Oletko tarvinnut pakkoruotsia aikuisiällä?
Ruotsinopettaja sanoi, että aikuisena ei pärjää elämässä ilman ruotsia, eikä saa töitä. Hyvin minä olen ainakin pärjännyt ja duunia riittänyt. Sanaakaan ruotsia en osaa.
Kommentit (493)
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:29"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 10:11"]
"Pakkoruotsijankkaaja-ap luuli, ettei muka löydy yhtään, joka vastaisi "kyllä, olen tarvinnut ruotsia ja hyötynyt kielen osaamisesta aikuisiällä". Hänen pettymyksekseen meitä tällaisia on ilmoittautunut jo useita, eikä kyse todellakaan ole ollut parin sanan vaihtamisesta työkaverin kanssa vaan ihan oikeasta tarpeesta ja hyödystä."
Epäilemättä Suomessa on paljon ruotsia opiskelleita, jotka hyötyvät ruotsinkielen taidostaan. Mutta se, että tälle palstalle kirjoittavien joukossakin heitä on, ei kerro vielä mitään siitä kuinka moni oikeasti tarvitsee ruotsinkieltä työssään.
Vaikka meneekin eräänlaiseksi jankkaamiseksi kysyn jälleen: miksi ihmeessä tästä perusasiasta eli ruotsinkielen käyttötarpeesta ei ole tehty tai ainakaan julkaistu minkäänlaista tutkimusta?
Onko syynä tutkimatta jättämiseen se, että tiedetään lopputulos eli se, että todella harva loppujen lopuksi tarvitsee ruotsinkieltä? Vai löytyykö tähän tutkimatta jättämiseen joku muu syy?
[/quote]
Onko muista pakkoaineista tehty vastaavia tutkimuksia? Miksi jankkaat vain ruotsin kielestä?
Minua kiinnostaisi kovasti tutkimus pakko-tekstiilityön, pakko-teknisen työn ja pakko-kuvaamataidon hyödyistä? Kuinka moni on hyötynyt näiden aineiden 7 vuoden pakko-opiskelusta?
Minä en ainakaan ole pätkääkään!
[/quote]
Mistä näitä aivottomia löytyy? Mainitsemillesi aineille ei löydy vaihtoehtoa, mutta KIELIÄ ON USEITA. Ruotsi ei ole se AINOA KIELI. Joko tajusit?
[/quote]
Vaihtoehto löytyy. Se on lopettaa moisten täysin turhien harrasteaineiden PAKKO-opetus koko ikäluokalle!
Ja siirtää vapautuvat tunnit oikeasti hyödyllisten aineiden kuten tietotekniikan ja kielten opiskeluun! TAJUSITKO?
[/quote]
Surkea vastaveto! x.D Ei ole kuin yhtä käsityötä, kuvaamataidetta, matematiikkaa jne. Mutta kieliä on useita. Ruotsin kieli EI OLE NORMI, se on VAIN KIELI KIELTEN JOUKOSSA.
Olen 315.
Valitettavasti tästä asiasta näyttää olevan mahdotonta käydä asiallista keskustelua. Mielipiteet ovat siinä määrin jakautuneet, että keskustelu menee inttämiseksi, joten lopetan keskustelun osaltani tähän viestiin, vaikka en ole saanut esittämääni kysymykseen yhtään vastausta.
Lopuksi: osaan ruotsia ikäisekseni hyvin, mutten tule sillä toimeen Ruotsissa. Se ei kuitenkaan ole este eikä edes hidaste, sillä ruotsalaiset puhuvat yleisesti erinomaista englantia.
Miten te jaksatte? Ainoa tunne, joka minulle tästä keskustelusta tulee on ällötys ruotsinkielisiä kohtaan. En minä ainakaan kehtaisi vaatia sanotaan nyt vaikka koko Pohjois-Eurooppaa opiskelemaan suomea. Tai miksei samantien pakoteta Venäjää opiskelemaan pakkosuomea, näiden kielten suhteelliset puhujamäärät ovat aika lähellä suomea ja ruotsia. Vetäköön pakkoruotsittajat vitun syvälle päähänsä, faaan.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:24"]
Miten te jaksatte? Ainoa tunne, joka minulle tästä keskustelusta tulee on ällötys ruotsinkielisiä kohtaan. En minä ainakaan kehtaisi vaatia sanotaan nyt vaikka koko Pohjois-Eurooppaa opiskelemaan suomea. Tai miksei samantien pakoteta Venäjää opiskelemaan pakkosuomea, näiden kielten suhteelliset puhujamäärät ovat aika lähellä suomea ja ruotsia. Vetäköön pakkoruotsittajat vitun syvälle päähänsä, faaan.
[/quote]
Ja minulla suomenkielisenä suomalaisena on syvä vastenmielisyys kaikkia persuja kohtaan. Vetäkää sinä ja muut persut vain vittu syvälle päähänne. Muuhun teistä ei ole. Kaikista vähiten järkevään keskusteluun asia-argumentein. Venäjät, swahilit ja muut eivät liity Suomeen ja sen kansalliskieliin millään tavalla.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 19:59"]
Asiakaspalvelu-ja opetustyössä kyllä, myös ihan kaupungilla tietä tms. neuvoessa. Kaksikielisessä maassa ihan yleissivistystä kyetä kommunikoimaan molemmilla vaikka sitten toisella heikommin, muutenkin useamman kielen vaikka vain perusteiden hallitseminen on minusta rikkaus eikä vaiva.
[/quote]
Suomi on harvinaisen yksikielinen maa, jossa yli 90 prosenttia puhuu suomea. En ole koskaan tavannut ruotsinkielistä, joka olisi kaivannut neuvoja. Korjaan, en ole koskaan tavannut ruotsinkielistä. Viimeksi neuvoin japanilaista ja espanjalaista, he eivät puhuneet ruotsia.
Miksi yleissivistystä ei ole osata perusteita ranskasta, venäjästä, saksasta, espanjasta tai vaikka näistä kaikista?
[/quote]
Tottakai kaikki kielitaito on yleissivistystä, kukaan ei ole väittänyt muuta. Mutta kaikille pakollista yleissivistystä on yleismaailmallisten aineiden, kuten matematiikan, historia, biologian ja maantiedon, lisäksi oman maan kansalliskielet. Näin se on kaikissa maissa. Ja näin se on myös Suomessa.
[/quote]
Mikä tekee ruotsista yleissivistävämpää kuin mistään muusta kielestä? Koska sehän on ainoa pakollinen kieli koko Suomessa. Retoromaani ei ole Sveitsissä kaikille pakollinen kieli.
Ja ilmeisesti sinä haluat, että ihmiset alkavat vaatia ruotsin kansalliskielen aseman poistamista, jos et kerran ole valmis luopumaan pakkoruotsin opetuksesta muuten. Mielenkiintoinen taktiikka.
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 23:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 20:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 19:59"]
Asiakaspalvelu-ja opetustyössä kyllä, myös ihan kaupungilla tietä tms. neuvoessa. Kaksikielisessä maassa ihan yleissivistystä kyetä kommunikoimaan molemmilla vaikka sitten toisella heikommin, muutenkin useamman kielen vaikka vain perusteiden hallitseminen on minusta rikkaus eikä vaiva.
[/quote]
Suomi on harvinaisen yksikielinen maa, jossa yli 90 prosenttia puhuu suomea. En ole koskaan tavannut ruotsinkielistä, joka olisi kaivannut neuvoja. Korjaan, en ole koskaan tavannut ruotsinkielistä. Viimeksi neuvoin japanilaista ja espanjalaista, he eivät puhuneet ruotsia.
Miksi yleissivistystä ei ole osata perusteita ranskasta, venäjästä, saksasta, espanjasta tai vaikka näistä kaikista?
[/quote]
Tottakai kaikki kielitaito on yleissivistystä, kukaan ei ole väittänyt muuta. Mutta kaikille pakollista yleissivistystä on yleismaailmallisten aineiden, kuten matematiikan, historia, biologian ja maantiedon, lisäksi oman maan kansalliskielet. Näin se on kaikissa maissa. Ja näin se on myös Suomessa.
[/quote]
Mikä tekee ruotsista yleissivistävämpää kuin mistään muusta kielestä? Koska sehän on ainoa pakollinen kieli koko Suomessa. Retoromaani ei ole Sveitsissä kaikille pakollinen kieli.
Ja ilmeisesti sinä haluat, että ihmiset alkavat vaatia ruotsin kansalliskielen aseman poistamista, jos et kerran ole valmis luopumaan pakkoruotsin opetuksesta muuten. Mielenkiintoinen taktiikka.
[/quote]
Jokaisella on oikeus vaatia mitä haluaa, mutta se on eduskunnan yksinkertainen enemmistö, joka demokratiassa päättää. Ja perustuslain muuttamiseen vaaditaan vieläpä 2/3:n enemmistö. Suomen kansalliskieliin ei siis ole tulossa muutoksia ainakaan meidän elinaikanamme.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 00:20"]
Jokaisella on oikeus vaatia mitä haluaa, mutta se on eduskunnan yksinkertainen enemmistö, joka demokratiassa päättää. Ja perustuslain muuttamiseen vaaditaan vieläpä 2/3:n enemmistö. Suomen kansalliskieliin ei siis ole tulossa muutoksia ainakaan meidän elinaikanamme.
[/quote]
Jee, päästään tuhlaamaan taas miljardeja euroja entisestään pienenevän vähemmistön oikkuja täyttäessä! Niille ei rikkaassa Suomessa ole mitään muutakaan käyttöä! Tärkeää, että muutenkin hyvinvoiva eliitti voi entistä paksummin suojatyöpaikoissaan.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:52"]
[/quote]
Jee, päästään tuhlaamaan taas miljardeja euroja entisestään pienenevän vähemmistön oikkuja täyttäessä! Niille ei rikkaassa Suomessa ole mitään muutakaan käyttöä! Tärkeää, että muutenkin hyvinvoiva eliitti voi entistä paksummin suojatyöpaikoissaan.
[/quote]
Näin sekopäiseen kommenttiin ei voi kuin todeta, että onneksi Suomessa on demokratia ja onneksi Suomen kansa on järjellistä porukkaa. Pieni hulluvähemmistö ei tule pääsemään täällä koskaan valtaan.
Kyllä olen käyttänyt ruotsin kieltä, vaikka olisin pärjännyt suomella tai englannilla. Ruotsi ei ole koskaan ollut pakkopullaa, vaan yläasteella amk:ssa se oli helppoa ja hauskaa!
Opiskeluaikoina kesätyössä puhelinpalvelussa puhuin ruotsia, vaikka se ei vahva ollutkaan. Jotkut moittivat, mutta suurin osa antoi kiitosta ja kehui, että uskalsin ottaa härkää sarvista. Opin samalla tosi paljon. Nyt käytän ruotsin kieltä matkustaessa Ruotsissa ja viettäessä aikaa suomenruotsalaisen miehen suvun parissa. Ruotsin käyttö on tosin kovin satunnaista enkä puhu sitä kovin hyvin. Avoimella ja hyvällä asenteella pärjää puolin ja toisin!
[quote author="Vierailija" time="07.03.2014 klo 01:52"]
[/quote]
[/quote]
Sulla on oikeus mielipiteeseesi. Siitä vaan valitsemaan eduskuntaan mieleisiäsi edustajia.
Meitä päinvastoin ajatteleviakin on paljon, ja sekös sua korpeaa...
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:29"]
Teen asiakaspalvelutyötä, ja joskus satunnaisesti on tullut tilanne, että asiakas on ruotsinkielinen ja omalla käytöksellään osoittanut että haluaa palvelua ruotsiksi. Tällöin kykenen kertomaan ihan perusasiat hänelle ruotsiksi, vähän tönkösti ja lyhyesti.
Onneksi suurin osa ruotsinkielisistä on kaksikielisiä ja heille on ihan ok, että saavat palvelua suomeksi. Tällöin pystynkin palvelemaan heitä huomattavasti sujuvammin ja perusteellisemmin, ja on myös helpompaa olla kohtelias ja luonteva omalla kielelläni.
Minulla on joitakin suomenruotsalaisia ystäviä, ja heidän ystäväpiirissään on myös vaikka minkämaalaisia ihmisiä. Monesti kun ollaan porukassa, saatetaan puhua englantia, suomea ja ruotsia sekaisin niin, että kukin puhuu omalla äidinkielellään ja muut vastaavat omallaan. Senkin takia ymmärrän ruotsia paremmin kuin puhun sitä.
[/quote]
Tämä on juri se virhe mitä ruotsinkieliset tekevät, suostuvat ottamaan vastaan suomenkielistä palvelua vaikkei se ole heille luontevaa.
Heillä on Suomessa oikeus omaan äidinkieleensä, ja saamaan palvelua sillä kielellä.
Usein on vain niin ettei ruotsia osata, jolloin on "pakko" suostua "pakkosuomeen" jotta asia etenisi.
En ole tarvinnut. Olen pääkaupunkiseudulla asuva nelikymppinen yritysjuristi, joka on työskennellyt useammassakin kansainvälisessä konsernissa. Englantia käytän joka päivä ja saksaa olisin joskus tarvinnut. Ruotsista minulle olisi riittänyt alkeiden opiskelu, sen verran olisin halunnut "yleissivistää" itseäni. Kaikille ei tosin tämäkään varmasti ole tarpeen.
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:39"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:24"]
Opin kyllä saksaa ihan helposti, englantikin on jo germaaninen kieli. Ruotsin osaaminen vaikutti vain siihen, että sanat ja kielioppikin saattoi mennä joskus sekaisin. Nyt ne ovat jo täysin sekaisin, enkä siis enää osaa saksaa senkään vertaa. Eli missähän se hyöty oli? Entäs onko siitä hyötyä ranskaa tai venäjää opiskellessa?
Miksi muuten pitää lukea helppoa ruotsia jo lapsena? Eikö sitä opi aikuisena, jos siihen on tarvetta? Eikö olisi järkevämpi opiskella jotain vaikeampaa kieltä jo nuorena?
[/quote]
Miksi tätä alapeukutetaan? Mitä hyötyä ruotsista on ranskaa opiskellessa? Tai sitä saksaa? Miksi ruotsia ei opi aikuisena kuten muita kieliä?
[/quote]
Ruotsinkielisellä on helpompaa omaksua germaaniset kielet (saksa, englanti, hollanti) kun kerran on sukulaiskieli. Suomen kielellä kun ei ole muita sukulaiskieliä kuin unkari ei ole kovin hyvä lähtökohta...
Viime vappuna en kuullut sanaakaan ruotsia, että eipä ole kovinkaan suomenruotsalainen juhla enää (uskaltanen väittää, ettei ole ollut moneen vuosikymmeneen).
Voisitko vielä kertoa, miksi Topeliuksen ruotsinkielisyys olisi syy sille, että minun piti opetella ruotsia vasten tahtoani?
[/quote]
Asutko edes kaupungissa missä asuu suomenruotsalaisia? Vappuahan vietetään myös kaupungeissa missä ei juuri ruotsia ikinä kuulla muutenkaan.. ja kyllä sen huomaa vieläkin, että vappua vietetään "isommin" niissä kaupungeissa missä asuu suomeruotsalaisia..esim. turussa.
Ja Zacharias Topelius ei ole syy pakotta ketään oppimaan ruotsia, vaan syy miksi suomenruotsalaiset ovat tärkeä osa suomen kulttuuria, koska joku aikaisemmin väitti toisin. Puhuminen ei mielestäni tarvitse olla pakollista, ymmärtäminen kylläkin. Jos minä kysyn sinulta ruotsiksi missä lähin sairaala on, haluan vastaukseksi osoitteen, enkä "en puhu ruotsia!"
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:41"]
Joo, menin naimisiin suomenruotsalaisen miehen kanssa ja nyt lapsemme ovat kaksikielisiä. Kertaakaan kouluaikoina ei käynyt mielessäni tällainen mahdollisuus, että se "pakkoruotsi" olisi vielä joku päivä omassa kodissani puhuttu kieli. Oma ruotsini ei ole kovin vahvaa, mutta olen kyllä onnellinen, että edes pääasiassa ymmärrän mitä lapseni puhuvat isänsä kanssa.
[/quote]
Sama tilanne. Savosta kotoisin ja kohtuullinen kouluruotsi mulla.
Lapsista kaksikielisiä ihan ilmaiseksi.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:13"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 00:07"]
[quote author="Vierailija" time="04.03.2014 klo 23:53"]
En minä tietääkseni ole niistä määrännytkään :)
Asialla ei todennäköisesti oikeasti ole mitään suurta vaikutusta mihinkään. Ne, jotka oppivat kieliä hyvin, eivät häiriinny ruotsista. Ne, jotka oppivat huonosti, oppivat yhtä huonosti saksaa ja ranskaa kuin ruotsiakin. Kielitaidon oppiminen kun ei mene oikeasti niin, että yksi olisi poissa toiselta. Mutta ei minua erityisemmin haittaa, vaikka poistettaisiinkin, sillä todennäköisesti ruotsinkielisten palvelut saataisiin siitä huolimatta turvattua. Olen tässä asiassa ehdottoman välinpitämätön.
[/quote]
Minä opin kieliä helposti ja sen takia olisinkin halunnut valita jonkin muun kielen ruotsin asemesta. Sellaisen, joka kiinnostaisi ja josta olisi hyötyäkin ja iloa. Ne, jotka eivät opi kieliä, varmaan valitsisivat edelleen helpon ruotsin. Esimerkiksi ranskan opiskeleminen olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin, jotta sen olisi oikeasti voinut omaksua, mutta en voinut, koska piti lukea ruotsia. Eli kyllä sillä vain on suuri vaikutus. Todennäköisesti osaisin nyt myös paremmin venäjää, jos olisin voinut opiskella sitä jo kouluaikana.
Miksi Ahvenanmaalla poistettiin pakkosuomi, jos kerran yksi ei ole poissa toiselta? Ovatko ruotsinkieliset tyhmempiä kuin suomenkieliset?
[/quote]
Ikävää, jos koulullanne ei ollut resursseja tarjota muita kieliä. Meillä tarjottiin jo ala-asteella ranska, saksa ja venäjä (neljänneltä) sekä yläasteella ranska ja saksa (kahdeksannelta). Ahvenanmaan poliittiseen tilanteeseen en ole perehtynyt, mutta oletettavasti oppimiskyky ei ole syynä.
[/quote]
Ei Ahvenanmaalla koskaan ole Suomea puhuttukaan...
En ole tarvinnut pakkoruotsia muualla kuin pakollisissa ruotsinkielen opinnoissa korkeakouluissa. Asun Espoossa. Kavereissa on paljon suomenruotsalaisia ja isovanhemmat molemmilta puolilta sukua ovat äidinkieleltään ruotsinkielisiä. Kaikki me puhumme suomea keskenämme. Ruotsissa käydessä ja Ahvenanmaalla puhun englantia tai suomea. Ruotsissa on melkein 10%:n suuruinen ruotsinsuomalaisvähemmistö, joten siellä monet puhuvat suomea. Useampi kuin mitä Suomessa puhuu ruotsia.
Mä en tiedä mikä on pakkoruotsi mutta joka päivä käytän ruotsia työssäni vientikaupan parissa ruotsalaisten asiakkaiden kanssa.
Samoin käytän matematiikkaa jota en kutsu pakkomatematiikaksi. Alennuksia, hinnanmuutoksia ym joita lasketaan prosentteina.
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 04:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.03.2014 klo 04:31"]
Oletko jotenkin jälkeenjäänyt vai miksi hoet, että ahvenanmaalaiset pistävät suomalaiset tekemään sitä tai tätä?
Ahvenanmaalaiset eivät pistä suomalaisia tekemään yhtään mitään. Mistä ihmeestä sellaista luulet?
Ahvenanmaalaiset äänestävät itselleen oman eduskunnan eli maakuntapäivät, joka päättää Ahvenanmaan laeista, EI Suomen laeista!
Suomen laeista päättää Suomen eduskunta, jonka taas valitsee Suomen kansa.
Yritä nyt ymmärtää tällainen yksinkertainen asia. Pyydä vaikka kaveria tai naapuria selittämään, jos tämä on sinulle liian vaikeaa ymmärtää.
[/quote]
No miksi meillä sitten on pakkoruotsi? Jos kerran yleissivistys, historia tai "viralliset" kielet eivät sitä vaadi? (Muutenhan Ahvenanmaallakin olisi pakkosuomi.)
[/quote]
Suomenruotsalaisilla on "pakkosuomi", mutta se on välttämätön kun suomenkieliset osaavat niin heikosti ruotsia.
Lisäksi on sellainen pieni knoppijutti: jos Suomen laissa on eroja kieliversioissa niin suomenkielinen pätee!
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 11:57"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 07:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.03.2014 klo 06:58"]
Ihmiset eivät näytä edes tietävän, mitän pakkoruotsi-termi ylipäänsä tarkoittaa.
Pakkoruotsi ei ole asenne vaan fakta. Joka väittää, ettei ole opiskellut pakkoruotsia, lienee käynyt koulunsa muualla kuin Suomessa tai ennen peruskoulun tuloa.
Olen ollut lasteni koulun kieli-infossa kuudesti ja se alkaa aina samalla tavalla: Suomen peruskoulussa on pakko opiskella kahta kieltä ja toinen niistä on ruotsi.
- Eli pakkoruotsi!
Pakkoruotsista puhutaan, koska se on ainoa pakollinen kieli. Pakkoruotsi voi olla jonkun lempiaine, pakkoruotsi voi olla kivaa ja pakkoruotsista voi olla hyötyäkin. Silti se ei poista sitä tosiasiaa, että se on pakkoruotsi.
Ko. termi poistuu sinä päivänä kun ruotsista tulee vapaaehtoinen kieli.
[/quote]
En ymmärrä vauhkoamistasi. Onhan pakkomatematiikkaakin ja pakkoliikuntaa.
[/quote]
Pakkoruotsittajan yleisin ja ehkä myös typerin kommentti. Jokaisessa maassa missä on koulujärjestelmä opetetaan matematiikkaa. Matematiikka on universaali oppiaine mitä ilman on turha ylipäätään jatkaa koulun käyntiä. Vielä tärkeämpi on ehkä äidinkieli jos et osaa lukea, niin turha sitä kouluakaan olisi jatkaa.
Kuinka monessa maassa on pakko opiskella ruotsia ? (2) Kuinka monessa maassa tarvitset ruotsinkieltä ? (1)
[/quote]
Suurimmassa osassa maailman maita koululaiset joutuvat opiskelemaan maan virallisia kieliä.
Sveitsissä on 4 virallista kieltä ja jokainen joutuu opiskelemaan äidinkielensä lisäksi vähintään yhtä toista maan virallista kieltä.
Sama juttu esimerkiksi Belgiassa ja Etelä-Afrikassa. Islannissa koululaiset joutuvat opiskelemaan jotain toista skandinaavista kieltä, vaikka Islanti on virallisesti yksikielinen. Ja niin edelleen.
Suomen kieltenopetusmallissa ei ole mitään erikoista tai ihmeteltävää. Ainoa erikoisuutemme maailman mittakaavassa on asiasta riekkuvat persut. Niitä ei löydy muista maista!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Virallisten_kielten_opetus_eri_maissa
[/quote]
Höpö-höpö, Kanadassa on ihan sama tilanne kuin täällä. Valtaväestö joutuu pakko-opiskelemaan ranskaa palvellakseen ranskankielistä vähemmistöä.
Kyllä se niin on että vähemmistön täytyy opetella se valtaväestön kieli, eikä päinvastoin. Ihan niin kuin suomalaisten on tärkeää opiskella englantia kun sillä pärjää lähes missä vain. Eikä niin että englanninkielisten tulisi opetella suomea.