1v4kk:n tyttäreni päivä. Kuolen syyllisyyteen.
Herää klo 7. Vaihdetaan vaippa, puetaan päälle, vien päiväkotiin 7.30 ja menen itse töihin 8. Pääsen klo 16, haen tytön 16.30 mennessä päiväkodista. Syödään kotona klo 17, jonka jälkeen nukahtaa iltaunille 17.30-18.30. Sitten leikkimistä ja iltapesu, klo 20 iltapuuro ja nukahtaa 21 mennessä.
Sanokaa nyt muut, että teilläkin on tällaista!
Kommentit (126)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:10"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:35"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:32"]
Samanlaisia ajatuksia minulla oli, kun lapset olivat pieniä. Mitä järkeä siinä on, että hankkii lapsia ja sitten on erossa niistä päivät pitkät. Mutta niin tämä maailma makaa :(
[/quote]
Valintoja, valintoja...
[/quote]
Ois kiva tietää mikä on koulutuksesi?
[/quote]
Liittyy miten? Koska mielipiteeni on arvoton jos olen koulutukseltani x?
[/quote]
Ei ole kenenkään mielipide arvoton, mutta mua kiinnostaisi tietää mikä on keskimääräinen koulutustaso tälle "elämä on valintoja"- porukalla. Ei ole kamalan suvaitsevaista tuomita toisen työn tekoa..
[/quote]
Siis sehän on fakta, valintoja elämä vaan on. Vai voitko toisin asian esittää?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 16:26"]
Itsekin alunperin ajattelin että jos mitenkään vain mahdollista, hoidan lapset vähintään 2-vuotiaaksi kotona. Esikoinen onkin kotona nyt vielä yli 3-vuotiaana, mutta nuorempi joutuu todennäköisesti hoitoon jo alle 1,5.vuotiaana.
Syyt:
- uuden työpaikan haku edessä, ja tarjolla lähinnä lyhyitä pätkiä - silloin kun on tarjolla vakityötä, olisi tyhmää olla hakematta paikkaa
- isompi alkaa kaivata enemmän virikkeitä kuin itse pystyn järjestämään, kaikesta puistoilusta ja kerhoilusta huolimatta
- pakko myöntää, nuoremman vaativuus on myös vauhdittamassa hänen hoitoonmenoaan. En pysty olemaan sellainen äiti jonka lapsilleni kotiin soisin.
Silti ratkaisu ei ole mikään helppo, ja toki edelleen ajattelen että sen pienen kannalta kotona hoitaminen olisi edelleen ehdottomasti järkevin ratkaisu. Mutta realiteetti ainakin meidän perheessä on, ettei voi mennä vain se kuopuksen etu edellä. Onneksi pystytään järjestämään niin että hoitopäivät ainakin välillä lyhyempiä, välissä kotipäiviä jne. Todellakin haluaisin olla kotona ja viettää lasteni kanssa aikaa, ja koen myös että olen vähintään yhtä hyvä hoitaja lapsilleni kuin joku vieras (joskin tämä ajatus on välillä horjunut kun kotona oleminen on ollut todella hermoja raastavaa). Asiat ei aina ole ihan niin yksinkertaisia kuin äkkiseltään voisi kuvitella, ja tilanteita on erilaisia.
[/quote]
Nuorempi saattaa olla päiväkotipäivän jälkeen tuplaten vaativampi kuin nyt. Jaksatko sen työpäivän päätteeksi?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:33"][quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 15:32"]
Samanlaisia ajatuksia minulla oli, kun lapset olivat pieniä. Mitä järkeä siinä on, että hankkii lapsia ja sitten on erossa niistä päivät pitkät. Mutta niin tämä maailma makaa :(
[/quote]
Valintoja, valintoja...
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei ole kenenkään mielipide arvoton, mutta mua kiinnostaisi tietää mikä on keskimääräinen koulutustaso tälle "elämä on valintoja"- porukalla. Ei ole kamalan suvaitsevaista tuomita toisen työn tekoa..
[/quote]
[/quote]
Näin se on, valintojahan se elämä on.. Se on sitten eri asia kuinka hyvä valinta on tuomita muiden tekemiä valintoja. Eiköhän tämä maa tarvitse työssäkäyviäkin pienten lasten äitejä..
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:23"]
[/quote]
Valintoja, valintoja...
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Näin se on, valintojahan se elämä on.. Se on sitten eri asia kuinka hyvä valinta on tuomita muiden tekemiä valintoja. Eiköhän tämä maa tarvitse työssäkäyviäkin pienten lasten äitejä..
[/quote]
No missä ihmeessä minä tuomitsin? Kirjoittaja oli suruissaan aikaisemmasta tilanteestaan, sanoi että niin maailma makaa johon totesin että valintoja, valintoja. Mikä siinä on väärin?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:03"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:46"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:50"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:48"]
Näiden arvostelijoiden mielestä olisi varmaan parempi jos lasten hankkimiselle olisi olemassa ehtoja kuten korkea koulutus, vakituinen työsuhde, paljon omaisuutta, mahdollisuus olla vuosia pois töistä (ja työ tietysti säilyisi sellaisenaan josta pois jäi) jne jne...Varmasti kuka tahansa äiti pitäisi lapsensa kotona vähintään 3 vuotiaaksi asti, mutta ei se vaan aina ole taloudellisesti mahdollista.
[/quote]
Se on nimenomaan niitä valintoja..
Ei mulla ole korkeaa koulutusta, vaikka olen kotiäiti.
[/quote]
Ei jotenkin yllättänyt se ;)
[/quote]
Niin, eli kotiäitiys on jotenkin huono valinta? Kiitos mielipiteestäsi. ;)
[/quote]
Ei se varmaan huono valinta ole, mutta jotenkin tulee mieleen vaan se, että hyvään ja mielekkääseen työhön ehkä palaisi mieluummin pian? Hyvä ja mielekäs työ ei tietenkään edelllytä korkeaa koulutusta, mutta välillä niiden välillä on varmaankin yhteys..
[/quote]
Niin, eli sulla ei ole kokemusta? :) Sinun rajoittunut ajatusmaailmasi valitettavasti kertoo sinusta enemmän kuin "matalakouluttautuneesta" kotiäidistä.
Me ollaan yrittäjiä ja meillä onkin ihan menestyvä bisnes. Jättäydyin silti mielekkäistä kokopäiväisistä hommista pois, koska lapset on mulle yksinkertaisesti tärkeämpiä kuin mikään työ.
Teen juuri oman alan hommia, mutta nykyään vain hyvin harvoin ja tarvittaessa.
[/quote]
En puhunut itsestäni, mutta täytyy sanoa että mä ihmettelen tätä keskustelupalstojen suvaitsevuutta. Tulee väkisinkin mieleen, että kovin fiksusta porukasta ei välttämättä ole kysymys.. Ja kun olit niin kiinnostunut minusta, niin kiitos kysymystä. Koulutus on KTM ja työ on hyvinkin kiinnostavaa.. Töihin muuten palasin kummaltakin hoitovapaalta lapsen ollessa 1,5-vuotias.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 18:14"]Minä hankin lapseni itseäni varten ♥, en hoitajia varten!
Tottakai minä ne myös hoidan! ♥
[/quote]
Tästä, kuten monesta ketjun viestistä jäi käteen vain "minäminäminä." Ette sitten ole tulleet ajatelleeksi että lapsenne on oma persoonansa. Hän ei ole olemassa sinua varten.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:25"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:23"]
[/quote]
Valintoja, valintoja...
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
No missä ihmeessä minä tuomitsin? Kirjoittaja oli suruissaan aikaisemmasta tilanteestaan, sanoi että niin maailma makaa johon totesin että valintoja, valintoja. Mikä siinä on väärin?
[/quote]
Kyseessä ei varmasti ollut sinun viestisi, mutta kyllähän tuolla ketjussa on aika vittumaisia vastauksia ap:lle.. Ja kyllähän tuo nuo "valinnat ja valinnat" vähän tällaisessa yhteydessä vittuilulta tuntuu. Sä varmaan olet ihan empaattinen ihminen kyllä!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:28"]
[/quote]
Kyseessä ei varmasti ollut sinun viestisi, mutta kyllähän tuolla ketjussa on aika vittumaisia vastauksia ap:lle.. Ja kyllähän tuo nuo "valinnat ja valinnat" vähän tällaisessa yhteydessä vittuilulta tuntuu. Sä varmaan olet ihan empaattinen ihminen kyllä!
[/quote]
Juu aivan, en jaa samaa ajatusmaailmaa heidän kanssaan. Nykyään palstalla ilkeilyä on jokaikisessä ketjussa, valitettavasti.
Ei meillä ole tuollaista, mutta en silt sinuna kuolisi syyllisyyteen. Iltaunet jäänevät pian pois muuten, teillä on sitten enemmän yhteistä aikaa. Ja sekin on hyvä, että lapsi nukkuu kotona. Ja onhan teilä viikonloput.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:30"]
[/quote]
[/quote]
Juu aivan, en jaa samaa ajatusmaailmaa heidän kanssaan. Nykyään palstalla ilkeilyä on jokaikisessä ketjussa, valitettavasti.
[/quote]
Jes näin on ja täytyy tunnustaa, että mä oikeasti lainasin vähän väärästä viestistä, oli tarkoitus lainata aiemmin kirjoitettua "elämä on valintoja"- viestiä, jonka sisältö oli vähän rouheampaa.. Rehellisesti sanottuna halusin vittuilla takaisin, kun mun mielestä oli ikävää kun ketjua lukiessa tuli vähän sellainen tunne, että on ok lyödä lyötyä. Toivotan mukavaan illanjatkoja sinulle ja hyviä valintoja itse kullekin ;)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:18"]
Näiden arvostelijoiden mielestä olisi varmaan parempi jos lasten hankkimiselle olisi olemassa ehtoja kuten korkea koulutus, vakituinen työsuhde, paljon omaisuutta, mahdollisuus olla vuosia pois töistä (ja työ tietysti säilyisi sellaisenaan josta pois jäi) jne jne...Varmasti kuka tahansa äiti pitäisi lapsensa kotona vähintään 3 vuotiaaksi asti, mutta ei se vaan aina ole taloudellisesti mahdollista.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ei se varmaan huono valinta ole, mutta jotenkin tulee mieleen vaan se, että hyvään ja mielekkääseen työhön ehkä palaisi mieluummin pian? Hyvä ja mielekäs työ ei tietenkään edelllytä korkeaa koulutusta, mutta välillä niiden välillä on varmaankin yhteys..
[/quote]
Niin, eli sulla ei ole kokemusta? :) Sinun rajoittunut ajatusmaailmasi valitettavasti kertoo sinusta enemmän kuin "matalakouluttautuneesta" kotiäidistä.
Me ollaan yrittäjiä ja meillä onkin ihan menestyvä bisnes. Jättäydyin silti mielekkäistä kokopäiväisistä hommista pois, koska lapset on mulle yksinkertaisesti tärkeämpiä kuin mikään työ.
[/quote]
En puhunut itsestäni, mutta täytyy sanoa että mä ihmettelen tätä keskustelupalstojen suvaitsevuutta. Tulee väkisinkin mieleen, että kovin fiksusta porukasta ei välttämättä ole kysymys.. Ja kun olit niin kiinnostunut minusta, niin kiitos kysymystä. Koulutus on KTM ja työ on hyvinkin kiinnostavaa.. Töihin muuten palasin kummaltakin hoitovapaalta lapsen ollessa 1,5-vuotias.
[/quote]
Olen pahoillani jos käsitit viestini jotenkin epäsuvaitsevana. Minä tarkoitin valinnoilla sitä että itse en ole korkeasti koulutettu, mutta vähemmän koulutettu(myös pienituloisempi) voi tehdä valintoja joilla voi jäädä kotiäidiksi JOS näin haluaa.
Jätti puhelin sanasta pois. Ed. viestissä pitäisi lukea "että itsekään en ole.."
Jospa tekisit lyhennettyä työaikaa? Tulosi eivät paljoa pienene, kun veroprosentti alenee ja päivähoitomaksut pienenee. Käy katsomassa kelan sivuilta osittainen hoitovapaa. Suosittelen, itse teen sitä.
Se on se valinnan vapaus ja vastuu. Jokainen voi valita jo siinä vaiheessa kun tekee päätöksen hankkiiko lapsia.
Joillekin lapsi on niin ainutkertainen ja tärkeä että haluaa ehdottomasti hoitaa hänet itse.
Jollekulle toiselle taas vaikkapa paperin pyörittely on se elämän tärkein asia ja haluaa hoitaa sen mahdollisimman hyvin. Hän sitten ulkoistaa lastenhoidon.
Kaikki kunnia perheille jotka haluvat hoitaa lapsensa kotona, olette tehneet valinnan siitä mikä on teille tärkeintä, oma lapsi.
Toki on lapsia joille on parasta olla muualla hoidossa, jos vanhemmat ei pysty tai koti on epävakaa, alkoholi-huume-mielenterveysongelmia.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:26"]
Onko Suomessa tosiaan sitten niin huonot päiväkotiryhmät pienille? Minkä kokoisia ryhmiä siellä on vauvoille, siis alle 1-vuotiaille? Minkä ikäiset ovat keskenään? Kuinka monta hoitajaa on minkäkin kokoisessa ryhmässä?
[/quote]
Voisiko joku vastata?
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jes näin on ja täytyy tunnustaa, että mä oikeasti lainasin vähän väärästä viestistä, oli tarkoitus lainata aiemmin kirjoitettua "elämä on valintoja"- viestiä, jonka sisältö oli vähän rouheampaa.. Rehellisesti sanottuna halusin vittuilla takaisin, kun mun mielestä oli ikävää kun ketjua lukiessa tuli vähän sellainen tunne, että on ok lyödä lyötyä. Toivotan mukavaan illanjatkoja sinulle ja hyviä valintoja itse kullekin ;)
[/quote]
Sattuu itse kullekin. ;)
Samoin sinne, näköjään avllakin kirjoittaa mukavia ihmisiä. :)
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 17:48"].Varmasti kuka tahansa äiti pitäisi lapsensa kotona vähintään 3 vuotiaaksi asti, mutta ei se vaan aina ole taloudellisesti mahdollista.
[/quote]
Kyllä se useimmiten on taloudellisesti mahdollista, jos sopeuttaa menot muutaman vuoden ajaksi muuttuneeseen tilanteeseen. Meillä vaimo 10 vuotta kotiäitinä. Perheessämme on neljä lasta välillä 9-1 vuotta. Asumme vanhassa talossa, ajamme vanhalla autolla, emme omista 1000e olkalaukkua jne.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:33"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Sattuu itse kullekin. ;)
Samoin sinne, näköjään avllakin kirjoittaa mukavia ihmisiä. :)
[/quote]
No joo, ei se kettuilu nyt oikeasti kovin mukavaa ole, vaikka ihmisenä kiva olisikin ;)
Sitä mieltä olen kyllä ihan oikeasti, että kaikkia tarvitaan. Tarvitaan niitä työssäkäyviä mammoja ja tarvitaan niitä kotona olevia äitejä. Kaikkein parastahan olisi se, jos jokainen perhe pystyisi tekemään juuri sen itselleen parhaiten sopivimman valinnan.. Se on tietysti ikävää, että sitä valintaa ohjaa niin usein raha.. Uskaltaisin kuitenkin väittää, ettei se pienen lapsen hoitoon vieminen automaattisesti tarkoita sitä, ettei lapsi olisi se perheen pikkuinen ihme ja omien vanhempiensa suurin aarre.. Ei se ihan niin mee, että valinta on se, että joko "rakastat paperinpyörittelyä tai sitten lapsiasi".. Ja kuten todettua siitähän tää mun (sinänsä tosi kypsä ;)) halu kettuilla tulikin. Ikävä vaan, että taisin tosiaan lainata hirmu mukavan ihmisen viestiä. Sinusta heijastuu jotenkin rivien väleistä sellainen lempeys :)
T: Kiukuttelija
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 19:37"]
Se on se valinnan vapaus ja vastuu. Jokainen voi valita jo siinä vaiheessa kun tekee päätöksen hankkiiko lapsia.
Joillekin lapsi on niin ainutkertainen ja tärkeä että haluaa ehdottomasti hoitaa hänet itse.
Jollekulle toiselle taas vaikkapa paperin pyörittely on se elämän tärkein asia ja haluaa hoitaa sen mahdollisimman hyvin. Hän sitten ulkoistaa lastenhoidon.
Kaikki kunnia perheille jotka haluvat hoitaa lapsensa kotona, olette tehneet valinnan siitä mikä on teille tärkeintä, oma lapsi.
Toki on lapsia joille on parasta olla muualla hoidossa, jos vanhemmat ei pysty tai koti on epävakaa, alkoholi-huume-mielenterveysongelmia.
[/quote]
Hohhoijaa, huono provo. Onnea ensi kerralla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]