokaudeksi pienestä lapsesta. Eri asia joku 10v lapsi joka pärjäisi jo omillaankin kuin sylivauva.
Vaikka kuinka olisi terve ja hyvävointisen oloinen, niin 90 - vuotias väsyy jo helposti. 2- vuotias on aika raskas hoidettava. Juoksee joka paikkaan, eikä mummo pysy perässä.
Nyt ota puhelin kauniiseen kouraasi ja niele kiukkusi. Pyydä anteeksi mummoltasi ja sano että et ole ymmärtänyt hänen väsyvän. Lupaa että tulette kyläilemään jatkossakin, mutta hoitoon et enää lastasi sysää hänelle.
Mummoltasi on vaatinut todella paljon sanoa EI. Se stressaa häntä tällä hetkellä niin paljon että sinuna toimisin nopeasti sen anteeksipyynnön kanssa. Vanhat kun eivät kestä stressiä.
Minkäs ikäinen hän oli sinua hoitaessaan? Aiemmin lapset tehtiin nuorempina. Tuskin isomummosi oli 90v.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:24"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:45"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:41"]
No mummopa sanoi nyt, voimakastahtoinen kun on, että jo riittää lastenhoito!
Kyllähän se tietty päähän ottaa kun ilmainen hoitaja päättää lopettaa palvelunsa.
Ehkä mumoa ottaa eniten päähän se, että ette vietä viikonloppuja lapsen kanssa.
[/quote]
Onko näitä asioita sitten jotenkin vaikea sanoa suoraan toiselle. Luultavasti en olisi loukkaantunut näin paljoa, jos hän olisi suoraan sanonut olevansa vaikka väsynyt. Minusta hän perustelematta vain töksäytti, ettei ota lastamme hoitoon. Siinä vaiheessa minulla napsahti. Mutta osaa se mummonikin olla kiukuspäissään melkoinen, tuskin tuokaan minuun enää yhteyttä ottaa.
Ap
[/quote]
Luultavasti mummo on arkaillut kertoa sulle, ettei jaksa enään lasta hoitaa niin paljon, kun on tiennyt, miten asiaan reagoit. Ainakin tyylistäsi täällä palstalla huomaa, että taidat olla aika itseriittoinen ja hemmoteltu tyyppi.
Vaikka vanhuus ei ole sairaus, niin kyllä kuule lähes 90v väsyy ihan eritavalla, kuin keski-ikäinen. Ja, Herran tähden, 2v lapset on todella raskaita hoitaa! Tiedät varmaan sen itsekin!
Vielä täytyy ihmetellä tuota, että joka toinen vkl:u viette mummolle hoitoon. Sehän on saman verran kuin avioero isät näkee lapsiaan!!
Kuule, lapsen oot saanut, niin vähän voisit itsekin väsyttää itseäs sen lapsen kanssa.
[/quote]
Täytyy mainita, että olin itsekin lapsena omalla isoisoäidilläni hoidossa kesät ja en ainakaan silloin pikkulapsena huomannut hänen mitenkään normaali aikuista enemmän väsyneen, enkä edes lapsena tajunnut kuinka vanha hän oli. Oma isoisoäitini kuoli kun olin alle kymmenen, mutta muistan hyvin lapsuuteni kesät hänen luonaan.
Ap
[/quote]
tulen surulliseksi näistä perheistä joissa lapsi on rasite vanhemmille ja niistä täytyy päästä eroon puolet kuukauden vkl.sta. Samaa tyyliä kuin äidit jotka lähtevät kapakkaan vauvan ollessa parin vkon ikäinen. Olenko ainut jolla on perinteisiä arvoja?
Tämä ei liity asiaan mitenkään. Voitte vierailla yhdessä mummosi luona. Silloin lapsi on sinun vastuullasi eikä mummosi.
Olehan nyt iso tyttö ja pyydä mummoltasi anteeksi, kuten huomaat KAIKKI ovat tässä asiassa mummosi puolella. Sen pitäisi kertoa normaali-ihmisille jotain. Edes sen että nyt olisi syytä hävetä ja miettiä mitä hittoa olet ikinä ajatellutkaan kun lapsesi olet 90- vuotiaan hoitoon vienyt.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:40"]
Mutta eikös ole myös lapseni kannalta tärkeää, että hän näkee edes isoisovanhempaansa, kun isovanhempiaan ei kovin usein näe. Omat vanhempani asuvat niin kaukana, että näemme kerran pari vuodessa. Äitini kanssa puhun puhelimessa, mutta ei lapseni vielä paljoa ymmärrä puheluista äitini kanssa. Minusta on hieno asia, että lapsi on voinut olla tekemisissä isoisoäitinsä kanssa, kuinka moni koskaan edes näkee isoisovanhempiaan? Monelta ne ovat kuolleet jo aikoja aikoja sitten, ennen omaa syntymää.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:39"]
90-vuotias ON sairas ja väsynyt ihan ikänsä takia, vaikka mitään tiettyä syytä ei olisikaan. Oletko ap vähän tyhmä? Kaksi viikonloppua kuussa hoidossa yhtään missään, ja vielä 90-vuotiaalla. Sulla taitaa olla äitiys ja vanhemmuus vähän hakusessa, ole itse lapsesi kanssa äläkä hoidata jatkuvasti muilla, saati vanhalla ihmisellä.
Mutta tän täytyy olla trolli, toi "puhelinkin lensi seinään" ja kirjakieli oli niin överi. Onneksi on trolli, ei tällaista äiskää ole olemassa. Luojan kiitos, ei kukaan ole noin tyhmä ja kuspää.
[/quote]
Anteeksi vain, mutta minulle ei ole mitenkään outoa, että tavarat lentelee seiniin suuttuessani. Me ihmiset suutumme jokainen vähän eri tavalla, eikö vain? Ja mikä ihmeen överi kirjakieli, häh???
Edelleenkin, ei vanhuus ole mikään sairaus. Korkea ikä ei tee ihmisestä automaattisesti sairasta, minusta tuo on nyt jo törkeä väitös!
Luulen, että minä kunnioitan vanhoja ihmisiä paljon enemmän kuin sinä, ja näen heidät ihmisinä sekä yksilöinä, enkä minään sairaina jätekasoina.
Ap
[/quote]
No onhan se lapsen mummo ihan sairas jätekasa, kun ei suostu lupauksiaan pitämään ;)
Miksi, ap, se oman lapsen kanssa oleminen on niin vaikeaa?
Ottakaa mummi ja lapsi hotelliin mukaan . Jos mummi siis suostuu . Järjestelykysymyksiä. Ja matkan voi ihan hyvin peruakin. Lähestyisin aika nöyränä ja mummoa joka on antanut ajastaan noin paljon tuolla iällä. En kyllä antaisi lastani noin iäkkään hoitoon. Mitä jos mummi delaa kun lapsi on hoidossa. Käsittämätöntä?!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Suutuin, koska meillä oli suunniteltu ensi viikolle hotelliloma toisella paikkakunnalla. Hotelli maksettu, konserttiliput maksettu ja näistä en saa enää rahojani takaisin. Isoäitini tiesi tämän ja silti yhtäkkiä muuttikin mieltään. Mielestäni meillä ei ole mitään salaisuuksia välillämme ja voimme puhua asiasta kuin asiasta ja toivoisin, että hän sanoisi suoraan jos tässä järjestelyssä jokin mättää, tai että hänellä olisi mies, niin kuin joku ehdotti tai jotain muuta vastaavaa. Onko hän sitten todella sairastunut, eikä uskalla puhua siitä? Terveeltä hän kyllä tosin vaikutti kun viimeksi näimme ja puhelimessakin kuulosti ihan virkeältä. Luulen myös, että äitini olisi tietoinen, jos isoäitini olisi sairastunut.
Ap
[/quote]
Mistä lähtien hotelliyöt on pitänyt maksaa etukäteen? Mikä hotelli ja millä paikkakunnalla? Kysyn ihan vaan siksi, että osaan välttää kyseistä hotellia.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:08"]
Mikäs tossa nyt oli "todella törkeää"?
[/quote]
No onhan se törkeää, kun olimme varanneet hotellihuoneen toiselta paikkakunnalta ja nyt joudumme sen perumaan, isoäitini tietää tämän erittäin hyvin. Lisäksi ihmettelen, miksei hän halua nähdä lapsenlapsenlastaan, joka on tuossa iässä jossa muuttuu ja kasvaa koko ajan, oppii uusia asioita ja lapsi haluaa itsekin aina päästä isomummulaan kylään. Lapsi on erittäin kiintynyt isoäitiini ja isoäitini onkin hänelle meidän jälkeen tärkein sukulainen! Isoäitini on myös vanha ihminen, ei koskaan tiedä milloin hän poistuu keskuudestamme, kannattaisi nyt vielä nauttia pikkuisestamme kun voi.
Tuota trollikommenttia en huomioi mitenkään.
ap
[/quote]
Niin voihan se olla että kuolee aika piankin jos joutuu vielä tuon ikäisenä usein pikkulasta hoitamaan. Saattaa vaikka yhtäkkiä sydämestä ottaa. Toki on kiva että isomummo näkee lasta ja tottakai saatte käydä kylässä vaikka joka päivä, kunhan olette itse mukana, mutta ette voi jättää 2-vuotiasta noin vanhalle hoitoon paria tuntia pidemmäksi aikaa.
[/quote]
teillä on ilmeisesti mielikuva todella raihnaisesta vanhasta käppänästä, mutta kun isoäitini ei ole sellainen. Ei hänellä käy kotona mitään avustajia, sairaanhoitajia tai muitakaan ylimääräisiä. Hän on erittäin voimakastahtoinen ja on päättänyt, ettei vanhainkotiin mene, kotoaan lähtee vasta ruumisautossa. Hän ei ole koskaan valittanut lapsemme hoidosta, luulisi hänen sanoneen siitä joskus, jos se niin työläältä tuntuu. En minäkään niin hullu ole, että sairaalle ja väsyneelle ihmiselle kaksivuotiaan veisin hoitoon. Tässä täytyy olla kyse nyt jostain muusta.
[/quote]
Kun te olette minilomalla, saa vanhus sydänkohtauksen ja kuolee. Lapsenne sitten itkee paniikissa yli vuorokauden kuolleen isoisoäidin vierellä. Onko tämä käynyt mielessä? Noin vanhan kunto voi olla hyvä mutta sairaskohtaus saattaa todella yllättää.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:08"]
Mikäs tossa nyt oli "todella törkeää"?
[/quote]
No onhan se törkeää, kun olimme varanneet hotellihuoneen toiselta paikkakunnalta ja nyt joudumme sen perumaan.
ap
[/quote]
Ei tarvi perua - kyllä kaksivuotiaatkin saa tulla hotelliin :)
Se on SUN lapsi. Isoisoäitis on hommansa hoitanut jo ajat sitten. Jos itse olisin ollut hän, olisin heittänyt pentusi jo ladtenkotiin hoidettavaksi.
Sori, tämä oli muuten hyvä mutta seinään heitetty puhelin paljasti provoksi. The devil is in the details, ap.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 09:23"]
Sori, tämä oli muuten hyvä mutta seinään heitetty puhelin paljasti provoksi. The devil is in the details, ap.
[/quote]
Haha, luitko jo aiemman vastaukseni tähän viestiin? Olen heitelly ennenkin tavaroita seinään ja olen rikkonut suutuspäissäni mm. kaukosäätimen, useita astioita, vanhan puhelimeni ja kerran humalassa kameran. Että mitenkä ihmeessä se minusta provon tekee? Jos sinä olet hiljainen kiltti hissukka, ei se sitä tarkoita, että muidenkin tulisi olla suuttuessaan.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 02:11"]Eipä ole hetkeen ollut näin selvää provoa, huomaa heti kirjoitustyylistä, mutta saahan sitä yrittää:D ysikymppinen mummo törkee harakka! Hoitais nyt kakaraa kun vielä henki pihisee :D
[/quote]
Juu, kyllä kirjoitan suoraan sanottavani ja olen helposti kiihtyvää tyyppiä. Aloitusta tehdessäni minulla kiehui päässä ja korvat savuttivat. Olin siis vihainen, välillä jo lepyin, ja sitten taas ärryin juuri kaltaisistasi ääliöistä, joilla ei ole mitään sanottavaa tällä palstalla. Sanonpa sinullekin suorat sanat: painu vittuun, jos et muuta keksi, kun tuota samaa trollilässytystä.
Kasvokkain en sanoisi asioita välttämättä noin suoraan, mutta täällä sanon, koska en teitä tunne ja saan tehdä sen anonyymisti.
Luuketko tosiaan, että täällä netissä tunti tolkulla, minä aikuinen työssä käyvä ihminen lässyttäsin turhaa paskaa, siis ihan huvikseni täällä vaan trollailisin? Kyllä silloin täytyy olla jo pahasti päässä vikaa tai todella köyhä elämä. Kyllä ne trollit ei aloitusviestin jälkeen kovin montaa viestiä jaksa kirjoitella.
Vastaan asiallisesti niille, jotka kirjoittavat minulle asiallisesti, mut sinunkaltaisesi ärsyttävät minua ja minusta pilaatte tämänkin keskustelun!!
Muille voin sanoa, että en jaksa jankuttaa, voitte lukea aiemmat viestini.
Kiitos ja hyvää yötä, minulla herääminen onkin jo neljän tunnin päästä...joten nyt painun pehkuihin.
Ap