Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikseivät kotiäidit muka ehdi mitään?

Vierailija
17.01.2014 |

Ärsyttävät fb päivitykset, kotiäidit marmattavat kuinka ei ehdi mitään tehdä. Argh. 

Miten ei muka ehdi? jos nukkuma-aikaa on 8h vuorokaudesta, on 16h aikaa pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa! Sitten istutaan facebookissa marmattamassa kun ei mitään ehdi :D. Pitäisikö vaikka jättää fb:n käyttö vähemmälle. 

Vai onko kysymys saamattomuudesta ja organisointikyvystä? ei vaan osata laittaa asioita järjestykseen.

Kommentit (100)

Vierailija
41/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä voitti. Sori, edellinen kirjoittaja, mutta vaikutat laiskalta.

Paneeko joku vielä paremmaksi?

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:13"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:09"]

Samaa olen ihmetellyt. Minä ainakin ehdin, vaikka on kolme pientä lasta. Ehdin tehdä kotihommat + liikkua päivittäin + roikkua facessa ja täälläkin. Lisäksi teen vielä kotiäitiyden päälle keikkaluonteista työtä. Itsestä se on kiinni!

[/quote]

Ugh, miten olet noin laiska. Minulla on 8 lasta, juoksen joka kesä monta maratonia ja käyn töissä ja hoidan lapset kotona ja ikinä ei ole kiire mihinkään. Nytkin surffaan netissä ja varpailla käytän monitoimikonetta, missä on sämpylätaikina valmistumassa

[/quote]

Vierailija
42/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kai se on sekin kun ihmiset haluaisi tehdä paljon kaikkea päivän aikana... mutta sitten loppukin tunnit kesken. Ei sitä välttämättä huomata miten paljon on saatu aikaan päivän aikana. Sitä vaan mietitään, että voi voi kun ne pyykit pitää vielä silittää.. tosiaaan päivään vaikuttaa se lapsen ikä ja luonne. Mutta meidän seassahan on niitä superäitejä kuten nro 9 =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 14:31"]

[quote author="Vierailija" time="18.01.2014 klo 08:03"]

Aloittajalla on mennyt ohi muuan pikkujuttu: kotiÄIDEILLÄ on aina lapsia. KotiROUVILLA sen sijaan on aikaa mielin määrin mihin vaan, kun ei ole lapsia roikkumassa kimpussa kaiken aikaa.

Omilta kotiäitivuosilta muistan sen, että ei oikein koskaan voinut tehdä mitään työtä alusta loppuun tai silloin, kun se olisi sopinut omaan aikatauluun ja ollut järkevää. Esimerkiksi lakanoita en mankeloinut silloin, kun olivat kuivuneet sopivasti enkä tehnyt ruuanlaittoon mitään esivalmisteluja, kun piti hoitaa sitä lasta.

Kyllä se joillakin onnistuu. Meillä oli joskus muuan kodinhoitaja, joka ehti hyvin tehdä ihan kaiken, jopa lukemaan lapsille satua ja talo oli siisti ja kunnossa. Mutta hän olikin ammattilainen, heistäkään kaikilla se ei onnistunut.

[/quote]

Nykykotiäiti kylläkin hoidattaa lapsensa kunnallisessa päivähoidossa.

[/quote]

Kiitos ja ylistys niille entisaikojen topakoille mammoille, jotka pitivät niin kovan kurin lapsilleen, etteivät lapset uskaltaneet suuta avata ilman lupaa. Piiskaa, ruoatta jättämistä, ulkona pakkasessa seisottamista, komeroon lukitsemista, nurkkaan häpeämään käskytystä... tai ihan vaan antoivat itkeä yksin kehdossa kun ei ollut ruoka-aika. Työn touhuun heti kun kävelemään oppivat, isommat hoitamaan pienempiä mieluiten ulkona ja poissa jaloista. Niin tekivät entisaikojen hyvät äidit!

Vierailija
44/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm...

Sinulla ei ilmeisesti ole lapsia?

Ja jos häiritsee moiset päivitykset, niin kannattaisiko kysyä heiltä itseltään?

Rakastan olla kotona lapseni kanssa, Enkä kommentoi nyt sen takia, että haluaisin valittaa ettei ole aikaa tms. vaan siksi, että lapsettomat ihmiset kuvittelevat useimmiten että kotiäitiys/koti-isyys on jotain lomailua.

Jos Lapsi nukkuu 3 kertaa päivässä tunnin päiväunet, niin paljonko siinä jää "omaa-aikaa"? (luetaan: pykin pesua, tiskausta, ruoanlaittoa, ehkä ehdit vielä itsekin syödä jotakin...) Ikäluokasta riippuen, tuon ajan kun lapsi on hereillä, niin juokset lapsen perässä, vahdit lasta, leikit lapsen kanssa, syötät, vaihdat vaippoja, opettelet uusia asioita lapsen kanssa, vietät yhteistä aikaa, annat hellyyttä... Ja tämä kaikki on hyvin tärkeää ja ihanaa aikaa.

Itselläni on ainakin hyvin menevä lapsonen joten pääosin kotityöt ym jää sitten sinne kun lapi nukkuu.

Poikkeuksiakin voi toki olla. 

UGG! Olen puhunut. :D

Vierailija
45/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 19:25"]

Kyllä minäkin ehtisin vaikka mitä, jos mies tulisi kotiin klo 17 ja ottaisi sen jälkeen vastuun lapsista!

Saan kyllä pakolliset hommat jotenkuten tehtyä, koululaiset kuskattua harrastuksiin ja vauvan hoidettua näinkin, mutta aika väsynyt alan olla kun mies kotiutuu 19-20 välillä. Siihen päälle vielä vauvan nukuttaminen ja keittiön siivous miehen päivällisen jäljiltä, niin päivä alkaa olla pulkassa.

[/quote]

Onneksi olkoon, olet opettanut näköjään miehesikin lapseksi.

Vierailija
46/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että kotiäitien päivässä ei ole mitään muuta sisältöä kuin pestä pyykkiä, siivota ja tehdä ruokaa? Pyykki ja ruoka nyt on aika must, mutta en minä ainakaan kovin usein ehdi siivota vaikka haluaisinkin, käytän aikana mieluummin johonkin muuhun. Ei kotiäiti ole mikään poikkeus mielestäni, samalla tavalla kaikki valittavat ajan puutteesta kun ei ehdi tekemään jotain.

Vierailija
47/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on omat syynsä aikaansaamattomuuteen, joillakin se on nettiriippuvuus, toisella erityisen vaativa lapsi, sairaus tai yksinkertaisesti laiskuus.. Ehkä joillakin on organisointikyvyttömyyttä.

Itse olen melko laiska, mutta on mulla muitakin syitä, kuten vilkkaat lapset ja heidän kuljettaminen kerhoihin ja harrastuksiin. Toisaalta, mitäs ihmettä minun pitäisi saada päivittäin aikaiseksi, muuta kuin ne pakolliset? Teen kuitenkin ruoat enimmäkseen itse (eineksiä1-2xviikossa), pesen pyykit, siivoan, pienet lapset saavat välillä "auttaa" mutta sen nyt jokainen tietää, että se auttaminen vain hidastaa omaa tekemistä. (on kuitenkin annettava auttaa, että oppivat tekemään kotitöitä). Mies tekee ruoan ehkä 2x viikossa, mutta minä siivoan keittiön. Mies ulkoilee lasten kanssa kerran viikossa, jonka aikana siivoan. Käyn 1-2x viikossa urheilemassa ja neulon kun on luppoaikaa, esim telkkua katsellessa. Oikeastaan, nyt kun alan laskea, saankin aikaan melko paljon!

Mielestäni on hyvä piirre olla itselleen armollinen. Täydellisyyttä vaativat energiset ihmiset saavat varmasti paljon hyvää aikaan, mutta joillekin se voi olla myös kuluttavaa. Tärkeintä että itse tietää mihin pystyy ja mihin ei, ja sen mukaan mennään. Jotkut ovat duracellpupuja, jotkut hitaampia!

Vierailija
48/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyykkien peseminen aikaa vievänä kotityönä on kyllä aina yhtä ässä. Kauanko oikeasti menee aikaa siihen, että mättää pyykit koneeseen, pesuainetta lokeroon ja koneen käyntiin? Entä kauanko tyhjentämiseen? Saisko yhden rummullisen kuivamaan laittamiseen menemään kymmenisen minuuttia. Tai jos kamppeet heitetään kuivuriin, niin ei mene edes minuuttia.

Sama homma tiskikoneen kanssa. 

Suurin osa ihmisten kotityövalituksesta on silkkaa laiskuutta ja organisointitaidon puutetta.

