Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.
Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.
Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.
Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.
Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:
Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.
Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.
Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...
...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.
En synnytä enää ikinä.
Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"
Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?
Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...
Kommentit (265)
Tuota.. minun ei ehkä pitäisi nauttia seksistä enää lainkaan, mutta kyllä minä nautin..se on jopa parempaa, kuin silloin kaksikymppisenä.. Olen 47 vuotias, raskauksia 7, alatiesynnytyksiä 6. Välilihaleikattu ensimmäisellä kertaa, viidennellä repesin. Lapset kooltaan 3,2kilosesta, sektiovauva, 4.7 kiloseen..
Kooltani olen normaalinainen, ei mitään jättiläinen alkuunkaan..
Sinun olisi ehkä nyt käännyttävä taitavan gynekologin puoleen. Nyt ei ehkä mennyt kuin Strömsöössä..
Sun pitää puhua tuosta gynekologillesi. Ei ole kyllä normaalia mitä klitoriksellesi on tapahtunut. Ehkä sen voisi korjausleikata.
Tunnen aika monta synnyttänyttä ja puhutaan näistä asioista avoimesti. Kukaan ei ole kertonut että alatiesynnytyksestä olisi jäänyt mitään pahempia vaurioita. Ja uskon kyllä, seksielämä on kaikilla hyvää ja vilkasta. Itselläni myös. Ei alapää ihan samanlainen ole kuin ennen synnytystä, mutta ihan hyvä, kaikki toimii. Eli kaikilla ei onneksi käy niin kuin aloittajalla. Ihan kamalaahan tuo on jos seksistä ei voi enää nauttia. Toivottavasti asia on edes parantunut.
Klitoris vaurioituu synnytyksessä, jos repeämä emättimestä ulottuu sinne asti. Se on ihan mahdollista, itselläni on juuri sellainen. Sen kyllä huomaa tikeistä sielläkin synnytyksen jälkeen...
Tunto ei ole palautumut parissakymmenessä vuodessa alapään vasempaa puoliskoon ollenkaan ja oikeaankin vain osittain. Jokapäiväisjumpasta huolimatta orgasmia ei ole helppo saada, ei onnistu läheskään aina.
Aikuisten lelut ja kokeilunhaluinen, halukas ja viitseliäs mies parantavat stimulointimahdollisuuksia ja lievittävät ongelmaa. Leluja voi toki käyttää yksinkin löytääkseen kunkin lelun parhaat ominaisuudet ja parhaat paikat omasta kehosta kiireettä ja rakastavasti. Kokemukseni mukaan pienemmät lelut varsinkin hyvin ohuen vesipohjaisen liukkarin kanssa ovat tuntoherkkyysongelmaisille parempia kuin suuret: mielihyvää tuottava, reagoiva alue voi olla nuppineulan pään kokoinen.
hohhoijaa taas...minä taas olen synnyttänyt neljä lasta alateitse ilman yhtäkään repeämää, ja seksi on joka synnytyksenä jälkeen vain parantunut.
TÄMÄ on se syy, miksi (inhottavat) naiset painostavat muita naisia alateitse synnyttämään. Eivät halua olla ainoita, joilla on vaurioita.
Ei ole mitenkään harvinaista, ettei alapää tosiaankaan palaudu synnytyksen jälkeen. Ei ole harvinaista sekään, että tilanne on parempi kuin ennen synnytystä. Mutta vaurioiden mahdollisuudesta tulisi olla selkeästi faktat esillä ja mahdollisuus valita sektio, kenen vain! Järkyttävää, ettei nykylääketieteen mahdollistama helpompi tapa saa olla suora valinta. Aika monessa muussa hoitotoimenpiteisiin liittyvissä asioissa potilaan päätäntävalta on arkipäivää!
No niimpä. Monessa maassa saa valita itse synnytystapansa, Suomi on tässäkin asiassa vielä taka-alalla, tää on tällänen junttila. Minäkään en aio ikinä synnyttää, jos sektio olisi mahdollinen hankkisin yhden lapsen.
Siis just tän takia monet naiset aina kannustaa alatiesynnytykseen muita naisia ja on suorastaan v*ttuuntuneita kun monet saa sektion. Oikeasti siis alatiesynnytys on elämän tuskallisin ja kamalin kokemus josta ei edes palaudu. Siksi haukkuvat sektiota. Minä olen 2 lapsen äiti ja molemmat syntyneet suunnitellulla sektiolla.
