Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.

Vierailija
20.01.2014 |

Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.

Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.

Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.

Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:

Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.

Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.

Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...

...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.

En synnytä enää ikinä.

Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"

Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?

Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...

Kommentit (265)

Vierailija
141/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Alapää venyy ja palaa ennalleen. Ootappa vaan! Oisko sulla masennusta? Itse 4 synnytystä takana, repeämiä tullut mut seksi sujunut aina jälkeenkin. Ekalla kertaa kesti kyllä aikansa kun olin kipeä.. Mutta otat kauheasti paineita orkuista ja olet vihainen ettet saanut sektiota. Kyllä siitä vasta toipua kestää ja leikkaus on aina leikkaus! Alatiesynnytys on luonnonmukainen tapa synnyttää.

koita nauttia vauvasta,miehestä ja perhe-elämästä, jos et pysty hae apua!

Vierailija
142/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö! Alapää venyy ja palaa ennalleen. Ootappa vaan! Oisko sulla masennusta? Itse 4 synnytystä takana, repeämiä tullut mut seksi sujunut aina jälkeenkin. Ekalla kertaa kesti kyllä aikansa kun olin kipeä.. Mutta otat kauheasti paineita orkuista ja olet vihainen ettet saanut sektiota. Kyllä siitä vasta toipua kestää ja leikkaus on aina leikkaus! Alatiesynnytys on luonnonmukainen tapa synnyttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
144/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä ihan oikeasti voi mennä alapää pilalle ja jopa persereikä eli pidätyskyky. ei ole tähän ketjuun oyydetty kehumaan että kuinka hyvin sulla meni ja seksikin on aivan mahtavaa tyyliin. ap haluaa vertaistukea eikä selityksiä ett kun ei munkaan vittu mennyt pilalle niin ei sunkaan voinut mennä. synnytykseen voi jopa kuolla niin lapsi kun äitikin. hieman empatiaa voi yrittää harjoittaa aina välillä??

Vierailija
145/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:28"]

[/quote]

Mua taas raivostuttaa (ja hieman naurattaa) tuo hokema, että seksi muka paranee synnytyksen jälkeen. Se tuntuu olevan mantrana melkein jokaisella kirjoittajalla tällä palstalla. Olis kiva tietää, että miten se paranee.

[/quote]

Mä luin ketjua vain ihan alusta ja palan jostain muusta välistä. Jollekin toki voi tulla pahoja vaurioita alapäähän alatiesynnytyksessä mutta suurelle osalle ei tule. Itselläni on tullut kummassakin synnytyksessä pikkuisen tikkejä. Ekan synnytyksen jälkeen alapää tuntui ensin tosi oudolta eikä se nyt tokankaan jälkeen ensin ihan normaali ollut. Ilmeisesti jotain ihan lievää laskeumaakin on mulla alapäässä mutta se ei ole ainakaan vielä haitannut arkea tai seksiä. Mutta siis koen, että olen päässyt hyvin vähällä vaurioiden osalta ja seksi on mielestäni kyllä parantunut, tosin vähentynyt (tosin lisääntynyt raskausajoista, jolloin olenmelko totaalisen haluton ollut suurimman osan raskautta). Vaikea kai sitä on selittää tai edes tietää miksi seksi paranisi synntytyksen jälkeen mutta omalla kohdallani varmaan kosketus omaan kehoon on parantunut ja puoliso on ollut sitä mieltä, että osaan nauttia enemmän. Toinen synnytykseni oli erityisen ihana  ja se myös kantaa jotenkin. Raskaus, synnytys ja lapsenhoito myös lähentää puolison kanssa ja voi siksi ehkä vahvistaa toisten seksielämää. Lisäksi seksiä ehkä arvostaa enemmän kun kaikki aika ei ole omaa aikaa.

Enkä nyt siis vähättele kenenkään pahoja vammoja saaneen kokemuksia. Yritän vain hahmotella miksi seksielämä voisi parantua synnytysten jälkeen. Onneksi noin vuoden ajan synnytyksistä tapahtuu vielä korjaantumista ihan itsekseenkin alapäässä.

[/quote]

Kiitos asiallisesta vastauksestasi.

Vierailija
146/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:07"]

Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.

Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.

[/quote]

Sun kokemus ei ole se ainoa oikea! Raivostuttaa lukea vähättelyä, kun meitäkin on, joilla ei todellakaan mennyt kaikki ns. putkeen, vaan tuli vaurioita, joita ei tod. jumpalla paranneta!

[/quote]

Mua taas raivostuttaa (ja hieman naurattaa) tuo hokema, että seksi muka paranee synnytyksen jälkeen. Se tuntuu olevan mantrana melkein jokaisella kirjoittajalla tällä palstalla. Olis kiva tietää, että miten se paranee.

[/quote]

Nopeasti huomaa näitä keskusteluja lukiessa, että naisten mielestä alapää tiukkenee ja seksi paranee synnytysten myötä. Vastaavasti miesten mielestä asia on juuri päinvastoin. Kuka valehtelee?

Vierailija
147/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myötätuntoni ap:lle.

Olen menossa korjausleikkaukseen, kun minulla on sekä emättimen etu- että takaseinämän laskeumat johtuen pitkälti synnytyksistä. Lisäksi peräsuoli tekee jonkun mutkan, johon jää ulostetta aiheuttaen erilaisia ongelmia.

Jos on sellainen kudostyyppi, että näitä laskeumia tulee helpommin (on kuulemma usein perinnöllistä), niin minkäänlainen jumppa ei auta. Näin minulle sanoi minut leikkaava gynekologi. Silloinkaan jumppa ei auta, jos tilanne on päässyt syystä tai toisesta liian pahaksi (esim. synnytysten vuoksi). Ihan turha hokea tuota jumppaamista, koska se ei yksinkertaisesti aina auta.

Lisäksi leikkauksessani on mukana peräsuolen ongelmien vuoksi sisätautien erikoislääkäri.

Minut leikataan Jorvissa (erikoissairaanhoito) eli julkinen sektori kyllä hoitaa näitä leikkauksia toisin kuin joku täällä aiemmin väitti.

Sitä en kyllä käsitä, että joku sanoi, että on "trendikkäämpää" laittaa julkisen sektorin rahat syöpähoitoihin ja lihavuusleikkauksiin kuin alapään korjausleikkauksiin. Onhan se nyt ihan eri asia hoitaa syöpää, joka johtaa hoitamattomana kuolemaan kuin korjausleikkaukset! Kuka ihmeen sekopää tällaista kirjoittaa?

Minulta muuten itseltäni hoidettu rintasyöpä n. 10 v sitten.

Ap, sinuna menisin yksityiselle gynelle, jos rahasta ei ole pulaa. Jos ei ole varaa, niin terveysaseman lääkärille, joka sitten laittaa lähetteen tarpeellisiin tutkimuksiin/erikoissairaanhoitoon. Älä ota itseesi niiden viestien kirjoittajia, jotka vaan kehuvat seksielämänsä parantuneen ja komentavat jumppaamaan. Uskon, että kertomuksesi on tosi ja silloin tarvitset apua.

Vierailija
148/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista epäinhimillisintä on, että Suomen terveydenhuollon mukaan ei ole merkitystä sillä, tuleeko repeämiä vai ei. Itselläni oli vakavia kudospoikkeamia, joiden vuoksi oli arvioitu, että alatiesynnytyksessä tulisi vakavat repeämät ja riski pysyville haitoille olisi suuri. Naistenklinikalla sitä ei pidetty syynä sektioon. Kudospoikkeamilla ei heidän mukaan ollut merkitystä, koska nehän repeävät pois synnytyksen edetessä (!!!!). Jokainen kuitenkin tietää, että esim. kaikkiin peräaukkovaurioihin ei ole sellaista korjaustoimenpidettä, joka palauttaisi pidätyskyvyn kokonaan.

Kun päätöksiä tehdään tältä pohjalta, pohdin, millä tasolla on arvostus naisten seksuaaliterveyttä kohtaan. Vakavat alapääongelmat aiheuttavat perustavanlaatuista ongelmaa muullekin alueelle kuin seksuaalisuuteen. Tiedän henkilön, joka joutui pysyvästi vaihtamaan työtä (pois asiakaspalvelutehtävistä) synnytyksen aiheuttamien ilmanpidätysongelmien vuoksi. Voitte varmasti kuvitella, kuinka paljon tuollainen ongelma kroonisena vaikuttaa ihan koko elämään. Ja voiko siitä puhua kennellekään. Usein tällaisista ongelmista kärsivät häpeävät niitä omassa hiljaisuudessaan.

Vierailija
149/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 13:10"]Karu fakta on että kyllä se valitettavasti voi löystyä synnytyksen myötä. Näin itse miehenä muiden miesten kanssa keskustelleena voin näin todeta. Yksikään mies ei oo sanonut etteikö olisi löystynyt.

[/quote] No älä?? Siinä on kokoontunut oikein tiedemiehet. Ajatellaan, että peniksen läpi työnnetään hunajameloni, yksikään nainen ei sano, etteikö se reikä siitä löystyisi.

Vierailija
150/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi kamala!! Toivottavasti aika vielä auttaisi, sillä nopeaahan se parantuminen ei välttämättä ole. Tai sitten kannattaa selvitellä sitä korjausleikkauksen mahdollisuutta.