Vierailija
49/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sitten pitäisi saada tehtyä? Jos lapset hoidetaan hyvin, kotona on puhtaita vaatteita ja puhtaita astioita ja imuroitukin silloin tällöin, niin mitä täsmälleen sen kotiäidin pitäisi vielä lisäksi saavuttaa? Opiskella? Tehdä töitä? Harrastaa?

Veikkaan, että nämä "en ehdi mitään"-valittajat ovat itse asiassa niitä, joilla on kunnianhimoisia suunnitelmia ja se pettymys kumpuaa siitä, kun ne suunnitelmat eivät toteudu. Eivät tajua, että ei tarvitse ehtiä sen enempää. Homma on tasan siinä, että lapset on ruokittu ja puettu ja kotona pystyy ilman suurempia raivaustöitä liikkumaan.

MUTTA kaksi asiaa täällä ärsyttää ja haluan näihin kommentoida:

1) kotitöihin käytetty aika.

En jaksa oikeasti käsittää ihmisiä, jotka saavat koko pyykkihuollon typistettyä 15 minuuttiin tai astianpesukoneen täytön ja tyhjennyksen samaan määrään. Se ei vain onnistu minulta enkä mielestäni ole mikään hidas, en ainakaan työssäni ole.

Minulta menee ensin pyykkinarulta kuivien vaatteiden viikkaamiseen ja pinoamiseen vähintään 15 minuuttia, sitten 7 kg:n pesukoneen tyhjentämiseen toiset 15 minuuttia. Silittämistä tai mankeloimista en tässä vaiheessa edes tee, niihin menee se oma aikansa. Kuivausrumpu on nyt rikki, mutta sinne laitoin vain lakanat ja pyyhkeet ja vauvan vaatteet, joten ei se pelastanut muulta pyykkihuollolta, mutta toki nopeutti tuon 15 minuutin verran.

Jos silitän esim. 5 miehen paitaa, 3 miehen housut ja 5 omaa työpaitaani, niin vähintään menee aikaa se 30 minuuttia, usein jopa tunti, jos teen oikein huolellista jälkeä. Tosin tämän tunnin kulutan noin kerran viikossa eli ei nyt kovin usein. Pöytäliinojen ja lakanoiden mankelointiin menee koneelliseen 20-30 minuuttia. Oma aikansa menee siihen, että saan ne siististi laskostettua ja jos ovat ehtineet liian kuiviksi, niin pakko vielä päälle kostuttaa. Niin, ja en mitään mutuaikoja heittele vaan ihan olen ottanut aikaa näihin kotitöihin, kun olen ihmetellyt, miten täällä porukkaa suorittaa pyykkihuollon minuutissa tai kahdessa, enintään viidessä...

Tiskikoneen tyhjentäminen ja täyttäminen vie myös sen 20-30 minuuttia päivässä. Ihan olen aikaa ottanut, että olen kerännyt tiskipöydälle kaikki päivän tiskit ja sitten illalla kellon kanssa tyhjentänyt koneen ja sen jälkeen täyttänyt sen sekä pyyhkinyt tiskipöydän. Voisin kuvitella, että noin 10 minuuttia menee, jos paiskoo puhtaat suoraan pöydälle ja heittää likaiset koneeseen sikin sokin päällekkäin, muuten en keksi, miten joku voi homman hoitaa nopeammin. En siis hidastele vaan normaaliin tahtiin teen hommat.

2) kotiäidin työn vaativuuden jankuttaminen

Ihan aina näihin ketjuihin tulee vastauksia siitä, miten helppoa työäidillä on ja miten vaikeaa kotiäidillä on. En oikeasti tätä ymmärrä millään tasolla. Jjotkut meistä ovat töissä päiväkodeissa ja kouluissa ja hoitavat siellä niitä lapsia ison lauman verran. Miten ihmeessä se vanhempi parin lapsen kanssa urakoi jotenkin enemmän kuin vaikkapa perhepäivähoitaja neljän lapsen kanssa? Jos myönnetään nämä poikkeuksiksi, tajutaan varmaan myöntää, että on vaikea mennä arvottamaan kaikki työt ja niiden rankkuus ja että itse asiassa omien lasten hoitaminen omassa kodissa ei ole oikein verrannollinen työhön muussa ympäristössä alun alkaenkaan. Tämän lisäksi ne työvanhemmat hoitavat lapsensa iltaisin ja huolehtivat samat pyykkihuollot, päivällisen ja iltapalan valmistelut ja imuroinnit kuin kotiäitikin. Tosin tietysti nimenomaan illalla, kun päivällä ollaan töissä.

