Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen hoitopaikasta lähtivät retkelle 18 asteen pakkasessa!

Vierailija
14.01.2014 |

Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt sanovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkestä en tiedä, luultavasti ei olis mennee.. Mutta tunnin olivat ulkona ja lapset touhuili niin että oli hiki! Pakkasta -17

Vierailija
42/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Retkestä en tiedä, luultavasti ei olis mennee.. Mutta tunnin olivat ulkona ja lapset touhuili niin että oli hiki! Pakkasta -17

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tota. Toi on normaali suomalainen talvisää. Ei tuohon oikein muuta voi sanoa.

Vierailija
44/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:17"]

Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt sanovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?

[/quote]

Voi kermaperse sun kanssas. -30 saakka voi ihan hyvin ulkoilla säänmukaisella pukeutumisella 

Vierailija
45/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi pylly! Pakkasta vähemmän kuin -20 ja te linnottaudutte kotiin?? Aivan tavallinen suomalainen talvipäivä.

Vierailija
46/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että alle 20 asteen pakkasessa ei voi edes kävellä 15 minuuttia....??? Toisilla on aamuisinkin pidempi matka sinne tarhaan, kävellen.

JOs olisisvat menneet tunniksi luistelemaan ja matkat päälle, voisisn olla kanssasi samaa mieltä... mutta kävelevät liikuntahallille ja tulevat takasin kun pakkanenkin on jonkin verran lauhtunut.... Muuta päiväntasajalle, niin ei tarvi valittaa normaali talvesta.

Vierailija
47/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovassa pakkasessa oleskeleminen kylläkin altistaa keuhosairauksille pieniä lapsia.

Kyllä mäkin vähän katsoin pitkään kun koulussa lähtivät alakoululaisten kanssa hiihtoreissulle jotakin 21 asteen pakkasessa joku talvi sitten. Mietin, että olivatkohan vanhemmat pukeneet lapset tarpeeksi lämpimmästi tuohon säähän. Moni oli varmaan ajatellut ettei ole ulkoliikuntaa kun on noin kylmä.

Vierailija
48/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minusta ihan ok -18 °C pakkasessa kävellä kilometri. Tämä on ihan normaali lämpötila Suomessa tammikuussa ja kun on kunnolla päällä, niin alle puolen tunnin kävely on ihan ok. Tuntitolkulla ei tietenkään voi ihan pieniä pitää kovassa pakkasessa.

Vierailija
49/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä yksivuotiaiden paikka aamuhämärässä ja kovalla pakkasella on omassa kotisängyssä peiton alla, minun mielestäni. Kyllä niihin pakkasiin ehtii taivaltamaan myöhemminkin. Ei minua ainakaan huvita tuohon kylmään lähteä kun ei ole pakko.

Vierailija
50/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävelin juuri lasten (3&5) kanssa päiväkotiin noin kilometrin, ja ulkona on -17C. Tuli lämmin.

Kyllä kovassakin pakkasessa muutaman kilsan kävelee.

Vierailija
51/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai kylmä. Ennen koulussa hiidettiin ilman pakkasrajaa. Jos kakaras ei pysty käveleen kilometriä niin hoida itse

Vierailija
52/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:00"]

Vai kylmä. Ennen koulussa hiidettiin ilman pakkasrajaa. Jos kakaras ei pysty käveleen kilometriä niin hoida itse

[/quote]

Kuinka ennen? Meillä oli koulussa -15 asteen pakkasraja 80-luvun alussa.

Vierailija
53/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koulussa etelässä oli pakkasraja -15 astetta. Mutta sitäpä ei katsottukaan koulunmittarista vaan siitä,mikä lämpötila oli lentokentällä. Siispä olimme usein ulkona välitunnit - 18 asteenkinpakkasilla.

Luokallemme muutti tyttö Oulusta ja ihmetteli matalaa pakkasrajaa. Heillä oli pakkasraja - 25 astetta.

Minusta Suomessa suomalaiset lapset kyllä kestää 1 km kävelyn -18 asteen lämpötilassa. Sitä en tiedä, onko ylipäänsä järkeä viedä 1-2-vuotiaita jollekin liikuntahalliretkelle 5-vuotiaiden kanssa. Minustakin sen ikäisten paikka olisi kotona. Mutta minkäs teet.

Suomessaasuvan vanhemman tulee osata aamulla katsoa, minkä verran ulkona on pakkasta ja pukea lapsensa ja itsensä sen mukaan, ettei tule kylmä, jos ulkona joutuu vaikka 15 minuuttia odottamaan bussia. Jos ei osaa Suomessa kelin mukaan pukeutua, se osoittaa elämänhallintataidoissa vakavaa puutetta ja silloin on kyllä lastensuojeluviranomaisilla asiaa sellaiseen perheeseen.

Varmasti osaavat päiväkodissa reagoida, jos joku lapsi tuodaan keväthaalarissa hoitoon talvipakkasella. Ammatti-ihmiset, tietävät kyllä, mihin viranomaiseen sitten otetaan yhteyttä. Joten älä huoli, jos lapsesi palelee, koska et osaa pukea häntä oikein, niin joku muu pukee lapsesi pian lämpimämmin.

Vierailija
54/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:02"]

[/quote]

[/quote]

Meidän pakkasraja oli -25. Ajankohta oli 80-luku ja paikkana pohjois-Suomi. 

Vierailija
55/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Voi jestas. Meidän oli pakko mennä välitunneilla ulos -22 asteeseen saakka. Puhumattakaan siitä, että kävelin kouluun 2,5 km vaikka olis ollut -35.

Vierailija
56/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpön pöpö! Ihan normaali suomalainen talvikeli. Ymmärrän joten kuten sen, että koululaisten ei tarvitse näillä keleillä mennä ulos, koska moni alakoululainenkaan ei enää käytä toppahousuja, jolloin näillä keleillä kyllä palelee. Mutta päiväkodissa kuvittelisi joka muksulla olevan kunnon varusteet (villahaalari, villasukat, toppavaatteet. talvikengät ja kunnon kintaat). Jos taas ei ole, niin sehän on vain vanhemman välinpitämättömyyttä/typeryyttä/uusavuttomuutta.

En todellakaan kehtaisi suomalaisena vinkua, ettei ulos voi mennä, jos tammikuussa on pakkasta alle 20 astetta. Näinhän juuri kuuluu olla! Ei viisi astetta plussaa ja vesisade.

Ugh. Olen puhunut.

Vierailija
57/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 10:08"]

[/quote]

[/quote]

Meidän pakkasraja oli -25. Ajankohta oli 80-luku ja paikkana pohjois-Suomi. 

[/quote]

Meillä samoin 80-luvulla. Pakkasraja oli -25. Paikkana pohjoinen Uusimaa...

Muistanpa että (oliko se hullun kylmä talvi -86 vai -87) väkisin haluttiin mennä luistelemaan liikuntatunnilla... pakkasta oli joku -35. Muistaakseni tunti saatiin olla ulkojäällä.

Eihän tämä -18 ole vielä edes oikeasti kylmä. Tähän pystyy vielä pukeutumaan oikein suht pienellä vaivalla.

Vierailija
58/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 09:17"]

Olen kyllä ihmeissäni kun lapseni ryhmiksestä lähtivät nyt aamulla kävellen reilun kilsan päähän liikuntasalille:/ Pakkasta 18 astetta. Onneks omalla lapsella on kunnon vaatteet mut onhan tuo sairaan kylmä keli ja lapset tuolla on 1-5 -vuotiaita. Mun koululaisenkaan ei tartte mennä ulos yli 15 asteen pakkasessa, koulun säännöt ovat niin. Mites muiden päikyissä ulkoillaan näillä keleillä?

[/quote]

Voiko koululaisesi jäädä myös kotiin, jos pakkasta on yli tuo -15 astetta? Tuskinpa vaan! Koulun järjestyssännöissä nuo pakkasrajat pidetään yleensä ulkoliikunnalle ja sille, että välitunnilla on mentävä ulos. Ei haluta, että lapset jäävät sisätiloihin riehumaan ja mahdollisesti hajottamaan koulun omaisuutta. 

Omana kouluaikanani alle -21 asteen pakkasilla lapset ajettiin välitunnille. Ulkoliikunnassa raja oli vähän matalampi, muistaakseni -17 astetta, toki opettajat sovelsivat tätä. Käytännössä kuitenkin esim. talvella 1987, jolloin oli todella kylmä, suurinosa luokkakavereistani kirmasi ulos ainakin pariksi välitunnuksi myös nillä noin -25 asteen pakkasilla. Eivät yksinkertaisesti malttaneet olla sisällä kiltisti. 

Vierailija
59/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No saanko minä jäädä kotiin lasten kanssa jos on liian kylmä? Meillä on noin yksi kilometri matkaa päikylle ja joka aamu kävelemme/vedän muksut pulkassa tms. Oli sitten pakkasta tai ei.

Isi35

Vierailija
60/98 |
14.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja höpön pöpö! Ihan normaali suomalainen talvikeli. Ymmärrän joten kuten sen, että koululaisten ei tarvitse näillä keleillä mennä ulos, koska moni alakoululainenkaan ei enää käytä toppahousuja, jolloin näillä keleillä kyllä palelee. Mutta päiväkodissa kuvittelisi joka muksulla olevan kunnon varusteet (villahaalari, villasukat, toppavaatteet. talvikengät ja kunnon kintaat). Jos taas ei ole, niin sehän on vain vanhemman välinpitämättömyyttä/typeryyttä/uusavuttomuutta.

En todellakaan kehtaisi suomalaisena vinkua, ettei ulos voi mennä, jos tammikuussa on pakkasta alle 20 astetta. Näinhän juuri kuuluu olla! Ei viisi astetta plussaa ja vesisade.

Ugh. Olen puhunut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän