Vuokranantajat ovat perseestä.
Olen pistänyt merkille yhden asian, olen 19-vuotias ja muutin tänä vuonna ensimmäisen kerran kotoa pois. Pistin merkille että ei se vuokra-asunnon ehtiminen ollutkaan niin mukavaa. Ihme sähläilyä. Tullu monenlaista tyyppiä vastaan. Todella vaikeaa ja vittumaista...
Sitten yhdessä ei voi pelisäännöistä joidenkin kanssa edes sopia. On niin tiukkaa.
Itse haluaisin ainakin sellaisen vuokranantajan joka on mukava, rauhallinen, jonka kanssa voi yhteisymmärryksessä sopia asuntoon liittyvistä asioista, ei ois järjetön kiirre ja hössötys, kiristys päällä et nyt jos et tee sitä tai tätä niin..
Kommentit (85)
Ap on hieman pihalla siitä, miten maailma toimii.
Lakia ehkä sietäisi Sinun jonkun siitä ymmärtävän ystäväsi kanssa enempi tutkia..! Yhdessä varmaan huomaatte, että vuokran antajalla on patakintaallinen keinoja järjestää vuokralainen kissansa,koiransa tai frettinsä kanssa loitolle omaisuudestaan aika näppärästikin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:20"]
Mulla on muutama kriteeri vuokralaiselle: maksaa vuokransa ajallaan, pitää asunnon hyvässä kunnossa, ei häiritse naapureita, ei polta sisällä eikä pidä lemmikkejä. Nämä kun täyttää niin se riittää.
[/quote]
Minä olen valmis joustamaan vuokranmaksupäivän suhteen, mutta toivon kyllä että se maksetaan ennen seuraavan vuokran erääntymistä.
Lemmikitkin salli osassa asunnoista, mutta valitettavasti se rajoittaa sitä kenelle asunnon voi tulevaisuudessa vuokrata, joten ymmärrän, miksi kaikki eivät salli.
Miten on mahdollista, etteivät jotkut käsitä sitä, etteivät yksityiset vuokranantajat ole mitään sossuja eikä heillä ole velvollisuutta tarjota asuntoa yhtään kenellekään jolleivat halua!
Kuule, jos on niin vaikeaa, niin älä vuokraa asuntoa! Et joudu yhdenkään vuokranantajan kanssa tekemisiin!
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:01"]
Lemmikitkin salli osassa asunnoista, mutta valitettavasti se rajoittaa sitä kenelle asunnon voi tulevaisuudessa vuokrata, joten ymmärrän, miksi kaikki eivät salli.
[/quote]
Minusta pahimpia kulumia asuntoon aiheuttavat koirat. Lisäksi koira on se lemmikki mistä tulee naapureilta eniten valituksia. Pienemmät ja häkissä/terraariossa/yms. pidettävät lemmikit menisi muuten, mutta allergisoivat tosiaan haittaavat jatkossa vuokrausta ja onhan se helpompi kieltää vaan samantien kaikki, kuin huomata, että karkailevat tarantellat (joita ei muistanut erikseen kieltää) aiheuttavat naapureissa hieman kauhistusta.
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.01.2014 klo 12:01"]
[/quote]
Minusta pahimpia kulumia asuntoon aiheuttavat koirat. Lisäksi koira on se lemmikki mistä tulee naapureilta eniten valituksia. Pienemmät ja häkissä/terraariossa/yms. pidettävät lemmikit menisi muuten, mutta allergisoivat tosiaan haittaavat jatkossa vuokrausta ja onhan se helpompi kieltää vaan samantien kaikki, kuin huomata, että karkailevat tarantellat (joita ei muistanut erikseen kieltää) aiheuttavat naapureissa hieman kauhistusta.
[/quote]
Itse jouduin kieltämään, myös kaikki terraariot, häkkieläimet ja akvaariot.
kiitos siitä kuuluu eräälle nuorelle pariskunnalle, jotka oli vuokralla. Heillä oli 250l akvaario, jonka johdosta tuli suuret vesivahingot kämppään. Tästä tapahtumasta on jo muutama vuosi ja edelleen he lyhentävät remonttikuluja, minulle, alakerran naapurille ja taloyhtiölle.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:14"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:56"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:52"]
Vuokranantaja ei pysty lain mukaan rajoittamaan lemmikkieläinten ottamista asuntoon,olkoon kuinka tahansa asunnon omistaja.Ainoastaan siinä tapauksessa mikäli asunto on oikea allergia-asunto,niin siinä tapauksessa vuokralainen ei saa pitää asunnossa lemmikkejä.
[/quote]
Ei tietenkään, mutta vuokrantantajalla on myös täysi vapaus valita vuokralaisensa haluamallaan tavalla, sekä irtisanoa vuokrasopimus, mikäli vuokralainen esimerkiksi pitää siellä lemmikkejä vuokranantajan toiveen vastaisesti.
Yksityisen omaisuuden suoja menee kuitenkin viime kädessä vuokralaisen oikeuksien edelle, yksityiset vuokranantajat eivät ole mitään sossuja, eikä heillä ole mitään velvollisuutta tarjota asuntoaan vuokrattavaksi kenellekään.
[/quote]
Jo vain! Voithan sä sen hamsterin hommata sitten kun jo asut asunnossa.
[/quote]
Mutta jos hommaat ja asia paljastuu, vuokrasopimus voidaan irtisanoa. Vuokranantaja voi irtisanoa sopimuksen ihan vaikka siksi että sun naama ei miellytä. Siihen ei tarvitse mitään perusteita.
[/quote]
Itse asiassa pakko korjata tämä harhakäsitys, joka ihmisillä usein tuntuu olevan lemmikkieläimien pidosta vuokra-asunnossa. Yleensä suurin osa vuokrasopimuksista on määräaikaisia (etenkin opiskelukaupungeissa, koska vuokranantajat eivät halua, että kämppä jää kesäksi tyhjilleen), jolloin irtisanomisen kielto kesken sopimuskauden koskee SEKÄ vuokralaista että vuokranantajaa. Ja jos tosissaan haluaa, että vuokra-asuntoon ei saa ottaa lemmikkieläimiä, sen pitää lukea jo sopimuksessa. Jos sopimukseen ei ole kirjattu lemmikkieläinten kieltoa, silloin vuokranantaja ei voi irtisanoa määräaikaista sopimusta, vaikka vuokralainen olisi ottanut lemmikin.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:25"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:20"]
Mulla on muutama kriteeri vuokralaiselle: maksaa vuokransa ajallaan, pitää asunnon hyvässä kunnossa, ei häiritse naapureita, ei polta sisällä eikä pidä lemmikkejä. Nämä kun täyttää niin se riittää.
[/quote]
Mulla ei ole aina tullut ajallaan mutta olen ilmoittanut asiasta. Asunnon olen pitänyt suht hyvässä kunnossa, aina en mikään siivousfriikki ole, mutta en anna sen mennä karseaankaan kuntoon. En häiritse naapureita ja empä kuule tupakoi ollenkaan! ja tota en ymmärrä miksi ihmisellä ei saisi olla lemmikkejä... mulle mun koira on aika rakas otus, eikä se tuhoa mitään ja en usko että kaikki mitään allergisiakaan ole!
[/quote]
Miten 19-vuotiaan ulosanti on noin kypsymätöntä. Ei ole vuokranantajan tehtävä puntaroida sinun ja elukkasi välisten tunnesiteiden voimakkuutta, sinun tehtäväsi sen sijaan on pitää hänen kiinteistönsä hyvässä kunnossa. Koirat saavat kyllä halutessaan tehtyä melkoista jälkeä. Hänellä ei ole myöskään mitään tarvetta kuunnella toistuvasti sinun maksujesi viivästymisestä. Ei kenenkään vuokranantajan tarvitse kuunnella sinun ilmoituksiasi, jos maksu joskus viivästyy niin siitä täytyy sopia vuokranantajan kanssa. Sinä et ole tuossa suhteessa se, joka vain ilmoittaa tuovansa lemmikin asuntoon tai ettet pysty maksamaan laskua.
Toki löytyy niitäkin vuokranantajia, jotka hyväksyvät lemmikit. Mutta silloin hekin olettavat, että lemmikin aiheuttamat vauriot korjaa vuokralainen, sinä et sitä tehtävää täyttämään kovin luotettavalta vaikuta enkä todellakaan ottaisi sinua vuokralle.
T. Kalliissa ja pienessä vuokra-asunnossa asuva opiskelija. Jos asut samassa kaupungissa kuin minä niin tee minulle ja vuokranantajallesi palvelus: anna hänen numeronsa ja saa täältä hyvän ja luotettavan vuokralaisen.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:31"]
AP, sinunko mielestä vuokralaiset ovat herranterttuja, kun jättäävät vuokrat maksamatta, hajottavat asunnon sen tuhannen päreiksi, remuavat ja riehuvat yötä myöten niin, että poliisi alkaa olla jokaöinen vieras, ei noudata muutenkaan sääntöjä ja sopimuksia.
Vuokrasopimus on kahdenvälinen sopimus, vuokranantajan ja vuokralaisen. On aivan sama, onko vuokranantaja mukava vai ei, kunhan hän huolehtii omasta osuudestaan. Sama koskee myös vuokralaista, jolla on vastuu toisen omaisuudesta. Tuntuu, että ap etsii pikemminkin isää tai äitiä kuin vuoranantajaa, kun lukee hänen reunaehtojaan.Mutta niinhän se on: maailma tasii.
[/quote]
Nyt kun katsastuskin on alistettu kilpailulle, niin asuntojen vuokraaminen taitaa olla ainoa bisnes, jossa asiakasta voi ja yleisesti kohdellaankin huonosti ja epäkunnioittavasti. Valitettavasti meillä muilla pää uppoaa pinnan alle alta aikayksikön, jos asiakas ei viihdy ja verkostot eivät ole suopeita.
Välillä ihmetyttää nämä vuokranantajista valittajat. Itsellä ei ole koskaan ollut heidän kanssaan mitään ongelmia. Elän ihan tavallista elämää kunnioittaen toisen omaisuutta: eli pyrkien pitämään huolen siitä että mitään ei hajoa. Noudatan myös vuokrasopimuksen (melko yleisiä ja tavanomaisia sääntöjä, mikä on ollut helppoa, sillä en polta eikä minulla ole lemmikkiä)
Vuokra lähtee maksuun automaattisesti pankkitililtä eräpäivänä, joka on sovittu vuokranantajan kanssa sellaiseksi päiväksi että se on heti palkanmaksupäivän jälkeen. Tässä asiassa vuokranantajani oli joustava, sillä palkkani maksetaan vasta 7 päivä, eli vuokrani maksan joka kuun 8 päivä.
Vuokranantajanani on itseäni vähän vanhempi, vähän päälle 30-kymppinen nainen joka on muuttanut asunnostaan ulkomaille. Kämpän esittelytilaisuudessa oli pakalla silloiset vuokralaisetkin ja heiltä pääsi samalla kyselemään asunnosta. Selvästi oli siis pysynyt hyvissä väleissä heidänkin kanssa.
Parempi katsella asuntoa isoilta vuokranantajilta niin ei ole pervoja ja/eika mummeleita tukkimassa asuntoon koko ajan ja nuuskimassa. Ja lemmikkia saa muuten pitaa asunnossa paitsi noilla mummeleilla jotka luulee voivansa maarata asunnon kaytosta viela silloinkin kun se on vuokrattu. Karta siis noita mummeleita kuin ruttoa, jos ne tuntuvat omituisilta jo alkuvaiheessa niin ei nuo mummelit siita muutu myohemminkaan ainakaan normaalimpaan suuntaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 03:16"]
Parempi katsella asuntoa isoilta vuokranantajilta niin ei ole pervoja ja/eika mummeleita tukkimassa asuntoon koko ajan ja nuuskimassa. Ja lemmikkia saa muuten pitaa asunnossa paitsi noilla mummeleilla jotka luulee voivansa maarata asunnon kaytosta viela silloinkin kun se on vuokrattu. Karta siis noita mummeleita kuin ruttoa, jos ne tuntuvat omituisilta jo alkuvaiheessa niin ei nuo mummelit siita muutu myohemminkaan ainakaan normaalimpaan suuntaan.
[/quote]Ja muuten kannattaa karayttaa tuollaiset yksityiset vuokranantaja pervot/mummelit verottajalle, useimmat niista eivat maksa minkaanlaista veroa vuokratuloistaan ja varastavat lisaksi vuokravakuuden itselleen jollain tekaistulla verukkeella. Vuokravakuuden varastamisesta kannattaa lisaksi tehda rikosilmoitus.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:52"]
Vuokranantaja ei pysty lain mukaan rajoittamaan lemmikkieläinten ottamista asuntoon,olkoon kuinka tahansa asunnon omistaja.Ainoastaan siinä tapauksessa mikäli asunto on oikea allergia-asunto,niin siinä tapauksessa vuokralainen ei saa pitää asunnossa lemmikkejä.
[/quote]
Paitsi jos kielto on erillisesti mainittu vuokrasopimuksessa, jonka olet allekirjoittanut – varsinkin mikäli sopimuksessa vielä erikseen mainitaan että näiden ehtojen rikkominen johtaa siihen että vuokranantaja saa pitää vuokralaisen vakuuvuokrana maksaman summan. Ja sinä olet tämän yhteisen sopimuksen allekirjoituksellasi hyväksynyt.
Tämä on melko yksinkertainen, ja hyvinkin lainvoimainen tapa varmistaa että vuokralainen noudattaa yhteisiä pelisääntöjä (liittyen yleensä juuri sisällä tupakointiin ja/tai lemmikkien pitoon.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:14"]
Olen pistänyt merkille yhden asian, olen 19-vuotias ja muutin tänä vuonna ensimmäisen kerran kotoa pois. Pistin merkille että ei se vuokra-asunnon ehtiminen ollutkaan niin mukavaa. Ihme sähläilyä. Tullu monenlaista tyyppiä vastaan. Todella vaikeaa ja vittumaista...
Sitten yhdessä ei voi pelisäännöistä joidenkin kanssa edes sopia. On niin tiukkaa.
Itse haluaisin ainakin sellaisen vuokranantajan joka on mukava, rauhallinen, jonka kanssa voi yhteisymmärryksessä sopia asuntoon liittyvistä asioista, ei ois järjetön kiirre ja hössötys, kiristys päällä et nyt jos et tee sitä tai tätä niin..
[/quote]
Suosittelen ammattimaisia vuokranantajia. SATO, VVO, YH, AVARA, Kunta-asunnot, Kruunuasunnot, kunnalliset vuokra-asuntotoimijat jne.
Yksityisiltä en suosittele vuokramaan, ongelmia vain kerjää itselleen sillä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:14"]
[/quote]
Siis mitä ihmeen sopimista pitää olla? Vuokrasopimuspohjat löytyy netistä. Sovitaan, että noudatat lakeja ja vuokrasoipmuksen ehtoja ja sillä siisti. Pääkohdat on, että pidät asunnon kunnossa ja maksat vuokran. Vuokranantajan puolelta myös hommaa säätelee laki. En kyllä ikinä vuokraisi mitään kellekään. Mutta mulla meni niin, että kävin katsomassa asuntoa, luin vuokrasopimuksen ja kirjoitin sen alle. Nyt olen maksanut vuokran ja pitänyt asunnon siistinä. Vessanpytty vuoti kerran ja siihen sain korjauksen, se kuuluu huoltoyhtiölle. Mitä ihmettä tässä vielä pitäisi sopia?
Toisilla on huonoja kokemuksia vuokralaisista, minulla vuokranantajista. Olen itse maksanut aina vuokrat ajallaan ja ollut ns. mallinaapuri, hiljainen ja pitänyt paikat kunnossa, asunnot olleet siistimpiä minun pois muuttaessani kuin sinne tullessani. Olen törmännyt vuokranantajaan joka väitti etten ole muka maksanut vuokraa vaikka olin, yritti ilmeisesti nuorta vedättää että maksaisin hänelle yhtäkkiä hätäpäissäni, varmaan sitten joku rahapula oli sillä. Yksi yritti maksattaa minulla loppusiivouksen, vaikka olin siivonnut koko kämpän, ei tullut sopivasti tarkistamaan asuntoa ajallaan. Yritti saada vain rahaa että muka en olisi siivonnut hyvin ja otti vieläpä kuvaa "todistusaineistoksi" mutta harmi vain että väärästä asunnosta. Ei ihan mennyt läpi, muutenkin jos asunnon siivouksessa olisi huomauttamista on kohtelias tapa antaa vuokralaisen korjata asia ja siivouksestakaan ei voi laskuttaa mielivaltaisesti:) Tällä hetkellä olenkin isommalla yrityksellä vuokralla ja kesällä sitten omassa, eipähän tarvitse koskaan enää katsella yksityisiä vuokranantajia.