Entä sitten viikonloput? Työvanhemman viikonlopun pitäisi olla latautumista rankkaa työviikkoa varten. Kotiäitien teorian mukaan vanhemmat siis viettävät viikonlopun työleirillä ja pääsevät töihin lepäämään. Jotain nurinkurista tässä ajattelussa?

Itse työäitinä teen kotityöt viikonloppuisin, samoin ostamme viikon ruoat ja valmistamme jo sunnuntaina osan ruoista etukäteen, joten siinä mielessä olemme työleirillä. Kaiken tämän lisäksi ehdin oikeasti ladata akkujani, lukea, viettää aikaa lasten kanssa, harrastaa, kuskata lapsia harrastuksiin, käydä lasten peleissä ja esityksissä, kyläillä isovanhemmilla ja pyytää lasten kavereita kylään, ulkoilla jne. Kaikki kahteen päivään tiivistettynä.

Tänään olen tehnyt aamupalan ja ollut vanhimman lapsen peleissä klo 9-13. Mies vei keskimmäisen lapsen harrastukseen ja ulkoili pienimmän kanssa pihalla. Klo 13-14 lounaan valmistaminen ja syöminen. Klo 14-15 päiväunet, kun mies oli lasten kanssa pihalla ja nyt 40 minuuttia käytetty ihan omaan itsekkääseen  av-aikaan. Kohta mies vie vanhimman lapsen ja kaverinsa katsomaan isompien peliä ja minä käytän 30 minuuttia keittiön siivoamiseen ja 30 minuuttia pyykkihuoltoon. Jos energiaa riittää, menee 45 minuuttia myös imurointiin, mutta luultavasti keksitään kahden pienimmän kanssa muuta puuhaa. Ja maanantaina jaksan töissä mainiosti, vaikken olekaan suorittanut viikonloppujani täydellisesti.

Vierailija
50/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:33"]

Pyykkien peseminen aikaa vievänä kotityönä on kyllä aina yhtä ässä. Kauanko oikeasti menee aikaa siihen, että mättää pyykit koneeseen, pesuainetta lokeroon ja koneen käyntiin? Entä kauanko tyhjentämiseen? Saisko yhden rummullisen kuivamaan laittamiseen menemään kymmenisen minuuttia. Tai jos kamppeet heitetään kuivuriin, niin ei mene edes minuuttia.

Suurin osa ihmisten kotityövalituksesta on silkkaa laiskuutta ja organisointitaidon puutetta.

[/quote]

Olet aivan oikeassa.Vartti tehokasta työaikaa on riittävä aika koneellisen pesemiseen ja kuivaamiseen sekä viikkaamiseen. Ruuanlaittoon toinen vartti. Ikinä minulla ei ole ollut niin loputtomasti aikaa kuin kotiäitinä.  Se on täysin itsestä kiinni saako jotain aikaan vai ei, sillä lapsenhoitokaan ei todellakaan ole niin sitovaa ettei samalla voisi muuta tehdä. Aina olen vessaan ja jopa suihkuun onnistunut pääsemään lapsenhoidon lomassa.

Vierailija
51/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:17"]

kai se on sekin kun ihmiset haluaisi tehdä paljon kaikkea päivän aikana... mutta sitten loppukin tunnit kesken. Ei sitä välttämättä huomata miten paljon on saatu aikaan päivän aikana. Sitä vaan mietitään, että voi voi kun ne pyykit pitää vielä silittää.. tosiaaan päivään vaikuttaa se lapsen ikä ja luonne. Mutta meidän seassahan on niitä superäitejä kuten nro 9 =)

[/quote]

Itsekin muistan, kun olin lasten kanssa kotona, tuntui, ettei taaskaan ehtinyt mitään.

Kun sitten joku kysyi, että mitä oot tehnyt, aloin luetella

-keitin aamupuuron ja laitoin neljälle lapselle aamupalan, siivosin keittiön, pyyhin mattojen sivusta lattian, puin kapset, käytiin puistossa ja kaupassa, tultiin kotiin, tein ruoan, laitoin lapset päiväunille, pesin pari koneellista pyykkiä, siivosin keittiön, aloitin päivällisen laiton ja tein välipalan valmiiksi, Lapset unilta, päiväpala ja päivällinen loppuun ja ulos uudetaan lasten kanssa. Illalla pikkupuuhaa ja kävin lenkillä ja sitten lasten iltapesut ja lapset nukkumaan ja itsekin simahdin sänkyyn.

Se oli jotenkin niin näkymätöntä puuhaa, että koko ajan ajatteli, ettei saa mitään aikaiseksi.

Vierailija
52/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen ruuan nro 17 laittaa vartissa?

Vierailija
53/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:46"]

Minkälaisen ruuan nro 17 laittaa vartissa?

[/quote]

Sanoin että tehokasta työaikaa. Kypsyessä ei tarvitse tehdä yhtään mitään. Tosin pastaruuan tekee kokonaan siinä vartissa, sekä jotkut keitot, tai munakkaan.

Vierailija
54/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 17:18"]

Olen tarkka vaatehuoltaja, eli lajittelen pyykit valkoisiin 60, vaaleisiin 60, tummiin60, sekavärisiin60, osa on pestävä 40asteessa, kuten miehen kauluspaidat jne.

[/quote]

No tästä kannattaa ainakin luopua. Ihan turhaa ajanhaskausta.

Vierailija
55/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:33"]Pyykkien peseminen aikaa vievänä kotityönä on kyllä aina yhtä ässä. Kauanko oikeasti menee aikaa siihen, että mättää pyykit koneeseen, pesuainetta lokeroon ja koneen käyntiin? Entä kauanko tyhjentämiseen? Saisko yhden rummullisen kuivamaan laittamiseen menemään kymmenisen minuuttia. Tai jos kamppeet heitetään kuivuriin, niin ei mene edes minuuttia.

[/quote]

Tässäkin kannattaa muistaa, että lapsia on erilaisia.

Itsellä 3 villiä poikaa, iät 1-5v, ja voin sanoa että se saan raahattua kaikki kodinhoitohuoneeseen. Yläkertaan en todellakaan niitä voi jättää keskenään, huh!, ja sitten vielä pyykit koneeseen, pulverit perään ja kone päälle ja katras takaisin ylös, tää vie yleensä yli puoli tuntia kevyesti. AI miksi?

No 3v kielloista huolimatta avaa vesihanan ja alkaa roiskii ympäriinsä. Sillä välin kun tän tuholaisen taltutan, 1v on repinyt suurimman osan pyykeistä ulos koneesta. Tällä välin 4v ja 3v on alottanut uudestaan vesisodan. Saa heidän kuriin 1v on ripuloinut niin että kakkaa on lattia täynnä. Siivoan pojan,vaihdan vaipat, siivoan lattian. 1v repii sillä välin vaatteet koneesta taas. 3.v kiipee saunaan ja alkaa leikkiä kiukaan kivillä. Nappaan koneen vihdoin päälle.1v kainaloon. Kerään kivet ja koitan selvitä kohti rappusia. Ikävä kyllä 3v saa myös uhmakohtauksen ja haluaa että hänet kannetaan ylös. Tappelemme rappusissa 15 min.

Helppoa eikö? :D

Ei silti rakastan lapsiani ja vanhin alkaa jo olemaan suht yhteiskuntakelpoinen yksilö. Tälläistä se vain on.

Mutta että aikaa mulla? No tervetuloa joskus seuraamaan päivän kulkua meille. :)

Ehkä sitten kun kuopus on 4v niin tilanne on jo eri, mutta sitten mäkin olen jo taas työelämässä.

Vierailija
56/100 |
18.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin kone, elämä olisi helppoa.

Mammat jauhaa omista lapsimääristään, omista päivärutiineistaan jne., mutta unohtaa sen, että aikuiset on erilaisia, lapset on erilaisia, ihmisen psyykkinen ja fyysinen jaksaminen poikkeaa toisistaan. Muuttujia on niin paljon, että mamman tilannetta ei voi verrata naapurin tilanteeseen.

Miksi on niin kiire julistaa naapuri laiskaksi? Nostaako se omaa profiilia jotenkin? Minusta se tekee päinvastoin, ap vaikuttaa tällä puolen ruutua pieneltä ja heikolta.

Vierailija
57/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole Facebookissa enkä valita muille, miten en ehdi mitään, mutta mä oon melko aikaansaamaton kotiäiti, koska oon masentunut enkä toisinaan jaksa oikein mitään. Meillä ei ole kauhean tiptop, mutta vastapainoksi teen sitten kaikkea muuta, mulla on harrastuksia ja teen vähän töitä lapsenhoidon ohessa.

Vierailija
58/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:33"]

[/quote]

Riippuu myös millaisia rytkyjä ilkeät käyttää... Meilläkin on kuivausrumpu, mutta olen huomannut ettei se oikein sovellu kuin pyyhkeiden, lakanoiden ja joidenkin trikoo, velour tai joustofroteiden kuivaamiseen. Monet vaatteet menee pilalle tai ainakin rumannäköiseksi tai kutistuvat kuivausrummussa.

Olen tarkka vaatehuoltaja, eli lajittelen pyykit valkoisiin 60, vaaleisiin 60, tummiin60, sekavärisiin60, osa on pestävä 40asteessa, kuten miehen kauluspaidat jne. Lisäksi välillä hienopesu 30astetta villalle ja silkille, ja puhdistuspesu 95astetta valkopyykille muutaman kerran vuodessa. Ettei mulla ainakaan ihan pari minuuttia riitä pyykin lajitteluun, ripustamiseen, viikkaamiseen ja silittämiseen!

No mutta jokainen tyylillään, tekstiilit ja niiden huolto on minusta kivaa, enkä pidä kuivausrummusta.

Vierailija
59/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:53"]

[quote author="Vierailija" time="17.01.2014 klo 16:33"]Pyykkien peseminen aikaa vievänä kotityönä on kyllä aina yhtä ässä. Kauanko oikeasti menee aikaa siihen, että mättää pyykit koneeseen, pesuainetta lokeroon ja koneen käyntiin? Entä kauanko tyhjentämiseen? Saisko yhden rummullisen kuivamaan laittamiseen menemään kymmenisen minuuttia. Tai jos kamppeet heitetään kuivuriin, niin ei mene edes minuuttia.

[/quote]

Tässäkin kannattaa muistaa, että lapsia on erilaisia.

Itsellä 3 villiä poikaa, iät 1-5v, ja voin sanoa että se saan raahattua kaikki kodinhoitohuoneeseen. Yläkertaan en todellakaan niitä voi jättää keskenään, huh!, ja sitten vielä pyykit koneeseen, pulverit perään ja kone päälle ja katras takaisin ylös, tää vie yleensä yli puoli tuntia kevyesti. AI miksi?

No 3v kielloista huolimatta avaa vesihanan ja alkaa roiskii ympäriinsä. Sillä välin kun tän tuholaisen taltutan, 1v on repinyt suurimman osan pyykeistä ulos koneesta. Tällä välin 4v ja 3v on alottanut uudestaan vesisodan. Saa heidän kuriin 1v on ripuloinut niin että kakkaa on lattia täynnä. Siivoan pojan,vaihdan vaipat, siivoan lattian. 1v repii sillä välin vaatteet koneesta taas. 3.v kiipee saunaan ja alkaa leikkiä kiukaan kivillä. Nappaan koneen vihdoin päälle.1v kainaloon. Kerään kivet ja koitan selvitä kohti rappusia. Ikävä kyllä 3v saa myös uhmakohtauksen ja haluaa että hänet kannetaan ylös. Tappelemme rappusissa 15 min.

Helppoa eikö? :D

Ei silti rakastan lapsiani ja vanhin alkaa jo olemaan suht yhteiskuntakelpoinen yksilö. Tälläistä se vain on.

Mutta että aikaa mulla? No tervetuloa joskus seuraamaan päivän kulkua meille. :)

Ehkä sitten kun kuopus on 4v niin tilanne on jo eri, mutta sitten mäkin olen jo taas työelämässä.

[/quote]

Mua kyllä nauratti tuo sun kuvaus. Tuollaistahan se joskus on, kun lapsilla ei vielä ole kykyä itse orientoitua ja säädellä impulssejaan. Meillä oli joskus ihan samanlaista. Koko ajan tein jotain, ihan koko ajan, ja siltikin näytti siltä ettei mikään edistynyt.

Vierailija
60/100 |
17.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm jos muut äidit siivoavat ja laittavat ruuan yms. Kun tulevat töistä, niin eikös kotiäidit voi hoitaa noi hommat sit klo 17 kun mies tulee töistä? Eipä Sillon päivällä muuta tarttekaan tehdä kun hoitaa niitä lapsia.