Onko mielestäsi sektiovastaisuus Suomessa tosiasia?
Mä oon nyt törmännyt viime aikoina kokemuksiin, jotka ovat tukeneet monen tälläkin palstalla esittämää mielipidettä, että Suomessa terveydenhuolto on jostain syystä erittäin sektiovastainen. Tästä tulee pitkä vuodatus, ottakaa mukava asento.
Ensiksi luin Maria Nordinin blogista, miten hän sai perätilavauvalle julkisella puolella alatiesynnytysluvan, vaikka synnytystapa-arviossa mitat eivät täsmänneet. Yksityinen lääkäri taas tyrmäsi alatiesynnytyksen mahdollisuuden täydellisesti (kiinnostuneet voivat lukea itse mielenkiintoisen postauksen tästä: http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/3dt-paahan-ja-synntamaan/ ) Vähän tuon jälkeen eräs tuttu kertoi, että eräs hänen sukulaisensa oli painostettu synnyttämään perätilavauva ja synnytys oli ollut karmea. Ja aivan vasta kuulin todella karmean kertomuksen siitä, miten lääkäri oli todella asiattomasti pelotellut sektion vaaroilla, vaikka äidillä oli lääketieteelliset perusteet saada sektio (synnytystapa-arvion perusteella hänen fysiikkansa saattoi olla haittaava tekijä synnytyksessä). En nyt viitsi kertoa tapausta yksityiskohtaisesti, koska kyse ei ole minulle sattuneesta asiasta, mutta oikeasti lääkärin toiminta oli todella asiatonta, ei mitään tavallista sektioon liittyvien riskien esittelyä - ja niistä tämä äiti oli kyllä tietoinen itsekin!
Mä itse olen pelkosynnyttäjä. Takana yksi melko ikävästi mennyt synnytys (selvittiin kuitenkin pysyvittä vahingoitta sekä äiti että vauva). Näiden tietojen valossa mietin, olisiko minullekin pitänyt tehdä hätäsektio, koska ainakin minun ymmärrykseni mukaan tilanne olisi voinut päättyä heikostikin. No, toki jossitella voi, mutta näitä asioita ajatellessa tulee tunne, onko synnytyksessä sittenkään pääasiassa äidin ja lapsen turvallisuus, vai meneekö joku muu agenda - sektio on saatanasta - sen edelle? Ja jos tuollainen agenda on olemassa, miksi? Onko kyse vain rahasta?
Olen tosiaan itse tuleva pelkosynnyttäjä, mutta tähtään alatiesynnytykseen. Ei sektiokaan mua houkuta. En edes oikeastaan pelkää kipua, ainakaan supistuskipua. Toivon, että seuraavassa synnytyksessä ei tarvittaisi epiduraalia, koska ensimmäisessä synnytyksessä koin siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Muukaan kipu ei mua kauhistuta aivan valtavasti, se kuitenkin loppuu. Tällä hetkellä mietityttää eniten se, onko mun ja lapseni terveydellä ja hengellä sittenkään niin paljon merkitystä.
Valitettavasti en saa tätä asiaa tämän lyhyemmin sanottua. Toivottavasti joku viitsii lukea ja kertoa mielipiteensä. Toivoisin, että ne esitettäisiin asiallisessa hengessä, eikä esim. jäätäisi tappelemaan siitä, kumpi nyt on parempi tapa saattaa se lapsi maailmaan, sektio vai alatie.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:00"]33, et ole ainoa laatuasi tuollainen tapaus, tarkoitan siis sitä, että varmasti pelkopolin henkilökunnalla on kokemusta kaltaisistasi synnyttäjistä! KAIKKI saa halutessaan sektion. Toki voi olla, että sinulle esitellään myös alatiesynnytystä, mutta se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi se valita.
Tsemppiä!
[/quote] Kiitos, aina helpottaa kun saa muutakin näkökulmaa aiheeseen. Niin paljon tulee luettua vaan niitä kokemuksia, että pelot on tyrmätty täysin ja pakotettu synnyttämään alakautta.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:00"]33, et ole ainoa laatuasi tuollainen tapaus, tarkoitan siis sitä, että varmasti pelkopolin henkilökunnalla on kokemusta kaltaisistasi synnyttäjistä! KAIKKI saa halutessaan sektion. Toki voi olla, että sinulle esitellään myös alatiesynnytystä, mutta se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi se valita.
Tsemppiä!
[/quote] Kiitos, aina helpottaa kun saa muutakin näkökulmaa aiheeseen. Niin paljon tulee luettua vaan niitä kokemuksia, että pelot on tyrmätty täysin ja pakotettu synnyttämään alakautta.
opiskelen parhailaan kätilöksi ja ihmettelen suuresti koulutukseni sektiovastaisuutta. Tosin ihmettelevät myös opettajamme luokkamme sektiomyönteisyyttä. Meitä ei siis ole onnistuttu käännyttämään. :)
itse koin muutama vuosi sitten aivan kamalan alatiesynnytyksen, jossa kätilö oli törkeä ja minä lamaannuin paniikista. Jotenkin se lapsi sieltä ulos saatiin, mutta itselläni ei ole juuri muistikuvia tästä. Muistan vaa, että yht'äkkiä kätilö keikautti sängyn trendelenburgiin ja pari sekuntia myöhemmin oli tippa painepussilla tippumassa. Hb oli 82 synnytyksen jälkeen kun se ennen oli ollut 125-126. Olin aivan kuitti ja alapää oli kipeä vielä viikkoja. jos ikinä enää saan lapsia, vaadin pelkosektion.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:26"]opiskelen parhailaan kätilöksi ja ihmettelen suuresti koulutukseni sektiovastaisuutta. Tosin ihmettelevät myös opettajamme luokkamme sektiomyönteisyyttä. Meitä ei siis ole onnistuttu käännyttämään. :)
itse koin muutama vuosi sitten aivan kamalan alatiesynnytyksen, jossa kätilö oli törkeä ja minä lamaannuin paniikista. Jotenkin se lapsi sieltä ulos saatiin, mutta itselläni ei ole juuri muistikuvia tästä. Muistan vaa, että yht'äkkiä kätilö keikautti sängyn trendelenburgiin ja pari sekuntia myöhemmin oli tippa painepussilla tippumassa. Hb oli 82 synnytyksen jälkeen kun se ennen oli ollut 125-126. Olin aivan kuitti ja alapää oli kipeä vielä viikkoja. jos ikinä enää saan lapsia, vaadin pelkosektion.
[/quote] Nyt on pakko kysyä. Oliko tuolla kätilön käyttäytymisellä jotain tekemistä ammattivalinnan suhteen? 33
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:51"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:26"]opiskelen parhailaan kätilöksi ja ihmettelen suuresti koulutukseni sektiovastaisuutta. Tosin ihmettelevät myös opettajamme luokkamme sektiomyönteisyyttä. Meitä ei siis ole onnistuttu käännyttämään. :)
[/quote] Nyt on pakko kysyä. Oliko tuolla kätilön käyttäytymisellä jotain tekemistä ammattivalinnan suhteen? 33
[/quote]
ei, olin aloittanut sh-kätilöopinnot jo aikaisemmin. Olen siis saanut lapsen opiskelujen aikana. Motivaatio oikeastaan vaan lisääntyi huonosta kokemuksesta: haluan näyttää, että kätilö voi olla hyväkin työssään.:)
Itselleni ajankohtainen ketju tämä. Valmistaudun taistelemaan itselleni oikeuden sektioon, tiedän ettei siitä tule helppoa ja että prosessi on pitkä. Mikäli oikeutta sektioon ei minulle myönnetä olen uuden EU asetuksen turvin hakeutumassa ulkomaille sektioon. Mikäli sekään ei onnistu synnytän kotona.