Kuulostat tilanteestasi ahdistuneelta ja masentuneelta. Useimmilla kaupungeilla on tarjota maksutonta seksuaaliterapiaa tai -neuvontaa ja lisäksi sitä tarjoavat jotkut järjestöt sekä muut yksityiset tahot. Fyysisiin muutoksiin en ota kantaa, mutta jo pelkästään asiasta puhuminen (etenkin kun koet, ettei miehesi jaksa enää kuunnella) saattaisi helpottaa oloasi jonkun verran.
On tää nykyaika, kakaroita on pakko hankkia mutta imettää ei voi ku rinnat menee piloille ja synnyttää ei voi kun alapää menee piloille. Miten ois jos vaan harrastaisitte miehenne kanssa sitä seksiä ehkäisyllä maailman tappiin asti. Itse olen lapseton omasta tahdostani, silti huvittaa tää vinkuminen kun ei niitä lapsia ole pakko hankkia jos ottaa niin koville.
Vallankäyttöähän se, ettei voi valita sektiota suoraan, vaikka itse maksaisi. Naisia vähätellään niin kauan kuin naiset antavat sen tapahtua.
Lähtisin kyllä ulkomaille lapsentekoon, jos se vielä olisi itselleni ajankohtaista. Omaan arvoonsa voi jättää nuo omilla kokemuksillaan kehuskelevat vaurioitta jääneet; hyvä heille mutta ei auta ketään, jolla on ollut paha synnytys.
Ihmislapsen pää on liian suuri synnytykselle, nykyvauvat on aivan liian isoja. Ei ihmisnaaraan kuuluisi edes synnyttää tuollaisia möhkäleitä, senpä takia monet synnytykset menevätkin nykyään huonosti ja päätyvät hätäsektioon.
Miksette osaa vaatia suunniteltua sektiota? Minulla kaikki lapset sektiolla tulleet, vaatikaa hyvät ihmiset!
Naisen tehtävä on synnyttää lapsia. Miehen tehtävä on siittää lapsia. Naisen seksuaalinen nautinto on täysin toisarvoinen asia.
199, olen itsekin lapseton (43 v) mutta minua ei huvita tai naurata se alistava ja vähättelevä kohtelu, jota jotkut synnyttäjät joutuvat kokemaan.
Mulle on synnyttänyt ystävä myös kertonut, että ei saa enää kahden synnytyksen jälkeen orgasmia. Ei valittanut asiaa, totesi vain. En epäile ap:n kertomusta.
Voithan sinä alkaa ''antamaan'' persettä miehellä, se tuskin on löystynyt ellet ole itse löysyttänyt isoilla diltoilla hehh.
Synnytyksestä on vain 6 kk kulunut ja ap itkee että on pimppi piloilla. Pimperon palautuminen voi viedä enemmänkin aikaa. Äidiksi tuleminen on iso juttu, joka tuo erilaisia psyykkisiä prosesseja, joten voi olla ettei pienen vauvan äiti nauti seksistä samoin kuin ennen (vaikka olisi mukavuussektion saanutkin). Seksi on myös korvien välissä, eikä suinkaan pelkkien jalkojen välissä, kuten ap tuntuu kuvittelevan.
AP kiitos tekstistä. Minusta tuntuu ihan samalta. Ennen synnytystä sain nautintoa seksistä joka kerta. Minulla oli alatiesynnytys 2014 repesin ylöspäin ja ilmeisesti klitorikseen asti. En ole synnytyksen jälkeen harrastanut mieheni kanssa seksiä kuin kaksi kertaa, koska se aiheuttaa minulle kipuja, enkä saa "suorituksesta" mitään mielihyvää. Halut palasivat heti ja imetyksen lopetuksen jälkeen halut voimistuivat entisestään. Haluaisin yhä harrastaa seksiä, mutta tuntuu turhauttavalta, kun siitä aiheutuu vain kipua. Masturpointi on turhaa, koska siitäkin tulee vain painetta ja kipua. En tiedä ommeltiinko klitorikseen umpeen vai mitä ihmettä, mutta orgasmeja on ollut turha edes haaveilla, kirvly ja kipu on jatkuva, jos alapäähän edes koskee. En tiedä enää kenelle puhuisin tai mistä apua hakisi, nolottaa koko ongelma, koska olen hyvin seksuaalinen ihminen ja tuntuu masentavaa, etten voi harrastaa seksiä ja saada siitä nautintoa, vain kipua.