Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko esivaihdevuodet alkaa 35-vuotiaana?

Vierailija
09.01.2025 |

Olen 36v ja viimeisenä vuotena muutokset kuukautiskierrossa ja pms-oireissa on vahvistuneet. 

Äidillä ja isoäidillä on loppuneet kuukautiset vasta 55-vuotiaana. Eli eikös esivaihdevuodet alkaisi sitten vasta siinä reilun 40 vuoden iässä.. toki saatan olla poikkeus ja minulla alkaa aiemmin, mutta ilmeisesti aika usein menkat ja vaihdevuodet alkaa samoihin aikoihin tyttärellä, kuin mitä äidillä on. 

Yksi häiritsevin oire tällä hetkellä on rintojen todella iso arkuus 2 VIIKKOA ennen menkkojen alkamista. Ja se ihan oikeasti haittaa ihan jo nukkumistakin. Loppuu kuin seinään kun menkat alkaa. 

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi todellakin.

Vierailija
2/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin alkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla lyheni kuukautiskierto tuon ikäisenä. Kipuja ja turvotusta alkoi olla enemmän kuin ennen. Tunnen kuukautiskierron vaiheet voimakkaammin kuin nuorena, mutta on mahdollista että vain tajuan ne paremmin, tai elämä on muuten tasaisempaa (esim nuorena nukkuminen oli muutenkin epäsäännöllistä, nyt hyvin säännöllistä, joten huomaan selvemmin miten nukun huonommin ennen kuukautisia).

mutta edelleen ihan säännöllinen kierto jne, joten ehkä ei ole esivaidevuodet vielä vaan vain iän tuomia muutoksia? 

41v

Vierailija
4/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ootko synnyttänyt?

Jos oot, voi hyvinkin alkaa ja jollet oo voi siltikin alkaa ja olis viimine aika tehä jälkikasvuu 

Lääkäriin yksityiselle kokeet ottaa. Niillähän tuo selvii

Vierailija
5/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kerro mitään muuta konkreettista oiretta, kuin rintojen arkuus ovulaation aikaan. Ja se selittyy kyllä ihan ovulaatiolla.

Vierailija
6/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin voivat. Itselläni alkoivat esivaihdevuosioireet jo 34-vuotiaana. Jopa niin pahoina, että jouduin lopulta kohdunkaavintaan, kun kuukautiset olivat kestäneet yhteen menoon kuusi viikkoa.

Vierailija
7/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi jotain 36-37-vuotiaana.

Vierailija
8/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin voivat. Itselläni alkoivat esivaihdevuosioireet jo 34-vuotiaana. Jopa niin pahoina, että jouduin lopulta kohdunkaavintaan, kun kuukautiset olivat kestäneet yhteen menoon kuusi viikkoa.

Toikaan ei ole välttämättä esivaihtarioire, vaan tuollaisia vuotohäiriöitä yksittäisinä voi olla missä iässä vain. Esivaihtarit ilmoittavat itsestään niin, että kierto ensin säännöllisesti lyhenee.

Vierailija
9/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hyvinkin voi, nehän kestää usein noin 10 vuotta ensimmäisistä muutoksista menopaussiin, eikä 45-vuotiaana menopaussi ole enää edes mitään erityisen varhaisia vaihdevuosia, vaikka vähän keskiarvoa alempi ikä onkin. 

Mutta jos ei ole vielä kierron lyhenemistä, niin ei tuota varmaan useimmat vielä esivaihdevuosiksi laskisi, vaikka hormonaalisesti kyse onkin juuri siitä prosessista. Sehän oikeastaan alkaa jo 30 ikävuodesta jolloin hedelmällisyys alkaa laskea, ja 35 vuodessa jyrkkenee. Jotkut huomaa tuossa vaiheessa oireita, toiset ei. Mullakin alkoi pms pahentuminen ja pidentyminen jo ttuossa iässä, mutta en ajatellut niitä esivaihdevuoksiksi. Vasta sitten jossain 41-42-vuotiaana kun kuukautiskierto lyheni, ajattelin että tämä. on sitä nyt. Nyt ikää 50 ja vieläkin menkat tulee, joskus tosin jopa puolen vuoden väleillä. Mitään muita vaihdevuosioireita kuin kiertovälien vaihtelu mulla ei olekaan ollut, helpolla olen päässyt. 

Vierailija
10/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei, mulla alkoi 37-vuotiaana. Tai siis siinä iässä oireet ihan oikeasti huomasi eli hyvinkin ne saattoi alkaa jo pari vuotta aiemminkin.

