Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.
Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.
Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.
Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.
Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:
Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.
Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.
Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...
...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.
En synnytä enää ikinä.
Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"
Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?
Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...
Kommentit (265)
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 02:50"]On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?
[/quote]
Älä jauha p:tä. Ap:n teksti oli ensimmäinen realistinen kuvaus mitä olen lukenut.
Itse olin todella tiukka ennen synnytystä. Ensimmäisessä synnytyksessä en revennyt juuri lainkaan, mutta alapään tiukkuus on mennytta, vaikka kuinka jumppaan. Virtsaa ei ole koskaan karkaillut ja tunnen kyllä kahdella sormella selvän puristuksen. Nyt odotan toista, joten voin heittää hyvästit sille vähäisellekin seksielämälle. Pystyn muuten treenaamaan itseni hyvään kuntoon, mutta alapää on pysyvästi pilalla. En ymmärrä miksi niin moni väittää ettei alapää muutu mitenkään synnytyksessä. Monella taitaa vain unohtua se alkuperäinen tilanne ja siksi raskausaikana ja synnytyksessä löystynyt värkki tuntuu niin normaalilta ja tiukalta.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 03:01"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 02:50"]On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?
[/quote]
Älä jauha p:tä. Ap:n teksti oli ensimmäinen realistinen kuvaus mitä olen lukenut.
[/quote]
Vittu, se on totta mullakin. Eipä juuri tiukkuus hävinnyt. Eikä se ole yksin mun mielipide... Muutenkin olen sen näköinen ettei uskota mun synnyttäneen. Vatsa palautu täysin ja muut paikat. Isot rinnat HIEMAN muuttuivat eivät enään niin kiinteet, mutta hyvät. Sak, Vittu mä oon hyväääää
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 03:01"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 02:50"]On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?
[/quote]
[/quote]
Ei kaikki löysene, todellakaan. Ämpäri!!!
En ole koskaan kuullut mistään tällaisesta :/ Surullista.
Itselläni on 4 lasta jotka olen alateitse synnyttänyt. En ole revennyt kertaakaan yhtään. Alapää on ihan samanlainen kuin aiemmin, treenaan lihaksia joka päivä jotta pysyy tiukkana. Jos menen uudelle gynekologille niin siellä hämmästellään että voiko minulla olla lapsia ollenkaan. Mitä vanhemmaksi tulen, sitä parempaa on seksi.
Jotta näinkin voi käydä.
Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.
Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.
Siis sä et anna miehellesi? Haluat tutustua uudestaan seksi elämään mutta et anna?
Kirjoitit kuitenkin että VARMAAN halua lainkaan. Ei varmasti jatkuvan kitinän jälkeen. Ei muuta ku suu suppuun, ukkoon kiinni ja antaa mennä.
Ahaa tästä syystä halutaan sektio.... justjust..
Hei musta tuntui ihan samalta tuossa vaiheessa! Se tosiaan hieman muuttui synnytyksessä sekä ulkonäöllisesti, että myös tunnon puolesta. Mulla oli todella pitkä ponnistusvaihe, repeämiä ja eppari sekä nostokuppi.
Emättimen suuaukolla tapahtui muutoksia niin, että se ei ole enää ihan niin tiukka. Puristus ja tiukkuus tulee kuitenkin lihaksista, ei siitä suuaukolta. Mulla oli myös pitkään väljyyttä minkä tunsin seksissä itsekin, mutta kyllä se palautui. Siitä voit olla varma, että ilman jumppaa se kuitenkaan ei palaudu! Ja siihen ei ehkä riitä kuukausi tai kaksi. Sanoisin että mulla meni ehkä vuosi, jopa kauemmin ennenkuin alapää tuntui jotakuinkin samalta, ja omalta, ja siihen mennessä piti sekä jumpata, sekstata että näitä asioita pohtia ja myös jakaa netissä.
Mitä tulee orgasmeihin ja kosketusherkkyyteen, niin mulla se oli kuukausikaupalla korvien välissä, kuten se varmaan on sullakin. Kun tuntuu että on mankeloitu, alakerta on ollut jauhelihaa ja kokoon kasattu, niin tuntuu kuin olisi lopullisesti pilalla. Myös jos imetät, se vaikuttaa seksuaaliseen halukkuuten, siihen miltä se tuntuu jne. (Seksi oli tosi paskaa mulla koko imetysajan mutta kun se loppui, alkoikin kuukausien kauhea kiima :D)
Eli kyllä muutoksia jossain määrin varmasti tapahtuu. Ihmiskeho muuttuu iän ja ajan oloon. Turha luovuttaa vielä, itke itkusi, valita ja kiukuttele, sitten aloitat seksin ja itsetyydytyksen uudelleen ja tutustut itseesi taas. Anna itelles aikaa ja juttele miehen kanssa ettei hän luule että se on hänen vikansa! Kyllä kaikki palautuu jotakuinkin ennalleen vaikka nyt masentaa :)
On kans eka kerta kun kuulen. Monet synnytykset takana ja neljännen jälkeen seksielämä parani, tuntoherkkyyttä enemmän jostain syystä jne. Olen raskaana eikä tuo tekstisi millään tavalla peläyttänyt, olen pahoillani kokemuksestasi. Sulle kävi vaan niin huono tuuri :( Voimia!
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:07"]Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.
Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.
[/quote]
Niin että kun sun alapäälle ei tapahtunut mitää ja seksi on parantunut niin se tarkottaa että kaikilla muillakin se menee niin?
Yks juttu vielä. Koitko synnytyksen hyvin vaikeaksi? Se nimittäin voi vaikuttaa seksuaalisuuteen tosi paljon! Mä sain vaikean trauman synnytyksestä ja se paljolti vaikutti niihin mun tuntemuksiin. Synnytys oli pelkästään ruma ja brutaali kokemus, täysin hallitsematon ja epäonnistunut jne. Vihasin itseäni ja joka muutosta kehossa. Seksi jäi mullakin kuukausiksi, ja siihen piti kertakaikkiaan pakottautua. Muutama eka kerta oli toooodella omituinen... Pitkä tie piti läpikäydä ennenkuin tämän asian hyväksyi, ja se palautti seksuaalisuutta. Nämä on niin vahvasti korvien välissä, traumoissa, hormoneissa, missä lie. Samalla lailla mä taisin aloittaa tuon avautumisen.
Yhden vinkin vielä antaisin joka mullekin annettiin. Älä siirrä seksin aloitusta kovasti yli puolen vuoden, koska siitä tulee herkästi vaikea kierre. On vaan alotettava, koska yli siitä ei mene pihtaamalla.
Tsemppiä! Jos haluat, puhu neuvolassa että saat vaikka gynekologin tarkastuksen, joskus on mahdollista saada terapiaa ja tietokin helpottaa. 12
Eiköhän tämä ole yksilöllistä. Musta on turha alkaa syytellä AP:tä. Hänelle on varmasti juuri käynyt kuten kirjoittaa. Sektio olisi pelastanut hänen tapauksessaan.
Joku kaveri on mullekin avautunut aamuyön pikkutunneilla kuinka mikään ei tunnu enää miltään ja seksi on kärsinyt fyysisten muutosten vuoksi. Otin ystävän jutun todesta vaikka kekkulissa olikin. Sen verran henkilökohtainen juttu.
Huh. Onneksi ei tarvitse koskaan kokea mitään tällaista. Seksi on minullekin tosi tärkeää, ja tuollainen kokemus olisi sietämätön.
Mä mietin kanssa tuossa vaiheessa muuten kiristysleikkauksia ym. ja jopa selvittelin. Mutta kukaan täysipäinen kirurgi ei anna puukkoa naiseen, jonka synnytyksestä on muutama kuukausi. Ensinnäkin se vuosi voi hyvin mennä ennenkuin muutokset palautuvat. Toiseksi täytyy olla sinut itsensä ja seksinsä kanssa (niin hyvin kuin nyt voi, jos väljyyttä ihan oikeasti on) ja lisäksi se väljyys pitää olla oikeasti todettavissa. Lisäksi vaikka susta nyt tuntuu ettet enää ikinä halua lapsia, niin se asia voi oikeasti muuttua kun asiaa käsittelee korviensa välissä. Toki voi olla, että et ikinä enää lapsia haluakaan.
Kiristysleikkaus kun ei ole oikotie onneen. Aina kun puukolla kajotaan alapäähän, niin tunto muuttuu ja todennäköisesti entisestään heikkenee kun muodostuu lisää arpia. Se on tietyllä tavalla "kosmeettinen" leikkaus, eikä sillä ole esim. orgasmikykyyn mitään takuuta. Et siis tule saamaan orgasmia yhdynnässä yhtään sen paremmin kuin ennen leikkaustakaan. Tunto ylipäätään muuttuu siinä herkimmällä alueella eli emättimen ulkopuolella herkästi. Mutta huom. se muuttuu herkästi myös synnytyksessä, ei se välttämättä tarkoita että se katoaa, sen vaan joutuu etsimään uudelleen. Kun ihmiselle tulee ikää ja kokemuksia, seksuaalisuus aina muuttuu, ei se kenelläkään pysy läpi elämän samana, vaan sitäkin joutuu jossain määrin työstämään.
Leikattu alapää kestää synnytyksiä aina vain huonommin, ja vaikka sektioitaisiin niin jo raskaus itsessään aiheuttaa tiettyjä muutoksia painon vuoksi. Alueen päällä on suoraan voimakas paine, etenkin loppuraskaudesta, joka löysyttää kudosta, eli pelkkä synnytyskään ei näitä muutoksia kokonaan tee.
Eli annan ajan kulua, hoida itseäsi muuten, ja jos vielä jokusen vuoden (ja ehkä terapian) kuluttua tunnelmat on samat, pääset kyllä yksityisellä ihan varmasti hoitoon! 12
Mulla ei tullut mitään repeämiä ja tiukkuus oli sama muutamassa kuukaudessa. Imetys vei herkkyyttä pitkäksi aikaa. Ja trauma synnytyksestä vaikeuttaa seksin haluamista. Sekin olisi pitänyt käsitellä mutta ei ole mulle mahdollista.
20 tiivisti asian loistavasti, tosin ilmaisi itsensä karkeasti :)
Siis ihanko oikeasti äidit suollatte suustanne tuollaista paskaa? Että naisen alapää ei voi vahingoittua synnytyksestä ja ihan sama mikä olisi niin läski anna pillua sille mehellesi tai on ihan oikein että se lähtee? Opetatteko tyttölapsennekin tuollaiseksi miesten seksipalvelijoiksi?
On kyllä ensimmäinen kerta kun tuollaista kuulen. Ei mulla vaikuttanut emättimen tiukkuuteen mitenkään vaikka repesin ja välilihakin leikattiin. Ehkä niitä lihaksia pitää treenata kuulilla tai jotain?