Vanhempien virheet? Kerro, päiväkodin täti
Olisi hauska kuulla, mitä virheitä me vanhemmat teemme teidän mielestä? Tai miksei opettajienkin mielestä. Millainen on rasittava vanhempi?
t. Hän, joka miettii onko yksi heistä
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 14:01"][quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:52"][quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:53"]Uusavuttomuus, kuten juuri nämä vanhemmat jotka ei voi remontoida/siivota/lukea/pestä pyykkiä/käydä kaupassa jne lasten kanssa. Jopa lasten nukuttamiseen illalla pitää olla molempien vanhempien paikalla. Rajat hukassa.
Älyttömät vaatimukset tyyliin "Pirkan hatunnauhat pitää solmia NÄIN eikä niin kuin te henkilökunta solmitte", tai "ulos sitten ne keltaiset sukat eikä vihreitä" No miksi ihmeessä ne vihreät on sitten mukana??? Tai lapset joille pitää pukea 365 päivää vuodessa kurahousut päälle, ihan vaan varmuuden vuoksi.
Vanhemmuus jota suoritetaan.
[/quote]
Mä en tiedä etkö sä ole koskaan tehnyt remonttia vai oletko super-ihminen, mutta minä en ainakaan pysty sitä tekemään pienten lasten kanssa. Meillä esim. Koko kerros remontissa enkä sinne lapsia edes päästä.
[/quote]
Ilmeisesti olen superihminen kun olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Lapset on olleet mukana rempassa ja rakentamisessa. Ikinä ei ole tarvinnut viedä sen takia päiväkotiin. Rempattu on sitten ehkä enemmän iltaisin tai niin että toinen remppaa raskaampaa ja se joka kaitsee lapset tekee jotain kevyempää. Lasten kanssa voi tehdä yllättävän paljon ja viihtyvät kun saavat omat työkalut, maalit ja pensselit yms. ja kun on sellaiset vaatteet jotka saa rötvääntyä.
[/quote]
Ja lapset ovat erilaisia. Mun ystävän lapset ovat toimineet vaatemalleina, kaikki 3, ihan vauvasta asti. Mä saan retuuttaa kumpaakin poikaa joka pv ja silti nauravat. Päiväkodissa pyörittävät päätä ja sanovat ei tälläisiä ole vähään aikaan näkynyt.
Meillä ei ainakaan voisi mitään remonttia tehdä. Ei edes seinän maalaust.
[/quote]
No ehkä juuri joku seinän maalaus voisi onnistua mutta kun kyse on remontista jossa lattiat on auki, seinät kaadettu, teräviä esineitä joka puolella niin minusta se ei ole lasten paikka. Ja tosiaan lapsetkin ovat erilaisia.. T. Edellinen vastaaja joka ei remontoi lasten kanssa
Ps. Hups vähän OT
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:32"]
Se kun ei osatattuoda sadevaatteita yms. omatoimisesti, jos aamulla sataa vettä ja ne on syystä tai toisesta kotona.
[/quote]
tätä olen miettinyt paljon. aina välillä tulee päivähoidosta valitusta, että pitäisi olla erilainen ulkopuku (esim. kerran vaadittiin välikausihaalaria vaikka lapsi oli vielä niin pieni että istui vain rattaissa tai nukkui päikkäreitä vaunuissa. eikö pelkkä takki ja lämpimät housut syksyllä riitä jos lapsi ei römyä hiekassa ja vedessä vaan nukkuu makuupussissa?!), kengät, sadevaatteet, rukkaset ja milloin mitäkin. eikö vanhemmat saa päättää miten lapsi puetaan?! meillä ei ole varaa ostaa kalleimpia merkkivaatteita, normaalit lämpöset vaatteet vaan. jos niillä pärjää kotona joka säässä niin miksi ei hoidossa?
[/quote] Öh, kenen lapsi vain istuu rattaissa ulkoillessa? Kyllä ne pienimmätkin haluavat sinne hiekkaan.
Kyllä jotkut näistä asioista on arvokysymyksiä. Joku järjestää lapselle lyhyimmän mahdollisen hoitopäivän ja joku käyttää kaiken mahdollisen hoitoajan hyödykseen. Onko lapsen etu olla hoidossa remontin ajan? Voi olla tai sitten se on vanhempien etu. Monet asiat voidaan hyvin perustella lapsen eduksi. Kumpi on oikein: lapsi ei jaksa olla kaupassa, siksi on parempi olla sen aikaa hoidossa vai vanhemmalle on helpompi ja nopempi käydä kaupassa yksin ilman lasta? Tai sitten voi käydä lapsen kanssa kaupassa silloin kun on aikaa , eikä kukaan ole väsynyt.
Tai olisko sittenkin se perheen kokonaisetu? Kun sitä aikaa ei ole välttämättä kiireettömiin kauppareissuihin. Ruuhkavuodet nääs..
Myöhästytään aamupalalta puoli tuntia ja halutaan yhä ruokaa. Ei ymmärretä että yhden lapsen syöminen sitoo yhden aikuisen, kun jo viikkoa aiemmin on sovittu, että jotain tapahtuu klo 8.30 esim. uloslähtö retkelle. Ei muita lapsia voi odotuttaa jonossa tai pöydässä puolta tuntia odottamassa aikuista ulos/jumppaan/toimintaan, kun tämä myöhästynyt syö!
Mulla ei ole lapsia, enkä ole alan ammattilainen. Kaverini on kuitenkin alalla, ja aina valittaa vanhemmista. Kuulemma vanhemmilla on se käsitys, että esimerkikisi ala-asteen opettajien oletetaan hoitavan kasvatustyö ihan kokonaan, eikä kotona tarvitse mukeloa kasvattaa ollenkaan. Sama homma varmaan päiväkodeissakin. Ihan järkyttävää, että ErkkiPetteri ei osaa ala-asteelle mennessä käydä itsenäisesti vessassa. Erityislapset on nyt sitten erikseen, ei tarvitse kenenkään vetää hernettä nenään tästä :). Miten päiväkodeissa, onko paljon sellaisia lapsia, jotka eivät osaa normaaleja asioita? Kaverini kertoi myös, että monelle ekaluokkalaiselle on opettanut aterimilla syöntiä. Kuulemma kotona saa syödä ruuan käsin. Paljon olen kuullut tämän tyylisiä juttuja.
Tarhatädit, kertokaa lisää! Onko yleistäkin tällainen?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:31"]
Se että lapset tuodaan omina lomina. Osa päiväkodin henkilökunnasta voi mahdollisesi saada lomia myös silloin, jos enemmän lapsia on samaan aikaan poissa(tarkotan esim koulunajan lomia jolloin on itse kotona, mutta kaikki lapset hoidossa, ainakin ne pienimmät). Mutta kun kaikki tuodaan silloin, silloin on turha vapaita haluta, että saisi olla oman lapsen kanssa kotona joka voisi olla hoidosta poissa.
[/quote]
No kuinkakohan monella on edes lomaa koulun loma-aikoina... Minua ärsyttää että aina koulun loma-aikoihin lapsen joutuu viemään varahoitopaikkaan kun muka kaikilla vanhemmilla on mahdollisuus lomailla silloin...
[/quote]
Pääsääntöisesti päiväkodit ovat suljettuina heinäkuun. Jokainen pienten lasten vanhempi ei voi tietenkään olla silloin lomalla ja sitä varten on varahoito, koska päiväkodin työntekijöilläkin yllättäen on lakiin perustuen oikeus myös lomaan lomakaudella. Helpoiten onnistuu, kun mahdollisimman moni on samaan aikaan lomalla ja päiväkoti-ikäiset lapset saavat näin myös lomailla (muuten tuotaisiin hoitoon vanhempien loma-aikana).
Jos haluaa valita yksityisen päivähoidon ja maksaa jostakin erikoispäiväkodista, niin pidemmät loma-ajat ovat jo päiväkotia valittaessa tiedossa. Se on silloin vain omaa syytä, että pitää jälkikäteen valittaa, ettei ole 3 kuukauden kesälomaa ja päiväkoti kiinni.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:45"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:53"]Uusavuttomuus, kuten juuri nämä vanhemmat jotka ei voi remontoida/siivota/lukea/pestä pyykkiä/käydä kaupassa jne lasten kanssa. Jopa lasten nukuttamiseen illalla pitää olla molempien vanhempien paikalla. Rajat hukassa.
Älyttömät vaatimukset tyyliin "Pirkan hatunnauhat pitää solmia NÄIN eikä niin kuin te henkilökunta solmitte", tai "ulos sitten ne keltaiset sukat eikä vihreitä" No miksi ihmeessä ne vihreät on sitten mukana??? Tai lapset joille pitää pukea 365 päivää vuodessa kurahousut päälle, ihan vaan varmuuden vuoksi.
[/quote]
Mä en tiedä etkö sä ole koskaan tehnyt remonttia vai oletko super-ihminen, mutta minä en ainakaan pysty sitä tekemään pienten lasten kanssa. Meillä esim. Koko kerros remontissa enkä sinne lapsia edes päästä.
[/quote]
Ilmeisesti olen superihminen kun olen kirjoittajan kanssa samaa mieltä. Lapset on olleet mukana rempassa ja rakentamisessa. Ikinä ei ole tarvinnut viedä sen takia päiväkotiin. Rempattu on sitten ehkä enemmän iltaisin tai niin että toinen remppaa raskaampaa ja se joka kaitsee lapset tekee jotain kevyempää. Lasten kanssa voi tehdä yllättävän paljon ja viihtyvät kun saavat omat työkalut, maalit ja pensselit yms. ja kun on sellaiset vaatteet jotka saa rötvääntyä.
[/quote]
Meillä on rakennettu talokin niin, ettei ollut hoitopaikkaa lapsille, vaan minä olin hoitovapaalla. Lapset oli rakennuksilla ja hyvin pärjättiin.
Mutta kaipa me ollaan sitten supervanhempia
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 18:55"]
Mulla ei ole lapsia, enkä ole alan ammattilainen. Kaverini on kuitenkin alalla, ja aina valittaa vanhemmista. Kuulemma vanhemmilla on se käsitys, että esimerkikisi ala-asteen opettajien oletetaan hoitavan kasvatustyö ihan kokonaan, eikä kotona tarvitse mukeloa kasvattaa ollenkaan. Sama homma varmaan päiväkodeissakin. Ihan järkyttävää, että ErkkiPetteri ei osaa ala-asteelle mennessä käydä itsenäisesti vessassa. Erityislapset on nyt sitten erikseen, ei tarvitse kenenkään vetää hernettä nenään tästä :). Miten päiväkodeissa, onko paljon sellaisia lapsia, jotka eivät osaa normaaleja asioita? Kaverini kertoi myös, että monelle ekaluokkalaiselle on opettanut aterimilla syöntiä. Kuulemma kotona saa syödä ruuan käsin. Paljon olen kuullut tämän tyylisiä juttuja.
Tarhatädit, kertokaa lisää! Onko yleistäkin tällainen?
[/quote]
Höps! Nuo asiat opetetaan 3-vuotiaille päiväkodissa, jos eivät vielä ole kotona oppineet. Alle 3-v ryhmässä voi olla niin paljon pieniä, täysin autettavia ettei ehditä opettaa ruokailussa kaikkia hienouksia, mutta wc-käynnit sujuvat ainakin aikuisen valvonnassa jo ennen isompien ryhmään siirtymistä.
Eniten harmittaa se, että sairaita ja puolikuntosia lapsia tuodaan päiväkotiin. Lapset eivät itse saa päivästä mitään irti ja tartuttavat toiset.
Myös se, että oletetaan jokaisen "tädin" muistavan jokaisesta lapsesta kaiken. En tosiaan osaa kertoa monta riisinjyvää Minna on syönyt, jos olen istunut eri pöydässä. Tieto, että ruoka on maistunut hyvin/huonosti, pitäisi mielestäni riittää.
Muuten ryhmämme vanhemmat ovat aivan ihania! Ja yhteistyö pelaa hyvin. Olen tästä erittäin kiitollinen.
Tyypillistä tässä keskustelussa on, että AP pyysi kasvattajien kokemuksia vanhempien virheistä mutta nyt joka ainoa kertomus on lukijoiden mielestä vääränlainen?? En tajua. Jokaisessa työssä on ärsyttävät puolensa ja kasvatustyön huono puoli liittyy epäilemättä osin juuri vanhempiin ja heidän pikkumaisuuteensa tai välinpitämättämyyteensä. Kumma juttu, että joidenkin mielestä sen pitäisi olla OK lastenhoitajille, että vanhempi myöhästyy tai ei huolehdi lapselle sopivia varusteita. Eiköhän se kuitenkin ole vanhemman asia pitää huolta että toimii tehtyjen sopimusten mukaisesti ja ottaa vastuun lapsestaan. P.s. kuinka moni aikuinen haluaisi ulkoilla pari tuntia päivässä märissä tamineissa?
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:03"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:32"]
Se kun ei osatattuoda sadevaatteita yms. omatoimisesti, jos aamulla sataa vettä ja ne on syystä tai toisesta kotona.
[/quote]
tätä olen miettinyt paljon. aina välillä tulee päivähoidosta valitusta, että pitäisi olla erilainen ulkopuku (esim. kerran vaadittiin välikausihaalaria vaikka lapsi oli vielä niin pieni että istui vain rattaissa tai nukkui päikkäreitä vaunuissa. eikö pelkkä takki ja lämpimät housut syksyllä riitä jos lapsi ei römyä hiekassa ja vedessä vaan nukkuu makuupussissa?!), kengät, sadevaatteet, rukkaset ja milloin mitäkin. eikö vanhemmat saa päättää miten lapsi puetaan?! meillä ei ole varaa ostaa kalleimpia merkkivaatteita, normaalit lämpöset vaatteet vaan. jos niillä pärjää kotona joka säässä niin miksi ei hoidossa?
[/quote]
Joo tätä samaa monesti tulee mietittyä. Lapsille olen ostanut hoitoon megasuperhypergoretex-kintaita useaan otteeseen jopa vuoden aikana, on kalvotettua ja pinnotettua villapipoa, kerrastoa, villasukkaa, alulapasta, kauluria, kurahanskaa, -housua, kesä- ja talvikumpparia, kuomaa ja goretex-kenkää, sisätiloihin villapaitaa ja lämmintä tossua ja taas tänään sain valitusta siitä, että lapsellani on kylmä. Kaikkeni teen, että lapset (2 kpl) on asianmukaisesti puettu, mutta kun ei mikään näköjään riitä! Varmaan täytyy taas lähteä ostamaan uusi 300 euron untuvahaalari, etten leimautuisi välinpitämättömäksi.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Meillä on rakennettu talokin niin, ettei ollut hoitopaikkaa lapsille, vaan minä olin hoitovapaalla. Lapset oli rakennuksilla ja hyvin pärjättiin.
[/quote]
Siis rakennutitte vai rakensitte? Vai mies rakensi ja sinä hoidit lapsia ja siivoilit ja maalasit välillä? Siinä on kuule ero. NImim. mies rakensi kaksi taloa, itse auttelin ja hoidin lapsia.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:46"][quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:35"]
Minä olen pph. Ja ehkä ärsyttävin juttu on myöhästyminen. Vaikka se olisi vain 10min. Jos nyt oikeasti joskus juuttuu vaikka ruuhkaan niin olisi kiva jos soittaisi että on tulossa. Joskus kun olen sopinut menoja sille päivälle,minullakin kun on elämä.
Eniten ärsyttää jos vanhempi myöhästyy hausta,kun on vain pikaiseen käynyt kaupassa,kun eihän se meidän Petteri ikinä halua lähteä kuitenkaan hoidosta.
Oikeasti Petteri on kerennyt monee kertaan kysellä milloin äiti tulee kun muut on jo lähteneet. Ja kun se äiti sitten tulee (myöhässä tai ei) niin Petteri juoksee äitiä karkuu pitkin pihaa. Tämä ei sitten tarkoita sitä,että lapsi on mielummin hoidossa vaan on ihan mielenosoitusta vanhemmille!
Vielä ärsyttävämpiä on vanhemmat joille ei kelpaa mikään! Aina on puettu,syötetty,nukutettu yms. Väärin. Näitä vanhempia on onneksi tosi harvassa.
Minä pystyn hoitamaan ja ottamaan lapset huomioon tosi yksilöllisesti koska ryhmässä on vain 4 lasta. Silti joskus on vanhempia joiden mielestä asiat pitäosi tehdä heidän lapsensa rytmi mukaan. Tyyliin ekat unet sisällä kello 9.15 ja hiljaistakin pitää sitten olla! No ei valitettavasti onnistu kun siihen aikaan ollaan jo ulkona ja niitä muita lapsia ei voi täysin hiljaisina pitää.
Tai vaatimuksia,että meidän lapselle ei saa antaa sitä ja tätä. siis kyse jostain älyttömästä vaikka perunasta. Ja lapsi ei siis ole allerginen sille vaan vanhempien mielestä peruna ei ole terveellistä.
Yleisin on sopivien ulkoiluvaateiden puute.
Lasten kanssa tulee onneksi aina toimeen :).
Ja tällähetkellä minulla on ryhmä jonka vanhempien kanssa ei ole mitään yllämainituista joten eipä ole valittamista minullakaan.
[/quote]
Tuskin sinulle on lapsia jätetty sinne hoitoosi hakematta pois? Kuulostat nipolta.
[/quote]
Ei tämä pph sanonut, että LAPSIA OLISI JÄTETTY hänelle, vaan mainitsi ettei ole kiva kun vanhemmat hakevat lapsen myöhässä. Tämä taas syystä, että HOITOTÄDILLÄKIN ON OMA ELÄMÄ JA OLISI REILUA NOUDATTAA NIITÄ SOVITTUJA AIKOJA.
Jos tämä pph oli mielestä nipo, sinä taas olet varmaan se äiti, joka menee töiden jälkeen vähän rentoutumaan ja hakee Minna-Petterin puoli tuntia myöhässä.
Selaiset vanhemmat toisinaan ärsyttävät, joiden maailmankuvaan ei mahdu, että heidän lapsensa on yksi ryhmän jäsenistä.
Lomillaan lapset hoitoon tuovat. Oi miksi niitä lapsia on hankkinut, jos ei heidän kanssaan halua viettää aikaa? Enkä tarkoita mitään päivän vapaata, jolloin vanhempi hoitaa lääkärireissunsa yms. vaan vanhemmat, joiden lapset yleensä vuodesta toiseet ovat kaikki lomasesongitkin päiväkodissa.
Vanhemmat, jotka eivät ymmärrä, ettei yksittäinen päiväkotityöntekijä ole luonut sääntöjä. Sellainen, joka valittaa eikä toistuvista uhkailuistaan huolimatta ikinä valita sinne ylemmälle taholle esimerkiksi liian vähäisestä henkilökuntamäärästä. Kannattaa valittaa, ei työntekijöiden narinaa kukaan kuuntele.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 13:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:31"]
[/quote]
No kuinkakohan monella on edes lomaa koulun loma-aikoina... Minua ärsyttää että aina koulun loma-aikoihin lapsen joutuu viemään varahoitopaikkaan kun muka kaikilla vanhemmilla on mahdollisuus lomailla silloin...
[/quote]
Tälläiset vanhemmat ärsyttävät. Onkohan se päiväkodin työntekijän vika, että päivähoitoa supistetaan ylesinä loma-aikoina? Totuus on, että koulujen loma-aikoina on vähän lapsia päivähoidossa, koska monella on kouluikäisiäkin lapsia ja siksi keskittävät lomansa koulun loma-aikoihin ja lisäksi virikelapset laitetaan lomailemaan tuolloin.
Ei päiväkodin työntekijääkään kovin innosta vaihtaa työpistettä, jonne kenties on hankalampi matka kulkea. Mukavampi se olisi omassa työpisteessä työskennellä. Mutta säästösyistä tiivistäminen on ymmärrettävää.
Ei se lapsi ikinä opi käyttäytymään kaupassa jos sinne ei sitä ikinä viedä.
Minä vein todella harvoin vauvana tai taaperona lastani kauppaan. Nyt hän on eskarilainen ja osaa käyttäytyä kaupassa. Eli en kyllä tuota ekaa lausetta minä allekirjoita. Ei mun mielestä kauppaan tarvitse pienten lasten kanssa mennä, jos ei itse koe sitä hyväksi. Kyllä lapset oppivat kauppareissuilla olemaan vanhempanakin.
Kyllä pääsin yläpeukuttamaan montaa vastaajaa. Tämä oli oikeasti hyvä ketju. Muutaman vuoden päästä meidänkin lapset lähtevät päivähoitoon. Haluan olla kaikkea muuta kuin hajamielinen ja huonosti valmistautunut äiti. Aion ostaa vaatteita jotka saa likaantua, ostan omat kuravehkeet ja kumisaappaat päiväkotiin koska kuitenkin niin pieni panostus tuo helpotuksen jokaisen arkeen. Kiitos hoititädeille jotka tekevät arvokasta työtä :)
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 20:39"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 19:16"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Siis rakennutitte vai rakensitte? Vai mies rakensi ja sinä hoidit lapsia ja siivoilit ja maalasit välillä? Siinä on kuule ero. NImim. mies rakensi kaksi taloa, itse auttelin ja hoidin lapsia.
[/quote]
Itse rakensimme ja olin raksalla myös itse töissä ja lapset oli matkassa. Hyvin saatiin talo rakennettua ilman hoitopaikkaa minun hoitovapaan aikana.
Se supervanhempi, joka osaa käydä myös lasten kanssa kaupassa.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 22:29"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:07"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:38"]
Kyllä jotkut näistä asioista on arvokysymyksiä. Joku järjestää lapselle lyhyimmän mahdollisen hoitopäivän ja joku käyttää kaiken mahdollisen hoitoajan hyödykseen. Onko lapsen etu olla hoidossa remontin ajan? Voi olla tai sitten se on vanhempien etu. Monet asiat voidaan hyvin perustella lapsen eduksi. Kumpi on oikein: lapsi ei jaksa olla kaupassa, siksi on parempi olla sen aikaa hoidossa vai vanhemmalle on helpompi ja nopempi käydä kaupassa yksin ilman lasta? Tai sitten voi käydä lapsen kanssa kaupassa silloin kun on aikaa , eikä kukaan ole väsynyt.
[/quote]
Monelle pienen lapsen kanssa kaupassa käynti ei ole ikinä järkevää sillä monet lapset eivät tykkää tai jaksa shoppailla vaikka kyse olisikin vain elintarvikekkeiden ostamisesta ja monelle se järkevin aika ostaa ruokaa on juuri kotimatkalla kotiin töistä. Sehän nyt on selvää että varsinkin hoidon jälkeen lapset ovat jo sen verran väsyneitä ja nälkäsiä että ainakaan silloin heitä ei kannata kauppaan raahata jo ihan heidän oman edun vuoksi.
Minusta on tosi IDIOOTTIMAISTA sellaiset vuohotukset kuten että matkalla töistä päiväkotiin ei saisi käydä edes ruokakaupassa vaan suoraan pitäisi lapsi hakea VARSINKIN JOS SE KAUPPA ON NIIN SANOTUSTI TYÖMATKAN JA PÄIVÄKODIN VÄLILLÄ. Esim. minun pitäisi siis päiväkodin haun jälkeen mennä takaisin päinvastaiseen suuntaa missä koti on eli takaisin työmatkan suuntaan jotta kävisin kaupassa ja sitten takaisin taas kotiin joka sijaitssee päiväkodin lähellä. Tuo on ihan hölmöläisten hommaa.
Isot ruoka ostokset ostetaan lauantaina mutta kun on suuri perhe ja paljon syöjiä niin aina täydentävää joutuu ostamaan lähes joka arkipäivä. Koska kyseessä on kuitenkin pieni kauppa ja pienet ostokset niin siihen menee vain max. 10 min. Tämä 10 minuutin lisäaika minkä lapsi on hoidossa tuskin merkitsee lapselle mitään merkittäävää lisähaittaa tai suoraan sanottuna paljon enemmän haittaa olisi hänelle itselleen raahata päiväkodin jälkeen kauppaan jolloin olisimme paljon myöhemmin kotona ja ruuan laittokin siirtyisi myöhempään. Ja kuten sanoin tietenkin asiat voisi järjestää vaikka miten mutta kyllä nauran päin naamaa jos joku käy mussuttamaan että lapselle on hirveää tai haitallista jos päivän pituus lisääntyy kymmenellä minuutilla varsinkin kun tällä järjestelyllä että käyn kaupassa kotimatkalla voidaan helpottaa paljon koko perheen pyörittämistä . Meinaako joku tosissaan että kaikki ostokset pitäisi satavarmasti ostaa vaikka viikonloppuna kun on niin kauheata jos äiti poikkeaa ruokaostoksilla kotimatkalla. Äly hoi älä jätä! Joissain päiväkodeissa oli kuulemma ollut oikein lappu että päivähoito on tarkoitettu vain työmatkoja ja työaikaa varten. Entäs ne sitten työttömien tai perhevapailla olevien lapset? On se kumma jos suurin synti olisi se että työssäkäyvä pitää lastaan "turhaan" hoidossa 10 minuutti ruuan oston ajan!
[/quote]
Oletko yh? Meillä toinen vanhemmista hakee lapset päiväkodista (se joka pääsee ekana töistä) ja toinen käy kaupassa jos tarvitsee. Toivottavasti et ole työssä jossa tarvitaan organisointikykyjä.
[/quote]
Olemassa myös vuorotyöläisiä. Meillä minä päivätyössä, mies vuorossa 12h/vuoro. Jos on iltaviikko tai yöviikko, minä haen lapset ja käyn kaupassa ennen sitä. Ei kaikilla ole molemmat päivätöissä...
[/quote]
Kauheeta, että mies joutuisi käymään kaupassa yövuoron jälkeen tai ennen sitä. Pilttipetteri saa sen sijaan olla päiväkodissa ja joustaa. Miten te olette osuneet yhtä aikaa toisiinne ja saanut aikaiseksi lapsen? Muumimukilla?