Tuli muuten mieleen tuo lemmikkiasia, että jännä miten moni ei tiedä sitä, että vuokralainen saa pitää asunnossa lemmikkiä ellei asunto ole ns. allergia-asunto ja tähän vaadittiin muistaakseni omistajan/omistajan perheenjäsenen allergiatodistus. Sillä vuokranantaja ei voi rajoittaa mielivaltaisesti asukasta elämään miten vuokranantaja haluaa. Voihan sitä kirjata sopimuksiin vaikka ettei saa pitää vihreitä housuja, ei se silti ole mikään velvoite. Myöskin vuokralaisellahan saa käydä kylässä lemmikkejä, ei vuokranantaja tiedä asuuko siellä lemmikki vai käykö kylässä. Kovasti he yrittävät aina kieltää lemmikit, mikä on kyllä koomista varsinkin jossain 60-luvun mörskässä jota ei ole koskaan rempattu, aivan kuin se kämppä siinä vaiheessa edes mistään elukasta voisi kärsiä. Tottakai ymmärrän ettei kukaan halua lemmikkejä tuhoamaan omaisuuttaan, mutta sitä varten on tosiaan vakuutukset ja vuokratakuut jos jotain sattuisi. Vuokranantajilla on myös hyvä olla vakuutukset kunnossa, myöskään vuokralaisella ei ole velvoitetta pitää mitään vakuutuksia voimassa vaikka kovasti yritetään vaatia laajoja kotivakuutuksia. Vuokralainen voi vakuuttaa oman omaisuutensa jos haluaa, ei toisen omaisuutta. Toki aina on hyvä olla vakuutus kaiken varalle, mutta onhan se erikoista että vuokranantajat ovat sellaisia vuokralaisilta vaatimassa, koska vuokralaisen vakuutus ei hyödytä vuokranantajaa mitenkään. Mutta moni vuokranantaja onkin vähän pihalla pätevistä sopimuksista, jostain syystä kuvittelevat että kun he jonkin säännön keksivät niin se on sitten lainmukainen. Korostan, että en myöskään puolustele vuokralaisia jotka tuhoavat toisten omaisuutta jättämättä maksamatta.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 03:12"]
Välillä ihmetyttää nämä vuokranantajista valittajat. Itsellä ei ole koskaan ollut heidän kanssaan mitään ongelmia. Elän ihan tavallista elämää kunnioittaen toisen omaisuutta: eli pyrkien pitämään huolen siitä että mitään ei hajoa. Noudatan myös vuokrasopimuksen (melko yleisiä ja tavanomaisia sääntöjä, mikä on ollut helppoa, sillä en polta eikä minulla ole lemmikkiä)
Vuokra lähtee maksuun automaattisesti pankkitililtä eräpäivänä, joka on sovittu vuokranantajan kanssa sellaiseksi päiväksi että se on heti palkanmaksupäivän jälkeen. Tässä asiassa vuokranantajani oli joustava, sillä palkkani maksetaan vasta 7 päivä, eli vuokrani maksan joka kuun 8 päivä.
Vuokranantajanani on itseäni vähän vanhempi, vähän päälle 30-kymppinen nainen joka on muuttanut asunnostaan ulkomaille. Kämpän esittelytilaisuudessa oli pakalla silloiset vuokralaisetkin ja heiltä pääsi samalla kyselemään asunnosta. Selvästi oli siis pysynyt hyvissä väleissä heidänkin kanssa.
[/quote]
Eli koska sinä et ole törmännyt hankalaan vuokranantajaan, ei muilla voi sellaisia kokemuksia olla? Mahtava logiikka. Minä olen ollut yksityisellä vuokralla 7 kertaa ja kaksi heistä yritti huijata rahaa, tuloksetta. Itse maksoin aina ajallaan vuokrat, olin hiljainen naapuri ja pidin asunnon kunnossa (olen aika siisteysfriikki). Että joskus niinkin päin, on toki vuokralaisissakin varmasti ties minkälaista, mutta samoin on vuokranantajissakin, turha kuvitella että kaikki heistä on jotain mukavia, reiluja ja ns. normaaleja kun samanlaisia ihmisiä ovat kuin ne vuokralaisetkin. Aina ei käy tuuri.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:04"]
Minulla on kaksi sijoitusasuntoa joita vuokraan. Olen hankkinut asunnot aikoinaan perinnöksi saaduilla rahoilla ja teettänyt niissä remontit ym. minkä ansiosta ne ovat molemmat todella hyväkuntoisia ja haluttuja asuntoja.
Minua ei kiinnosta vuokrata asuntojani ap:n kaltaisille keskenkasvuisille, vähävaraisille henkilöille, jotka eivät kunnioita muiden ihmiset omaisuutta tai heidän sitä koskevia toiveita (kuten sitä, etten halua asuntoihini vuokralle koiria). Luojan kiitos voin yksityisenä vuokranantajana vapaasti valita vuokralaiseni, eikä siihen ole kellään nokan koputtamista!
Ongelmien välttämiseksi edellytän aina vuokralaiselta selvitystä luottotiedoista sekä säännöllisistä tuloista ja pyydän takuuvuokran, josta voin tarvittaessa kuitata vuokrarästit (sovin tästä aina kirjallisesti vuokralaisen kanssa). Minua ei kiinnosta laittaa vuokria perintätoimiston perittäviksi, siihen menee vain aikaa, vaivaa ja rahaa.
Oman kokemuksen mukaan parhaita vuokralaisia ovat yli 25-vuotiaat, työssäkäyvät pariskunnat, joilla ei ole lapsia. Ap:n kaltaiselle henkilölle en ikimaailmassa vuokraisi asuntoa, onneksi ei ole mikään pakko.
[/quote]
Komppaan!