Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät kotiäidit muka ehdi mitään?

Vierailija
17.01.2014 |

Ärsyttävät fb päivitykset, kotiäidit marmattavat kuinka ei ehdi mitään tehdä. Argh. 

Miten ei muka ehdi? jos nukkuma-aikaa on 8h vuorokaudesta, on 16h aikaa pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa! Sitten istutaan facebookissa marmattamassa kun ei mitään ehdi :D. Pitäisikö vaikka jättää fb:n käyttö vähemmälle. 

Vai onko kysymys saamattomuudesta ja organisointikyvystä? ei vaan osata laittaa asioita järjestykseen.

Kommentit (100)

Vierailija
21/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 10:02"]

Ystäväni sanoi, minulle, ettei ehdi leikkiä lastensa kanssa, sillä kaikki aika menee kotihommiin. Minä sanoin, etten ehdi tehdä kotihommia, kun kaiki aika menee lasten kanssa leikkimiseen. Valintoja..

[/quote]

Minäkin koen tämä osittain valintakysymyksenä. Minulle on ollut itsestäänselvyys, että ollessani kotona, teemme kaikkea sellaista yhdessä, mitä tapahtuisi myös päivähoidossa. Eli käymme kerhoissa, kirjastossa, luemme kirjoja, tapaamme muita lapsiperheitä, ulkoilemme, pelaamme pelejä, askartelemme. Kotitöistä teen täysin pakolliset, ns. ylläpitohommat viikolla. Ei elämä siihen kaadu, vaikka täällä on sotkuista. Olenkin ollut kerta toisensa jälkeen hämmästynyt, kun olen törmännyt äiteihin, jotka eivät mene kerhoihin sen takia, ettei muuten saa tehtyä kotihommia tai pihahommia. Ok, valintoja. Itse käytän mielummin viikonloppuna pari kolme tehokasta tuntia kunnolliseen siivoukseen ja teen ruokaa isomman satsin pakkaseen (isä voi ottaa silloin lapsista päävastuun) kuin viettäisin kaikki päivät viikolla kuuraten ja siivoten. Nämä muutamat vuodet kotona on ainutlaatuisia, ne menee ohi ennen kuin huomaankaan. Miksen ottaisi niistä kaiken irti? Ja toiki välillä pidämme ihan suosiolla laiskoja pyjamapäiviä lasten kanssa, sellaisia kun ei mennä mihinkään, luetaan vaan ja leivotaan yhdessä. Nekin on ihan parhautta, eikä sellaisia ole luvassa sitten kun olen taas töissä ja lapsilla viikonloppuisin harrastuksia.

Valintoja.

Vierailija
22/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyaikaisen kotiäidin vanhemmat lapsethan on hoidossa. Ja iso osa työpäivästä menee siihen, kun lapsia vie ja hakee hoitoon/hoidosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 6 lasta PIENIÄ ja kyllä vaan ehdin tekemään päivän aikana mitä täytyy, ja ehdin koneellakin piipahtaa :) Laiskoja mammoja fb täynnä! Nimim. Minäkin noita tilapäivityksiä suurella ihmeellä seurannut.

Vierailija
24/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:48"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 20:03"]meillä näin:

klo 8 herääminen, aamupesut, aamupalat, aamuleikit, siivoukset kaikista

klo 10 en ole pysähtynyt hetkeksikään, jolloin alkaa jo pukemisrumba, pienin unille

klo 10.30 onnellisesti? ulkona

klo 12.00 sisälle

klo 12.30 ruoka

klo 13.00 päiväunet, jolloin teen iltaruokaa, siivoan lasten jälkiä

klo 13.45 herää ensimmäinen, erityis huomiota hänelle, välipalan valmistelua

klo 14.30 herää toinen, välipalaa, siivoilua

klo 15.30 ulos

klo 17.00 sisälle, syönnin valmistelut, miestäkin pitäis huomioida

klo 18.00 ulos

klo 19.00 sisälle, iltapalan valmistelua, siivousta leluista, iltapesut, nukutukset, 

klo 21 täysin puhki oleva äiti saa lapset nukkumaan ja itsensä myös

[/quote]

kokoajanko pompitte ulkona? Vähän hullua tulla 17 sisään ja taas 18 ulos..

[/quote]

11 tunnin  yöunet?!

Vierailija
25/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:07"]

Mulla 6 lasta PIENIÄ ja kyllä vaan ehdin tekemään päivän aikana mitä täytyy, ja ehdin koneellakin piipahtaa :) Laiskoja mammoja fb täynnä! Nimim. Minäkin noita tilapäivityksiä suurella ihmeellä seurannut.

[/quote]

Kuusi lasta ei vaadi kuudenkertaisesti sinun huomiotasi, väitän että sitä huomiota, peliseuraa, leikkiseuraa, lohduttajaa yms. löytyy myös niistä sisaruksista.

Vierailija
26/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No juu voi se noinkin olla.. Mut kyllä mä heen kans myös istun ja pelaan, leikitään millon piilosta jne, ekaluokkalaisen kanssa läksyt jne.

Vierailija
27/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on aina yksi lapsi hereillä sillon kun minäkin. Joskus ehdin aamusuihkussa käydä ennen kuin muut herää. Mistä noita 16 tuntia nukkuvia lapsia saa?

Vierailija
28/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 12:30"]

Meillä on aina yksi lapsi hereillä sillon kun minäkin. Joskus ehdin aamusuihkussa käydä ennen kuin muut herää. Mistä noita 16 tuntia nukkuvia lapsia saa?

[/quote]

Samaa ihmettelen. Esikoiseni oli vauvana kunnon tissitakiainen. Ensimmäiset kuukaudet vain imetin vauvaa lähes yötä päivää. Vauva nukahti tissille, mutta havahtui heti hereille, jos yritin nostaa hänet pois sylistä. Tutti ei kelvannut. Kantoliinassa viihtyi vain harvoin. Mietin jo tuolloin miten ihmeessä samalla olisi voinut hoitaa isompia lapsia. Nyt odotan toista ja kovasti jännittää miten tällä kertaa käy.

Vierailija
29/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:07"]Sehän riippuu missä kehitysvaiheessa lapset ovat ja paljonko heitä on, ja mitä pitäisi ehtiä tekemään. Joskus sen äidin täytyy olla ihan konkreettisesti koko ajan lapsen lähellä, ei siitä lähdetä edes vessaan, saati suorittamaan jotain etäopintoja.

[/quote]

kiitos ettet käyttänyt sanaa "fyysinen" :)

Vierailija
30/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihmiset erilaisia ja erilaisia töitä. Onhan työelämässäkin niitä, jotka normaalia työmäärää valittavat hirveänä kiireenä - juoruiluun (työ)aikaa kuitenkin on. 

Vierailija
31/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 08:03"]

Aloittajalla on mennyt ohi muuan pikkujuttu: kotiÄIDEILLÄ on aina lapsia. KotiROUVILLA sen sijaan on aikaa mielin määrin mihin vaan, kun ei ole lapsia roikkumassa kimpussa kaiken aikaa.

Omilta kotiäitivuosilta muistan sen, että ei oikein koskaan voinut tehdä mitään työtä alusta loppuun tai silloin, kun se olisi sopinut omaan aikatauluun ja ollut järkevää. Esimerkiksi lakanoita en mankeloinut silloin, kun olivat kuivuneet sopivasti enkä tehnyt ruuanlaittoon mitään esivalmisteluja, kun piti hoitaa sitä lasta.

Kyllä se joillakin onnistuu. Meillä oli joskus muuan kodinhoitaja, joka ehti hyvin tehdä ihan kaiken, jopa lukemaan lapsille satua ja talo oli siisti ja kunnossa. Mutta hän olikin ammattilainen, heistäkään kaikilla se ei onnistunut.

