Kannattaisikohan ruveta R-kioski kauppiaaksi?
Kommentit (108)
Ei ole hyvä homma. Työntekijöitä ei ole varaa palkata tarpeeksi ja R-kioski on 364 päivää vuodessa auki aina iltaan asti. Työviikot ovat siis järjettömiä ja rahaa jää siihen nähden todella vähän. Paremmin tienaat kaupan kassatyöntekijänä.
Miten joku kehtaakin verrata opettajan työhön. Opettajalla opetusvelvollisuus on noin 21-24 tuntia viikossa ja siihen päälle tuntien suunnittelut, kokeet ja vanhempainvartit. Plus monta kuukautta palkallista lomaa. Kehtaakin verrata R-kioskin työaikoihin.
Se on rankkaa puuhaa, ei pelkästään maksupuolen takia mutta asiakkaat Ärrällä eivät ehkä ole siitä parhaimmasta päästä. Jossei ole varaa palkata muita, olet jatkuvasti yksin töissä etkä ehdi vessaan tai syömään, josset sitten sulje kiskaa.
Sopimus allekirjoitettu.. Kylmääkin kylmempi ketju vastassasi. Kuinka paljon on oikeudenkäyntejä.. laittomia irtisanomisia..ja kaikkea muuta. Talossa kukaan ei pidä puoliasi...mistä noi kaksi 70tonnia tienaa, mistä sen näkee...Epäilen vain...
Noin 60-70% saat sitä mitä sopimuksessa on laskettu eli jos arvio 40 saat 25-30, uskoisin että yläkanttiin laskettu...perälauta taitaa upota...
R-Ketju määrittelee sopimuksessa prosentin jonka ottaa kioskin tuotosta itselleen. He tuntevat liikepaikkansa ja osaavat laskea prosentin sen mukaan että kauppias ei tienaa liikaa. Kun siirryt myyjästä kauppiaaksi luovut lomistasi sekä otat taloudellisen vastuun liiketoiminnasta. Ketjulla oikeus toimittaa myyntiin lähes mitä tahansa ja jos jää myymättä hyvitys vähän niin ja näin, usein jää kauppiaan poistoihin. En missään nimessä suosittele ostamaan työpaikkaa jossa pahimmillaan maksat kahden työntekijän äitiyslomaa. Lisäksi, kun myyjä sairaslomalla maksat palkan tuuraajalle sekä lomalaiselle. Jos jaksat ja pystyt tekemään sen itse olet talkootöissä.
Ihan älytöntä touhua. Ei siinä voi millään tienata tosi hyvin. En lähtis!
Kantapään kautta oppii, ja velkarahalla työllistää itsensä, hah! Kuka kauppias on hehkuttanut työtään? En tunne yhtäkään. Olen kuullut vain surullisia tarinoita. Kauppiaaksi ryhtyminen sitoo ja vapaudet ovat vähissä. Tervemenoa!
[quote author="Vierailija" time="03.03.2014 klo 10:57"]Oon ollu ärrän leivissä useamman vuoden.meidän kioskin viijjomyynti oli noin 100 tuhatta per viikko mutta kauheasti pienikatteista myyntiä..röökut; liput jne.se mistä suurimnan katteen saa möi vähän. En suosittele, itse lähdin hyvissä ajoin pois!
[/quote]
Viikkomyynti 100000e R-kiskalla? Melkoiset asiakasmäärät mahtaa olla päivätasolla......ehkä Helsingin asemahallissa?
[quote author="Vierailija" time="09.07.2014 klo 12:57"]Sen verran kommenttia tuohon ylläolevaan laskelmaan että ketään 4 500 e/kk ansaitseva palkansaaja ei ole R-kioskil kauppiasurasta kiinnostunut, joten oikeampi vertailu olisi kioskimyyjän tai kaupankassan palkka.
[/quote] R-kauppiaskumppanusten tuttavana olen kuullut, että kauppiasuralle lähteneet ovat kaikkea väliltä siivooja, tekninen myyjä, insinööri, ostopäällikkö, ravintolatyöntekijä, ravintoloitsija, urakoitsija, opettaja eli lähtökohdat ovat olleet mitä hyvänsä - samoin kuin aiemman elämänsä palkkatasossa. Puolet R-kioski kauppiaista eivät ole koskaan olleet edes päivittäistavarakaupoissa töissä saati kioskissa eikä R-kioski Oy edes edellytä aiempaa kokemusta kaupanalasta. Ei ollut tuntemillani kumppaneillakaan kokemusta alasta suorannaisesti, toinen oli tavaratalon myymäläpäällikkönä toiminut. Kauppiaan vertaaminen (vaikka pääsääntöisesti tekevätkin samojakin töitä) työntekijäänsä on sama kuin ravintoloitsijan (joka toimii itse keittiössä) vertaaminen tarjoilijaansa, kokkiinsa, keittiömestariinsa tai urakoitsijan vertaaminen duunareihinsa, pelifirman pääomistajan vertaaminen koodaajiin (vrt. mm. Hideo Kojima, joka kyllä osallistuu aktiivisesti pelisuunnitteluun ja koodaamiseen, mutta tienestit ovat vallan jotain muuta). K-kauppiaan ystävänä ja entisenä kollegana voin todeta, että alkuun ihmettelin toisen päätöstä lopettaa työnsä toimihenkilönä (entisistä tuloista en ole tietoinen, mutta samassa yrityksessä, lähes saman koulutuksen ja työnkuvan omaavana, uskoisin sen olleen yli 4000/kk), muuttaa viereiselle paikkakunnalle ja vaihtaa alaa vallan muuhun. Vuosia on jo vajaa viisi kulunut ja yhä edelleen on tyytyväinen. Toki muutoksen myötä muuttivat huomattavasti halvemmalle asuinseudulle, joten jos tulot ovat kauppiasuran myötä pienentyneet, kompensaationa mm. asuntolainaa on varmasti huomattavasti vähemmän. Lähinnä idea onkin siinä, mitä ovat tulot versus menot, kun alkaa suunnitella elämänsuunnan muutoksia.
Suomessa yrittäjyys on tehty ihan pirun hankalaksi. Pelkästään paperityöt vievät järjen, entäpä verotus? Piiiitkät tunnit ja oikeastaan varsin tympäännyttävä työ, johon kuka tahansa kyllästyy muutamassa kuukaudessa.
nimimerkillä 'kokemusta on'
[quote author="Vierailija" time="04.02.2014 klo 17:53"]
Ei ole hyvä homma. Työntekijöitä ei ole varaa palkata tarpeeksi ja R-kioski on 364 päivää vuodessa auki aina iltaan asti. [/quote]
365 päivää, tai karkausvuonna 366.
En suosittele kellekään. Aluksi laskelmat lupas vaikka mitä ja hölmönä uskoin siihen.
S-ryhmä kuitenkin syö tulosta kivasti uusien toimipaikkojensa myötä. Itse teen noin 220 tuntia kuukaudessa ja käteen jää tuhat euroa. Ennen oli toisin.
ABC vie asiakkaat, ei kioski voi kilpailla hinnoilla tai valikoimilla.
Juu, näin on. Perusopetuksen oppilaitten työpäivien määrä on 190 / vuosi. Sama se on opettajallakin. Eli reilut 170 päivää vuodessa on vapaata! :D Mitään muuta ei ole pakko tehdä. Kaikki vanhempainvartit ym. on mahdollisia, mutta ei pakollisia. Kokeita kannattaa pitää niin vähän ettei niiden korjaamisella väsytä itseään. Ovenkahvasuunnittelulla pärjää ihan hyvin, jos on muuten hyvä tyyppi. Tukiopetuksella, kerhotunneilla ym. voi sopivasti kasvattaa viikkotuntimäärää. 1 tunti lisää / vko on 100€ lisää / kk. Ei ole mikään ongelma tienata normi alakoulun opena 4000€ ja siitä ylöspäin / kuukausi. Ja mukavaa on!
Opettajat ei tee 60h viikko töitä.
Eikö kellään ole mitään positiivista sanottavaa? R-kioskin nnettisivujen mukaan tuo homma kuulostaa ihan kivalta, eikä 6000e ole kauhean hirveä aloitusmaksu.
Open palkat on kuule 4000 - 6000 euroo....mun open eläkkeenikin on yli 2200....
Ei todellakaan kannata! Komppaan täysin edellisiä vastauksia, ärrällä oma lehmä ojassa ja tällä tavoin yrittää saada maksimaalliset voitot. Todella typerää edes harkita. Varoituksen sana siis täältäkin!!
T. Ärrä-myyjä
Älkää hyvät ihmiset lähtekö R-kauppiaiksi, ellei kioski ole isossa kaupungissa erittäin hyvällä paikalla, olen tehnyt 4 viikkoa ilman vapaata 65h viikko olen aivan uupunut, vielä sopimusta reilu vuosi jäljellä pakko jaksaa, töitä on mutta ei ole varaa palkata työtekijöitä, ärräkauppiaalla ei ole pääsiäistä, vappua, juhannusta, joulua vaan sinun on itse oltava töissä kyseiset päivät, työtekijälle joutuu maksamaan 3 kertaisen palkan.
nim. Ryytynyt
Älä vain aloita, työtä paljon ja sopimus vain talolle hyvä..enempi vaikuttaa riskien siirtämiseltä, Ruotsissa frankuilla on turva, suomessa ei, aluksi näyttää hyvältä kunnes kohta isäntä ei annakaan 100 katetta...vaan laskuttaa niitä unohtuneita rästejä yms...ja jos itse sairastut, se on paha, erittäin kallista palkata työntekijä tilalle...On paljon surullisia tarinoita...