Mitä syödä kun loppukuuksi rahaa 10e?
Heippa! Eli nyt on 19v opiskelijalla semmonen tilanne, että loppukuuksi on rahaa 10e, ja sillä pitäs saada loppukuun eväät. Kela laski mun opintotukea jostain syystä, joten aika tiukalle meni tämä loppukuu. Kaipaisinkin nyt vinkkejä miten saan tuon 10e riittämään, vai hyväksynkö kohtaloni ja nään nälkää sitten? Tai syön pari kertaa viikossa vaan?
Keneltäkään ei rahaa heru lainaan, vanhempiini välit poikki joten turha kuvitella sieltä mitään apuja. Kavereille en kehtaa tunkea syömään kun hekin ovat opiskelijoita niin ei varmasti riitä rahat mua ruokkia.
Koulussa ei ole ilmaista ateriaa päivisin.
Kommentit (132)
Kerro nyt missä asut: joku palstalainen asuu aivat varmana lähellä ja saat häneltä ruokaa.
Opintolainaa nyt vaan kehiin! Nordealta voi hakea verkkopankista lainaa, ja raha tulee tilille 2-3 pankkipäivässä. Jokaisella korkeakouluopiskelijalla, joka on oikeutettu opintotukeen, on automaattinen lainan valtiontakaus. Eli takaustakaan ei tarvitse nykyään hakea erikseen!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:04"]
Eikös opintolainan nostamista varten tarvitse ensin hakea lainantakaus kelasta(jossa kestää se väh. viikko), ei sitä voi vaan suoraan marssia pankkiin nostamaan lainaa.
[/quote]
Kelan takauksen saa nykyään automaattisesti kaikki siihen oikeutetut ilman eri hakemusta samalla kun saa opintotukipäätöksen.
Jos ei ole maksuhäiriömerkintöjä niin lainan otto on pari klikkausta verkkopankissa, päivän kahden odotus ja rahat rapsahtaa tilille.
Jos asut Etelä-Savossa niin tarjoan ruokaa ja kaikki tyhjät pulloni. T. Opiskelija itsekin
Aloittaja ei selvästikkään kaipaakkaan apua kun ei voi paikkakuntaa kertoa. Kumma näissä "kerjäystopikeissa" on aina kyseessä "pieni paikkakunta" eikä sitä haluta kertoa ettei selviäisi henkilöllisyys.
Vaikka aloittaja kertoisi paikkakuntansa niin tuskimpa henkilöllisyyttä kukaan arvaisi, tai edes monia kiinnostaisi.
Antakaa kun veikkaan, aloittajalle kyllä raha kelpaisi? mutta ei voi mennä tarjottuihin pöytiin syömään.
Makaronit, perunat, sekavihannekset, hernemaissipaprika, keittojuurekset ja kaurahiutaleet edullisimmasta päästä. Leipää kannattaa leipoa myös itse ja on todella edullista. Keräisin myös tölkkejä/pulloja viikonloppuna, toiset 10 euroa kertyy kaupunkialueella helpostikin. Ja tämä ei ole mikään vitsi jos joku niin luulee.
Joten haiskahtaa tämä tarina...
Moni täällä ihmetellytkin, että missä on niin pieni paikkakunta jossa korkeakoulu, mutta ei mitään pankkeja ja yksi marketti.
Ja sitäkin on kyselty, että miten Kela voi noin vain laskea opintotuen määrää? Miten se on mahdollista? Ymmärtäisin vielä jos tuki olisi katkaistu mutta kuulostaa todella oudolta...
Narkkari odottelee koska alkaa tulla rahatarjouksia. Paskat mikään tarjottu ruoka kiinnosta.
Opintolainaa saat nostettus. Tammikuussa tuli uudet lainaerät nostoon, eli tammikuussa olisit mun laskujen mukaan oikeutettu loppukevääksi 1500 euroon. Ja sitten kun lainat on nostettua ja kohtuudella käytetty, olet oikeutettu toimeentulotukeen.
En minä halua keneltäkään mitään rahaa! Teen tässä samalla koulutehtäviä, joten en ehdi päivystää koko aikaa! Opiskelen pienellä paikkakunnalla lähellä Ylivieskaa ja Oulaista, jokainen joka asuu jommassa kummassa tietää mistä puhun!
Kysyin yksinkertaisesti vinkkejä mitä kannattaa ostaa, ja sainkin apua siltä osin! Ja en opiskele ammattikorkeassa, vaan ammattiin valmentavassa ns. sisäoppilaitoksessa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:10"]
Opintolainaa nyt vaan kehiin! Nordealta voi hakea verkkopankista lainaa, ja raha tulee tilille 2-3 pankkipäivässä. Jokaisella korkeakouluopiskelijalla, joka on oikeutettu opintotukeen, on automaattinen lainan valtiontakaus. Eli takaustakaan ei tarvitse nykyään hakea erikseen!
[/quote]
Ja tämän teen! Kiitos paljon sulle :)
On kiva nähdä, miten avuliaita ihmisiä täällä kuitenkin on!
Minäkin olen valmis avustamaan jos sattuisit asumaan Porin seudulla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:06"]
Mikä on niin pieni paikkakunta että on vain yksi kauppa mutta sijaitsee silti ammattikorkee?
[/quote]Porvoo?
Missä päin asut? Jos asut lähelläkään Turkua, niin olet oikein tervetullut meille syömään tai vaihtoehtoisesti voisimme tulla kanssasi ruokakauppaan ja ostaisimme sinulle monipuolista ravintoa. Itse muistan opiskeluvuosistani, kuinka koville otti elää vähäisellä opintotuella, joten avustamme mielellämme jos tarvetta. Jos et ole Varsinais-Suomesta päin, voisimme myös siirtää jonkin verran rahaa tilillesi. Jaksamisia!
Missä päin asut? Jos asut lähelläkään Turkua, niin olet oikein tervetullut meille syömään tai vaihtoehtoisesti voisimme tulla kanssasi ruokakauppaan ja ostaisimme sinulle monipuolista ravintoa. Itse muistan opiskeluvuosistani, kuinka koville otti elää vähäisellä opintotuella, joten avustamme mielellämme jos tarvetta. Jos et ole Varsinais-Suomesta päin, voisimme myös siirtää jonkin verran rahaa tilillesi. Jaksamisia!
On se kyllä jännä miten täällä leimautuu narkkariksi kun pyytää vinkkejä halpaan ruokaan :D
Miksi ihmeessä et mene ruokajonoon? Se on vieläpä 2 kertaa viikossa, ainakin täällä päin..
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 21:33"]
[/quote]
Kiitos paljon, mutta asun aika kaukana turusta! Kerroin jo tuossa aikaisemmassa viestissä tarkemmin missä asun.
Niin, vastaappa ap, millainen paikka se on, jossa on amk, muttei kuin yksi pieni marketti?