Isoisoäidin todella törkeä käytös
Mitä mieltä tästä? Isoäitini, siis lapsen isoisoäiti on hoitanut kahden vuoden ikäistä lastamme säännöllisesti parina viikonloppuna kuukaudessa, päivän pari kerrallaan. Kaikki on sujunut mielestäni hyvin, kunnes hän tällä viikolla puhelimessa puhuessamme sanoa töksäytti, ettei aio ottaa lastamme hoitoon ensi viikonlopuksi, vaikka siitä oli jo aiemmin sovittu. Hän sanoi sen minusta jopa vähän äreällä äänensävyllä.
Olen loukkaantunut. Lopetin puhelun siihen paikkaan sanomatta mitään. Tulistuin niin, että puhelinkin lensi seinään lopetettuani puhelun. Päätin mielessäni, että siihen harakkaan en enää pidä mitään yhteyttä. Suunnitelmamme viikonlopun osalta meni täysin piloille, enkä saa enää mistään hoitajaa lapsellemme.
Isoisomummo asuu yksin, miehensä kuoli jo silloin kun olin lapsi. Hän lähentelee jo 90 vuotta, mutta on erittäin virkeä ikäisekseen ja pärjää hyvin yksin kotona. Ei hän tietääkseni ole mihinkään sairastunut ja yhtä virkeältä kuulosti kuin ennnekin. Mikä tässä nyt mättää, onko hän suuttunut minulle jostain ja kostaa sen näin vai eikö hän halua enää tavata jälkeläistään? Minusta todella kummallista häneltä..
Omat vanhempani asuvat muualla, miehelläni on elossa vain yksi vanhempi, jonka kanssa emme juurikaan ole tekemisissä ja mieheni isovanhemmat ovat kuolleet aikoja sitten. Joten tämä isoisomummo on myös lapsellemme erittäin tärkeä!
Mitä mieltä olette? Pitäisikö vielä soitella mummulle ja kysyä mikä viiraus tämä nyt oli vai annanko olla?
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 12:20"]
Eniten ihmettelen, että näin moni tämän palstan lukijoista ottaa tällaisenkin tosissaan.
Onko siis todella olemassa ihmisiä, jotka laittaisivat pienen lapsensa 90-vuotiaan hoitoon?
[/quote]
Minä en LAITA lastani hänelle hoitoon, vaan tämä hoitojärjestely on yhdessä sovittu ja mietitty juttu, ei tässä ole ollut mistään isoäitini hyväksikäytöstä kyse.
Ap
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 08:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:32"][quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:27"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:08"]
Mikäs tossa nyt oli "todella törkeää"?
[/quote]
No onhan se törkeää, kun olimme varanneet hotellihuoneen toiselta paikkakunnalta ja nyt joudumme sen perumaan, isoäitini tietää tämän erittäin hyvin. Lisäksi ihmettelen, miksei hän halua nähdä lapsenlapsenlastaan, joka on tuossa iässä jossa muuttuu ja kasvaa koko ajan, oppii uusia asioita ja lapsi haluaa itsekin aina päästä isomummulaan kylään. Lapsi on erittäin kiintynyt isoäitiini ja isoäitini onkin hänelle meidän jälkeen tärkein sukulainen! Isoäitini on myös vanha ihminen, ei koskaan tiedä milloin hän poistuu keskuudestamme, kannattaisi nyt vielä nauttia pikkuisestamme kun voi.
Tuota trollikommenttia en huomioi mitenkään.
ap
[/quote]
Niin voihan se olla että kuolee aika piankin jos joutuu vielä tuon ikäisenä usein pikkulasta hoitamaan. Saattaa vaikka yhtäkkiä sydämestä ottaa. Toki on kiva että isomummo näkee lasta ja tottakai saatte käydä kylässä vaikka joka päivä, kunhan olette itse mukana, mutta ette voi jättää 2-vuotiasta noin vanhalle hoitoon paria tuntia pidemmäksi aikaa.
[/quote]
teillä on ilmeisesti mielikuva todella raihnaisesta vanhasta käppänästä, mutta kun isoäitini ei ole sellainen. Ei hänellä käy kotona mitään avustajia, sairaanhoitajia tai muitakaan ylimääräisiä. Hän on erittäin voimakastahtoinen ja on päättänyt, ettei vanhainkotiin mene, kotoaan lähtee vasta ruumisautossa. Hän ei ole koskaan valittanut lapsemme hoidosta, luulisi hänen sanoneen siitä joskus, jos se niin työläältä tuntuu. En minäkään niin hullu ole, että sairaalle ja väsyneelle ihmiselle kaksivuotiaan veisin hoitoon. Tässä täytyy olla kyse nyt jostain muusta.
[/quote]
Kun te olette minilomalla, saa vanhus sydänkohtauksen ja kuolee. Lapsenne sitten itkee paniikissa yli vuorokauden kuolleen isoisoäidin vierellä. Onko tämä käynyt mielessä? Noin vanhan kunto voi olla hyvä mutta sairaskohtaus saattaa todella yllättää.
[/quote]
Sitä varten on puhelimet. Kun lapsi on hoidossa vanhuksella, ollaan soiteltu säännöllisesti. Jos vastausta ei alkaisi kuulua, silloin huolestuisin ja koittaisin saada naapurin paikalle tarkistamaan, että kaikki on ok.
Lisäksi isoäidilläni on kaikenmaailman hälytyslaitteet, jos hän tuntee olonsa huonoksi hän ehtii nopeasti hälyttää paikalle apua.
Ap
Sitä mieltä, että huono yritys provoilla.
Korjaan vielä erään virhekäsityksen mikä täällä monella näyttäs olevan. Kyse on siis minun isoäidistäni eli mummostani. Lapselleni hän on isoisoäiti siis isomummo. Ainakin yhdessä viestissäni puhuin näköjään lapsen isoisomummosta, joka oli epähuomiossa kirjoitettu. Lapsen isoisomummo elikkä minun isoisoäitini on kuollut jo aikoja sitten.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:03"]
Sitä mieltä, että huono yritys provoilla.
[/quote]
No sulla saa olla mielipitees. Tervetuloa kuitenkin todellisuuteen. On se kamalaa kun hyväkuntoinen isomummo hoitaa lasta :D
Ap
Haluan lähettää sinulle voimaannuttavan syleilyn ap! En koskaan saata ymmärtää teidän työläisnaisten elämän raskautta!
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 08:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:29"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 01:03"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:57"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Suutuin, koska meillä oli suunniteltu ensi viikolle hotelliloma toisella paikkakunnalla. Hotelli maksettu, konserttiliput maksettu ja näistä en saa enää rahojani takaisin. Isoäitini tiesi tämän ja silti yhtäkkiä muuttikin mieltään. Mielestäni meillä ei ole mitään salaisuuksia välillämme ja voimme puhua asiasta kuin asiasta ja toivoisin, että hän sanoisi suoraan jos tässä järjestelyssä jokin mättää, tai että hänellä olisi mies, niin kuin joku ehdotti tai jotain muuta vastaavaa. Onko hän sitten todella sairastunut, eikä uskalla puhua siitä? Terveeltä hän kyllä tosin vaikutti kun viimeksi näimme ja puhelimessakin kuulosti ihan virkeältä. Luulen myös, että äitini olisi tietoinen, jos isoäitini olisi sairastunut.
Ap
[/quote]
Mistä lähtien hotelliyöt on pitänyt maksaa etukäteen? Mikä hotelli ja millä paikkakunnalla? Kysyn ihan vaan siksi, että osaan välttää kyseistä hotellia.
[/quote]
Öhöm, ainakin kaikki Scandicin SAVE-hintaluokan huoneet maksetaan etukäteen paikkakunnasta riippumatta. Hinta on halvempi, mutta maksua ei enää palauteta, eikä huonetta voi peruuttaa.
Scandicin sivuilta:
Varausta ei voi perua tai muuttaa, eikä maksua palauteta
Maksu luottokortilla varauksen yhteydessä
Aamiainen sisältyy hintaan
Sulla ei taida olla kauheasti kokemusta hotellissa yöpymisestä? Minä olen maksanut suurimman osan hotelliöistä aina etukäteen ja muissakin kuin vain Scandicin hotelleissa, ei minusta mitenkään outo käytäntö. Harvemmin huoneen olen maksanut vasta hotellista uloskirjautuessa. Se on katos tätä päivää tämä internet ja jne...
Mä olen samaa mieltä, että suoraan pitää sanoa. Mun mielestä isoäitis sanoikin, mutta sä et jostain ayystä sitä tajua.
Toisaalta kuka sulle naamatusten uskaltaa mitään sanoa, kun käyttäydyt noin järkyttävällä tavalla. "heittelet puhelinta seinään" kiroilet ja haukut. Käytöskouluun sut pitäis laittaa. Johonkin missä opetetaan hallitsemaan itseään.
Mä en epäile trolliksi. Veljenvaimo on samanlainen prinsessa, jolle kaikki pitää tuoda eteen. Sitten jos ei tapahdu, kuten hän sanoo, saa järkyttävät itkupotku raivarit aikaa ja paikkaa katsomatta. Aivan hallitsematonta ja silmitöntä raivoa.
Tsemppiä tulevaisuuteen, ei se sulla kovin ruusuiselta näytä.
Mitäs muita "virheitä" te löydätte tämän "provon" teksteistä. Nyt on jo epäuskoisina oltu tuota mun puhelimen viskelyä kohtaan ja näköjään hotelliakaan "ei voi" varata ja maksaa etukäteen.
Muistin juuri, että heitinhän mä kerran nuorempana suutuksissani puhelimen ulos auton ikkunasta ja se hajosi tuhansiksi säpäleiksi. Oli riitaa silloisen ukon kanssa ja hermo paloi. Olen myös hakannut nyrkkiä seinään niin, että yksi sormistani vammautui loppuiäkseni (siitä tosin aikaa yli 10 v.), olen potkinut auton ovea, kun se ei pakkasilla auennut jne jne... Onhan mun ihan pakko olla provo, ei tuollaista voi tapahtua tässä maailmassa...
Ap
Tuossa vielä sille hotellitollolle joka huulipyöreenä ihmetteli, miten hotellin voi maksaa etukäteen.
Eniten ihmettelen, että näin moni tämän palstan lukijoista ottaa tällaisenkin tosissaan.
Onko siis todella olemassa ihmisiä, jotka laittaisivat pienen lapsensa 90-vuotiaan hoitoon?
[/quote]
Toivottavasti ei.
Ei tulisi mieleenkään vaivata edes 70+ ikäisiä isovanhempiani vaikka ovatkin suht pirteitä ja terveitä. Eivät he jaksa samalla tavalla kuin vaikkapa 20 vuotta nuoremmat. Iloisia ovat, kun käymme ja ottavat mielellään muutamaksi tunniksi hoitoon jos tarve vaatii mutta että yöksi tai koko viikonlopuksi...juu ei.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:24"]
Mä olen samaa mieltä, että suoraan pitää sanoa. Mun mielestä isoäitis sanoikin, mutta sä et jostain ayystä sitä tajua.
Toisaalta kuka sulle naamatusten uskaltaa mitään sanoa, kun käyttäydyt noin järkyttävällä tavalla. "heittelet puhelinta seinään" kiroilet ja haukut. Käytöskouluun sut pitäis laittaa. Johonkin missä opetetaan hallitsemaan itseään.
Mä en epäile trolliksi. Veljenvaimo on samanlainen prinsessa, jolle kaikki pitää tuoda eteen. Sitten jos ei tapahdu, kuten hän sanoo, saa järkyttävät itkupotku raivarit aikaa ja paikkaa katsomatta. Aivan hallitsematonta ja silmitöntä raivoa.
Tsemppiä tulevaisuuteen, ei se sulla kovin ruusuiselta näytä.
[/quote]
Myönnän, olen lyhytpinnainen. Olen aina ollut ja tuskin tulen muuksi muuttumaankaan. Omasta mielestäni en ole kuitenkaan mikään piloille hemmoteltu prinsessa, vaan suutun, kun oikeasti on aihetta, en turhasta.
Miksei tulevaisuuteni voisi olla ruusuinen, ei se kovin synkältäkään näytä..?
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:31"]
[/quote]
Toivottavasti ei.
Ei tulisi mieleenkään vaivata edes 70+ ikäisiä isovanhempiani vaikka ovatkin suht pirteitä ja terveitä. Eivät he jaksa samalla tavalla kuin vaikkapa 20 vuotta nuoremmat. Iloisia ovat, kun käymme ja ottavat mielellään muutamaksi tunniksi hoitoon jos tarve vaatii mutta että yöksi tai koko viikonlopuksi...juu ei.
[/quote]
Mitähän 70-vuotiaat ajattelisivat siitä, että heitä pidetään jo vanhoina ja raihnaisina, liian vanhoina mihinkään? Osa 70-vuotiaista käy kuules vielä töissäkin. Ei 7-kymppiset nyt mitään ihan ikäloppuja ole kuitenkaan!!
Ap
Nyt on kyllä pakko laukoa suorat sanat: luulen, että suurin osa tämänkin palstan mammoista on sellasia kotonaan ja täällä vauvapalstalla kaiket aikansa viettäviä läskipyllyjä. Kuinkas moni teistä tapaa omia isovanhempiaan, oletteko muistaneet soitella edes? Saako teidän lapsenne olla tekemisissä iso/isoisovanhempiensa kanssa? Vai homehtuuko teidän isovanhemmt vanhainkodeissa kakkavaipoissaan täysin sukulaistensa unohtamina?
Kyllä huomaa miten erkaantuneita todellisuudesta läskipyllyiset AV-mammat ovat, kun hotellinvarauskäytännötkin ovat täysin vieraita asioita ja suuttuessa suusta pääsee korkeintaan kainosti hennolla äänellä kuiskattu "himpskatti".
Ap
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:28"]
Mitäs muita "virheitä" te löydätte tämän "provon" teksteistä. Nyt on jo epäuskoisina oltu tuota mun puhelimen viskelyä kohtaan ja näköjään hotelliakaan "ei voi" varata ja maksaa etukäteen.
Muistin juuri, että heitinhän mä kerran nuorempana suutuksissani puhelimen ulos auton ikkunasta ja se hajosi tuhansiksi säpäleiksi. Oli riitaa silloisen ukon kanssa ja hermo paloi. Olen myös hakannut nyrkkiä seinään niin, että yksi sormistani vammautui loppuiäkseni (siitä tosin aikaa yli 10 v.), olen potkinut auton ovea, kun se ei pakkasilla auennut jne jne... Onhan mun ihan pakko olla provo, ei tuollaista voi tapahtua tässä maailmassa...
Ap
[/quote]
Ei kuulosta oikein terveeltä hakata nyrkkiä seinään niin että sormi vammautuuu. Sulla on ilmeisesti jotain ongelmia vihanhallinnan kanssa. Ei ihme jos ei sun mummokaan oo aiemmin uskaltanut sanoa sulle ei, pelkää että sä hakkaat sen
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:57"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 02:28"]
Ap
[/quote]
Ei kuulosta oikein terveeltä hakata nyrkkiä seinään niin että sormi vammautuuu. Sulla on ilmeisesti jotain ongelmia vihanhallinnan kanssa. Ei ihme jos ei sun mummokaan oo aiemmin uskaltanut sanoa sulle ei, pelkää että sä hakkaat sen
[/quote]
Itseäni voin satuttaa, mutten kovin herkästi ole toisen ihmisen kimppuun käymässä. Kyllä siinä saa jo aika kovasti ärsyttää, että kiinni käyn. Vanhuksiin ja lapsiin en ole kajonnut koskaan!
Ap
Ihan helvetin huonosti rakennettu trolli.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 03:49"]Ihan helvetin huonosti rakennettu trolli.
[/quote]
Niin on. Tuo puhelimen heittäminen oli nolo lisä :D
... ja se, että keskustelua käydään pikkutunneilla.
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:15"]
[quote author="Vierailija" time="22.01.2014 klo 00:08"]
Mikäs tossa nyt oli "todella törkeää"?
[/quote]
No onhan se törkeää, kun olimme varanneet hotellihuoneen toiselta paikkakunnalta ja nyt joudumme sen perumaan.
ap
[/quote]
Ei tarvi perua - kyllä kaksivuotiaatkin saa tulla hotelliin :)
[/quote]
Juu, saa tulla hotelliin, mutten viitsi kaksivuotiasta ottaa mukaan kuitenkaan rock-konserttiin. Ja hotelliin emme mene jos konserttiinkaan emme pääse, koska huone oli otettu vain ja ainoastaan konsertin takia.
No lomamme on jokatapauksessa peruuntunut, ystäväpariskunta osti alehintaan meidän "viikonloppupaketin"
Ap