Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.
Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.
Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.
Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.
Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:
Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.
Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.
Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...
...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.
En synnytä enää ikinä.
Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"
Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?
Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...
Kommentit (265)
Tämän+ miljoonan muun syyn takia olen onnellisesti vela.
N32
Kerro ap tuo tarina johonkin naistenlehteen tms, ihan oikeasti!
Miksi raskaana oleva ei saisi lukea tätä? Etkö sinäkin olisi halunnut tietää etukäteen, miten voi käydä? Eli jos seksielämä on tärkeä ja ei halua ottaa mitään riskiä sen suhteen, niin pitäähän ihmisellä olla tieto siitä, että tuollaisia ongelmia voi tulla, ja sitten voi toimia tuon tiedon pohjalta.
Itselläni meni kyllä kaikki hyvin ja olen palautunut täysin, mutta sehän kertoo vain siitä, miten minulle kävi. Vaikka saisi tarkat tilastot synnytysvaurioiden yleisyydestä, niin mitä se auttaa jos vaikkapa 60% palautuu täysin, 35%:lla on eriasteista lievempää vauriota, 4%:lla pahempaa, ja 1% kokee täystuhon (nämä on hatusta vedettyjä lukuja). Ei se auta, jos tuo 1% osuu omalle kohdalle. Siksi kaikilla pitäisi olla tietoa riskeistä ja mahdollisuus valita, haluaako ottaa sen riskin vai ei.
Ei mikään ihme ku syntyvyys on nykyään samaa tasoa kuin nälkävuosina. Nykyään ihmisillä on niin paljon tietoa ettei enää huvita hankkia skidejä.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.
Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.
Et usko tuota itsekkään =(
Tsemppiä aloittajalle. Sinulla on vasta 6 kk takana, kyllä niitä orgasmeja vielä saat, aivan varmasti. Itselläkin meni ekassa synnytyksessä paikat sekaisin, ja ekat orgasmit sain varmaan vasta joskus vuoden jälkeen. Jos imettää, myös hormonihommelit vaikuttavat haluihin ja värkkiin.
Mieheni haluihin synnytys ei vaikuttanut mitenkään ja oli kimpussa liian varhain. En ollut valmis millään muotoa upotusleikkeihin, mutta painostuksesta suostuin. Ja olihan se perseestä. Silloin meni kunnioitus lopuulisesti mieheen, eikä ole palannut. Nykyisin sänkypuuhissa ajatus palaa välillä mieleen ja vituttaa. Seksielämän menetys vuodeksi ei olisi minua haitannut niin paljon kuin rakastavan kunnioituksen menetys loppuiäksi.
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksestä on vain 6 kk kulunut ja ap itkee että on pimppi piloilla. Pimperon palautuminen voi viedä enemmänkin aikaa. Äidiksi tuleminen on iso juttu, joka tuo erilaisia psyykkisiä prosesseja, joten voi olla ettei pienen vauvan äiti nauti seksistä samoin kuin ennen (vaikka olisi mukavuussektion saanutkin). Seksi on myös korvien välissä, eikä suinkaan pelkkien jalkojen välissä, kuten ap tuntuu kuvittelevan.
Vaikea kuvitella, että miehen omaan herkimpään paikkaansa liittyvää kokemusta vähäteltäisiin samoin: "6kk kulunut ja veikko itkee, kun pippeli on pilalla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytyksestä on vain 6 kk kulunut ja ap itkee että on pimppi piloilla. Pimperon palautuminen voi viedä enemmänkin aikaa. Äidiksi tuleminen on iso juttu, joka tuo erilaisia psyykkisiä prosesseja, joten voi olla ettei pienen vauvan äiti nauti seksistä samoin kuin ennen (vaikka olisi mukavuussektion saanutkin). Seksi on myös korvien välissä, eikä suinkaan pelkkien jalkojen välissä, kuten ap tuntuu kuvittelevan.
Vaikea kuvitella, että miehen omaan herkimpään paikkaansa liittyvää kokemusta vähäteltäisiin samoin: "6kk kulunut ja veikko itkee, kun pippeli on pilalla".
Ja pahemmaksi sen vähättelyn tekee, että se tapahtuu oman sukupuolen taholta.
Puoli vuotta synnytyksestä on niin kovin lyhyt aika, anna kropalle ja mielelle aikaa palautua.
Ijmellistä se, kuinka jotkut naiset ovat muiden naisten kärsimysten pahimpia vähättelijöitä! Jos yhdellä on kaikki mennyt synnytyksesdä hienosti, niin se ei tarkoita, että kaikilla muillakin menisi. Joillain tulee niin hirveät seuraukset repeämistä, että tuntuu, että elämä on pilalla, kuten ulosteen pidätyskyvyn menetys.
Minä onneksi itse vaadin ja sain pelkosektion. ja sen myöntämispäätäksen jälkeen vielä se yritettiin perua 3 kertaa! Vähän väliä piti taistella se taistelu uudestaan, parhaimmillaan kaksi lääkäriä seisoi sämgyn vieressä ja painosti alatievalintaan kun mä itkin sängyssä hysteerisesti. Ihan järkyttävää naisten kohtelua nykypäivänä! Onneksi pystyin pitämään puoleni siinä alatavastaajana, en ole ikinä katunut vaan ollut tosi onnellinen sektiosta. Ja olisin voinut vaikka maksaa sektiosta 100 000 euroa, jos olisi ollut ainoa tapa saada se. Terveydellä ei ole hintaa.
Itselleni kukaan ei kertonut että rinnoista ja nänneistä menee tunto imetyksen johdosta... :( kyllä, olen asiasta surullinen. Synnytyksessä ei noin pahasti käynyt mutta mies rakastaa rintojen hyväilyä ja nuolemista (kuten minäkin ennen, kun niissä eroottista tuntoa vielä oli...), mutta nykyään se tuntuu lähinnä ikävälle. Miksei tällaisista asioista puhuta ääneen enempi? Seksi on tärkeä osa elämää monille.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi niin moni väittää ettei alapää muutu mitenkään synnytyksessä.
Koska ihmiset ovat erilaisia! Toisille tulee muutoksia, toisille ei. Muutosten "suuruudessa" voi kanssa olla eroa.
No mulla ainakin vaan parantui tuntoherkkyys synnytysten jälkeen. Ekassa tuli toisen asteen repeämät ja kymmenisen tikkiä, mutta mielestäni ne palautui suht nopeasti. Toisesta ei tullut mitään repeämiä enää. Ehkä se sitten on löysempi kuin ennen, mutta ei se haittaa koska on edelleen ihan sopiva suhteessa miehen värkkiin. Ehkä teidän pitää lähteä hakemaan markkinoilta uutta paksumpaa ...... !
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?
Mulla kolme synnytystä ja seksi on aina vaan parempaa.
Oletko jo käynyt gynellä puhumassa muutoksista ja valittanut saamastasi kohtelusta? (En pääse nyt jostain syystä koko ketjua selaamaan joten anteeksi jos on käsitelty jo tässä ketjussa nämä.) Korjausleikkauksen saa mutta eipä sekään ole varma orgasmien tae valitettavasti. Olen hyvin pahoillani puolestasi. Kyllä sinulla olisi tullut olla oikeus saada se sektio jota vaaditkin... suosittelen terapiaa, tämä ei ole mikään pikkujuttu vaan vaikuttaa koko ajatukseen naiseudesta, seksuaalisena olentona. Raastavaa lukea vähättelyjä sillä vaikka jollekin kävi synnytyksessä hyvin niin on oikeasti ihmisiä joiden koko naiseuden se on pilannut! Miten voitte puhua onalle sukupuolellenne noin alistavasti, vähättelemällä, jopa nauramalla. Naisen tulisi voimauttaa toisia vaikeina aikoina, ei olla susi vaikka ei itse ymmärtäisikään miten vaikeita sioita toinen läpi käy. Toivon ap sydämeni pohjasta että saat apua ongemaasi ja asiat korjaantuu, olet uskomaton vahva nainen, ansaitset nyt kaiken avun että voit vielä itsekin tuntea niin ja nauttia naiseudestasi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:07"]Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.
Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.
Niin että kun sun alapäälle ei tapahtunut mitää ja seksi on parantunut niin se tarkottaa että kaikilla muillakin se menee niin?
Ja se ei tarkoita , että jos ap:lla värkki menee, niin kaikilla muillakin menee.Typerää peloitella tulevia äitejä ( katso otsikko) synnytyksellä. Mullakin seksi on vaan parantunut ja raskauksia ja synnytyksiä alakautta kolme.
Vierailija kirjoitti:
No mulla ainakin vaan parantui tuntoherkkyys synnytysten jälkeen. Ekassa tuli toisen asteen repeämät ja kymmenisen tikkiä, mutta mielestäni ne palautui suht nopeasti. Toisesta ei tullut mitään repeämiä enää. Ehkä se sitten on löysempi kuin ennen, mutta ei se haittaa koska on edelleen ihan sopiva suhteessa miehen värkkiin. Ehkä teidän pitää lähteä hakemaan markkinoilta uutta paksumpaa ...... !
Siis tämä on yksi alistavimmista lauseista mitä voit näin vaikeita kokeneille naisille sanoa... mietipä hetki oikeasti ja kommentoi vasta sitten kiitos. Todella surullisesti kohtelet omaa sukupuoltasi, et luultavasti tule sitten itsekään hädän hetkellä saamaan juurikaan tukea kanssasisariltasi, vai tällaista vastaanottoako itsekin toivot? "Voivoi, mulla kävikin sentään hyvin lällällää, mee hakeen isompaa kalua jostain!!" Ihan oikeasti voi nainenolla naiselle näin susi, olen sanaton.
Miksi asiallisiakin viestejä poistetaan mutta vittuilijat saa jäädä. Ihmettelen kyllä todella...
Minulla kaksi lasta alakautta ja kummassakin jouduttu tikkaamaan. Mies väittää että oon tiukempi kuin ennen synnytystä. Välillä kuulemma joissakin asennoissa hänelle tulee jopa lievää kipua. Sanoo että tuntuu että joku kirraa sisällä. Mutta muuten paremmin sujuu makuuhuoneessa. En tiedä onko vaikutusta mutta jotenkin itse oon armollinen itselleni nyt ja osaan sen takia enemmän nauttia
Miksei naiset osaa vaatia sektiota? Lopettakaa lisääntyminen siihen asti kunnes suunniteltu sektio tulee toiseksi vaihtoehdoksi synnyttää, voitte olla varmoja että se sektio tulee. Tää on oikeesti ihan naisista itsestään kiinni tää homma!