Vuokranantajat ovat perseestä.
Olen pistänyt merkille yhden asian, olen 19-vuotias ja muutin tänä vuonna ensimmäisen kerran kotoa pois. Pistin merkille että ei se vuokra-asunnon ehtiminen ollutkaan niin mukavaa. Ihme sähläilyä. Tullu monenlaista tyyppiä vastaan. Todella vaikeaa ja vittumaista...
Sitten yhdessä ei voi pelisäännöistä joidenkin kanssa edes sopia. On niin tiukkaa.
Itse haluaisin ainakin sellaisen vuokranantajan joka on mukava, rauhallinen, jonka kanssa voi yhteisymmärryksessä sopia asuntoon liittyvistä asioista, ei ois järjetön kiirre ja hössötys, kiristys päällä et nyt jos et tee sitä tai tätä niin..
Kommentit (85)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 23:52"]
Lakia ehkä sietäisi Sinun jonkun siitä ymmärtävän ystäväsi kanssa enempi tutkia..! Yhdessä varmaan huomaatte, että vuokran antajalla on patakintaallinen keinoja järjestää vuokralainen kissansa,koiransa tai frettinsä kanssa loitolle omaisuudestaan aika näppärästikin.
[/quote]
Av-mammat vuokranantajina eivät taida olla ihan ajantasalla mistään vuokralakiin liittyvästä:D Juu, jos onnistut irtisanomisajalla häätämään vuokralaisen niin vuokranantaja on se joka maksaa vuokralaisen vuokrat:) Jos te ette tiedä vuokralaista mitään, niin älkää kuvitelko että kaikki vuokralaiset ovat yhtä tyhmiä.
Minä olen oppinut monen muuton myötä yhden asian: yksityiselle ei pidä mennä, jossei ole "varaa" menettää asuntoa. Vuokranantajani päätti remontoida ja myydä asuntomme, emmekä tienneet oikeuksistamme jatkaa asumista ikämme vuoksi, joten itku kurkussa ja kamalan hädän keskellä muutimme pois mieheni kanssa. Seuraava asunto oli liian kallis ja heikkokuntoinen, mutta muita ei ollut tarjolla.
Nyt asun säätiön asunnossa, ja tulen asumaan jatkossakin jos se on itsestäni kiinni. Homma toimii, ei tarvitse sietää oikutteluja vaan riittää että maksaa vuokransa ajallaan eikä metelöi öisin.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 03:24"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:52"]
Vuokranantaja ei pysty lain mukaan rajoittamaan lemmikkieläinten ottamista asuntoon,olkoon kuinka tahansa asunnon omistaja.Ainoastaan siinä tapauksessa mikäli asunto on oikea allergia-asunto,niin siinä tapauksessa vuokralainen ei saa pitää asunnossa lemmikkejä.
[/quote]
Paitsi jos kielto on erillisesti mainittu vuokrasopimuksessa, jonka olet allekirjoittanut – varsinkin mikäli sopimuksessa vielä erikseen mainitaan että näiden ehtojen rikkominen johtaa siihen että vuokranantaja saa pitää vuokralaisen vakuuvuokrana maksaman summan. Ja sinä olet tämän yhteisen sopimuksen allekirjoituksellasi hyväksynyt.
Tämä on melko yksinkertainen, ja hyvinkin lainvoimainen tapa varmistaa että vuokralainen noudattaa yhteisiä pelisääntöjä (liittyen yleensä juuri sisällä tupakointiin ja/tai lemmikkien pitoon.
[/quote]
Vaikka rustailisit mitä siihen sopimukseen, se ei tee asiasta lainmukaista. Suomen laki ja vuokralaki sanelevat, jos sopimus ei ole laillinen tai siinä on omia väkerryksiä ei se tee vuokranantajan sanaa laiksi.
Kahdensuuntainen näkökulma.Jos ei ole vuokraajaa ei ole mitä vuokrataan.
Jos ei ole vuokraajaa ei voi vuokrata.
Sopiminen on tietenkin vaivaloista mutta antoisaa oppii myös kommunikoimaan.
Lisäksi kummankin etu on kysymyksessä joten kannattaa panostaa neuvotteluun.
Perustellusta syystä lain mukaan vuokrasopimukseen voidaan ottaa myös kotieläimiä koskeva ehto. Mikä on perusteltu syy, se on sitten oma tulkinnanvarainen asiansa.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 04:58"]
Minä olen oppinut monen muuton myötä yhden asian: yksityiselle ei pidä mennä, jossei ole "varaa" menettää asuntoa. Vuokranantajani päätti remontoida ja myydä asuntomme, emmekä tienneet oikeuksistamme jatkaa asumista ikämme vuoksi, joten itku kurkussa ja kamalan hädän keskellä muutimme pois mieheni kanssa. Seuraava asunto oli liian kallis ja heikkokuntoinen, mutta muita ei ollut tarjolla.
Nyt asun säätiön asunnossa, ja tulen asumaan jatkossakin jos se on itsestäni kiinni. Homma toimii, ei tarvitse sietää oikutteluja vaan riittää että maksaa vuokransa ajallaan eikä metelöi öisin.
[/quote]
On oikeus jatkaa asumista myynnin jälkeen, mutta jos asunnon ostaja on ostanut asunnon aikeissa muuttaa sinne itse, silloin on irtisanomisajan puitteissa lähdettävä joka tapauksessa. Itselläni olisi tiedossa nyt hyvä asunto, kun etsin omaa omaan käyttöön (asun itse vuokralla), mutta se on vuokrattu. En osta, kun en jaksa lähteä tuohon irtisanomishommeliin. Haluan ostaa asunnon, jossa ei ole vuokralaisia. Näkyykin vuokratut asunnot menevän kaikkein huonoiten kaupaksi. Em. taloyhtiöstä meni aiemmin tyhjänä ollut asunto hetkessä, en ehtinyt edes esittelyssä käydä kun satuin olemaan reissussa juuri yleisen esittelyn aikaan.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 05:00"]
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 03:24"]
Vuokranantaja ei pysty lain mukaan rajoittamaan lemmikkieläinten ottamista asuntoon,olkoon kuinka tahansa asunnon omistaja.Ainoastaan siinä tapauksessa mikäli asunto on oikea allergia-asunto,niin siinä tapauksessa vuokralainen ei saa pitää asunnossa lemmikkejä.
[/quote]
Paitsi jos kielto on erillisesti mainittu vuokrasopimuksessa, jonka olet allekirjoittanut – varsinkin mikäli sopimuksessa vielä erikseen mainitaan että näiden ehtojen rikkominen johtaa siihen että vuokranantaja saa pitää vuokralaisen vakuuvuokrana maksaman summan. Ja sinä olet tämän yhteisen sopimuksen allekirjoituksellasi hyväksynyt.
Tämä on melko yksinkertainen, ja hyvinkin lainvoimainen tapa varmistaa että vuokralainen noudattaa yhteisiä pelisääntöjä (liittyen yleensä juuri sisällä tupakointiin ja/tai lemmikkien pitoon.
[/quote]
Vaikka rustailisit mitä siihen sopimukseen, se ei tee asiasta lainmukaista. Suomen laki ja vuokralaki sanelevat, jos sopimus ei ole laillinen tai siinä on omia väkerryksiä ei se tee vuokranantajan sanaa laiksi.
[/quote]
Lemmikit voi ihan lainmukaan kieltää vuokra-asunnossa, siihen on tosin oltava perusteltu syy. Asunnon varaaminen allergia-asunnoksi on yksi hyvä syy, toinen on esimerkiksi äskettäin tehty remontti. Lisätietoa, jos kiinnostaa: http://www.vuokranantajat.fi/5101.html
[/quote]
Kaivatko tuon pykälän esiin, joka noin sanoo. Vuokrasopimuksen muotovaatimuksia ovat kirjallinen muoto ja sopijapuolten allekirjoitukset. Muista ehdoista sopijaosapuolet voivat sopia vapaasti (mm. vaikka nämä kuuluisat vuokranmaksu luonnossa jne. kuuluvat näihin vapaasti sovittaviin ehtoihin). Vuokrasopimus on ihan tavallinen SOPIMUS osapuolten välillä. Jos vuokrasopimuksessa lukee "ei lemmikkejä" ja tuleva vuokralainen allekirjoittaa sen, hän on hyväksynyt tuon ehdon ja lemmikin ottaminen on siten sopimusrike. Totta on, että vuokranantaja ei varsinaisesti voi kieltää lemmikinpitoa asunnossaan ilman hyvää syytä, mutta tuo "lemmikkipykälän" riitauttaminen pitäisi tehdä ennen sopimuksen allekirjoitusta eikä vasta sen jälkeen kun on jo itse suostunut kyseiseen ehtoon. Ja jos joku vuokralainen alkaa tuosta sopimuskohdasta nipottamaan, vuokranantaja etsii luultavasti vain seuraavan vuokralaisen, joka tuohon hänen ehtoonsa suostuu.
Oletko valmis siihen, että korvaat loppusiivouksen? Eläinpölyä ja karvoja parketin välissä, listojen alla jne, ei se kuule millään tavallisella imuroinnilla lähde. Siihen palkataan siivousfirma.
Niin pitkään, kun kyse on MINUN OMISTAMASTA asunnosta, on yks vitun maku onko sinulla ihana koira vai ei. Minun kämppään ei eläimiä tuoda, varsinkaan koiraa joka pilaa kynsillään parketin ja häiritsee vikinällään naapureita.
Etkö ymmärrä, miten kalliiksi asunnon omistajalle tulee pitää asuntoa tyhjillään? Siksi ne vuokrataan HETI.
Eli jos nyt neiti Nirppanokka ei saa mitä haluaa eikä ymmärrä, että me vuokranantajat olemme sinun yläpuolellasi, minulla on sinulle ilmainen vinkki: Kaupungin asunnot. Muutapa sellaiseen, saat asua miten lystäät.
[quote author="Vierailija" time="16.01.2014 klo 16:15"]
Kuntien ja kaupunkien pitäisi kokonaan lopettaa vuokraaminen. Aikuinen ihminen osaa itse maksaa oman asumisensa
[/quote]
Usko tai älä, mutta kunnan vuokra-asunnossa asuva ihminen maksaa itse oman asumisensa. Voittoa noilla vuokra-asunnoilla ei saa tavoitella (aravalainojen ehtojen vuoksi) mutta kaikki kustannukset katetaan vuokrilla. Vanhemmissa taloissa vuokrat ovat edulliset, koska rakennuskustannuksia varten otettu laina on jo katettu. Uudemmissa taloissa sen sijaan vuokrat ovat hyvin pitkälti samaa luokkaa kuin vapailla markkinoilla.
Kaikille omistusasuminen ei ole järkevää tai mahdollista. On paljon ammatteja, joissa palkka on sen verran pieni, ettei pankki myönnä lainaa järkevän kokoiseen asuntoon. Ja on ihmisiä, jotka syystä tai toisesta viettävät liikkuvaa elämää, jolloin ei kannata ostaa asuntoa, ellei ole ihan varma, että siitä pääsee nopeasti eroon. Jos ei olisi kunnallisia vuokra-asuntoja, nämä ihmiset olisivat kokonaan yksityisten vuokranantajien varassa. Kaikille ei välttämättä riittäisi asuntoa, ja osalle porukasta saatettaisiin kieltäytyä vuokraamasta, vaikka he todellisuudessa olisivat työssäkäyviä ihmisiä ja hyviä ja luotettavia vuokralaisia (esimerkiksi ulkomaalaiselta kuulostava nimi voi olla monelle vuokranantajalle este, ja vuokranantajallahan on oikeus valita, kenelle asuntonsa vuokraa). Todennäköisesti myös vuokrat nousisivat rajusti, jos kunnallisia vuokra-asuntoja ei olisi.
Vittu mikä ylimielinen kusipää olet.vai luulet olevasi vuokralaisen yläpuolella,No siinähän pidät kämppäsi tyhjillään ,aika monella meinaan on joku lemmikkieläin.Tää on bisnestä vitun urpo.Myös vuokralaisella on varaa valita
Mulla on muutama kriteeri vuokralaiselle: maksaa vuokransa ajallaan, pitää asunnon hyvässä kunnossa, ei häiritse naapureita, ei polta sisällä eikä pidä lemmikkejä. Nämä kun täyttää niin se riittää.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:20"]
Mulla on muutama kriteeri vuokralaiselle: maksaa vuokransa ajallaan, pitää asunnon hyvässä kunnossa, ei häiritse naapureita, ei polta sisällä eikä pidä lemmikkejä. Nämä kun täyttää niin se riittää.
[/quote]
Mulla ei ole aina tullut ajallaan mutta olen ilmoittanut asiasta. Asunnon olen pitänyt suht hyvässä kunnossa, aina en mikään siivousfriikki ole, mutta en anna sen mennä karseaankaan kuntoon. En häiritse naapureita ja empä kuule tupakoi ollenkaan! ja tota en ymmärrä miksi ihmisellä ei saisi olla lemmikkejä... mulle mun koira on aika rakas otus, eikä se tuhoa mitään ja en usko että kaikki mitään allergisiakaan ole!
Se jonka omaisuus on, saa päättää miten toimitaan (siis lain puitteissa, luonnollisesti). Ja sinä toimit sitten sen mukaan. Vuokranantajilla todellakin on varaa valita, joten sinuna en ryhtyisi hankalaksi. Tervetuloa aikuisten maailmaan.
Sitä että vuokraisäntä haluaa käydä "kylässä" kerran kuussa niin vuokra putoaa alle puoleen.
täällä toinen 19v tänä syksynä omilleen muuttanut. kaikki joiden kanssa juttelin, mukavia ja ystävällisiä. tähän kämppään minut valittiin jostain syystä vaikka kiinnostuneita oli paljon, ja sain vielä koirankin neuvoteltua kun yksityinen kyseessä. sanoisin että.. niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan :)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:56"]
[/quote]
Ei tietenkään, mutta vuokrantantajalla on myös täysi vapaus valita vuokralaisensa haluamallaan tavalla, sekä irtisanoa vuokrasopimus, mikäli vuokralainen esimerkiksi pitää siellä lemmikkejä vuokranantajan toiveen vastaisesti.
Yksityisen omaisuuden suoja menee kuitenkin viime kädessä vuokralaisen oikeuksien edelle, yksityiset vuokranantajat eivät ole mitään sossuja, eikä heillä ole mitään velvollisuutta tarjota asuntoaan vuokrattavaksi kenellekään.
[/quote]
Sori mutta lemmikki ei ole irtisanomisperuste, vuokranantajan erinäiset toiveet kun ei ole sama kuin vuokralaki. Eikä se vuokralainen ehkä kerro vuokranantajalle lemmikistä;) Jos asunto on alunperin allergia-asunto, ehkäpä siinä tapauksessa saattaisi olla irtisanomisperuste, en tiedä. Siinä tapauksessa varmaan vuokralaisen pitäisi teetättää allergiasiivous. Aika hassua että yritetään kieltää lemmikit siksi, että jos asuntoon muuttaa joskus joku niin allerginen. Ei kaikki ihmiset ole allergikkoja sentään ja miten ne voisi asuntoon muuttaa, jos siellä on vieraillut säännöllisesti jonkun lemmikki kylässä? Jotain rajaa noille allergisten höpsötyksillekin, siivous on keksitty.
Sitäpaitsi vuokralaisella on itseasiassa aika hyvä suoja irtisanomisaikoineen ja lapsiperheitäkään ei niin vain häädetä. Jos haluat myydä asunnon, ei riitä että kuvittelee voivansa heittää vuokralaisen pellolle, vaan on aina irtisanomisaika. Jos haluaa häätää vuokralaisen niin sitten saa maksaa:) Vuokranantajien olisi hyvä myös ymmärtää että vaikka kyseessä on heidän omaisuutensa, on se asunto vuokralaisen koti ja vuokralaisellakin on aika paljon oikeuksia. Vuokranantajat tekee kuitenkin rahaa vuokrauksella joten vuokralaisilla on aika hyvät oikeudet loppupeleissä, mikä on oikein aina ns. heikompaa osapuolta kohtaan.