Kannattaisikohan ruveta R-kioski kauppiaaksi?
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:18"]
Olen töissä kauppias kioskilla ja kauppias tekee n. 60 tuntisia työviikkoja. En itse ryhtyisi, varmasti saman rahan tienaa helpomminkin.
[/quote]
Näköjään sama työmäärä ja sama palkka (pari tonnia, joku kirjoitti) kuin opettajalla. Opettajalla vain on paremmat lomat.
olen miettinyt kauppiaaksi ryhtymistä. Eikö ole kenelläkään mitään hyvää sanottavaa? Miltä paikkakunnilta negatiiviset jutut tulee?
Ei kannata. Töitä saa tehdä 7 päivänä viikossa, monesti aamusta iltaan. Saa heittää hyvästit muulle elämälle. Yksin kun on töissä, niin ei tarvii taukojakaan pitää, saati vessassa käydä. Siinä hommassa palaa loppuun alta aikayksikön.
Ai niin, olen tehnyt välillä 140h/kk ja välillä 200h/kk. Ihan hyvin pärjännyt. Ja nostan palkkaa itelleni inhimillisyyden rajoissa sen verran ku haluan. Mulla ollu pyhinä muita töissä, oon sairastunut. Ei oo miinuksella -vieläkään. Saikuttaja työntekijät ja äippälomalaiset kyllä tekevät oikeasti hallaa liiketoiminnalle. Siksi kannattaa miettiä tarkkaan et ketä pitää töissä:-)) ps. Juhannuksen vapaalla
Jos rikastua haluat, niin suomessa ei ole montaa ärrää jolla pääsee rikastumaan. Lentokentän ärrät jos saat niin sitten voit sitä rahaakin tehdä, mutta ne on varmaan mennyt jo.
Jos vain haluat tehdä paljon töitä ja saada vähän palkkaa työmäärään nähden niin siitä vain hakemus sisään.
Tukipalvelut ketjun sisällä on kyllä huonot, tai on siellä muutama hyvä, mutta riippuu siitä missä päin suomea kiskasi on. Valitettavasti niitä yhteyshenkilöitä ei pysty itse valitsemaan ja yhdelläkään alueella ei kaikki tarvittavat henkilöt ole hyviä.
Onpas täällä hyvätuloisia opettaja. T. Alakoulun luokanopettaja, palkka n. 2600 kk ja kesän olen työtön
Älä tee sitä virhettä. Läheiseni omistivat R-kioskin 7 vuotta, siitä alkoi hirveä alamäki. Rahaa ei irtoa ja firman tilillä ei ole rahaa mistä maksaa itselle palkkaa. Tili huutaa tyhjyyttä vaikka teet aamusta iltaan täysillä töitä. Ensin päivä kioskilla ja yöhön asti paperitöitä. Ketjulta uhkaillaan ja peritään maksuja joita ei oikeasti olisi, maksat itsesi kipeäksi asianajajalle joka ei lopulta osaa auttaa asiassa. Kun lopetat, joudut maksamaan ketjulle hirveitä summia. Läheiseni maksoivat 15 000e, ja kioskin aloituksessa otettu laina painaa niskaan. Lomia ei pidetty koko 7 vuoden aikana, 2 päivää putkeen kesällä oli ennätys mitä kioskista pystyi olemaan vapaalla, työntekijään ei ole varaa. Joulut vietät kioskilla, kuten kaikki muutkin juhlapyhät. Kioski on auki n. 14h/vrk, ja teet yksin kokonaisia päiviä. Ihmiset eivät halua ostaa ärrältä muuta kuin totoa ja veikkausta, koska muualla on halvempaa. Silti ketju painostaa pakkomyyntiin ja aluemyyntipäällikkö harjoittaa henkistä väkivaltaa kun oheismyynti ei ole siellä missä he haluaisivat sen olevan. Pitkiä sairaslomia koska kroppa ei kestä ja burn out iskee. Läheiseni ovat erittäin onnellisia kun pääsivät eroon siitä helvetistä, vaikka hinta on kalliimpi kuin siitä koskaan sai itselle. Tunnen myös muita ärrä kauppiaita, ja yksi tekee työtä mielellään. Hän asuu pk alueella ja on perheetön vanhempi henkilö. Tekee 2vko täysin yksin työt ja 2vko palkattu työntekijä tekee. Hänellä toimii, mutta lapsiperheelle ärrä on kirous. Älä lähde "helpon" rahan perässä mitä ketju lupaa.
Noh viime vuoden tulot n. 50000€, töitä tein 180-230h/kk, lomaa kolme viikkoa... Paljon riippuu siitä, millainen henkilökunta. Itse en ole katunut.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:31"][quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:18"]
Olen töissä kauppias kioskilla ja kauppias tekee n. 60 tuntisia työviikkoja. En itse ryhtyisi, varmasti saman rahan tienaa helpomminkin.
[/quote]
Näköjään sama työmäärä ja sama palkka (pari tonnia, joku kirjoitti) kuin opettajalla. Opettajalla vain on paremmat lomat.
[/quote]
Hah lukion opettajat tienaa n.4500€ kuussa. R-kioskin kauppias ei todellakaan pääse samoihin ansioihin
Jos alkaa uudeksi yrittäjäksi, ei saa sitä ketjun tukea mitä R-kioskin ketju tarjoaa. Olen työskennellyt opettajana ja minulla on pari maisterin tutkintoa. Tienaan R-kioski kauppiaana sen mitä opettajanakin (olin yläasteen ja lukion opettajana). Meitä kauppiaita, niinkuin työntekijöitäkin on moneen lähtöön. Jotku tykkäävät valittaa kaikesta, mutta itse olen ollut erittäin tyytyväinen. En ole todellakaan kokenut noita työmääriä liiian raskaiksi. Välillä voit tehdä enemmän ja välillä vähän sitten viettää pientä lomaa. Niinkuin aikaisemminkin sanottiin, niin pyhät kannattaa itse tehdä tai se näkyy tuloksessa. Tärkeintä on saada osaavat ja ahkerat työntekijät, niin varmasti pärjää. Todella helppo konspeti ja ripaus innostusta, niin varmasti pärjää. Ketju kouluttaa yrittäjän alalle ja tekee sen älyttömän helpoksi jo valmiilla sapluunalla.
Suosittelen!
Taitaa ketju käydä suosittelemassa
Mitä palkkoihin tulee: Jos kauppias painaa 300h/kk ja tuntipalkaksi jää n. 6,50€/h. Laskekaahan siitä paljonko kauppias tienaa. Jos työtekijän tuntipalkka on 10-12€/h niin kannattaako kauppiaaksi ryhtyminen?
[quote author="Vierailija" time="09.10.2014 klo 01:24"]
Eikö kellään ole mitään positiivista sanottavaa? R-kioskin nnettisivujen mukaan tuo homma kuulostaa ihan kivalta, eikä 6000e ole kauhean hirveä aloitusmaksu.
[/quote]Jos se on liian hyvää ollakseen totta, se ei ole totta. Hyvää ei saa halvalla. Jne. Ei kannata. Itse koetan päästä irti kesken sopimuskauden. Ihan helvettiä! Kiskamyyjän asema hirveillä vastuilla. Työntekijöillä teetetään lain vastaisesti pitkää päivää ilman lakisääteisiä taukoja joten kohta varmaan napsahtaa. Ja kuka maksaa silloin sakot ja viulut-kauppiaat. Ärrältä fiksu veto ulkoistaa vastuut koska ei tämä tällainen ihmisten kohtelu pitkälle kanna. Pelkkää kioskityötä YKSIN 50-70 h/vko ja sen päälle kaikki muu. Iltavuorosta suoraan aamuun muutaman tunnin unilla ja perhe kärsii. Joka paikka kipeänä, rahat ei riitä, hermot pettää, työntekijät sairastaa ja ei ole varaa ottaa tuuraajaa... Kamalaa suoraan sanottuna.
[quote author="Vierailija" time="25.04.2014 klo 22:32"]Minä olen toiminut ärrä kauppiaana puolisen vuotta uuden kauppiasmallin mukaan. Työpäivät ovat tosiaankin pitkiä, palkkaa noin 4500 / kk. Eli ihan kohtuullinen toimeentulo, mutta töitä pitää tehdä.
[/quote] Uusi kauppiasmalli eroaa aiemmasta enimmässä määrin vain sopimuksen pituudessa (5v vs 3v) sekä yhtiömuodossa (uudessa vain OY). Kauppiaan työmäärää on pienennetty kirjanpitomateriaalien ylläpidon osalta, mutta muuten kaikki on pysynyt ennallaan: Emoyhtiö määrää, mitä myyt ja millä hinnalla, kauppias vastaa laskuista ja hävikeistä. Kannattamattomia tuotteita, vanhentunutta markkinointia, olemattomia katteita. Omilleen pääsee kyllä (itsellä joitakin tonneja, jihuu) - mutta vain, jos A) olet alusta loppuun, B) yrität vain päästä eroon tuotteista ajallaan C) pidät lomat sitten, Kun olet lopettanut. Suositelluin muoto on kumppanuustoiminta - yksin yhä (yli 5v) kioskia pyörittäviä on vain kourallinen. Ainoastaan lisämyynnillä tulee tulosta, tavallisella myynnillä pääsee omilleen - mikä on nykyiseltään surkean konseptin syytä, sillä ärrä on yrittänyt lähteä kilpailemaan liikaa päivittäiskauppojen kanssa, mikä on tuhoontuomittu. Tosin tuomitut ovat sijaiskärsijöitä eli kauppiaita. Vrt. Tiimari: Pakko oli laajentaa kannattamattomalle alueelle ja kuinka sitten kävikään - totaalisella franchisingilla olisi Tiimarikin yhä pystyssä (ja paljon yrittäjiä velkavankeudessa). Huomio: em. kommentoijan 4500€/kk voi toki olla jonkinlainen brutto, mutta YELin, TYELi(e)n, ennakkoveron, ALV:n, laskujen, palkkojen, vakuutusmaksujen, työterveysmaksujen, pankkimaksujen jälkeen käteen jäävä osuus on jotain väliltä -3500€ - 0€. Jos jostain kumman syystä 4500€/kk on brutto vain ennen yrittäjän henkilökohtaisia menoja (YEL, ennakko (tmi ansio, oy voitto), mahdollinen vakuutus), on netto luokkaa 2000€/kk eli 55h/vko = n. 20€/h. Palkansaajana, 37,5h/vko, 4500€/kk (mahd. luontaisetuineen) tarkoittaa n. 30€/h ja netto n. 2700 - 2200 - ja lisäksi kaksi vapaata viikossa sekä lomat ylipäänsä ja ajallaan. Et ole yrittäjä, vaan marionetti.
Eikös Rautakirja itse pidä niitä parhaita kultakaivoksia esim. steissi?
Sen verran kommenttia tuohon ylläolevaan laskelmaan että ketään 4 500 e/kk ansaitseva palkansaaja ei ole R-kioskil kauppiasurasta kiinnostunut, joten oikeampi vertailu olisi kioskimyyjän tai kaupankassan palkka.
Anonyymi raportti. Olen kauppias PK-seudulta. En kerro tarkemmin etten paljastu. Vilkas paikka minulla. Kysykää niin ehkä vastaan.
Pyydä sopimusvaiheessa järkevämpiä tulosennusteita kuin ne joissa kauppiaan on laskettu tekevän 50tuntia viikossa(tämä ei vielä paha) mutta se on että laskelmissa on mukana se että teet jokaikisen sunnuntain töitä tuplavuoron n.klo 8.30-21.15. Näin säästät sunnuntain tuplapalkoissa. Kun kuitenkin teet n. jokatoisen sunnuntain niin laske itse paljonko tulos on huonompi 13 tuntia * tuplapalkka 2 * 12e = eli n. 300e miinusta laskelmaan per tekemättä jäänyt sunnuntai.Kun käytännössä teet kuitenkin jokatoisen sunnuntain niin tulos pienenee laskelmissa 300e*26=7800e. Ja tässä ei ole mukana sivukulut. Ole tarkkana, koska pelkästään tällä tuloksesi on 10000e huonompi kuin annetaan ymmärtää. Laskelmat on viritetty yleensä niin että maksat itsellesi palkkaa 20002000e/kk
2000e/kk???? Huh huh hullun hommaa. Perse ruvella saa raataa ja käytännössä 247 töissä ja tollast palkkaa pystyy nostaa..
Takaisin linjoilla. Kauppias. Anonyymisti. Töitä on paljon mutta sopii minun elämäntilanteeseeni sen enempää selittelemättä. Enemmän teen kuin perustyöntekijä, mutta määrään itse työvuoroni. Palkkaa nostan senverran että pärjään 30k vuodessa. Viikot vaihtelee - välillä teen 35h viikossa välillä tykitän 65h. Kesällä pidin 2vko + 2vko lomaa. Voittoa on lisäksi kertynyt reilut n. 1000e kuukaudessa. Paikkakuntaa en kerro mutta paikka on kohtuullisen vilkas. Siinä on mielestäni vielkä parantamisen varaa. Olen ns. erittäin kokenut ja monipuolinen muulalla renkinä. Täytyy todeta tässä myös että pelkästään se että olet pärjännyt r-kioskin myyjänä on referenssi ja suositus löhes mihin tahansa kaupan alalla ja muuallakin. Työn tunteva arvostaa että olet joustava, nopea, monitaitoinen jne. R-kioskin myyjät tekevät enemmän ja nopeammin kuin muut kaupan myyjät ja pystyvät johtamaan myymälää monipolisesti ja kasvavat siten täysverisiksi kauppiaksi jo parin vuoden myyjän kokemuksen myötä, jos sellaiseksi haluavat. Vilkkaan paikan r-myyjät on loistavia osaajia ja nosta hattua. Itselläni kauppiaana ei ole r-taustaa. Jos pääset R:lle myyjäksi niin mene ihmeessä. Koulu on todella hyvä hyvän kauppiaan luona. Hyvä kauppias antaa sinulle vastuuta kuten pystyt ja haluat ottaa. Mutaman vuoden jälkeen olet valms esimiestehtävin muissa kaupan ketjuissa jos niin haluat. Työtä teet 30-38h viikko mutta vauhti ja monipuolisuus tekee työpäivästä lyhyentuntuisen. Ei varmasti haukota. Mutta jos kauppiaaksi haluat niin katso kauppapaikka tarkkaan. Ota mieluummin vilkas jossa potentiaalia (näistä paikoista tosin joutuu hieman kisaamaan). Hiljaisessa paikassa jätetään välivuoro 10-18 (11-17) pois ja mennään pääsääntöisesti yhdellä suurimman osan aikaa. Tulos ei kestä liikaa tunteja. Toisaalta asiakkaan keskiostokseen ehtii paneutumaan paremmin hiljaisemmissa paikoissa (on aikaa höpötellä asiakkaiden kanssa) ja per asiakas saa enemmän kuin vilkkaissa paikoissa joissa välillä lyödään kassaa minkä keretään jotta jonossa ei kyllästytä odottelemaan. Tämä on toki kauppiaan näkökulmasta positiivinen ongelma, koska pelkästään yksi hyvä myyjä hoitelee helposti 70 asiakasta tunnissa parhaat 80. Näillä asiakasmäärillä tulos vääntyy plussalle vaikka pitää kahta kassaa auki. Jos ei ole plussalla niin franchising-maksu on ruuvattu liian korkealle ja ketju-käärii voiton. Tässä kohtaa pitää olla tarkkana, että FR-prosentti on järkevä ja mahdollistaa kovalla työllä hyvät ansiot muodossa tai toisessa. Työntekijöiden on syytä olla hengessä mukana tai menee vaikeaksi. Jos sairastelevat paljon niin käytännössä vasta yli 9 päivän sairastamisista saat jotain takaisin eli käytännössä maksat palkan vaikka sairaana ja palkkaat tilalle jonkun tekemään (tai sitten opetuksellisesti laitat loan kiertämään ja sairastapauksessa jätetään välivuoro pois ja sairastelu ja mahdollinen lusmuilu kaatuu työkavereiden niskaan ja ennemmin ja myöhemmin myös omaan niskaan. eiköhän se siitä vähene eikä turhaan jäädä pois). Jätä hieman pelivaraa että jaksat itse tehdä lisää jos tarvitsee ja huvittaa. Minulla ei ole porukka ole paljoa sairastellut josta onnekas ja porukka rehdin oloista joten ehkä tässä onnekas. Kaikkea ei voi tietenkään saada. Uskon että pystyn tekemään vielä parempaa tulosta kun talous tästä vielä hieman piristyy ja viilaan vielä vähän joka puolelta myyntiä ylös ja kustannusta alas. Haastava - ei tylsä. Valtavan hyvä kokemus ja opettava - kova koulu joka kannattaa ottaa haasteena. Investointi seuraaviin haasteisiin. Nyt näyttää siltä että tässä onnistuu jo nyt. Kun saisi franchising-prosentin vielä 1-2% alemmksi niin minulla menisi jo loistavasti. 1% on paljon rahaa - tonni tulosta jokainen. Tosin uskon että pystyn tekemään tuon konseptin sisälläkin mutta vain onnistumisen kautta etkä ole keskiarvomyymälä. Vieraile ja tutustu eri myymälöihin - kysy ja opi. Kuten täällä. Hiljainen myymälä voi olla miina jos et halua tehdä paljon tunteja - myös franchising-maksun tulee olla matala, jotta tulos mahdollinen. Älä hyväksy laskelmiin isoja kasvulukuja aikaisempien vuosien tuloksiin, vaan pyydä luvut ilman kasvua. Et voi tietää onko vertailulukuja ollut tekemässä todella hyvä myymäläpäälliikkö ja tiimi, josta on vaikea parantaa vaikka kuinka olet itse kauppias ja mahtidynamo :-). Älä päästä laskelmiin sitä että teet kaikki sunnuntait - ota laskelmiin mukaan vain joka toinen sunnuntai ja kuukausi laskennallista lomaa, muuten laskelmat eivät ole "normaaleja". Jos puristat enemmän niin sitten sen pitää sataa sinun omaan laarin, muuten periaatteessa rahoitat ketjua juuri tuyon verran. Myös riskimarginaali voitossa pitäisi jäädä myös eli tulosta pitäisi vielä jäädä oman palkkasi ja YEL-jälkeen. Kolme vuotta menee siivillä ja senjälkeen pääset luonnollisesti irti jos haluat. Jos pidät hommasta, kaupasta, asiakkaista ja tuloksista niin jatkat. Jos et niin sinusta on tullut täysiverinen yrittäjä, yrittäjähenkinen ammattilainen joka kelpaa kyllä työmarkinoilla ja saa ehkä palkkansa hieman helpommalla :-) t. R-kauppias