Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
401/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällehän taitaa olla kirjallisuudessa oma nimityksensä. Absurdismi. Suomeksi höpsismi. Mutta oikeasti totta niiden kohdalla, jotka menevät jonkun ulkomaalaisen kanssa naimisiin rakkauden huuma edellä. Esimerkiksi arabian kieli kuulostaa meidän korvissamme yhtä käsittämättömältä kuin heidän korvissaan suomen kieli.

Marketin parkissa ohitin eräänä päivänä Suomen rekisterissä olevan auton jossa istui mies sisällä ikkuna auki ja stereoista kuuluva musiikki oli tyypillistä arabialaista ulvontaa. Mietin, miltä lie kuulostaa suomalainen musiikki hänen korvissaan.

Vierailija
402/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika pitkälle menee toi juttu. Etkö voisi sopia, että keskustelette tällä uudella kielellä esim. lauantaisin klo: 14-15 ja muu aika keskustelukieli olisi Suomi. Itse en suostuisi vaihtamaan keskustelukieltä, se olisi sitten loppu sille seurustelulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etkö haluaisi jäädä historiankirjoihin toisena ihmisenä, joka tätä kieltä taitaa? Miljoonien vuosien päästä saattaa olla valtakieli maailmassa🤔

Vierailija
404/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin mies puhuu valyriaa koko perheelle. Lapset meillä sekä naapurissa on opetelleet kielen+miekkailua ja isäntä on myös valkaissut hevitukkansa, joka alkaa neljänkympin puolilla juisehtamaan.

Vierailija
405/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehitä sinäkin oma kielesi.

Rattoisaa lauantai-iltaa teille turhien turinoiden parissa .

Vierailija
406/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieletön vaiva opetella joku kielisimulaatio. Opettelisin itse vaikka uuden oikean vieraan kielen tai vaikka ohjelmointikielen. Järjetöntä ajanhukkaa kiireiselle tuollainen. Opettelun vaatiminen sinulta on vielä älyttömämpää. Hänhän on itse sentään kehitellyt kielensä ja sääntönsä ja sinä joutuisit sen vieraana opettelemaan. Työmäärässä myös siksi vissi ero. Jos mies ei tätä tajua, empatiataidoissa on hälyttävä vaje.

Vierailija
407/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lingvistiikan sivuaineopinnot miehelle, niin saa vastauksia kysymyksiinsä. Logopediaa sivuavat kurssit voisivat myös kiinnostaa. Sinä et joudu kärsimään.

Vierailija
408/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hyvä esimerkki siihen, kannattaako lähteä etsimään mitään erityisen komeaa ja viksua miestä.

Kun valitsee tavallisen Suomalaisen miehen, puhekielikin on ymmärrettävää.

Vierailija
409/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille ettei suhde enää vastaa sitä mitä suhteelta odotat, koska kommunikointi on kielitaidon puutteen vuoksi mahdotonta. Ja jätä se hullu.

Vierailija
410/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies ei pysty kommunikoimaan keksimällään kielellä tuttavien ja työkavereiden kanssa siksi, että tietää, että häntä pidettäisiin hulluna tai vähintäänkin omituisena. Hän kunnioittaa heitä, eikä puhu heille kehittämällään kielellä. Yrittää nyt sitten kumppaniaan pakottaa tähän. Se on väärin. Kumppaniakaan ei voi/saa pakottaa tällaiseen. Hänen pitäisi ymmärtää tämä. Ymmärtäähän sen kuitenkin muiden ihmisten kyseessä ollessa, miksi kumppani olisi eri asia?

Jos mies haluaa vastakaikua, perustakoot jonkun yhdistyksen ja haalikoot jäseniä jne. Ilmeisesti ymmärtää tosiseikat, että muita voi olla vaikea saada tällaiseen mukaan.

Kumppanin jahtaaminen asialla on jo henkistä väkivaltaa, jos ei kunnioita kumppanin eriävää mielipidettä.

Vierailija
411/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele se kieli tai eroa. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Vierailija
412/425 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettele se kieli tai eroa. Muita vaihtoehtoja ei ole.

Ei vaan annat miehen mokeltaa omaa kieltään ja tee sinä omia hommasi vastaillen sitten kun ja jos huvittaa jaa jaa tai eroa.

Vierailija
413/425 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin puhun omaa kieltäni nimittäin osaan pierrä aakkoset joten kommunikoin pierujen kautta.

Vierailija
414/425 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö ap on yhdessä tuon mt ongelmainen kanssa 3 vuoden jälkeen...

Vierailija
415/425 |
03.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miesten puheita ei aina pysty tajuamaan, vaikka puhuisivat suomea, joten mitä väliä?

Vierailija
416/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vapaus ymmärtää kaikki hänen omalla kielellään sanomansa asiat haluamallasi tavalla. Jos hän pyytää vaikka tuomaan oluen kielellään, tuo roskapussi ja sano että hyvä, viepä tuo samalla ulos.

Hänen puhuessaan sinulle omalla kielellään voit vastata jotain absurdia tyyliin "Brzzäh bryöd däbödöl" ikään kuin osallistuisit keskusteluun.

Ei kaikki ole niin vakavaa.

Vierailija
417/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap jatkaa.

Mies siis selvästi kuvittelee, että jos hän sinnikkäästi puhuu minulle vain "omalla kielellään", niin minä "kyllä opin kielen", tuosta noin vaan. Minusta mies on kuitenkin kohtuuton, ja hän vain naurahtaa tietäväisen näköisenä, kun sanon hänelle, että monilla ulkomaille muuttaneillakin menee kuukausia ellei vuosia oppia kohdemaansa kieli. Olen myös miettinyt kuluneen viikon aikana, menisikö miehen käytös autismin kirjolle. Diagnoosia hänellä ei ilmeisesti ole, eikä muutenkaan ole mitenkään "kummallinen", toki hieman ekstentrinen kuten monet humanistit. Muuten mies on melko rento eikä mitenkään poikkeuksellisen kontrolloiva, joten mietin, mistä tämän asian kanssa nyt tuulee?

Jospa nyt kuitenkin harkitsisit lähtemistä.

Vierailija
418/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn uteliaisuuttani,puhuuko miehesi vain sinulle,keksimäänsä kieltä?

Vierailija
419/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööö.

Tää on 4 vuotta vanha tämäkin ketju:D joko nainen on eronnut tästä tai sitten opetellut kilttinä lampaana tämän kielen.

Vierailija
420/425 |
11.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siltä että tinderistä löytyy vaikka minkäläisia otuksia, mutta eihän se merkitse että Sinun olisi pakko näitä sietää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi