Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua - tuore mieheni on keksinyt oman kielen eikä suostu kommunikoimaan enää suomeksi

Vierailija
16.10.2020 |

Olen absurdissa tilanteessa. Tapasin neljä kuukautta sitten Tinderissä ihanan miehen, jonka kanssa tapailu muuttui seurusteluksi. Viimeiset kaksi kuukautta olemme viettäneet jatkuvasti aikaa toistemme luona, eläneet ns. normaalia parisuhdearkea yhdessä. Mies on huomaavainen, hyvässä ammatissa, hyvännäköinen ja huolehtii itsestään.

Mies on nuoruudestaan asti omannut kirjallisia harrastuksia - hän lukee paljon, ja hänen työnsäkin liittyy vieraisiin kieliin. Viimeisen parin vuoden aikana hän on syventynyt J.R.R. Tolkienin elämäntyöhön, ja siitä inspiroituneena kehittänyt oman kielensä, kuten Tolkienkin teki saagaansa varten.

Nyt olen absurdissa tilanteessa, jossa mies on viimein saanut kielensä "hiottua oikeaksi kieleksi", ja hän tahtoo kommunikoida kanssani tällä kielellä. Hän sanoo, ettei muualla (eli töissä, tuttaviensa kanssa) "pääse käyttämään" kehittämäänsä kieltä. Hän kokee tärkeäksi, että pääsisi kommunikoimaan kehittämällään kielellä, ja että joku muukin tätä kieltä osaisi.

Totta kai olen ylpeä siitä, että mies on pystynyt tuollaiseen suoritukseen. En kuitenkaan jaksaisi enkä välttämättä haluaisi opetella tätä kieltä, jotta voisin kommunikoida miehen kanssa. Mies on sanonut, että tapauksissa, joissa hänen kielestään puuttuu sanastoa ilmaista jokin asia (esim. leivänpaahdin), hän suostuu puhumaan suomea. Hän kuitenkin vaatii, että opettelen kielen tai edes sen perusteet, mikäli haluan hänen kanssaan jutella.

On ollut todella raivostuttavaa viimeisen viikon ajan, kun esimerkiksi kysyn mieheltä jotain normaalia asiaa, ja hän vastaa kehittämällään kielellä, jota en ymmärrä. Toisaalta tuntuisi typerältä erota tällaisen asian takia, sillä mies on muuten unelmieni täyttymys.

Mitä tekisitte asemassani? Miten saan miehelle järkeä päähän, että voisi puhua ihan suomea kanssani? Vai pitääkö minun todella opetella joku hänen fantasiakielensä? Mies on itse aina ollut lahjakas kielissä ja oppinut vieraat kielet helposti, joten minusta tuntuu, ettei hän ymmärrä, ettei muille uuden kielen opettelu ole mikään yhden illan puhdetyö.

Mainittakoon vielä, että olen 37-vuotias ja ilmeisesti "nirso" miesmakuni kanssa, eli miehen vaihtaminen ei ole mikään läpihuutojuttu.

Kommentit (425)

Vierailija
321/425 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt yhden kielen aina opettelee.

Vierailija
322/425 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kieli on somali. Menkää kotiinne. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/425 |
21.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsin puolustajien mukaan minkä tahansa uuden kielen oppiminen on aivan helppoa jos on vaan pakkoruotsin joskus opetellut.  Onhan sinut pakkokoulutettu ruotsiin joten tämän ei pitäisi olla ongelma eli keksitty juttu. 

Vierailija
324/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoruotsin puolustajien mukaan minkä tahansa uuden kielen oppiminen on aivan helppoa jos on vaan pakkoruotsin joskus opetellut.  Onhan sinut pakkokoulutettu ruotsiin joten tämän ei pitäisi olla ongelma eli keksitty juttu. 

Niin. Hivenen ristiriitaista, kun nykyinen hallitus haluaa vahvistaa pakkoruotsin asemaa palauttamalla ruotsin kielen kirjoitukset pakollisiksi ylioppilaille, mutta samalla halutaan luopua tunnustuksellisesta uskonnonopetuksesta. Pakkoruotsin vahvistamista perustellaan sillä että tässä maassa on ruotsinkielinen vähemmistö, ja että ruotsin kieli on osa Suomen historiaa. Kristinuskon pitämistä opetuksessa puolustetaan vastustetaan sillä että kyse on vähemmistön uskonnosta, ja että kristinusko on vain osa Suomen historiaa. Mielestäni pitäisi joko säilyttää sekä pakkoruotsi että kristillinen opetus, tai sitten luopua molemmista kerralla. Ei ole mitään perustetta pitää vain jompaa kumpaa ja luopua vain toisesta. Jos ylioppilaita halutaan kuitenkin välttämättä kiusata jollakin vieraalla kielellä englannin lisäksi, siitäkin huolimatta että ylioppilaat ovat tutkitusti jo valmiiksi hyvin kuormittuneita ja stressaantuneita yo-kirjoituksistaan, niin laittaisivat edes jonkin hyödyllisemmän kielen sinne, kuten saksan tai ranskan. Niitä voi käyttää muuallakin kuin Ruotsissa tai Vaasassa (joista kumpaankaan ei tällä hetkellä edes kannata mennä koronan takia).

Anteeksi höyrypurkaus tässä välissä. Tämä ei liity enää mitenkään alkuperäiseen aiheeseen...

Vierailija
325/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele itse jokin kieli mitä ukkos ei ymmärrä ja kommunikoi vain sillä. Samalla hyödytät omaa kielitaitoasi, kun valitset puhutun ja hyödyllisen kielen.

Vierailija
326/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi on mielenterveyspotilas. Jätä se ja hanki uusi. Ei tuollaista katsoisi kukaan selväjärkinen.

Vierailija
327/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies myös sanoo, että kieliasia vaatii vain vähän heittäytymiskykyä. Että elämä on suuri seikkailu, eikä kaavoihin tule kangistua. Mies onkin itse älyllisesti hyvin utelias, etevä omaksumaan uusia asioita, aina kiinnostunut keksimään kaikkia uusia juttuja. Olen alkanut miettiä, olenko itse tylsä ja älyllisesti laiska, jos en suostu puhumaan muuta kuin suomen kieltä.

ap

Niin että vaatii sitä heittäytymistä siis sinulta, hänen itse laatimiensa sääntöjen mukaan?

Itsevaltias diktaattori.

Vierailija
328/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä edes yritä ymmärtää. Sano, että meillä puhutaan suomea.

Ja sen jälkeen puhut itse pelkästään suomea ja jos mies ei lopeta pakkomiellettään niin sanot selkeällä ja kuuluvalla äänellä: Kiitos, mutta nyt riitti.

Jos sinulla on tavaroita miehen luona kokoat kamppeesi ja poistut.

Jos mies on sinun luonasi pyydät tekemään samoin.

Sillä siisti.

Vierailija
329/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkaat kassit ja olet eteisessä pois lähdössä. Sanot suoraan, että nyt riittää mongerrusta sinun osalta, tuet häntä, muttet aio opetella kieltä ainakaan nyt. Suhteenne on liian tuore, ja kerrot suoraan tuosta, että se vaikuttaa tutustumiseen ja turvallisuuden tunteeseen. Suoruutta ja munaa kehiin nyt.

"Munaa kehiin nyt?"

Vierailija
330/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D 

Sanot vaan et ei heru pi**ua ennenku lopetat ton spedeilyn. Ei siinä montaa päivää mene että ukko normalisoituu :D 

Vierailija
331/425 |
22.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, kun taas typerä provo ja pitkä.

Vierailija
332/425 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älämh des cgutro, klo es partee.

Jumcca es tro nolia.

Cocoh synterex.

Vierailija
333/425 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

😆 Tää oli kiva ketju. Mitähän ap:lle kuuluu?

Vierailija
334/425 |
18.01.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kuin *mä* olisin kirjoittanut tuon aloituksen, vaan enpä ole. Provovibat vahvoina leijuvat aloituksen yllä.

Vierailija
335/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita tuo mies mulle, niin postitan sulle tuppisuun, joka vaikenee kaikilla kielillä!

Vierailija
336/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin Porvoossa tänään

Vierailija
337/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle olisi mykkä vaimo ihanne.

Vierailija
338/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo ehtinyt unohtaa tämän ketjun kokonaan! Mitähän ap:lle mahtaa kuulua, joko hän on oppinut miehen kielen?

Vierailija
339/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Csafa cniuku mux !

Vierailija
340/425 |
01.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hakeudu hoitoon siansaksasi kanssa, ei ole aikuisten käytöstä. Kaheli , mikä kaheli ja pahasti liiraakin. Tämä on jo aikoja sitten julkaistu , tällä samalla palstalla. Hae APUA !

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kahdeksan