Lapsen hoitopaikasta lähtivät retkelle 18 asteen pakkasessa!
Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt sanovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:13"]
Huh. Ap kysyi LASTEN ulkoilusta ja mammat rientää paasaamaan kuinka 80-luvulla on ollut 40 asteen pakkasia:D
[/quote]Ei 80-luvulla ollut kovin kummosia pakkasia. Tämmöset - 16 asteen pakkaset taisi olla tavallisimmat.
[/quote]
Et taida muistaa talvia 85 ja 87. Minä muistan ja kyllä todellakin oli ylikin 40 asteen pakkasia ja kauan. Ei lapsetkaan silloin olleet kahta kuukautta sisällä.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:44"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:13"]
Huh. Ap kysyi LASTEN ulkoilusta ja mammat rientää paasaamaan kuinka 80-luvulla on ollut 40 asteen pakkasia:D
[/quote]Ei 80-luvulla ollut kovin kummosia pakkasia. Tämmöset - 16 asteen pakkaset taisi olla tavallisimmat.
[/quote]
Et taida muistaa talvia 85 ja 87. Minä muistan ja kyllä todellakin oli ylikin 40 asteen pakkasia ja kauan. Ei lapsetkaan silloin olleet kahta kuukautta sisällä.
[/quote]
Minä olin silloin 11 v. Ja koulussa ei tarvinnut mennä ulos. Ja missään ei kestä kovat pakkaset yli 2 kk. Poikkeus Lappi
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 17:43"]Eli auton skrapaaminen ja ostoskassien kantaminen on ok, mutta kilometrin kävely jumppareppu selässä liikaa. Aikaa molempiin menee sama ja kävely lienee vähemmän rasittavaa.
[/quote]
Auto lämpimässä tallissa kotona ja työpaikalla. Moneen kauppaan pääsee ajamaan katettuun halliin. Eri asia kantaa kauppakassi max. 5 min kun olla olla ulkona esim. Tunnin!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 16:08"]
No olemme hyvin varakkaita ja lapsilla hyvät talvivarusteet. Silti pakkasrajat pitää olla. Kukaan EI HYÖDY kovista pakkasista. Siitä ei kasva sädekehää pään päälle ja saa mitalia jos hiihtää -40 pakkasessa 100 kilsaa.
[/quote]
Kuulostaa kermaperseilyltä ja kampaviinereiltä :)
Aivan sairaan törkeetä!! Toivottavasti sun pikku kullannuppus on saanut jo kriisiapua? Jos ei niin kannattaa yrittää järjestää mahdollisimman pian ettei jää pidempiaikaisia traumoja.
Ei meidän koulussa 90-luvulla Vantaalla ollut mitään pakkasrajoja... Enkä ole kuullut että alakoululaisen tyttären helsinkiläiskoulussakaan olisi. Ja huomenna ovat menossa taas luistelemaan. Mun mielestä pitääkin mennä kun niin lyhyen aikaa on RIITTÄVÄN kylmä!
Pikkuvauvat nukkuu parin tunnin päikkäreitä -18 asteessa. Intissä puuhaillaan metsässä -35 asteessa. Miksi tuossa välissä oltaisiin jotenkin erityisen pakkasherkkiä?
Häh? Miten jossai koulussa pakkasraja on ollut -15 astetta? Minun koulussani oli 2000 luvulla (ykkösellä olin) pakkasraj ensin -20 astetta. Kun oli se -20 astetta pakkasraja muuttui -25 asteeseen. Ja kun tuli -25 astetta, pakkastaja muuttui -30 asteeseen. Eli siis tosiaan olimme ulkona -29 asteen pakkasessa. Näin pohjois-karjalan eräässä koulussa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:56"]Häh? Miten jossai koulussa pakkasraja on ollut -15 astetta? Minun koulussani oli 2000 luvulla (ykkösellä olin) pakkasraj ensin -20 astetta. Kun oli se -20 astetta pakkasraja muuttui -25 asteeseen. Ja kun tuli -25 astetta, pakkastaja muuttui -30 asteeseen. Eli siis tosiaan olimme ulkona -29 asteen pakkasessa. Näin pohjois-karjalan eräässä koulussa.
[/quote]
Tiedän montakin koulua joissa ollut ja on yhä -15 pakkasraja välkille
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 18:56"]Pikkuvauvat nukkuu parin tunnin päikkäreitä -18 asteessa. Intissä puuhaillaan metsässä -35 asteessa. Miksi tuossa välissä oltaisiin jotenkin erityisen pakkasherkkiä?
[/quote]
Neuvoloiden suositus on, että vauvaa saa nukuttaa ulkona kun on max -10 ... voit googlata asian
av-palstasta viisastuneena olen pyytänyt hoitolasteni vanhempia ilmoittamaan jos jollain on este ulkoilulle pakkasen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 19:14"]av-palstasta viisastuneena olen pyytänyt hoitolasteni vanhempia ilmoittamaan jos jollain on este ulkoilulle pakkasen vuoksi.
[/quote]
Useimmiten päiväkodeissa on ainakin pienten ryhmissä pakkasraja -15. Isompien ryhmissä -20
Lasta ei vajaakuntoisena viedä päiväkotiin. Päivää ei voi suunnitella sen yskivän Janican ympärille.
Meidän lapset kävelee joka päivä, myös 30 asteen pakkasilla lähes 10 km päivässä, niin ekaluokkalainen kuin isommatkin. 1 km on lyhyt matka.
Jaahas. Suomessa nyt vaan on kylmä. Jotkut osaa pukeutua. Ne, jotka eivät osaa, palelevat.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:20"]
Jaahas. Suomessa nyt vaan on kylmä. Jotkut osaa pukeutua. Ne, jotka eivät osaa, palelevat.
[/quote] No johan tuo käy henkeen noin kova pakkanen, itse käväisin ulkona ja jalkoja alkoi palella vaikka oli Kuomat jalassa.
Hyvä niin. Monessa hoitopaikassa hoitajat eivät vaivaudu ulos sateella tai pakkasella, ja lapsista kasvaa "sokerisia" vilukissoja.
Retkestä en tiedä, luultavasti ei olis mennee.. Mutta tunnin olivat ulkona ja lapset touhuili niin että oli hiki! Pakkasta -17
Retkestä en tiedä, luultavasti ei olis mennee.. Mutta tunnin olivat ulkona ja lapset touhuili niin että oli hiki! Pakkasta -17
Eli auton skrapaaminen ja ostoskassien kantaminen on ok, mutta kilometrin kävely jumppareppu selässä liikaa. Aikaa molempiin menee sama ja kävely lienee vähemmän rasittavaa.