Lapsen hoitopaikasta lähtivät retkelle 18 asteen pakkasessa!
Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt sanovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?
Kommentit (98)
No jos ap:n lapsella on ollut yskää niin ymmärrän huolesi lapsen puolesta. Mutta tuo ei kyllä ole "sairaan kylmä keli" kuten asian ilmaisit, vaan normaali talvisää jopa eteläisemmässä suomessa. Ja 15 asteen pakkasrajoitus koulussa on jo aika naurettava, sillä kelillä onnistuu hyvin ulkoliikuntakin. Pukeutumiskysymys, mutta ei kyllä mitään erikoisvarusteita tarvi että ulkona 15-20 asteen pakkasessa pärjää, jotkut halpahallin toppahousut riittävät hyvin. Itse olen Lapista ja kouluissa pakkasraja on sama kuin omina kouluaikoinakin, -25. Päikyissä katsovat myös tuulen purevuutta mutta muuten raja on sama, ja enemmän tuolla pihoilla näyttävät palelevan ne paikoillaan värjöttelevät tädit kuin eteenpäin toppavaatteissaan lyllertävät lapset :D omaan työhöni kuuluu ulkona olemista ja ulkoilua harrastan myös vapaa-aikanani mielelläni jopa tuossa hurjassa -18 asteen kylmyydessä, mutta en omista toppahousuja tai edes pipoa. Terkkuja siis Lapista :D
No onpa kova pakkanen. Ihan normaali talvisää ainakin täällä Lapissa. Meinaatko että täällä pitäisi sitten joka päivä kyhjöttää vain sisällä?
No 3v. Ja sitä isommat kävelevät sen verran reippaasti,että eivät palellu. Tuo matka nyt ei niin pitkä ole ,että siinä naamakaan kerkeäisi kovin pahasti paleltua. Mutta niille 1v. Rattaissa istujille tulee kyllä kylmä :(. Päiväkodeilla kun on käytössä vain avorattaita eikä ole peitteitä käytössä. Ja naamatkin raukoilta paleltuu k6n eivät liiku itse. 2vuotiailla samahomma. Tai jos nuo kävelee hidastaa se kaikkien matkantekoa niin paljon,että kaikilla on kylmä.
Toisilla lapsilla kun sormet ja varpaat paleltuu vaikka olisi mitkä superrukkaset tai kengät jalalla. Ja sitten on toki aina niitä lapsia joilla ei kunnon varusteita ole, ja sen vuoksi ei voi lastensuojeluilmoitukisia tehdä tai lastesuojelu olisi tuon asian takia aivan tukossa.
Olen pph ja kokemusta löytyy kaikenlaisista ja ikäisistä lapsista.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:49"]
Taas keski-ikäiset "silloinennenvanhaankunMINÄolinlapsi" -mammat vauhdissa..kuinkahan moni teistä kouhkaajista oikeasti ulkoilee edes 18 asteen pakkasessa muuten kuin kotoa autolle, saatika sitten 25-30 asteen kylmyydessä:D
[/quote]
Ulkoillaan ihan saman kuin ne tarhaikäisetkin tässä tapauksessa. Kävellään paikkoihin joihin on mentävä, muttei jäädä tumput suorassa seisomaan pihalle huvikseen, kuin ei ne lapsetkaan, vaan niillä oli sisäliikuntaa.
Ihan jos saisin valita, niin mieluummin olisin pihalla lapiomassa lunta kuin istun täällä toimistolla päivystämässä av:ta.
En oo koskaan ajatellut mitään pakkasrajoja. Meillä ei autolla mennä mihinkään, joten ulos säällä kuin säällä. Ei kai sitä töihinkään voi jättää menemättä. Itse olen aikoinaan kävellyt ja pyöräillyt koulumatkat. Päiväkotiin kävelin äitin kanssa. Oli sää mikä hyvänsä. Jos henkeen ottaa laitetaan huvi suun eteen.
Huh. Ap kysyi LASTEN ulkoilusta ja mammat rientää paasaamaan kuinka 80-luvulla on ollut 40 asteen pakkasia:D
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:13"]
Huh. Ap kysyi LASTEN ulkoilusta ja mammat rientää paasaamaan kuinka 80-luvulla on ollut 40 asteen pakkasia:D
[/quote]Ei 80-luvulla ollut kovin kummosia pakkasia. Tämmöset - 16 asteen pakkaset taisi olla tavallisimmat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 11:02"]
Ap:n lapsi on yskäinen jo valmiiksi (yskä kestänyt jo 4 viikkoa joten ei syy jäädä kotiin) , ei varmasti tee keuhkoille hyvää tällainen ilma kävellä. Ja lukutaidottomille tiedoksi, että kuten jo mainitsin, omalla lapsella on kyllä lämpimät vaatteet. Henkeen käyvästä ilmasta olen enemmänki huolissani. Ja siitä että lapset riehuvat liikuntasalissa hiki päässä ja kävelevät sitten takaisin päikkyyn. Mulle itselleni tulis karmiva kylmyys jos pitäis mennä ulos sisäliikan jälkeen. Mut hyvä tietää et vähintään -35 pitää olla että voi valittaa yay. Ap.
[/quote]
mutta se, että ap:n lapsella on neljättä viikkoa yskää ei voi vaikuttaa koko ryhmän ohjelmaan! Vai mitä tykkäisit, jos oman lapsesi ulkoilut ja retket peruttaisiin monta viikkoa putkeen yhden lapsen (hoitamattoman?) yskän takia? Jos on yskinyt niin pitkään ja yleisvointi on hyvä, niin ei tuo retki muuta sitä suuntaan tai toiseen. Lapsi, joka tuodaan hoitoon on päiväkotikuntoinen, eli pystyy osallistumaan sen toimintaan. Ja normaali talvikeli ei ole este liikuntaretkelle. Eivätkä pienet lapset nyt saa itseään niin hikiseksi, etteivät kestäisi kotimatkaa! Vai luuletko, että ne rattaissa istuvat taaperot ovat hiestä märkiä kotimatkalla?
99% kouluissa on -15 pakkasraja liikunnassa. Googlettakaa.
Ja päiväkodeissa pienten ryhmässä pakkasraja on useimmiten tuo -15 tai -20. Huomioikaa myös että astmaatikko ei voi olla ulkona kovilla pakkasilla.
Ja päiväkodeissa pienten ryhmässä pakkasraja on useimmiten tuo -15 tai -20. Huomioikaa myös että astmaatikko ei voi olla ulkona kovilla pakkasilla.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:44"]
[/quote]
No se astmaatikko on varmaan jäänyt kotiin, kun ei voi nenäänsä laittaa ovesta ulos....vai voiko sittenkin kävellä pienen matkaa, että äitinsä saa kipattua sen hoitoon?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:36"]
Tykkään itse pakkasesta, eikä meidän lapsi palele näillä keleillä. Meillä on kunnolliset varusteet pakkaseen, lisäksi lapsi on muutenkin hyvin kylmää sietävää laatua. Mutta: kaikilla ihmisillä ei ole varaa ostaa lapsille asianmukaisia talvivarusteita. Ja monet ei oikeasti osaa pukea itseään eikä lastaan pakkaseen! Vaikka tämä on tavallinen suomalainen pakkassää, minusta päiväkodin pitää ottaa tällaiset asiat huomioon. En tiedä, millainen tilanne ap:n lasten päiväkodissa on, mutta voi vain toivoa, että henkilökunta on ajatellut tätä asiaa.
[/quote]
Jos ei ole varaa lapselle edes talvivaatteita hankkia, niin miksi hankkii lapsen? Tuo nyt on ihan naurettavaa. Vähävaraise perheet saa taatusti lapselle ostolapun talvivaatetta varten, jos on noin tiukkaa.
Jos vanhempi ei osaa lasta pakkasta varten pukea tai ei välitä, niin kyllä se on lastensuojeluilmoituksen paikka. Kyllä päiväkotihenkilökunta osaa sen tehdä.
[/quote]
Päiväkodin latenhoitajasta lähtee ilmoitus jos laittaa pienet lapset ulos -25 pakkaseen. Sama lähtee äitistä joka nukuttaa vauvaa ulkona -30.
Siinä olen samaa mieltä, että kukaan ei ole niin köyhä ettei vaatteisiin ole varaa. Pakkanen ok, mutta kovasta pakkasesta on jo haittaa. Täysin terveitä lapsia kasvaa maissa missä ei ole pakkasta ikinä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:36"]
Tykkään itse pakkasesta, eikä meidän lapsi palele näillä keleillä. Meillä on kunnolliset varusteet pakkaseen, lisäksi lapsi on muutenkin hyvin kylmää sietävää laatua. Mutta: kaikilla ihmisillä ei ole varaa ostaa lapsille asianmukaisia talvivarusteita. Ja monet ei oikeasti osaa pukea itseään eikä lastaan pakkaseen! Vaikka tämä on tavallinen suomalainen pakkassää, minusta päiväkodin pitää ottaa tällaiset asiat huomioon. En tiedä, millainen tilanne ap:n lasten päiväkodissa on, mutta voi vain toivoa, että henkilökunta on ajatellut tätä asiaa.
[/quote]
Jos ei ole varaa lapselle edes talvivaatteita hankkia, niin miksi hankkii lapsen? Tuo nyt on ihan naurettavaa. Vähävaraise perheet saa taatusti lapselle ostolapun talvivaatetta varten, jos on noin tiukkaa.
Jos vanhempi ei osaa lasta pakkasta varten pukea tai ei välitä, niin kyllä se on lastensuojeluilmoituksen paikka. Kyllä päiväkotihenkilökunta osaa sen tehdä.
[/quote]
Päiväkodin latenhoitajasta lähtee ilmoitus jos laittaa pienet lapset ulos -25 pakkaseen. Sama lähtee äitistä joka nukuttaa vauvaa ulkona -30.
Siinä olen samaa mieltä, että kukaan ei ole niin köyhä ettei vaatteisiin ole varaa. Pakkanen ok, mutta kovasta pakkasesta on jo haittaa. Täysin terveitä lapsia kasvaa maissa missä ei ole pakkasta ikinä.
Näin on. Sitäpaitsi lämpimätkään vaatteet eivät auta kylmän aiheuttamiin hengitystievaivoihin. Eikä nyt ollut kyse työläisistä, eikä muusta pakonsanelemasta ulkonaolosta, vaan pienistä lapsista, joilla on vaihtoehtoja. Mikään asia ei ole enää niin kuin ennen vanhaan, joten sitä on turha täällä jauhaa. Kova pakkanen ja liikunta ovat aina elimistölle turha rasitus, eikä näin ollen ole ihme, että kuolleisuus on kovina pakkaspäivinä normaalia korkeammalla.
Mitä jos on pieniä lapsia, mut ei esim. autoa. Jäädäänkö pakkasilla kotiin ja pois töistä? Pakko kävellä päiväkotiin ja kauppaan pari kilsaa. Ikinä mitään ongelmia ole ollut. Harvoin on tosi kova pakkanen eli yli 20 ja silloinkin lyhuet matkat ok.
No jos ap:n lapsella on ollut yskää niin ymmärrän huolesi lapsen puolesta. Mutta tuo ei kyllä ole "sairaan kylmä keli" kuten asian ilmaisit, vaan normaali talvisää jopa eteläisemmässä suomessa. Ja 15 asteen pakkasrajoitus koulussa on jo aika naurettava, sillä kelillä onnistuu hyvin ulkoliikuntakin. Pukeutumiskysymys, mutta ei kyllä mitään erikoisvarusteita tarvi että ulkona 15-20 asteen pakkasessa pärjää, jotkut halpahallin toppahousut riittävät hyvin. Itse olen Lapista ja kouluissa pakkasraja on sama kuin omina kouluaikoinakin, -25. Päikyissä katsovat myös tuulen purevuutta mutta muuten raja on sama, ja enemmän tuolla pihoilla näyttävät palelevan ne paikoillaan värjöttelevät tädit kuin eteenpäin toppavaatteissaan lyllertävät lapset :D omaan työhöni kuuluu ulkona olemista ja ulkoilua harrastan myös vapaa-aikanani mielelläni jopa tuossa hurjassa -18 asteen kylmyydessä, mutta en omista toppahousuja tai edes pipoa. Terkkuja siis Lapista :D