Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hallituksen toimet ei ainakaan vielä näy asuntomarkkinoilla Helsingissä: Tonni siitä, että saat kokata eteisessä!

Vierailija
12.11.2023 |

Pienten yksiöiden hinnat keskeisillä alueilla yhä pyörii siellä 1000€ kieppeillä. 890-990€ vuokrapyynnöt pikkuyksiöstä kantakaupungin alueella, Kallio, Punavuori, Töölö jne. Entisiä työläiskaupunginosia ja entisiä palvelusväen huoneita, joista on tehty trendikkäitä pikkuyksiöitä. 

Eilen selasin tarjontaa ja pohdin kovasti, että keitä ovat näiden asuntojen vuokralaiset? Toki asunnot oli stailattu oikein kivasti ja otettu hienot kuvat, mutta todellisuus on kuitenkin lopulta se, että maksat lähes tonnin 24m2 pikkukopperosta, jossa nukut käytännössä keittiössä ja eteisessä, pihviä paistaessa takanasi on eteisen naulakko ja ruuankäryt tarttuu vaatteisiin.

Jos oletetaan, ettei tämmöistä asumista tueta asumistuilla ja nämä asunnot ovat täysin opiskelijoiden budjettien ulottumattomissa, keitä ovat nämä aikuiset, hyväpalkkaiset ammattilaiset, jotka haluavat asua näin? Juuri laskin lainalaskurilla, että esim Lauttasaaressa oman asunnon lyhennys olisi n.900€/kk. 

Noilla vuokrilla siis kevyesti lyhentäisi jo omaa, jos on vakityö ja Ok tulot.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon 900€:n tulee vielä vastike päälle, esim 500€.

Mutta joo, olen asunut ehkä vuoden elämästäni vuokralla ja olen 45. En ymmärrä vuokra-asumista lainkaan.

Vierailija
2/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei 900 euro kuussa riitä oikein minkäänlaisen asunnon maksamiseen Helsingissä. Lainanlyhennyksen lisäksi kun pitää maksaa korit ja yhtiövastike. Tuskin alle tonnin pääsee millään, vaikka asuisi pienessä asunnossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta joo, olen asunut ehkä vuoden elämästäni vuokralla ja olen 45. En ymmärrä vuokra-asumista lainkaan.

No kaikissa taloyhtiöissä ei ole noin kovat vastikkeet.

Ja pitää kyllä olla vähintään 2000-2500€ nettotulot, että on varaa heittää lähes tonni kuussa vuokraan.

Vierailija
4/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä tarvitse ymmärtääkään kuin sen verran, että kaikilla ei vanhempia antamassa takauksia asuntolainoille aikuistuessa. On pätkä- ja osa-aikatyötä, opiskelua yrittäessä päästä paremmille tuloille jne, ja silti on tilanteessa, ettei saisi pankista sellaista lainasin jolla maksaisi edes pientä huonokuntoista yksiötä.

Vierailija
5/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei sitä tarvitse ymmärtääkään kuin sen verran, että kaikilla ei vanhempia antamassa takauksia asuntolainoille aikuistuessa. On pätkä- ja osa-aikatyötä, opiskelua yrittäessä päästä paremmille tuloille jne, ja silti on tilanteessa, ettei saisi pankista sellaista lainasin jolla maksaisi edes pientä huonokuntoista yksiötä.

Ymmärrän kyllä tämänkin pointin, mutta silti ihmettelen keitä nämä ihmiset ovat, jotka oletettavasti omalla rahalla, ei Kelan eikä vanhempien sponssaamana, vuokraa näitä yksiöitä Helsingissä? 

Täytyyhän niitä aika paljon olla, kun vuokrataso on noussut noin korkeaksi. 

Vierailija
6/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinun pitäisi asua Kampissa tai Punavuoressa????? Voit asua Mellunmäessä tai Konalassa ja maksaa vähemmän, sitäpaitsi mainitsemasi vuokrat ovat virheellistä tietoa, eivätkä perustu todellisuuteen. Vuokrat ovat matalammat. 

Ei ole tarkoitettu että kaikki keskustaan halukkaat mahtuisivat asumaan ytimeen.

Vierailija
7/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinun pitäisi asua Kampissa tai Punavuoressa????? Voit asua Mellunmäessä tai Konalassa ja maksaa vähemmän, sitäpaitsi mainitsemasi vuokrat ovat virheellistä tietoa, eivätkä perustu todellisuuteen. Vuokrat ovat matalammat. 

Ei ole tarkoitettu että kaikki keskustaan halukkaat mahtuisivat asumaan ytimeen.

Rauhoitu. Voin laittaa linkkejä ilmoituksiin kyllä 895-990€ oli vuokrapyynnöt kaikissa niissä noiden alueiden asunnoissa, joita hakukone suositteli. 

En minä ole sinne muuttamassa ainakaan juuri nyt, kunhan ihmettelen. Enkä muuta Konalaan tai Mellunmäkeen myöskään.

Vierailija
8/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän kyllä tämänkin pointin, mutta silti ihmettelen keitä nämä ihmiset ovat, jotka oletettavasti omalla rahalla, ei Kelan eikä vanhempien sponssaamana, vuokraa näitä yksiöitä Helsingissä? 

Täytyyhän niitä aika paljon olla, kun vuokrataso on noussut noin korkeaksi. 

Jos ei ole muita vaihtoehtoja, kenellä mistäkin syystä.

Itse asun alueella, jossa hienojen ja tilavien omistusasuntojen (hinnat sellaisia, etten tule koskaan niistä edes haaveilemaan) lisäksi uudisrakennus-vuokra-asuntoja, eli juuri näitä 25m2 yksiöitä ja 40m2 kaksioita joissa keittiö eteisessä. Hintaa tonnin kummallakin puolella. Asun täällä, koska lapsi voi käydä turvallisen kävelymatkan päässä koulua, jossa paljon kavereita ja opinnot sujuu.

Näillä korteilla mennään, kun ei parempia saanut. 

Vierailija
9/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän niitä aika paljon olla, kun vuokrat

Onhan ne ihan hyvät kortit, jos on kumminkin töitä ja varaa siihen tonnin vuokraan.

Vierailija
10/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan ne ihan hyvät kortit, jos on kumminkin töitä ja varaa siihen tonnin vuokraan.

No en nyt niinkään sanoisi. Sillä tonnilla lyhentäisi ihan mukavaa lainaa, jota minulla ei sitten pankkien lainalaskurien mukaan ole varaa maksaa.

Melkein naurattaisi, jos ei harmittaisi. 

Vierailija
11/11 |
12.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siinä sekin, että mitä korkeammalle vuokrataso nousee, sitä vähemmän rahaa ihmisille jää käyttää muuhun ja säästää esim oman asunnon käsirahaa. 

Varsinkin nyt, kun asumistukia leikataan ja leikkaukset osuu koviten esim. osa-aikaisiin, eli lähes kaikki kaupanalan myyjät, sekä yksinyrittäjiin, eli pienyrittäjät palvelusektorilla, joiden bisnes on jo kärsinyt ihmisten romahtaneesta ostovoimasta.