Seksielämä synnytyksen jälkeen - raskaana oleva, älä lue.
Seksi on ollut minulle aina hyvin tärkeää. Se on ollut minulle tärkeä tapa rentoutua.
Synnytykseni käynnistyi raskausviikolla 36 täysin yllättäen vesien menolla. Olin koko raskausajan miettinyt suunniteltua sektiota. Sain ajan pelkopolille vasta niin myöhään, että pääsin sinne vasta 2 vrk ennen synnytyksen käynnistymistä.
Synnytyssalissa pyysin tippa linssissä voisinko saada sektion. Ei kuulemma käynyt.
Synnytyksen jälkeen tajusin pian alapääni olevan täysin pilalla. Kaikki sanoi että kyllähän se nyt siitä korjaantuu. Tuntui, että tässä on nyt asiat niin huonosti, ettei ole korjaantumassa. Olin oikeassa. Nyt on yli puoli vuotta mennyt ja pahimmat ongelmat on edelleen olemassa:
Synnytyksessä klitoris piiloutui suurimmaksi osaksi niin, että sillä ei ole enää mitään tekoa. Kyllä siitä osa tuntuu, mutta sen koskettaminen lähinnä raivostuttaa, en todellakaan ole saamassa siitä orgasmia enää muutamassa minuutissa, jos lainkaan.
Emättimen(hyi mikä sana) suuaukko on revähtänyt niin, etten saa kiristettyä lihaksilla enää juurikaan. Ilmeisesti lihasten välinen ihoalue repesi eikä sitä ommeltu täysin takaisin. Sisäpuolen lihaksia saa kyllä liikutettua ja jännitettyä, mutta nekin ovat loitonneet toisistaan noin pari senttiä, mutta tuolla alueella se on aika paha juttu. Koen tämän nöyryyttävimpänä asiana mitä minulle on tapahtunut. En ole saanut yhtäkään orgasmia synnytyksen jälkeen. Ennen sain joka yhdynnästä. Siis pelkästään yhdynnästä ilman mitään muuta koskettelua. En tiedä mitä teen, olen todella ahdistunut.
Miksi helvetissä ihmisiä yritetään käännyttää synnyttämään alateitse? Varmasti monet olisivat valmiita maksamaan kunnolla suunnitellusta sektiosta, jos siihen annettaisiin mahdollisuus...
...Sitten täytyisi vielä yrittää pitää pirteää perhe-elämää yllä, kun itsellä ei ole enää mitään omaa iloa jäljellä.... Ukolle en enää kehtaa enää asiasta valittaa tai hän ei varmaan halua minua enää lainkaan. Nytkin on jo aivan mielettömän nihkeää. Itse haluaisin tutustua uudestaan seksiin, mutta mahdollisuuksia tähän tarjoutuu todella vähän. Yksinkään siitä ei tule mitään, kun itseä koskeminen on alkanut kuvottaa em asioiden vuoksi. Tunnen itseni kuohituksi.
En synnytä enää ikinä.
Itselleni on nyt täysin selvää: jos rakastaa hyvää seksiä ja seksi tuo arkeen korvaamattoman määrän iloa, kannattaa valita sektio, jos mahdollista. Raskaana ollessani yritin saada asiasta selvää lukuisilta tahoilta, mutta kukaan ei ilmeisesti kehdannut sanoa mitään, muutakuin, että kyllähän siitä synnytyksestä palautuu"
Onko kukaan ollut korjausleikkauksessa emättimen suuaukon vuoksi? Millaisia kokemuksia?
Kaikkihan on aina tapauskohtaista tietenkin...
Kommentit (265)
Miksei sektiota voi saada vaikka olisi valmis maksamaan koko touhun itse?! Jos hinta olisi vaikka sen 5000 euroa, se on pikku juttu verrattuna siihen mitä alapäälle voi synnytyksessä sattua.
On helppo sanoa, että mitäs hommaatte lapsia, jos oma alapää on niin tärkeä, kaikki raskaudet eivät ole suunniteltuja.... Abortti on vaikea päätös.
Itse olisin halunnut kuulla realistisia tarinoita raskaana siitä, miten voi käydä. Jaksamisia ap:lle, toivottavasti tilanteesi korjaantuu. T. Kohtalotoveri, 7 kk synnytyksestä...
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:26"]
Empatiakyky on ainakin nollissa jos tulee tälläiseen ketjuun kertomaan että ompa hyvä etten mä halua lapsia.
[/quote]
Miten tämä muka osoittaa empatiakyvyn puutetta? Itse ainakin pystyn eläytymään tuohon kärsimykseen erittäin hyvin. Juuri siksi olenkin niin tavattoman iloinen, ettei minun tarvitse koskaan kokea samaa. Kannattaisi muidenkin miettiä, haluaako ottaa tuollaista riskiä. Elämä ilman lapsia kun on kuitenkin vähintään yhtä hyvää kuin lapsiperhe-elämäkin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:58"]
Miksei sektiota voi saada vaikka olisi valmis maksamaan koko touhun itse?! Jos hinta olisi vaikka sen 5000 euroa, se on pikku juttu verrattuna siihen mitä alapäälle voi synnytyksessä sattua.
On helppo sanoa, että mitäs hommaatte lapsia, jos oma alapää on niin tärkeä, kaikki raskaudet eivät ole suunniteltuja.... Abortti on vaikea päätös.
Itse olisin halunnut kuulla realistisia tarinoita raskaana siitä, miten voi käydä. Jaksamisia ap:lle, toivottavasti tilanteesi korjaantuu. T. Kohtalotoveri, 7 kk synnytyksestä...
[/quote]
Eiköhän alapääsynnytys ole pääsääntöisesti helpompi. Ja evoluutio muuttuisi sellaiseksi, että olisi pakko leikata jos kukaan ei synnyttäisi lastaan pildestä.
Vaikeiden repeämien määrä on viisinkertaistunut viime aikoina. Mistähän se johtuu? Tietääkö joku? Voisiko olla puudutteiden lisääntyminen vai kätilöiden kiire? Nyt näyttäisi määrät olevan 0,9 % naisista (siis 3. ja 4. asteen repeämät). Itselläni oli 2. asteen repeämät ja parikymmentä tikkiä. Ja eppari. Aion kyllä synnyttää alakautta vielä jos lapsia teen, vaikka hiukan haittoja olenkin kokenut tästä. Maailman suurin asia tämä ei ole, kai se on ikiajat naisten elämään kuulunut, ja kyllä näiden kanssa kai useimmiten oppii tulemaan hyvin toimeen!
Sektiota sen takia, ettei p*rse repeä, pidän ihan hulluna ajatuksena, jos siis kyse on ennaltaehkäisevästä touhusta eikä mitään erityisiä riskejä voi odottaa olevan. Jos omalla kustannuksella ja vakaalla harkinnalla sektion tästä syystä teettää, niin ei kai siinä sitten ole muilla valittamista.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:03"][quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:26"]
Empatiakyky on ainakin nollissa jos tulee tälläiseen ketjuun kertomaan että ompa hyvä etten mä halua lapsia.
[/quote]
Miten tämä muka osoittaa empatiakyvyn puutetta? Itse ainakin pystyn eläytymään tuohon kärsimykseen erittäin hyvin. Juuri siksi olenkin niin tavattoman iloinen, ettei minun tarvitse koskaan kokea samaa. Kannattaisi muidenkin miettiä, haluaako ottaa tuollaista riskiä. Elämä ilman lapsia kun on kuitenkin vähintään yhtä hyvää kuin lapsiperhe-elämäkin.
[/quote]
Enemmän empatiaa puuttuu niillä vastaajilta, joiden mielestä on ihan ok että synnytyksessä menettää kyvyn orgasmiin ja pidätellä eritteitä. Varsinkin kun sen voisi estää...
Ps. virossa voi käydä synnyttämässä yksityisklinikalla. Maksoi viisi vuotta sitten jotain reilu tonnin. Tosi asiallista ja osaavaa, ei pahaa sanottavaa. Osassa paikoista osaa suomenkin. Saa tasan sen synnytyksen mitä haluaakin.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:40"]
Lantionpohjalihas jumppaa kehiin. Sektio on kallis operaatio yhteiskunnalle joten ei sitä pelkojen takia tehdä.
[/quote]
Eipä ole paljon sen kalliimpi kuin alatiesynnytyskään. Alatiesynnytyksestä lähtee kotikuntaan sairaalasta noin 4000 euron lasku ja sektiosta 5500 euron lasku. Ei järin isoa eroa. Suurimmat kulut tulevat sairaalavuorokausista, ei itse operaatiosta.
Puoli vuotta synnytyksestä on vielä aika lyhyt aika. Ekan lapsen jälkeen uskaltauduin vasta silloin kokeilemaan seksiä. Mulla oli repeytymiä ja episiotomia yms. Mun mielestäni voisit vielä odottaa ja antaa ajan kulua ja jumpata alapään lihaksia. Synnytyksestä palautuminen voi kestää vähän pidempään. No mulla ainakin kesti.
Mulla kesti 3 v., jonka sanottiinkin olevan maksimi, että seksuaalisuus on entisen kaltaista. Näin myöhemmin huomasin, että se myös hyvin traumaattinen alatiesynnytys oli jotenkin parantanut nautintoa ja sen puolesta toinen synnytys olisi ollut kiva kokea, mutta ei tullut toista lasta.
Täällä on joillain asiat sekaisin. Jumppa voi auttaa virtsanpidättelyyn ja löysyyteen, mutta ei kyllä tunnottomuuteen. Korjausleikkaus myöskään ei auta siihen, että on tunnoton, koska kyseessä on yleensä hermo joka on vaurioitunut.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 14:46"]
Ja näitä sitten lukee just ne raskaana olevat ja haluavat sen sektion ettei seksielämä mene pilalle! Mulla on yks kaveri juuri tuossa pelossa ja mua niiiiiiin ärsyttää, ois kannattanu miettiä seksielämää ennenku alkaa tehä lasta, se kun vaikuttaa se lapsi syntymänsä jälkeenkin siihen seksielämään. Tietysti noin voi käydä että menee alapää pihalle, mutta ei kai sitä tartteis täällä toitotella ettei tyhmille tuu sitte turhia pelkoja, synnytyksessä kun on riskinsä, tulee se laps sitte pimpasta tai mahan läpite!
[/quote]
Mikäköhän kirjoittaa niiiiin ärsyttää? Pelko siitä, että kaveri saa sektion, pääsee helpommalla ja selviää pienemmillä vaurioilla? Pelko siitä, että kaverilla on lapsen syntymän jälkeen parempi seksielämä kuin itsellä?
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:48"]
Täällä on joillain asiat sekaisin. Jumppa voi auttaa virtsanpidättelyyn ja löysyyteen, mutta ei kyllä tunnottomuuteen. Korjausleikkaus myöskään ei auta siihen, että on tunnoton, koska kyseessä on yleensä hermo joka on vaurioitunut.
[/quote]
Asiallinen huomio. Joidenkin asioiden kannalta lantionpohjan jumppa on toki tärkeää, mutta usein sitä käytetään myös naisten syyllistämiseen. Jopa ammattilaiset tarjoavat miltei mihin tahansa ongelmaan syyksi sitä, että nainen ei ole jumpannut tarpeeksi.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:54"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 15:48"]
[/quote]
Asiallinen huomio. Joidenkin asioiden kannalta lantionpohjan jumppa on toki tärkeää, mutta usein sitä käytetään myös naisten syyllistämiseen. Jopa ammattilaiset tarjoavat miltei mihin tahansa ongelmaan syyksi sitä, että nainen ei ole jumpannut tarpeeksi.
[/quote]Tunto voi palata kun löystyneet lihakset palautuvat. Kannattaa kuitenkin tuotakin yrittää, ei siitä haittaakaan ole.
Mikäköhän kirjoittaa niiiiin ärsyttää? Pelko siitä, että kaveri saa sektion, pääsee helpommalla ja selviää pienemmillä vaurioilla? Pelko siitä, että kaverilla on lapsen syntymän jälkeen parempi seksielämä kuin itsellä?
[/quote]
Minut on leikattu kaks kertaa, ja tiedän ettei se takaa mitään vaurioimattomuutta, tuosta on tullut ihan liian iso asia tuosta seksistä synnytyksen jälkeen, heti kotiin päästyä pitäisi olla valmis puuhiin! Se ärsyttää että kaverin mielestä raskaudesta/synnytyksestä ei saisi koitua minkäänlaisia muutoksia kroppaan, mikä tuntuu olevan monella vaatimuksena raskaana ollessaan. Varmaan pian kukaan ei enää synnytä vaan kaikki vauvat leikataan ettei tule mitään ruhjeita eikä pahaa mieltä kellekkään!
Ihme kun pitää velojen tästäkin hehkuttaa, ilkeetä porukkaa. Enhän mäkää metsästys/kalastus aiheisia keskustelusivuja mene häiritsemään kun en niistä mitään tiedä.
Voi hellanlettas...vähän isompi kakka päässyt ja heti itketään että starttinappula on hukassa.
Pitäisköhän sun kattoo peiliin, lopettaa marina ja levittää jalkas.
Olen itse synnyttänyt neljä lasta alateitse. Toki pillu on muuttunut synnytysten myötä, mutta ei ne ole huonontaneet seksielämää. Ekan synnytyksen jälkeen alkoin saada parempia orkkuja kuin aikaisemmin (ei nyt ihan heti, mut kuukausien päästä).
Koskaan en ole kuullut, että klitoris olis jotenkin synnytyksessä kärsinyt. Mitä mieltä gyne on asiasta?
Kai se alapää voi vahingoittua siinä missä muutkin vartalonosat. En kuitenkaan suosittelisi kenellekään sektiota vain siksi että haluaa. Ihmiselle luonnollinen tapa synnyttää on alakautta. Sektio ei ole automaattinen vastaus ongelmiin. Muunmuuassa veljeni vaimolle tehtiin sektio toisella kertaa koska repesi niin pahasti ensimmäisellä kerralla. Sektion jälkeen tuli todella pahoja komplikaatioita joista hän hädintuskin selviytyi hengissä.
Ap. Sinulla oli huono kokemus. Jokainen synnytys on yksilöllinen. Minulla on neljä lasta, olen synnyttänyt jokaisen alakautta ja palauduin hyvin nopeasti. Synnytykset itsessäänkin olivat nopeita ja helppoja, täysin luonnollisia. Olen niistä kiitollinen.
Suurin osa naisista selviytyy synnytyksen läpi ilman mitään ongelmia, kaikilla ei ole niin hyvin. Oli hyvin mielenkiintoista lukea koittelemuksistasi mutta samaa mieltä en ole siitä että sektio olisi sellainen asia jota yleisesti pitäisi vaatia, haluta ja toivoa.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:03"]
Ihme kun pitää velojen tästäkin hehkuttaa, ilkeetä porukkaa.
[/quote]Ei liene hehkuttamista se, että ilmaisee tyytyväisyytensä ja helpotuksensa siihen, ettei tarvitse koskaan kokea mitään noin hirveää. Toivon, että kaikki punnitsisivat hyvin tarkkaan lasten hankkimisen hyödyt, haitat ja riskit. Tietämättömyyteen ei voi jälkeenpäin vedota.
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:37"]
[quote author="Vierailija" time="20.01.2014 klo 16:03"]
Ihme kun pitää velojen tästäkin hehkuttaa, ilkeetä porukkaa.
[/quote]Ei liene hehkuttamista se, että ilmaisee tyytyväisyytensä ja helpotuksensa siihen, ettei tarvitse koskaan kokea mitään noin hirveää. Toivon, että kaikki punnitsisivat hyvin tarkkaan lasten hankkimisen hyödyt, haitat ja riskit. Tietämättömyyteen ei voi jälkeenpäin vedota.
[/quote]
No menepä avaamaan oma tyytyväisyydenhehkutusketjusi. Nyt olet ihan aiheettomassa ketjussa tyytyväisyyttäsi esittelemässä.
Kiitos ap ja ainakin nro 64 realistisista kuvauksista. Tämä on jostain syystä tabu, josta ei saa puhua. Ammattilaisetkin viljelee kommentteja "naisen alapää on luotu räjähtämään palasiksi" tai "kyllä emätin palautuu". Järkikin sanoo, että joillain palautuu, joillain ei. Ihan sama kuin vatsanahkankin kanssa.
Ilmeisesti Suomessa (jossa monista muista maista poiketen synnytystapaa ei saa valita), ei edelleenkään arvosteta naisten seksuaaliterveyttä vaan nähdään seksistä nauttiminen ensisijaisesti miesten oikeutena.
Näen tässä samoja piirteitä (lievempänä tietysti) kuin tyttöjen ympärileikkauksissa. Jyrkimmin kaikkien pakottamista alatiesynnytykseen ajavat naiset, jotka itse ovat hajonneet synnytyksissä ja eivät halua, että nuoremmat ja nätimmät pääsevät yhtään helpommalla kuin itse aikoinaan.