Sairaalaan en Suomessa enää toista kertaa lähde synnyttämään, sen verran kamala oli oma kokemukseni. Samasta sairaalasta on myös läheisilläni vastaavia kokemuksia. Tuskin siis oli mikään sattuma, että minulle kävi kuten kävi. Jouduin synnytyksen käynnistykseen rv. 42+2. Tässä lista missä kaikessa kohdallani mokattiin:
* Osastolla paperini hukattiin kahdesti! Ensiksi se sähköinen esitietolomake, joka lähetettiin sairaalaan pari kuukautta ennen synnytystä mystisesti oli kadonnut tietojärjestelmästä. Ja sitten kun käsin täytin sairaalaan tultuani omat paperit sekin onnistuttiin kadottamaan.
* Minut pakotettiin ottamaan ilokaasua vaikka huusin etten sitä halua - tiesin jo etukäteen, että oksennan siitä. Eivät uskoneet ennen kuin sitten oksensin.
*Ehdotin eri synnytysasentoja (jakkara, seisoen, kontallaan), mutta minut pakotettiin makuulleen ja sanottiin että he tietävät mikä minulle on parasta.
* Ponnistusvaihe kesti yli tunnin, joka kaikkien mielestä jälkeenpäin oli aivan liian kauan. Lapsen sydänäänet ehtivät romahtaa eikä lapsi hengittänyt syntyessään vaan häntä jouduttiin elvyttämään.
* Kätilö lähti välittömästi lapseni synnyttyä hoitamaan toista synnytystä, joten synnytyssaliin tuli aivan uudet ihmiset hoitamaan minua ja vauvaa.
* Kylmästi 1,5 tuntia lapsen synnyttyä tukihenkilöni lähetettiin kotiin ja minut rullattiin yhä täydessä shokissa vuodeosastolle, jossa jouduin jakamaan hyvin pienen huoneen toisen äidin ja vauvan kanssa. Samaan aikaan perhehuone oli anettu pariskunnalle, jonka mies ei edes ollut sairaalassa muuta kuin pari tuntia kerralla käymässä! Tästä kaikki osastolla olevat saivat kuulla kun lastenhoitajat/kätilöt höykyyttivät tätä pariskuntaa kyseisestä hommasta.
* Sairaalassa oli käynnissä massiivinen remontti, joten remontitäänet kello 7 - 17 välillä häiritsivät todella, joten en levännyt yhtään. Lisäksi viereisessä sängyssä oleskeleva äiti kävi polttamassa tupakkaa ulkona ja tuli sitten siihen verhon taakse haisemaan.
Joten synnytys sairaalassa - ei kiitos! Verraten esim. Amerikassa asuvaan sukulaiseni sairaalakokemukseen täytyy sanoa, että Suomessa tämä toiminta on ihan ala-arvoista. Jenkeissä jokainen synnyttävä äiti saa oman huoneen ja hänen toiveitaan oikeasti kunnioitetaan. Olisiko kiinni siitä, että siellä oikeasti lääkäri, kätilö ja hoitaja voivat jopa joutua pois virastaan ja maksamaan isoja korvauksia, jos potilasta ei olla kuunneltu. Suomessa hyvin harvoin joku joutuu vastaamaan omista virheistään tai jääräpäisestä toiminnasta.
Unohdin tuosta äskeisestä postauksesta sen, että synnytyksen aikana minulle annettiin useita kertoja oksitosiinia, jota olin kieltänyt heitä käyttämästä, koska tiesin oman lääketieteellisen kokemukseni pohjalta ettei se yleensä ole hyvä äidille tai lapselle.
Nostelen tätä ketjua, jotta mahd. moni voisi kertoa kokemuksensa. Mun mielestä tää on asia, josta on tärkeä puhua. Palstaa lukevat toimittajat - kiinnostaisko jutunaihe?
Ap
Itselläni on myös sektioneuvottelut lähiaikoina ajankohtaiset. Jännittää ihan hirveästi miten pystyn perustelemaan kantani riittävän asiallisesti ja asiantuntevasti. Tietoa minulla on asiasta mutta nuo kokemukset epäasiallisesta kohtelusta kauhistuttaa. Pelkään jääväni sanattomaksi ja löytäväni itseni jälleen "yrittämästä alatiesynnytystä".
Mä en pelkää alatiesynnytystä, mutta sektio on kyllä viimeinen vaihtoehto. Ja jos siihen päädytään oikeasti lääketieteellisestä syystä, ni toivon todellakin, että leikkaushaavaa ei tehdä jotekin kosmeettisista syistä vaan ainoastaan ajatellen, miten se todennäköisesti paranee parhaiten ja kestää mahdolliset uudet raskaudet. Toisaalta mulla on kyllä takana kuusi hyvin mennyttä synnytystä.
Aina pyritään siihen että luonnollisesti synnytetään. Sekstiossa tarvitaan paljon henkilökuntaa ts. se maksaa. Ei mukavuussyistä sektiota. Itse synnytin sektiolla koska vauva alkoi olla hätää kärsimässä. Sektio ei ollut paha kokemus, kaikki meni hyvin.
Turha vähätellä jos joutuu sektiolla synnyttämään. Mun tapauksessa ei ollut että kivulla ja tuskalla synnytät ja kärsit alapäästä muutamia viikkoja kun on niin hellänä. Sanovat että on komplikaatiovaarat mutta itse koin sen myönteisenä ja kaikki meni hienosti.
Mulla kuopus syntyi kiireellisellä sektiolla. Alatiesynnytys ei edennyt ja kätilö totesi että lapsi on tulossa naama edellä. Kutsuttiin lääkäri paikalla ja sattui osumaan sektiomyönteinen paikalle. Kertoi että tässäkin asennossa lapsen saattaa voida alatietä synnyttää, mutta että lapselle sektio olisi nyt selvästi turvallisempi. Muistutti tässä välissä vielä että lapsen kooksi on arvioitu 4+ kg. Sektioon siis mentiin.
Myöhemmin mies sattui käytävällä kuulemaan kun vanhempi lääkäri haukkui tätä meidän lääkäriä sektiopäätöksestä. Olisi kuulemma pitänyt silti kokeilla. Kätilö oli sitä mieltä että tuota jättipäätä ei kyllä alakautta väärässä asennossa olisi ulos saanut millään. (saattoi kyllä sanoa niin minua lohduttaakseen kun en niin intopiukalla siitä sektiosta ollut)
Jälkikäteen olen todella onnellinen että juuri tuo lääkäri osui kohdalle. Vaikka sektiosta toipuminen ei mennyt ihan parhaalla tavalla niin jos sama tilanne tulisi kohdalle niin veitsen alle menisin uudestaankin lapsen parhaaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 18:00"]
33, et ole ainoa laatuasi tuollainen tapaus, tarkoitan siis sitä, että varmasti pelkopolin henkilökunnalla on kokemusta kaltaisistasi synnyttäjistä! KAIKKI saa halutessaan sektion. Toki voi olla, että sinulle esitellään myös alatiesynnytystä, mutta se ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi se valita.
Tsemppiä!
[/quote]
Minua ihan oikeasti suututtaa tuollaiset käsitykset, että Suomessa jokainen saa sektion, jos haluaa. EI SAA! Lääkäri päättää, ei äiti, niin se tässä maassa kuulkaa on. Minun kohdallani lääkäri esimerkiksi sanoi, että vauva synnytetään alatietä, muuta tapaa ei ole olemassa. Se siitä. Kävin kaikki mahdolliset polit sun muut läpi, mutta tässä kaupungissa ei sektiota saa kuin hätätilanteessa. Siihen minäkin sitten lopulta jouduin.
Kauhulla luin tätä ketjua...olin luullut että suomessa tehdään sektioita todella helposti...minulla siis kokemus yhdestä sektiosta joka tehtiin kun sydänäänet supistuksissa laskivat...jotenkin osastolla sain hoitajien ja lääkärien puheista kuvan että on ihan rutiinia tällaiset...tuntuu TODELLA tyhmältä ja kamalalta että lääkärit ovat näissä tarinoissa olleet noin sektiovastaisia...
Kyllä mun lähipiiriin kuuluu ihmisiä, jotka ovat saaneet sektion ns. pelkodiagnoosilla, vaikka oikeasti taustalla mielestäni lääketieteellisemmältä kuulostava syy:
- liian ahdas lantio (todettu jo 1. lapsen synnytyksessä, joka päätyi hätäsektioon, mutta kaikki lääkärit eivät olleet samaa mieltä),
CP-vamma, jonka vuoksi normaali kehon hallinta vaikeaa ja rentoutuminen erityisen vaikeaa (lääkärit erimielisiä pystyykö alatiesynnytykseen vai ei)
Lisäksi eräs, jonka eka synnytys oli järkyttävän kamala eikä suostunut toista enää alakautta synnyttämään.
Eräs sai pahojen repeämien (ja siitä seuranneen korjausleikkauksen) vuoksi sektion, koska ei haluttu ottaa riskiä uudesta repeämisestä ja korjausleikkauksesta. Mutta tässäkin siis nimenomaan ekan lapsen synnytyssairaala puoli sektiota, muut ehkä eivät olisi puoltaneet.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:29"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:00"]
Miten sektio määritellään lääketieteessä?
[/quote]
Lääketieteen terminologiassa sektio on synnytys. Minä en ole koskaan ennen tämän palstan lukemista kuullutkaan tuollaisesta ajatuksesta, että jonkun mielestä sektio ei ole synnytys. Siitä tulee mieleen joku änkyrähihhulismi, joka kieltää sektion vaikka äidin tai lapsen henki menisi.
[/quote]
Noniin eli aamen tälle. Keskustelua siitä, onko sektio synnytys, ei tarvitse jatkaa. Ei sillä, ettenkö olisi jo muutenkin varma siitä että olen synnyttänyt (sektiolla), mutta halusin tietää miten lääketiede sen luokittelee. Toki av-yliopiston mammatieteellisen tdk:n opiskelijat saattavat olla eri mieltä :)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 14:53"]
Minä toivoin kesken synnytyksen sektiota, koska lapsen sydänäänet olivat heikentyneet. Synnytyslääkäri katsoi asiakseen saarnata, miten alatiesynnytys on lapselle parempi vaihtoehto. Kohtelu oli minusta asiatonta. No, lopulta päädyttiin sektioon, kun hapenpuute uhkaisi ja lapsi päätyi teholle. Tutkimusten perusteella lapselle ei tullut mitään vaurioita, mutta mietinpähän vain, kun nyt juostaan puheterapiassa ja on avustaja päiväkodissa toiminnanohjauksen vuoksi, että olisiko sittenkin tullut jotain vaurioita aivoihin... No, eihän se lääkärin tarvitse elää sen haasteellisen lapsen kanssa, mutta ihan kaikki me joudumme maksamaan veroista lapsen hoidon nyt. Ehkä se aikaisempi sektio olisi ollut lopulta halvelmpi ja parempi vaihtoehto. En tiedä.
[/quote]
Tosi ikävää tällainen piittamattomuus lapsen terveydestä! Tämäkin on varmasti liikaa sairaanhoitopiiri-, sairaala- ja kätilökohtaista. Itselleni oli myös pitkittynyt ponnistusvaihe, jossa supistukset hiipuivat. Pääasiassa selvittiin kätilöiden voimin, mutta kyllä siinä jossain vaiheessa tuli lääkäri ottamaan mikroverikuvan vauvalta hapenpuute-epäilyn takia. Kätilöt totesivat siihen, että mitään syytä huoleen ei ole, että tämä nimenomainen lääkäri vain on todella tarkka näistä asioista. Eivät suoraan sanoneet, että lääkäri on sektiomyönteinen, mutta näin minä tämän asian ymmärtäisin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:00"]
Miten sektio määritellään lääketieteessä?
[/quote]
Lääketieteen terminologiassa sektio on synnytys. Minä en ole koskaan ennen tämän palstan lukemista kuullutkaan tuollaisesta ajatuksesta, että jonkun mielestä sektio ei ole synnytys. Siitä tulee mieleen joku änkyrähihhulismi, joka kieltää sektion vaikka äidin tai lapsen henki menisi.