Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hoitopaikasta lähtivät retkelle 18 asteen pakkasessa!

Vierailija
14.01.2014 |

Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt sanovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ranskan Provencessa eivät kuulemma mene edes kouluun jos tulee lunta ja vähän pakkasta. Tuosta olen kyllä todella kade! Tuollaista rentoa keskieurooppalaista kulttuuria vähän tänne meillekin. Suomalaiset on ihan liian into pinkeenä tuon pakkasensa kanssa. Ei se ole kuulkaa mikään kunnia eikä pelastuskysymys.

Vierailija
62/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härreguud. Minä kävelin lapsena kouluun (-80 luvulla) yli -40C pakkasessa. Välitunnit vietettiin ulkona, mutta liikkatunnit sisällä, jos oli max. -20C niin silloin hiihdettiin/luisteltiin ihan normaalisti. Melkoisia pullaperseitä alkaa nykynuoriso olla, eikä kyllä ihme.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkään itse pakkasesta, eikä meidän lapsi palele näillä keleillä. Meillä on kunnolliset varusteet pakkaseen, lisäksi lapsi on muutenkin hyvin kylmää sietävää laatua. Mutta: kaikilla ihmisillä ei ole varaa ostaa lapsille asianmukaisia talvivarusteita. Ja monet ei oikeasti osaa pukea itseään eikä lastaan pakkaseen! Vaikka tämä on tavallinen suomalainen pakkassää, minusta päiväkodin pitää ottaa tällaiset asiat huomioon. En tiedä, millainen tilanne ap:n lasten päiväkodissa on, mutta voi vain toivoa, että henkilökunta on ajatellut tätä asiaa.

Vierailija
64/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:02"]

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:00"]

Vai kylmä. Ennen koulussa hiidettiin ilman pakkasrajaa. Jos kakaras ei pysty käveleen kilometriä niin hoida itse

[/quote]

Kuinka ennen? Meillä oli koulussa -15 asteen pakkasraja 80-luvun alussa.

[/quote]

Voi herrajumala, jossain porvoon saaristossa vai? Eihän 80 -luvun koululainen pukenut edes takkia päälle noissa lämpötiloissa

Vierailija
65/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:28"]

Ranskan Provencessa eivät kuulemma mene edes kouluun jos tulee lunta ja vähän pakkasta. Tuosta olen kyllä todella kade! Tuollaista rentoa keskieurooppalaista kulttuuria vähän tänne meillekin. Suomalaiset on ihan liian into pinkeenä tuon pakkasensa kanssa. Ei se ole kuulkaa mikään kunnia eikä pelastuskysymys.

[/quote]

Siitä sitten vaan muutat sinne Provenceen.

Niillä on siellä elämä sekaisin, jos tulee pakkasta ja lunta, koska ei ole autoissa talvirenkaita, ei osata ajaa liukkaalla, ei ole keliin sopivia vaatteita, jne.

Jos Suomessa ihmiset olisi entisaikaan aina pakkasella jääneet sisälle, täällä oltaisiin kuoltu nälkään. On ollut pakko sopeutua. Jos me laitettaisiin aina koko yhteiskunta seis, kun tulee lunta ja pakkasta, niin eihänmikään enää toimisi.

Vierailija
66/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas keski-ikäiset "silloinennenvanhaankunMINÄolinlapsi" -mammat vauhdissa..kuinkahan moni teistä kouhkaajista oikeasti ulkoilee edes 18 asteen pakkasessa muuten kuin kotoa autolle, saatika sitten 25-30 asteen kylmyydessä:D 

Vierailija
67/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

1987 oli Etelä-Suomessa -42 astetta ja koulumatkat ihan normaalisti. Hiihtään ei sentään tarvinnu mennä.

Vierailija
68/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:36"]

Tykkään itse pakkasesta, eikä meidän lapsi palele näillä keleillä. Meillä on kunnolliset varusteet pakkaseen, lisäksi lapsi on muutenkin hyvin kylmää sietävää laatua. Mutta: kaikilla ihmisillä ei ole varaa ostaa lapsille asianmukaisia talvivarusteita. Ja monet ei oikeasti osaa pukea itseään eikä lastaan pakkaseen! Vaikka tämä on tavallinen suomalainen pakkassää, minusta päiväkodin pitää ottaa tällaiset asiat huomioon. En tiedä, millainen tilanne ap:n lasten päiväkodissa on, mutta voi vain toivoa, että henkilökunta on ajatellut tätä asiaa.

[/quote]

Jos ei ole varaa lapselle edes talvivaatteita hankkia, niin miksi hankkii lapsen? Tuo nyt on ihan naurettavaa. Vähävaraise perheet saa taatusti lapselle ostolapun talvivaatetta varten, jos on noin tiukkaa.

Jos vanhempi ei osaa lasta pakkasta varten pukea tai ei välitä, niin kyllä se on lastensuojeluilmoituksen paikka. Kyllä päiväkotihenkilökunta osaa sen tehdä.

Vierailija
69/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:49"]

[/quote]

Niillä on siellä elämä sekaisin, jos tulee pakkasta ja lunta, koska ei ole autoissa talvirenkaita, ei osata ajaa liukkaalla, ei ole keliin sopivia vaatteita, jne.

Jos Suomessa ihmiset olisi entisaikaan aina pakkasella jääneet sisälle, täällä oltaisiin kuoltu nälkään. On ollut pakko sopeutua. Jos me laitettaisiin aina koko yhteiskunta seis, kun tulee lunta ja pakkasta, niin eihänmikään enää toimisi.

[/quote]

Kyllä ne ihmiset  ennenkin jäivät tupaan kovalla pakkasella. Eihän pakkasella edes eläimet liiku. Ansat ehkä kävivät kokemassa, eläimet ruokkimassa ja se oli siinä. Ei entisajan ihmisellä ollut niin paljon lämpimiä vaatteita silläkään.

Vierailija
70/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:38"]

Vai kylmä. Ennen koulussa hiidettiin ilman pakkasrajaa. Jos kakaras ei pysty käveleen kilometriä niin hoida itse

[/quote]

[/quote]

Voi herrajumala, jossain porvoon saaristossa vai? Eihän 80 -luvun koululainen pukenut edes takkia päälle noissa lämpötiloissa

[/quote]Helsingissä. Mutta kyllähän Porvoon saaristossakin lienee ihmisiä elää. Miksi halveksit niitä?

Vierailija
71/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas keski-ikäiset "silloinennenvanhaankunMINÄolinlapsi" -mammat vauhdissa..kuinkahan moni teistä kouhkaajista oikeasti ulkoilee edes 18 asteen pakkasessa muuten kuin kotoa autolle, saatika sitten 25-30 asteen kylmyydessä:D 

[/quote]Mä olen kyllä keski-ikäinen mutta olen järkevien pakkasrajojen kannattaja. Ei kylmä mitään karaise eikä siihen totu eikä sen sietäminen mitään jalosta.

Vierailija
72/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ap:n tapauksessa ei ollut kysymys ulkoilusta vaan kilometrin kävelystä.

Vierailija
73/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi kauheeta aivan hirveetä. On tosi kamalaa että kilometrin kävelevät.

Vierailija
74/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ihan normaali pakkaspäivä, vaatetta vaan päälle. Rannikolla kyllä pitäis varsinkin muistaa se, että tuuli lisää pakkasenpurevuutta merkittävästi. Eli ei pitäisi sokeana tuijottaa pelkkää mittaria. Välistä itseäkin ärsyttää se, että päiväkodilla ovat sisällä, vaikka ihan kiva tavallinen talvi/syyssää.

Vierailija
75/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n lapsi on yskäinen jo valmiiksi (yskä kestänyt jo 4 viikkoa joten ei syy jäädä kotiin) , ei varmasti tee keuhkoille hyvää tällainen ilma kävellä. Ja lukutaidottomille tiedoksi, että kuten jo mainitsin, omalla lapsella on kyllä lämpimät vaatteet. Henkeen käyvästä ilmasta olen enemmänki  huolissani. Ja siitä että lapset riehuvat liikuntasalissa hiki päässä ja kävelevät sitten takaisin päikkyyn. Mulle itselleni tulis karmiva kylmyys jos pitäis mennä ulos sisäliikan jälkeen. Mut hyvä tietää et vähintään -35 pitää olla että voi valittaa yay. Ap.

Vierailija
76/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Minä en muista oliko meidän koulussa pakkasrajaa, mutta muistan kävelleeni kouluun (n 2 km) yli 40 asteen pakkasessa. Kovalla pakkasella laitettiin huivi suun eteen.

Vierailija
77/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Rento eteläeurooppalainen ilmasto myös tänne, kiitos!

Vierailija
78/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:53"]

[/quote]

[/quote]

Kyllä ne ihmiset  ennenkin jäivät tupaan kovalla pakkasella. Eihän pakkasella edes eläimet liiku. Ansat ehkä kävivät kokemassa, eläimet ruokkimassa ja se oli siinä. Ei entisajan ihmisellä ollut niin paljon lämpimiä vaatteita silläkään.

[/quote]

Eiköhän turkisvaatteet ja aidon suomenlampaan villasta kudotut asut olleet huomattavasti lämpimämpiä kuin nykyiset tekniset kerrastot. :)

Vierailija
79/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:57"]

[/quote]

Ap:n tapauksessa ei ollut kysymys ulkoilusta vaan kilometrin kävelystä.

[/quote] Ap kirjoitti "reilu kilometri" ja onhan se matka takaisinkin tultava eikö. Ja mitä bäliä onko kyse ulkoilusta vai kävelystä ulkona?  av kouhkaajista tuskin kukaan laittaa nokkaansa ulos vapaaehtoisesti tällä kelillä.

Vierailija
80/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö koululaisten pukeutuminen sitten ole vanhempien vastuulla? Kyllä lapset tulee pukea vielä kouluikäisinäkin säänmukaisesti! Sossutantoista kun joku mainitsi.. Eli vaatetta päälle ja ulos liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän