Vanhempien virheet? Kerro, päiväkodin täti
Olisi hauska kuulla, mitä virheitä me vanhemmat teemme teidän mielestä? Tai miksei opettajienkin mielestä. Millainen on rasittava vanhempi?
t. Hän, joka miettii onko yksi heistä
Kommentit (105)
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 16:38"]
Kyllä jotkut näistä asioista on arvokysymyksiä. Joku järjestää lapselle lyhyimmän mahdollisen hoitopäivän ja joku käyttää kaiken mahdollisen hoitoajan hyödykseen. Onko lapsen etu olla hoidossa remontin ajan? Voi olla tai sitten se on vanhempien etu. Monet asiat voidaan hyvin perustella lapsen eduksi. Kumpi on oikein: lapsi ei jaksa olla kaupassa, siksi on parempi olla sen aikaa hoidossa vai vanhemmalle on helpompi ja nopempi käydä kaupassa yksin ilman lasta? Tai sitten voi käydä lapsen kanssa kaupassa silloin kun on aikaa , eikä kukaan ole väsynyt.
[/quote]
Monelle pienen lapsen kanssa kaupassa käynti ei ole ikinä järkevää sillä monet lapset eivät tykkää tai jaksa shoppailla vaikka kyse olisikin vain elintarvikekkeiden ostamisesta ja monelle se järkevin aika ostaa ruokaa on juuri kotimatkalla kotiin töistä. Sehän nyt on selvää että varsinkin hoidon jälkeen lapset ovat jo sen verran väsyneitä ja nälkäsiä että ainakaan silloin heitä ei kannata kauppaan raahata jo ihan heidän oman edun vuoksi.
Minusta on tosi IDIOOTTIMAISTA sellaiset vuohotukset kuten että matkalla töistä päiväkotiin ei saisi käydä edes ruokakaupassa vaan suoraan pitäisi lapsi hakea VARSINKIN JOS SE KAUPPA ON NIIN SANOTUSTI TYÖMATKAN JA PÄIVÄKODIN VÄLILLÄ. Esim. minun pitäisi siis päiväkodin haun jälkeen mennä takaisin päinvastaiseen suuntaa missä koti on eli takaisin työmatkan suuntaan jotta kävisin kaupassa ja sitten takaisin taas kotiin joka sijaitssee päiväkodin lähellä. Tuo on ihan hölmöläisten hommaa.
Isot ruoka ostokset ostetaan lauantaina mutta kun on suuri perhe ja paljon syöjiä niin aina täydentävää joutuu ostamaan lähes joka arkipäivä. Koska kyseessä on kuitenkin pieni kauppa ja pienet ostokset niin siihen menee vain max. 10 min. Tämä 10 minuutin lisäaika minkä lapsi on hoidossa tuskin merkitsee lapselle mitään merkittäävää lisähaittaa tai suoraan sanottuna paljon enemmän haittaa olisi hänelle itselleen raahata päiväkodin jälkeen kauppaan jolloin olisimme paljon myöhemmin kotona ja ruuan laittokin siirtyisi myöhempään. Ja kuten sanoin tietenkin asiat voisi järjestää vaikka miten mutta kyllä nauran päin naamaa jos joku käy mussuttamaan että lapselle on hirveää tai haitallista jos päivän pituus lisääntyy kymmenellä minuutilla varsinkin kun tällä järjestelyllä että käyn kaupassa kotimatkalla voidaan helpottaa paljon koko perheen pyörittämistä . Meinaako joku tosissaan että kaikki ostokset pitäisi satavarmasti ostaa vaikka viikonloppuna kun on niin kauheata jos äiti poikkeaa ruokaostoksilla kotimatkalla. Äly hoi älä jätä! Joissain päiväkodeissa oli kuulemma ollut oikein lappu että päivähoito on tarkoitettu vain työmatkoja ja työaikaa varten. Entäs ne sitten työttömien tai perhevapailla olevien lapset? On se kumma jos suurin synti olisi se että työssäkäyvä pitää lastaan "turhaan" hoidossa 10 minuutti ruuan oston ajan!
[/quote]
Oletko yh? Meillä toinen vanhemmista hakee lapset päiväkodista (se joka pääsee ekana töistä) ja toinen käy kaupassa jos tarvitsee. Toivottavasti et ole työssä jossa tarvitaan organisointikykyjä.
Sovituista hoitoajoista on pidettävä kiinni. Lastenhoitajillakin on oma elämä joka alkaa kun työaika päättyy.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:07"]
Kyllä jotkut näistä asioista on arvokysymyksiä. Joku järjestää lapselle lyhyimmän mahdollisen hoitopäivän ja joku käyttää kaiken mahdollisen hoitoajan hyödykseen. Onko lapsen etu olla hoidossa remontin ajan? Voi olla tai sitten se on vanhempien etu. Monet asiat voidaan hyvin perustella lapsen eduksi. Kumpi on oikein: lapsi ei jaksa olla kaupassa, siksi on parempi olla sen aikaa hoidossa vai vanhemmalle on helpompi ja nopempi käydä kaupassa yksin ilman lasta? Tai sitten voi käydä lapsen kanssa kaupassa silloin kun on aikaa , eikä kukaan ole väsynyt.
[/quote]
Monelle pienen lapsen kanssa kaupassa käynti ei ole ikinä järkevää sillä monet lapset eivät tykkää tai jaksa shoppailla vaikka kyse olisikin vain elintarvikekkeiden ostamisesta ja monelle se järkevin aika ostaa ruokaa on juuri kotimatkalla kotiin töistä. Sehän nyt on selvää että varsinkin hoidon jälkeen lapset ovat jo sen verran väsyneitä ja nälkäsiä että ainakaan silloin heitä ei kannata kauppaan raahata jo ihan heidän oman edun vuoksi.
Minusta on tosi IDIOOTTIMAISTA sellaiset vuohotukset kuten että matkalla töistä päiväkotiin ei saisi käydä edes ruokakaupassa vaan suoraan pitäisi lapsi hakea VARSINKIN JOS SE KAUPPA ON NIIN SANOTUSTI TYÖMATKAN JA PÄIVÄKODIN VÄLILLÄ. Esim. minun pitäisi siis päiväkodin haun jälkeen mennä takaisin päinvastaiseen suuntaa missä koti on eli takaisin työmatkan suuntaan jotta kävisin kaupassa ja sitten takaisin taas kotiin joka sijaitssee päiväkodin lähellä. Tuo on ihan hölmöläisten hommaa.
Isot ruoka ostokset ostetaan lauantaina mutta kun on suuri perhe ja paljon syöjiä niin aina täydentävää joutuu ostamaan lähes joka arkipäivä. Koska kyseessä on kuitenkin pieni kauppa ja pienet ostokset niin siihen menee vain max. 10 min. Tämä 10 minuutin lisäaika minkä lapsi on hoidossa tuskin merkitsee lapselle mitään merkittäävää lisähaittaa tai suoraan sanottuna paljon enemmän haittaa olisi hänelle itselleen raahata päiväkodin jälkeen kauppaan jolloin olisimme paljon myöhemmin kotona ja ruuan laittokin siirtyisi myöhempään. Ja kuten sanoin tietenkin asiat voisi järjestää vaikka miten mutta kyllä nauran päin naamaa jos joku käy mussuttamaan että lapselle on hirveää tai haitallista jos päivän pituus lisääntyy kymmenellä minuutilla varsinkin kun tällä järjestelyllä että käyn kaupassa kotimatkalla voidaan helpottaa paljon koko perheen pyörittämistä . Meinaako joku tosissaan että kaikki ostokset pitäisi satavarmasti ostaa vaikka viikonloppuna kun on niin kauheata jos äiti poikkeaa ruokaostoksilla kotimatkalla. Äly hoi älä jätä! Joissain päiväkodeissa oli kuulemma ollut oikein lappu että päivähoito on tarkoitettu vain työmatkoja ja työaikaa varten. Entäs ne sitten työttömien tai perhevapailla olevien lapset? On se kumma jos suurin synti olisi se että työssäkäyvä pitää lastaan "turhaan" hoidossa 10 minuutti ruuan oston ajan!
[/quote]
Oletko yh? Meillä toinen vanhemmista hakee lapset päiväkodista (se joka pääsee ekana töistä) ja toinen käy kaupassa jos tarvitsee. Toivottavasti et ole työssä jossa tarvitaan organisointikykyjä.
[/quote]
Hyvää organisointikykyä on juuri se että kipaisee nopeasti ruokakaupassa kotimatkalla. Miksi pitäisi järjestellä muita järjestelyä kun tuo toimii hyvin meidän kaikkien kannalta? Sinä tietenkikn voit sääliä lastani joka joutuu olemaan tuon 10 min. kauemmin hoidossa mutta onneksi se on vain sinun ongelmasi ja säälisi. Itse teidän että hänelle eikä kenellekään muulle pitäisi olla tuosta 10 min kaupassa käynnistä mitään erityistä suurta haittaa joten miksi siitä tehdään ongelma?
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:07"]
[/quote]
[/quote]
1 jos sulla on iso perhe ja pikkukaupassa pitää käydä joka päivä (mitä en ymmärrä) niin miksei joku koululaisistasi kävisi siellä
2. Ei se lapsi ikinä opi käyttäytymään kaupassa jos sinne ei sitä ikinä viedä.
3. Suunnittele ostokset niin että siellä kaupassa ei tartte joka päivä käydä.
[/quote]
Kaikki tuo ylläoleva on hankalampi järjestää kun se että käyn kotimatkalla ostamassa täydentävää. Miksi en voisi käydä? Miksi se on ongelma että kotimatkalla käyn ostamassa ruokaa ja haen lapseni ehkä n. 10 min myöhemmin mitä hakisin ilman kaupassa käyntiä? Kenelle se on ongelma? Ei ainakaan minulle tai lapselleni. Kyllähän voin järjestää kouluikäiset kauppaan (mikä ei ole kuitenkaan heidän tehtävä) ja he menevätkin JOSKUS. Niinkuin sanoin niin lauantaina ostetaan iso kasa mutta niin paljon ei mahdu edes jääkaappiin että sillä selvittäisiin koko viikko! Turhaa tehdä asioita monimutkaisemmaksi kun ne on. Itselleni kaikkein toimivin vaihtoehto on juuri niin miten teen nyt! Ja ei tarvitse huolehtia kyllä tuo vaippa-ikäinenkin on kaupoissa ehtinyt elämänsä aikana jo useean otteeseen käydä mutta ei siitä tarvitse tuon ikäiselle tehdä mitään päivän ohjelmaa.
Talvivaatteiden riittävyyden arvioiminen voi oikeasti olla vanhemmalle vaikeaa. Meidän päiväkodissa ulkoillaan -25 asteen pakkasessakin useampia tunteja (ei ollut tosiaan pk-seudulla). Harva aikuinen ainakaan haluaa ulkoilla niin kovassa pakkasessa niin pitkään, en minä aikakaan, joten minulla on ainakin jatkuva huoli vaatteiden riittävyydestä. Toivoisin ainakin, että minulle sanottaisiin suoraan, jos lapsi palelee tai vaatetus on muuten sopimaton.
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:09"]
Sovituista hoitoajoista on pidettävä kiinni. Lastenhoitajillakin on oma elämä joka alkaa kun työaika päättyy.
[/quote]
ihan totta!
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 14:05"]
[quote author="Vierailija" time="14.01.2014 klo 13:47"]
Oletan ihan suorilta, että nämä vanhemmat jotka eivät vie koskaan omina loma-aikoinaan lapsia hoitoon, eivät myöskään vie lapsiaan esim. mummolaan tai muille sukulaisille koskaan hoitoon. Itselläni AINOA mahdollisuus käydä esim. kampaajalla on arkipäivälle otettu lomapäivä, jolloin lapsi menee hoitoon. Enkä olen edes yksinhuoltaja, mies vain on reissuhommissa ja minun tehtävä on viedä ja hakea lapset ajoissa. Mummoja ei ole olemassakaan meillä.
[/quote]
Kuinka usein sä käyt kampaajalla jos et pääse sinne silloin kun mies on reissultaan kotona, esim. lauantaisin? Käyn aina lauantaisin kampaajalla koska mulla ei ole ikinä arkivapaita ilman lapsia, mies osaa hoitaa omia lapsiaan.
[/quote]
Oletko kuullut tapauksista, joissa mies saattaa olla komennuksella vaikkapa kaksi-kolme kuukautta, puoli vuotta, enemmänkin. Eikä välttämättä tule joka viikonloppu kotiin sieltä toiselta puolelta maapalloa.
Yksi äiti valitti joka kuukausi siitä kun kahden lapsen hoitomaksu on niin kallis. (n.500e) olen siis yksityinen pph ja vanhemmatmaksavat oman osuutensa suoraan minu tilille.
Hoitomaksu vanhemmille oli sama kuin kunnalla,koska täällä kunta maksaa palvelusetelinä loput.
Joka kuukausi sain kuulla saman saarnan kuinka hoito minun luona onn niin kamalan kallista jahänelle ei palkkapäivänä jää juuri mitään kun joutuu maksamaan minulle joka kuukausi niin ison summa. Ja kun minä vielä saan muistakin hoitolapsista sitä rahaa ja kuinka minun on hyvä kunei tarvitse omasta lapsesta maksaa hoitomaksua kun hoidan sen kotona.
Juu pph.n palkkahan se onkinpäätähuimaavan suuri ja kyllä hoidiin oman lapsenikin siinä kotona mutta samalla se vei yhden paikan joten palkkani oli sitten sen 600e pienempi jos sitä omaa lasta ei siinä olisi ollut.
Piti aina kyllä hammasta purra vaikka osasinkin tuota valituska odottaa aina palkkapäivänä.
Ensimmäiseksi tulee mieleen ehkäisyn laiminlyönti.
Se että lapset tuodaan omina lomina. Osa päiväkodin henkilökunnasta voi mahdollisesi saada lomia myös silloin, jos enemmän lapsia on samaan aikaan poissa(tarkotan esim koulunajan lomia jolloin on itse kotona, mutta kaikki lapset hoidossa, ainakin ne pienimmät). Mutta kun kaikki tuodaan silloin, silloin on turha vapaita haluta, että saisi olla oman lapsen kanssa kotona joka voisi olla hoidosta poissa.
Miksei kolmonen ole kotona vaan töissä?
Se kun ei osatattuoda sadevaatteita yms. omatoimisesti, jos aamulla sataa vettä ja ne on syystä tai toisesta kotona.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:32"]
Miksei kolmonen ole kotona vaan töissä?
[/quote]
koska olen ulkomailla ja älä huoli, lapset on mukana!:)
Se kun ei osatattuoda sadevaatteita yms. omatoimisesti, jos aamulla sataa vettä ja ne on syystä tai toisesta kotona.
[/quote]
Miksi sateella pitäisi olla ulkona?
Minä olen pph. Ja ehkä ärsyttävin juttu on myöhästyminen. Vaikka se olisi vain 10min. Jos nyt oikeasti joskus juuttuu vaikka ruuhkaan niin olisi kiva jos soittaisi että on tulossa. Joskus kun olen sopinut menoja sille päivälle,minullakin kun on elämä.
Eniten ärsyttää jos vanhempi myöhästyy hausta,kun on vain pikaiseen käynyt kaupassa,kun eihän se meidän Petteri ikinä halua lähteä kuitenkaan hoidosta.
Oikeasti Petteri on kerennyt monee kertaan kysellä milloin äiti tulee kun muut on jo lähteneet. Ja kun se äiti sitten tulee (myöhässä tai ei) niin Petteri juoksee äitiä karkuu pitkin pihaa. Tämä ei sitten tarkoita sitä,että lapsi on mielummin hoidossa vaan on ihan mielenosoitusta vanhemmille!
Vielä ärsyttävämpiä on vanhemmat joille ei kelpaa mikään! Aina on puettu,syötetty,nukutettu yms. Väärin. Näitä vanhempia on onneksi tosi harvassa.
Minä pystyn hoitamaan ja ottamaan lapset huomioon tosi yksilöllisesti koska ryhmässä on vain 4 lasta. Silti joskus on vanhempia joiden mielestä asiat pitäosi tehdä heidän lapsensa rytmi mukaan. Tyyliin ekat unet sisällä kello 9.15 ja hiljaistakin pitää sitten olla! No ei valitettavasti onnistu kun siihen aikaan ollaan jo ulkona ja niitä muita lapsia ei voi täysin hiljaisina pitää.
Tai vaatimuksia,että meidän lapselle ei saa antaa sitä ja tätä. siis kyse jostain älyttömästä vaikka perunasta. Ja lapsi ei siis ole allerginen sille vaan vanhempien mielestä peruna ei ole terveellistä.
Yleisin on sopivien ulkoiluvaateiden puute.
Lasten kanssa tulee onneksi aina toimeen :).
Ja tällähetkellä minulla on ryhmä jonka vanhempien kanssa ei ole mitään yllämainituista joten eipä ole valittamista minullakaan.
Ensimmäisenä tulee mieleen ammatinvaihto.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:31"]
Se että lapset tuodaan omina lomina. Osa päiväkodin henkilökunnasta voi mahdollisesi saada lomia myös silloin, jos enemmän lapsia on samaan aikaan poissa(tarkotan esim koulunajan lomia jolloin on itse kotona, mutta kaikki lapset hoidossa, ainakin ne pienimmät). Mutta kun kaikki tuodaan silloin, silloin on turha vapaita haluta, että saisi olla oman lapsen kanssa kotona joka voisi olla hoidosta poissa.
[/quote]
Kyllähän sinä ymmärrät että puhutaan lakimääräisestä asiasta? Työpaikkasi velvollisuus on noudattaa työlakia ja sinulle annettava vapaata. Se on taas pomosi asia jos tuo kieltäytyy myöntämästä sinulle lomaa kun sitä pyydät. Ihan sama käytäntö on kaikilla muillakin työssäkäyvillä.
PS. Meillä on ollut miehen kanssa aikanaan lomat perätysten. Lapset silti eivät olleet 8 viikkoa kotona vaan 4 viikkoa. Toisen loma meni remonttia tehden.
[quote author="Vierailija" time="13.01.2014 klo 12:34"]
[/quote]
Miksi sateella pitäisi olla ulkona?
[/quote]
ulkoilu on tärkeää kyllä aina. Jos sataa viikon putkeen, oletatteko meidän keksivän tekemistä koko ajaksi sisälle? ulkoilu kuullu(ainakin meillä) päivään.
[/quote]
Tarkotuksella siis joku tekee kiusaa sinulle joka kostautuu eniten omalle lapselleen joka kastuu? Oletko yksinkertainen? Et sinäkään varmaan kaikkea aina muista?
[/quote]
[/quote]
1 jos sulla on iso perhe ja pikkukaupassa pitää käydä joka päivä (mitä en ymmärrä) niin miksei joku koululaisistasi kävisi siellä
2. Ei se lapsi ikinä opi käyttäytymään kaupassa jos sinne ei sitä ikinä viedä.
3. Suunnittele ostokset niin että siellä kaupassa ei tartte joka päivä käydä.