Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.

Vierailija
20.01.2014 |

Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.

Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.

Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.

Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:

Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.

Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.

Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...

...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.

En synnytä enää ikinä.

Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"

Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?

Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...

Kommentit (265)

Vierailija
121/265 |
21.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:17"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 06:07"]

Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.

Mä olen synnyttänyt kolme lasta alakautta, ja seksielämä senkun paranee.

[/quote]

Sun kokemus ei ole se ainoa oikea! Raivostuttaa lukea vähättelyä, kun meitäkin on, joilla ei todellakaan mennyt kaikki ns. putkeen, vaan tuli vaurioita, joita ei tod. jumpalla paranneta!

[/quote]

Mua taas raivostuttaa (ja hieman naurattaa) tuo hokema, että seksi muka paranee synnytyksen jälkeen. Se tuntuu olevan mantrana melkein jokaisella kirjoittajalla tällä palstalla. Olis kiva tietää, että miten se paranee.

[/quote]Siten, että nautinto lisääntyy.

Vierailija
122/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää laseroitavaksi jos häiritsee. Mä ainakin menisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap synnytti klitoriksen kautta? Naisen biologia on sellainen, ettei se klitta mihinkään paikkaa synnytyksessä vaihda, joten eiköhän ongelma ole pään sisällä eikä alapäässä.

Vierailija
124/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksei siitäkään saa puhua, että kaikilla ei käy synnytyksessä huonosti??!! Jos on synnyttänyt useamman lapsen ja silti omaa hyvän seksielämän, normaalipainon ja urheilullisen kropan (koska harrastaa liikuntaa myös lasten saamisen jälkeen), niin miksi se pitäisi salata ja olla hiljaa näissä ketjuissa? Siksikö ettei veloille tulisi paha mieli..? Mä nyt vaan satun olemaan ihan kuosissa (niin alapäältäni kuin muutenkin), vaikka on kolme lasta. Anteeksi, että näin on. Pitäisikö valehdella, että elämäni on pilalla?

Vierailija
125/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:21"]

Mutta miksei siitäkään saa puhua, että kaikilla ei käy synnytyksessä huonosti?

[/quote]

Kuka on kieltänyt puhumasta?

Aivan, ei kukaan.

Vierailija
126/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on nyt enemmän henkistä ongelmaa kuin fyysistä. Halusit sektion, et saanut ja nyt kehität teorioita, että alapääsi meni pilalle. Hae apua.

[/quote]

Sun kokemus ei ole se ainoa oikea! Raivostuttaa lukea vähättelyä, kun meitäkin on, joilla ei todellakaan mennyt kaikki ns. putkeen, vaan tuli vaurioita, joita ei tod. jumpalla paranneta!

Vierailija
127/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:54"]

Kiitos ap ja ainakin nro 64 realistisista kuvauksista. Tämä on jostain syystä tabu, josta ei saa puhua. Ammattilaisetkin viljelee kommentteja "naisen alapää on luotu räjähtämään palasiksi" tai "kyllä emätin palautuu". Järkikin sanoo, että joillain palautuu, joillain ei. Ihan sama kuin vatsanahkankin kanssa.

Ilmeisesti Suomessa (jossa monista muista maista poiketen synnytystapaa ei saa valita), ei edelleenkään arvosteta naisten seksuaaliterveyttä vaan nähdään seksistä nauttiminen ensisijaisesti miesten oikeutena.

Näen tässä samoja piirteitä (lievempänä tietysti) kuin tyttöjen ympärileikkauksissa. Jyrkimmin kaikkien pakottamista alatiesynnytykseen ajavat naiset, jotka itse ovat hajonneet synnytyksissä ja eivät halua, että nuoremmat ja nätimmät pääsevät yhtään helpommalla kuin itse aikoinaan.

[/quote]

Tuo viimeinen väitteesi ei kyllä pidä paikkaansa. Olen useissa ketjuissa kertonut kokemukseni 90-luvun alusta siitä, mitä melkein 5 kg vauvan synnyttäminen voi tehdä sellaiselle, jolla on heikko kudostyyppi. Kunnolla korjaavaa tekniikkaa ei ole olemassa. Jos minulla olisi silloin ollut netti ja tietoa, olisin edes tajunnut mennä vaatimaan sitä sektiota. En haluaisi edes pahimmalle vihamiehelleni sitä, mistä olen jo 20 vuotta kärsinyt.

Vierailija
128/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksen aiheuttamat vauriothan kohdistuvat lihaskudoksen lisäksi muihinkin kudokstyyppeihin. Joillakin meistä näiden rakenteessa voi olla heikko tai virheellinen  rakenne. Vähän tuolta kuulosti ap:n kuvaus klitoriksesta, joka on kiinni naisen paisuvaiskudoksessa. Ap, älä jää yksin näiden vaivojen kanssa, hae apua. 

Vierailija
129/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko siis sanoa, että jos on heikko sidekudos, tulee tuhoja alapääsynnytyksessä?

Heikon sidekudoksen huomaa esim nivelissä, jos taipuu peukalo vasten kyynärvartta.

Vierailija
130/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mulla repesi juuri pahiten siitä ulkopuolelta ja eipä ommeltu kunnolla. eli se sattuu kun ylimääräistä ihoa/liha-repele rullaantuu siinä pippelin mukana. eikä ole mahdollista tuollaista lihaksilla "pienentää. gyne sanoi että ihan normaali synnyttäneen naisen alapää eli en ole yksin. voisi leikata mutta omilla rahoilla sitten yksityisellä. synnytyksestä on kohta 7 vuotta

Vierailija
131/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä, kaikki on mahdollista. Sektiokin voi aiheuttaa komplikaatioita ja aiheuttaakin jopa todennäköisemmin kuin normaali synnytys. Kurjaa, että sinulla ap on ollut noin huono tuuri. Suurin osa synnytyksistä ei kuitenkaan pääty noin ikävästi, joten turha raskaana olevien on etukäteen yöuniaan menettää.

Minulla on useita alatiesynnytyksiä takana, eikä koskaan ole tullut minkäänlaista nirhaumaa. Yhtään tikkiä ei ole tarvittu, eikä synnytyksistä ole seurannut mitään terveydellisiä ongelmia muutenkaan. Pakko myöntää, että rankka kokemushan se on kipuineen ollut joka kerta, mutta melko pian olo on ollut kuitenkin hyväkuntoinen. Seksielämä on hyvä edelleen.

Vierailija
132/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikoinaan heikentyi orgasmit ihan pelkästään sairausloman aikana kun jouduin vuodelepoon ja jouduin aktiiviurheilun jättämään. Lantionpohjalihakset vaikuttaa siihen orgasmin voimakkuuteen myös ja väittäisin että pelkkä kevyt puristelu ei auta vaan liikuttava on muutenkin. Itse huomaan ainakin eron kun pikkulapsiajan jälkeen palasin urheilun pariin ja taas tulee paljon voimakkaampia orgasmeja. Pääkoppakin vaikuttaa, jos tuntuu olo omassa kropassa ällöttävälle, ei varmasti saa. Itse en saanut toisen lapsen syntymän jälkeen ihan vain sen takia kun kertyi painoa ja koin oloni epäviehättäväksi. Taas kun tuntui omalta itseltä, palasi orgasmit ja halukkuus.

Jo pelkkä raskausaika löystyttää lihaksia, sektiokaan ei pelasta tältä. Lapsettomilla voi myös olla ko alueen kanssa ongelmia iän myötä koska ikäkin tekee tehtävänsä

Vierailija
133/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisen uutisen löysin, eli pahan repeämän todennäköisyys on 0,6%, eli toisin sanoen 99,4% ei repeä pahasti

http://yle.fi/uutiset/synnyttaja_voi_reveta_pahasti_-_sairaalalla_on_valia/6332610

Vierailija
134/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:32"]

[/quote]

[/quote]

Mua taas raivostuttaa (ja hieman naurattaa) tuo hokema, että seksi muka paranee synnytyksen jälkeen. Se tuntuu olevan mantrana melkein jokaisella kirjoittajalla tällä palstalla. Olis kiva tietää, että miten se paranee.

Vierailija
135/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 17:21"]

Mutta miksei siitäkään saa puhua, että kaikilla ei käy synnytyksessä huonosti??!! Jos on synnyttänyt useamman lapsen ja silti omaa hyvän seksielämän, normaalipainon ja urheilullisen kropan (koska harrastaa liikuntaa myös lasten saamisen jälkeen), niin miksi se pitäisi salata ja olla hiljaa näissä ketjuissa? Siksikö ettei veloille tulisi paha mieli..? Mä nyt vaan satun olemaan ihan kuosissa (niin alapäältäni kuin muutenkin), vaikka on kolme lasta. Anteeksi, että näin on. Pitäisikö valehdella, että elämäni on pilalla?

[/quote]

Ei täällä velat ole mitään puhuneet vaan ne toiset äidit.

Vierailija
136/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:03"]

Ikävä kyllä, kaikki on mahdollista. Sektiokin voi aiheuttaa komplikaatioita ja aiheuttaakin jopa todennäköisemmin kuin normaali synnytys. Kurjaa, että sinulla ap on ollut noin huono tuuri. Suurin osa synnytyksistä ei kuitenkaan pääty noin ikävästi, joten turha raskaana olevien on etukäteen yöuniaan menettää.

Minulla on useita alatiesynnytyksiä takana, eikä koskaan ole tullut minkäänlaista nirhaumaa. Yhtään tikkiä ei ole tarvittu, eikä synnytyksistä ole seurannut mitään terveydellisiä ongelmia muutenkaan. Pakko myöntää, että rankka kokemushan se on kipuineen ollut joka kerta, mutta melko pian olo on ollut kuitenkin hyväkuntoinen. Seksielämä on hyvä edelleen.

[/quote]

Niinpä niin, no sulla ei tullut yhtään nirhaumaa ja seksiäkin harrastelet nautinnollisesti edelleen. Valitettavasti sä et tiedä mitään jos et ole revennyt pahasti. 

Vierailija
137/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:09"]

Tällaisen uutisen löysin, eli pahan repeämän todennäköisyys on 0,6%, eli toisin sanoen 99,4% ei repeä pahasti

http://yle.fi/uutiset/synnyttaja_voi_reveta_pahasti_-_sairaalalla_on_valia/6332610

[/quote]

Juuri näin. Mitäpä jos ap olisi saanut halaumansa sektion ja kaikki ei olisikaan mennyt hyvin. Kiljuisiko hän täällä nyt kurkku suorana että miksi kellekään tehdään ja suositellaan sektiota...niiin, niiiin....on eri asia kertoa omasta kokemuksestaan relistisesti kuin syyttää kaikista ongelmista muita. Miksei kerrottu, miksei tehty...Elämässä sattuu ja tapahtuu, ap:n kroppa ei tykännyt synnytyksestä, luonto hoisi asian niin ettei ap lisäänny enempää. Nykypvänä ap on edelleen hengissä, ennenvanhaan olisi vuotanut kuiviin. Hurraa sairaala ja nykylääketiede. Kannattaa aina katsoa asian valoisa puoli eiká valittaa kaikesta

Vierailija
138/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:20"]

[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 18:03"]

[/quote]

Niinpä niin, no sulla ei tullut yhtään nirhaumaa ja seksiäkin harrastelet nautinnollisesti edelleen. Valitettavasti sä et tiedä mitään jos et ole revennyt pahasti. 

[/quote]

Kaikki eivät voi voittaa. Toiset onnistuu, toiset ei. Toiset osaa, toiset ei.

Vierailija
139/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi lasta alakautta synnyttäneenä ja ihan rehellisesti sanottuna: seksi muuttui paremmaksi kuin ikinä! Kostun helpommin, tunto on parempi ja orgasmi varmempi.

Vierailija
140/265 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Mä luin ketjua vain ihan alusta ja palan jostain muusta välistä. Jollekin toki voi tulla pahoja vaurioita alapäähän alatiesynnytyksessä mutta suurelle osalle ei tule. Itselläni on tullut kummassakin synnytyksessä pikkuisen tikkejä. Ekan synnytyksen jälkeen alapää tuntui ensin tosi oudolta eikä se nyt tokankaan jälkeen ensin ihan normaali ollut. Ilmeisesti jotain ihan lievää laskeumaakin on mulla alapäässä mutta se ei ole ainakaan vielä haitannut arkea tai seksiä. Mutta siis koen, että olen päässyt hyvin vähällä vaurioiden osalta ja seksi on mielestäni kyllä parantunut, tosin vähentynyt (tosin lisääntynyt raskausajoista, jolloin olenmelko totaalisen haluton ollut suurimman osan raskautta). Vaikea kai sitä on selittää tai edes tietää miksi seksi paranisi synntytyksen jälkeen mutta omalla kohdallani varmaan kosketus omaan kehoon on parantunut ja puoliso on ollut sitä mieltä, että osaan nauttia enemmän. Toinen synnytykseni oli erityisen ihana  ja se myös kantaa jotenkin. Raskaus, synnytys ja lapsenhoito myös lähentää puolison kanssa ja voi siksi ehkä vahvistaa toisten seksielämää. Lisäksi seksiä ehkä arvostaa enemmän kun kaikki aika ei ole omaa aikaa.

Enkä nyt siis vähättele kenenkään pahoja vammoja saaneen kokemuksia. Yritän vain hahmotella miksi seksielämä voisi parantua synnytysten jälkeen. Onneksi noin vuoden ajan synnytyksistä tapahtuu vielä korjaantumista ihan itsekseenkin alapäässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme viisi