Mulla oli kamala synnytys, vauva revittiin imukupilla ja tehtiin eppari. Alkuun ei todellakaan pystynyt edes pisaaa pidättämään ja kipuja oli pitkään. Seksi onnistui kunnolla (yhdyntä) 5 kk jälkeen. Vieläkin alkuun saattaa tuntua liian kireältä ja liian aralta, mutta kun alkuun pääsee niin entistä paremmalta.

Vierailija
151/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voi löystyä, harmi hyvä mies että sinulle ja miesystävillesi on sattunut sellaiset naiset jotka eivät tykkää jumpata. Omalta mieheltäni, joka on ehdottoman rehellinen sanoi asiaa kysyessäni ja hieman sitä mieittyyään että koskaan ei ole ollut niin löysä että olisi ollut ongelmia saada kunnon tuntumaa  mutta synnytyksien jälkeen aluksi huomasi olevan hieman löysempää mutta totesi samaan syssyyn että se kai on ihan normaalia. Kuulemma on sitten tiukentunut ja sanoi että hän olettaa että olen jumpannut lihaksiani. Niinkuin olenkin. Kun puristan lihaksia niin voin tuntea myös peniksen kokonaisuudessaan paremmin joka tuntuu todella hyvältä. Eli joko mies hyvä sulla on ollut huono tuuri tai todella pieni penis!

Vierailija
152/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lla on todellinen ongelma. En todellakaan käsitä niitä palstamammoja, jotka tätä väheksyvät omien kokemustensa perusteella yleistäen.

Ettekö osaa edes hävetä?

Vierailija
153/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jengi haluaa leikkauksen, jossa leikataan koko vatsa auki, jotta pillu pysyisi kireämpänä? Huhhuh, pientä on meidän miesten peniskompleksit tällaisen rinnalla...

Vierailija
154/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 03:01"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 02:50"]On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?

[/quote]

Älä jauha p:tä. Ap:n teksti oli ensimmäinen realistinen kuvaus mitä olen lukenut.

[/quote]

Oletko synnyttänyt?

Vierailija
155/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap halusi kertoa omasta tilanteestaan ja kysyi avauksessaan, onko jollakulla kokemuksia emättimen suuaukon kiristysleikkauksesta.

Ja mitä tapahtuukaan? Mammat tulevat tänne kilvan kehuskelemaan seksielämänsä parantumisella (synnytyksen jälkeen). Ja jatkavat samaan syssyyn, että kuinka tiukkoja ovatkaan. Siis haloo? Äly hoi älä jätä!

Vierailija
156/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:24"]

Siis jengi haluaa leikkauksen, jossa leikataan koko vatsa auki, jotta pillu pysyisi kireämpänä? Huhhuh, pientä on meidän miesten peniskompleksit tällaisen rinnalla...

[/quote]

Ettekös te miehet just joka paikassa valita kun pillu on liian löysä?

157/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka oon ammatiltani lähihoitaja ja voin teille kertoo sellasen asian että  KAIKKI REAKTIOT, LÖYSENEMINEN, MUUTOKSET on ihan ihmisestä ittestä kiinni samanlain geeneissä kun on leveä lantio, isoperse Tms. joten kyllä totta on että ei KAIKILLE noin käy. ihmiset on erinlaisia ja samoin vartalot reagoi eritavalla..

Vierailija
158/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 19:24"]

[/quote]

Ettekös te miehet just joka paikassa valita kun pillu on liian löysä?

[/quote]

En ole koskaan kuullut sellaista muualla kuin trollailufoorumeilla, kuten täällä ja Suoli24:ssa. Haukutaanhan sitä keskivertopeniksiäkin täällä 24/7, mutta en minä usko että tosielämässä sellaisia idiootteja juuri löytyy. Ja vaikka löytyisikin, niin en todellakaan silti lähtisi mihinkään leikkaukseen! Dikkini on sellainen kuin se on; jos ei kelpaa, niin tuossa on ovi, joka aukeaa ulospäin.

Vierailija
159/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="JaGGsu" time="20.01.2014 klo 19:35"]

Moikka oon ammatiltani lähihoitaja ja voin teille kertoo sellasen asian että  KAIKKI REAKTIOT, LÖYSENEMINEN, MUUTOKSET on ihan ihmisestä ittestä kiinni samanlain geeneissä kun on leveä lantio, isoperse Tms. joten kyllä totta on että ei KAIKILLE noin käy. ihmiset on erinlaisia ja samoin vartalot reagoi eritavalla..

[/quote]

Totta, mutta mitä sillä on merkitystä sille, joka vaurioituu? Lohduttaako se, että niin ei käy kaikille?

Vierailija
160/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

149: seksi ei tunnu miltään, ei naisesta eikä miehestä. Pissa, kakka ja pierut karkailee. Emättimen suulla "pallukka" laskeuman vuoksi. Ja et lähtisi leikkaukseen? Älä naurata!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä seitsemän