[/quote]

Nykykotiäiti kylläkin hoidattaa lapsensa kunnallisessa päivähoidossa.

Vierailija
32/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Kyllä mä ainakin ehdin.

Vierailija
33/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiskuuttaan. On kivempi maata sohvalla.

Vierailija
34/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko minkä ikäinen lapsi ja montako? Jos on vaikka parin kuukauden ikäinen lapsi ja se halua olla koko ajan sylissä tai syömässä niin ei todellakaan ehdi... jos lapsi konttaa jo niin sitten juokset sen perässä koo ajan... mutta kyllä kerkee kuitenkin tekemään aika paljon kaikkea.

Vierailija
35/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 15:50"]

Ärsyttävät fb päivitykset, kotiäidit marmattavat kuinka ei ehdi mitään tehdä. Argh. 

Miten ei muka ehdi? jos nukkuma-aikaa on 8h vuorokaudesta, on 16h aikaa pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa! Sitten istutaan facebookissa marmattamassa kun ei mitään ehdi :D. Pitäisikö vaikka jättää fb:n käyttö vähemmälle. 

Vai onko kysymys saamattomuudesta ja organisointikyvystä? ei vaan osata laittaa asioita järjestykseen.

[/quote]

Pari päivää sitten oli hehkutusketju, kuinka fb on niiiiiiin tarpeellinen ja kiva paikka ja sieltä sai vaikka mitä ihanaa.

Tässä sen näkee, yhtä valitusta ja kavereiden valitusta kaverereidensa päivityksistä.

Onneks ei olefACESSA

Vierailija
36/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän riippuu missä kehitysvaiheessa lapset ovat ja paljonko heitä on, ja mitä pitäisi ehtiä tekemään. Joskus sen äidin täytyy olla ihan konkreettisesti koko ajan lapsen lähellä, ei siitä lähdetä edes vessaan, saati suorittamaan jotain etäopintoja.

Vierailija
37/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi että yksikin villi lapsi, joka on hereillä 14 tuntia siitä vuorokaudesta, hidastaa kotitöiden tekemistä ja vaatii huomiota ja seuraa lähes koko hereilläoloaikansa. On niitä lapsia, jotka istuvat tutti suussa ja nalle kainalossa katselemassa mitä mamma puuhaa ja sitten niitä, jotka ovat koko ajan touhuamassa jotain, kuten pomppimassa sängyllä, tai kiskomassa vuodevaatteita lattialle, verhoja alas, heittelemässä tavaroita, pudottamassa niitä tavaroita, joita ei voi laittaa kaappien ylähyllyille jne. 

Sängyllä pomppiminen olisi muuten ihan ok, paitsi sängyltä pudotessa voi tulla kiireinen sairaalakäynti... 

Vierailija
38/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä pitäisi ehtiä? Sitä elämäähän se on kaikki, aikaa on just sen verran kuin kaikilla muillakin.

Vierailija
39/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa olen ihmetellyt. Minä ainakin ehdin, vaikka on kolme pientä lasta. Ehdin tehdä kotihommat + liikkua päivittäin + roikkua facessa ja täälläkin. Lisäksi teen vielä kotiäitiyden päälle keikkaluonteista työtä. Itsestä se on kiinni!

Vierailija
40/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:09"]

Samaa olen ihmetellyt. Minä ainakin ehdin, vaikka on kolme pientä lasta. Ehdin tehdä kotihommat + liikkua päivittäin + roikkua facessa ja täälläkin. Lisäksi teen vielä kotiäitiyden päälle keikkaluonteista työtä. Itsestä se on kiinni!

[/quote]

Ugh, miten olet noin laiska. Minulla on 8 lasta, juoksen joka kesä monta maratonia ja käyn töissä ja hoidan lapset kotona ja ikinä ei ole kiire mihinkään. Nytkin surffaan netissä ja varpailla käytän monitoimikonetta, missä on sämpylätaikina valmistumassa