En itse osannut edes ajatella esivaihdevuosia saati niiden mahdollisuutta ja oli kyllä harvinaisen pöllämystynyt ja tyhmä olo lääkärillä kun se kertoi ettei mikään ole vialla vaan tämä on ihan normaalia naisen elämässä. Otettiin siis vaikka ja mitä testejä kun olo oli niin outo aiempaan verrattuna ja olin varma, että olen vakavasti sairas.. Yhdet menkat siinä jäi pois kokonaan ja sen jälkeen tuli muutaman päivän lyhyemmällä kierrolla ihan säännöllisesti. Nyt 10 vuotta myöhemmin alkaa olla taas kierto muuttumassa ja mikä mukavinta, kierto lyhenee taas.

Itse olin ollut siinä luulossa, että vaihtarit on vasta päälle 50-vuotiaana ja jos oikein huono tuuri on niin kuumista aalloista saa kärsiä, mutta muuten olo on kuin ennenkin. Vähänpä tiesin.. 

Vierailija
11/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi. Serkullani alkoi vaihdevuodet 32-vuotiaana, melko pian sen jälkeen kun hän oli synnyttänyt nuorimman lapsensa.

Vierailija
12/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitkä ihmeen muutokset kuukautisissa? Kivoja tällaiset aloitukset, kun ei kerrota, että mitä muutoksia, ja ihmiset vastailevat sitten mitä sattuu. Rintojen arkuus 2 viikkoa ennen kuukkareita liittyy hyvinkin ovulaatioon.

Vierailija
13/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toikaan ei ole välttämättä esivaihtarioire, vaan tuollaisia vuotohäiriöitä yksittäisinä voi olla missä iässä vain. Esivaihtarit ilmoittavat itsestään niin, että kierto ensin säännöllisesti lyhenee.

Kierron lyheneminen alkoi minulla juuri 34-vuotiaana. Muitakin oireita oli, ja sain diagnoosin esivaihdevuosista. Olin 36, kun jouduin kohdunkaavintaan. Menopaussi tuli sitten 50-vuotiaana.

Vierailija
14/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Melkein sama, mutta vältyin kaavinnalta. Sairaalassa olin yön yli.

Ja siis mulla oli jo esivaihdevuosioireita tuossa vaiheessa ollutkin.

-7

Vierailija
15/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kyse mistään esivaihdevuosista, keho oireilee ja sitähän tapahtuu iässä kuin iässä. Toisilla se on tasaisempaa koko elämän ja toisilla tulee kriittisempiäkin aikoja joskus elämässä. Nyt sitä oikeaa tietoutta ihmisen kehonkin toiminnasta. Hormonaalisia muutoksia tulee läpi elämän.

Vierailija
16/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on aina ollut rinnat arat ovulaatiosta kuukautisiin. Ei kai tuo mikään vaihdevuosioire ole?

Vierailija
17/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaipa ne voivat! Minulta loppuivat kuukautiset 25-vuotiaana, olen nyt 32. Ei minkäänlaista ehkäisyä käytössä eikä myöskään sen tarvetta, koska en ole koskaan aloittanut ns. sukupuolielämää. Olen joskus miettinyt, voiko tuo johtua esivaihdevuosista vai mistä. Ihmiset ovat tässä todella erilaisia!

Vierailija
18/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi.

Vierailija
19/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitkä ihmeen muutokset kuukautisissa? Kivoja tällaiset aloitukset, kun ei kerrota, että mitä muutoksia, ja ihmiset vastailevat sitten mitä sattuu. Rintojen arkuus 2 viikkoa ennen kuukkareita liittyy hyvinkin ovulaatioon.

No en mä pyytänyt diagnosoimaan omaa tilaa, vaan kertomaan mitä jengi itse on kokenut/ kuullut/ tietää asiasta. Eli yleistä keskustelua aiheesta. 

Omia muutoksia on tuo rintojen arkuus, joka alkaa nimenomaan ovulaation jälkeen ja kestää jopa kaksi viikkoa ja en pysty edes nukkumaan kunnolla kun tissit vihloo koko ajan kun vähän liikahtaa. Se on MINULLE uusi oire. Muita pms oireita on väsymys/uupumus, nivelkivut, hikoilu, sokerin himo, mielialojen ISOT heittelyt. Nuorempana minulla ei ollut pms-oireita tai ne oli niin lieviä, etteivät haitanneet elämää mitenkään. Nämä haittaa jo arkea aika paljonkin. 

Kuukautiskierto ei ole vielä lyhentynyt, mutta kuukautisvuoto on muuttunut siten että ennen vuoto kesti 5-6 päivää, nyt se kestää vain 2-3 päivää ja on runsaampaa. (Sinänsä ihan kiva muutos)

Lapset olen saanut jo 23 ja 26-vuotiaana, eli 10 vuotta sitten. Enkä halua lisää eli sellaisia asioita ei omalla kohdalla tarvitse enää murehtia. AP

Vierailija
20/20 |
09.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on aina ollut rinnat arat ovulaatiosta kuukautisiin. Ei kai tuo mikään vaihdevuosioire ole?

Voi se olla niillä, joilla aina ei ole asia niin ollut. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme