Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
341/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan ole typerää erota tuollaisen takia. Mies on typerä, ja sinäkin jos jäät. Neljän kuukauden jälkeen mies voi vielä tuntuakkin unelmien mieheltä koska täyttää kaikki ulkoiset vaatimuksesi. Kannattaiskohan alkaa keskittyä muihin asioihin ihmisessä kuin siihen että on kulissit kunnossa niin alkais niiden luonnekkin vähän kiinnostaa. Tämä mies on kyllä luonnevikainen. 

Vierailija
342/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala sä opetteleen kiinaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mereka belego puutsivaaname !

:D :D :D

Vierailija
344/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän aplle kuuluu?

Tää olis kyllä itselle sellainen että keksisin itsekin päästäni uuden kielen ja toteaisin miehelle että jee mahtava idea, minäkin keksin oman kieleni niin voidaan samalla opetella kaksi uutta kieltä. Mahtavaa upeeta kulta. Vois miehen into loppua siihen.

Vierailija
345/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun veljeni sairastui psyykkisesti niin hän lopetti kokonaan suomen kielellä puhumisen ja kirjoittamisen ja alkoi sen sijaan käyttää englannin kieltä. Hän ei suostu millään puhumaan tai kirjoittamaan enää suomeksi, vain englanniksi ja vaatii että hänelle itselleenkin on puhuttava englannin kielellä. Kun hänelle puhuu suomen kielellä, niin hän suuttuu ja ilmoittaa englannin kielellä, että ei ymmärrä mitä toinen suomeksi sanoo ja alkaa haukkumaan puhujaa uskomattoman törkeällä kielellä. Hänen siis tiedetään osaavan suomen kielen täydellisesti mutta itse hän ei suostu kommunikoimaan kun englanniksi ja väittää kiven kovaan, että ei osaa suomen kieltä. Tätä on jatkunut jo monen vuoden ajan ja vaikka hänen sairautensa on tänä aikana parantunut kovasti, niin silti hän puhuu vain englantia ja vaatii että hänelle itselleen puhutaan myös sitä. Suomen kielellä lausuttuihin puheisiin tai kirjoitettuihin teksteihin hän ei reagoi muuten kuin raivostumalla. Jopa minun 3-vuotiaalle tyttärelleni hän raivostui kun tämä puhui enolleen suomeksi. Onneksi tyttö ei ymmärtänyt, että mitä veljeni hänelle englanniksi huusi koska sen verran törkeää tekstiä sieltä tuli mutta tyttö selvästi pelästyi veljeni raivokohtausta ja alkoi itkemään.

Vierailija
346/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No puhu sille siansaksaa, valita sit kun ei ymmärrä mitä sanoit ja lisää et on kumma kun on noin lukenut eikä pääse tähän keksimääni kieleen kiinni.

Vierailija
347/425 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on yks parhaimpia alotuksia ikinä. Nauratti kyll..varsinkin jos totta niin voi elämä.

Offtopic-> Anne P. jos näet tän niin ota yhteyttä :)

Vierailija
348/425 |
02.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa koko ketjua lukea, mutta arvaapa mikä teidän lastenne äidinkieli olisi? Mikä tämän kielen nimi muuten mahtaa olla?

Itse kyllä sanoisin suomeksi, että tämä oli nyt tässä. Eihän hän ihan täydellinen tämän takia juuri ole. Toki parempi puute kuin vaikka väkivaltaisuus.

Kannusta miestä kuitenkin yksin jäädessään kirjoittamaan oma Tolkieninsa vaikka tällä alkuperäiskielellään ja sitten samalla höngällä kääntämään se suomeksi perään. Takuuvarmasti saisi julkisuutta. Ehkä jopa maailmanlaajuisesti ja rahaa alkaisi virrata. Pysyisi puuhakkaana.

Vierailija
349/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin nostaisin kytkintä jos ei yhtäkkiä yhteistä kieltä olisikaan vaikka alussa oli. Toki jos haluat pönkittää miehesi "menestystä" voit opetella, ja keskustella hevonpaskakielellä kaikki vapaa-aikasi. Sitten tämä julkaisee suomi-hevonpaska-sanakirjan, lyö rahoiksi ja heivaa sinut. Tai keksii uuden kielen jota alatte pusaamaan. Järkevintä olisi yhdessä puhua jotain ihan oikeata kieltä, harvinaista jopa. Sitten vaan matkaoppaiksi ja tulkeiksi Tasmaniaan. Onnea matkaan!

Vierailija
350/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ala sinä puhumaan hänelle telepatialla ja sitten mökötät, kun mies tekee väärin eikä kuullut ajatuksiasi

Vierailija
351/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä keskustelu tosiaan jo kolme vuotta vanha? Muistan tämän kuin eilisen päivän.

Oli mitä todennäköisimmin provo, mutta hyvä ja hauska sellainen.

Vierailija
352/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote=

Sanoit miestä tahdikkaaksi. Tämä tahdikkuus sisältää myös sen että yrittää ottaa huomioon toisten tarpeet. Uuden kielen pakko-opettaminen ei ole tahdikkuutta. 

Sopikaa, että sitä  vaikka tunti viikossa ja muun ajan puhuu suomea. 

Vierailija
353/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suorastaan palan halusta saada näyte ko. kielestä. Itse harrastan mm. sanskritia* ja hepreaa**

*heyaM duHkam anaagatam . anadhigata manorathasya puurvaM shata-guniteva gataa mama triyaamaa.

* b'reshit bare elohim et-hasshamaayim ve-et ha-aarets. havel havalim omar koheelet, havel havalim; hakkool haavel!  ; )

Vierailija
354/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montakos tuoretta siansaksaa puhuvaa äijää sulla oikeen onkaan ? Tämä ketju on ollut nyt reilun vuoden  ja mielestäsi . et ole saanut kunnon vastauksia. Hoitoon vaan kumpikin , kun on jankutettava samaa paskaa vuositolkulla.

Vierailija
355/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala kommunikoida piereskelemällä ja röyhtäilemällä.

Vierailija
356/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Appiukolla on myös oma kieli mutta sitä kai osaa moni muukin parisuhteessa oleva mies, näin olen kuullut. Appi kommunikoi murahtelemalla ja tuhahtelemalla. Meidän koiran kanssa hän tulee juttuun todella hyvin.

Vierailija
357/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet tainnut kirjoittaa näitä aloituksiasi ennenkin, tyylin tunnistaa kun lukee näitä useamman vuoden. Hoh, hoijaa...

TÄMÄ ONKIN VARSINAINEN SATUTÄTI👵😶

Vierailija
358/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo. En usko että kukaan teksisi mitään noin typerää. Paitsi jos on harhainen.

Vierailija
359/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Larry Lunchbucket kirjoitti:

Ala kommunikoida piereskelemällä ja röyhtäilemällä.

Veit sanat suustani. Aoin juuri samaa kirjoittaa.

Aina kun mies puhuisi omaa pölötystään ja odottaisi vastausta niin pierisin pitkän pierun prööööts!

Sanoisin sitten suomeksi ilahtuneena: hei kulta, minäkin opettelin uuden kielen.

Vierailija
360/425 |
28.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hyötyä olisi opetella joku keksitty kieli, jota ei osaa sitten kuin kaksi ihmistä?  

Onhan tällaisia keinotekoisia kieliä olemassa muutenkin, ehkä eniten käytetty on esperanto.  Se on kehitetty mahdollisimman helpoksi kieleksi oppia.  Kai sen tarkoitus on, että maailman eri kolkilta olevat ihmiset pystyisi helposti kommunikoimaan toistensa kanssa.  

Minä en kyllä lähtisi tuollaiseen mukaan.   Ennemminhän sitä kannattaisi opetella jotain ihan oikeata vierasta kieltä.  Siitä voisi olla hyötyäkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän