Onko mielestäsi sektiovastaisuus Suomessa tosiasia?
Mä oon nyt törmännyt viime aikoina kokemuksiin, jotka ovat tukeneet monen tälläkin palstalla esittämää mielipidettä, että Suomessa terveydenhuolto on jostain syystä erittäin sektiovastainen. Tästä tulee pitkä vuodatus, ottakaa mukava asento.
Ensiksi luin Maria Nordinin blogista, miten hän sai perätilavauvalle julkisella puolella alatiesynnytysluvan, vaikka synnytystapa-arviossa mitat eivät täsmänneet. Yksityinen lääkäri taas tyrmäsi alatiesynnytyksen mahdollisuuden täydellisesti (kiinnostuneet voivat lukea itse mielenkiintoisen postauksen tästä: http://blogit.kaksplus.fi/kotitalouskriisi/3dt-paahan-ja-synntamaan/ ) Vähän tuon jälkeen eräs tuttu kertoi, että eräs hänen sukulaisensa oli painostettu synnyttämään perätilavauva ja synnytys oli ollut karmea. Ja aivan vasta kuulin todella karmean kertomuksen siitä, miten lääkäri oli todella asiattomasti pelotellut sektion vaaroilla, vaikka äidillä oli lääketieteelliset perusteet saada sektio (synnytystapa-arvion perusteella hänen fysiikkansa saattoi olla haittaava tekijä synnytyksessä). En nyt viitsi kertoa tapausta yksityiskohtaisesti, koska kyse ei ole minulle sattuneesta asiasta, mutta oikeasti lääkärin toiminta oli todella asiatonta, ei mitään tavallista sektioon liittyvien riskien esittelyä - ja niistä tämä äiti oli kyllä tietoinen itsekin!
Mä itse olen pelkosynnyttäjä. Takana yksi melko ikävästi mennyt synnytys (selvittiin kuitenkin pysyvittä vahingoitta sekä äiti että vauva). Näiden tietojen valossa mietin, olisiko minullekin pitänyt tehdä hätäsektio, koska ainakin minun ymmärrykseni mukaan tilanne olisi voinut päättyä heikostikin. No, toki jossitella voi, mutta näitä asioita ajatellessa tulee tunne, onko synnytyksessä sittenkään pääasiassa äidin ja lapsen turvallisuus, vai meneekö joku muu agenda - sektio on saatanasta - sen edelle? Ja jos tuollainen agenda on olemassa, miksi? Onko kyse vain rahasta?
Olen tosiaan itse tuleva pelkosynnyttäjä, mutta tähtään alatiesynnytykseen. Ei sektiokaan mua houkuta. En edes oikeastaan pelkää kipua, ainakaan supistuskipua. Toivon, että seuraavassa synnytyksessä ei tarvittaisi epiduraalia, koska ensimmäisessä synnytyksessä koin siitä olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Muukaan kipu ei mua kauhistuta aivan valtavasti, se kuitenkin loppuu. Tällä hetkellä mietityttää eniten se, onko mun ja lapseni terveydellä ja hengellä sittenkään niin paljon merkitystä.
Valitettavasti en saa tätä asiaa tämän lyhyemmin sanottua. Toivottavasti joku viitsii lukea ja kertoa mielipiteensä. Toivoisin, että ne esitettäisiin asiallisessa hengessä, eikä esim. jäätäisi tappelemaan siitä, kumpi nyt on parempi tapa saattaa se lapsi maailmaan, sektio vai alatie.
Kommentit (63)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:41"]
En oikein usko, että lääketieteellisesti perustelu sektio olisi kenenkään mielestä saatanasta. Mukavuussektiot sen sijaan ovat turhia, isoja kalliita leikkauksia, joissa on ison leikkauksen komplikaatioriskit. Sitä olen vähän ihmetellyt, miten pelkosynnyttäjien määrä kasvamistaan kasvaa, vaikka kivunlievitystä on nykyisin niin hyvin saatavilla.
[/quote]
Tässä ketjussa on esimerkkejä nimenomaan tapauksista, joissa kyseessä on lääketieteellisesti perusteltu sektio.
Mulla ei ainakaan synnytyspelko ole normaalista synnytyskivusta johtuvaa ja mieluummin vältän lääketieteellistä kivunlievitystä.
Ap
Sillä rahalla. mikä sektioon menee, antaisi jo jokusen kerran pelkovalmennusta.
Niin, ja mäkin oon aiemmin ajatellut, että lääketieteellisesti perustellussa sektiossa ei olisi mitään ns. pahaa hoitavan henkilökunnan mielestä, mutta nyt en ole enää varma.
Ap
En oikein usko, että lääketieteellisesti perustelu sektio olisi kenenkään mielestä saatanasta. Mukavuussektiot sen sijaan ovat turhia, isoja kalliita leikkauksia, joissa on ison leikkauksen komplikaatioriskit. Sitä olen vähän ihmetellyt, miten pelkosynnyttäjien määrä kasvamistaan kasvaa, vaikka kivunlievitystä on nykyisin niin hyvin saatavilla.
[/quote]
Kivunlievitys ei auta siihen että repeät synnytyksessä pahasti, kärsit kivuista synnytyksen jälkeen ja pissaat ja kakkaat housuun kuukausia. Ei kaikki pelkää synnytyskipua. Synnytyksessä on muita paljon pelottavampia asioita kuin hetkellinen kipu. Pelkosektioita tehdään eniten uudelleen synnyttäjille, joten tietävät kyllä mitä apua on saatavilla.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:44"]
Sillä rahalla. mikä sektioon menee, antaisi jo jokusen kerran pelkovalmennusta.
[/quote]
Mutta pelkovalmennus ei oikein auta niihin tapauksiin, jossa naisen fyysiset ominaisuudet saattavat olla haittaava tekijä synnytyksessä.
Ap
En ole törmännyt henkilökohtaisesti sektiovastaisuuteen, muuten kuin jollain keskustelupalstoilla maallikoiden taholta, millä siis ei olekaan mitään merkitystä. Sairaalan/neuvolan henkilökunnassa en ole moiseen törmännyt, vaikka olen 2 pelkosektiota käynyt läpi. Suhtautuminen kaikkien taholta on ollut asiallista, ainoastaan yksi veemäinen lääkäri tavattu, mutta hän saattoi olla veemäinen kelle tahansa eikä sillä ollut tekemistä sektion kanssa. Tämä kaikki siis Turussa neuvolassa ja Tyksissä.
Mulla ei ole mitään sektiota vastaan (varsinkaan kun syy on lääketieteellinen, ei siis mikään pelkosektio).
Mutta se mua ärsyttää, jos nainen jolle tehty sektio puhuu SYNNYTYKSESTÄ. "Mähän Synnytin sektiolla", no öö et muuten synnyttänyt. Sinulle tehtiin leikkaus siinä missä mulle kun umpisuoli poistettiin, sulta poistettiin vauva.
Ja tämä nyt saa kaikki sektioSYNNYTTÄJÄT, hih, raivon partaalle. "Ei alatie synnytys ole ainoa tapa synnyttää" mutta kun se on.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:45"]
[/quote]
Kivunlievitys ei auta siihen että repeät synnytyksessä pahasti, kärsit kivuista synnytyksen jälkeen ja pissaat ja kakkaat housuun kuukausia. Ei kaikki pelkää synnytyskipua. Synnytyksessä on muita paljon pelottavampia asioita kuin hetkellinen kipu. Pelkosektioita tehdään eniten uudelleen synnyttäjille, joten tietävät kyllä mitä apua on saatavilla.
[/quote]
Juuri näin. Mä en tiedä, voinko luottaa siihen, että synnytys sujuu turvallisesti, jos hätätilanteessa raha painaa enemmän kuin turvallisuus.
Pelko-ensarit ovat - käsittääkseni - enimmäkseen sellaisia naisia, joilla on jotain syvempiä traumoja taustalla, vaikkapa seksuaalinen hyväksikäyttö. Toki muunlaisiakin on.
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:47"]Mulla ei ole mitään sektiota vastaan (varsinkaan kun syy on lääketieteellinen, ei siis mikään pelkosektio).
Mutta se mua ärsyttää, jos nainen jolle tehty sektio puhuu SYNNYTYKSESTÄ. "Mähän Synnytin sektiolla", no öö et muuten synnyttänyt. Sinulle tehtiin leikkaus siinä missä mulle kun umpisuoli poistettiin, sulta poistettiin vauva.
Ja tämä nyt saa kaikki sektioSYNNYTTÄJÄT, hih, raivon partaalle. "Ei alatie synnytys ole ainoa tapa synnyttää" mutta kun se on.
[/quote]
Lisään vielä että en väheksy heitä, joilla lapsi saatu maailmaan sektiolla. Se ei vaan ole synnyttämistä.
26
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:47"]
Mulla ei ole mitään sektiota vastaan (varsinkaan kun syy on lääketieteellinen, ei siis mikään pelkosektio).
[/quote]
Se mistä sinä ärsyynnyt on ihan sun oma henkilökohtainen ongelmasi. Ärsyynny aivan rauhassa.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:47"]
[/quote]
Mikä sinua sitten pelkosektiossa ärsyttää?
Sairaalan papereissakin muuten sektio nimetään synnytystavaksi, mutta ihan miten vaan :D Muista ehdottaa, että sektiomammat painottavat lapsilleen, että he eivät vietä syntymä- vaan sektiointipäivää. Nää asiat on tärkeitä!
Ap
Pahoja repeämiä ja muita merkittäviä komplikaatioita tulee kuitenkin varsin vähän, eikö totta?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:52"]
Pahoja repeämiä ja muita merkittäviä komplikaatioita tulee kuitenkin varsin vähän, eikö totta?
[/quote]
En tiedä tilastoista. Kun itselleni tuli ensimmäisessä synnytyksessä, en ollut kiinnostunut siitä monellekko muulle on tullut, vaan siitä miten en koskaan enää itse joutuisi sitä kokemaan. Toisen lapsen kohdalla vaadin ja sain sektion.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:52"]
[/quote]
Mun mielestä synnytyksestä johtuva synnytyspelko on myös komplikaatio. Mutta tilastoidaanko näitä? (Kysymys ei ole retorinen.) Voisi muuten myös joissain tapauksissa miettiä, kuten joku äiti tässä ketjussa aiemmin teki, voivatko lapsen oppimis- ym. ongelmat johtua pitkittyneestä synnytyksestä.
Mun imukuppisynnytyksessä imukuppiavustus kesti yht. 40 min., siihen vaadittiin kolme yritystä ja vauvan päänahka repesi. Mitä jos ulkoisten vaurioiden lisäksi olisi tullut myös kehitykseen liittyviä vaurioita?
Ap
Pelkosektio muuten on lääketieteellinen syy. Pelko lamaannuttaa ihmisen. Lamaantuneena on vaikea synnyttää. Äidin pitää olla yhteistyökykyinen.
Minäkään en pelkää kipua. Pelkään asioita mitä kaikki ei voi ymmärtää. Minua on pakotettu seksiin useita vuosia, nuorena en vaan tajunnut että parisuhteessakin voi tulla raiskatuksi. Lisäksi lapsena väkisin tehdyt toimenpiteet alapäähän on vienyt luottamuksen lääkäreidenkään inhimillisyyteen.
Pelkoni on traumasta johtuvaa. Ei sitä voi pyyhkiä pois. Enkä halua että minua rankaistaan lapsettomuudella, kun en itse ole syyllinen mihinkään.
Olkoon synnytys tai ei. Minusta tulee kuitenkin äiti lapselleni, hyvä sellainen.
Ap korjaa: imupilla yritettiin viisi, ei kolme kertaa.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:56"]
Pelkosektio muuten on lääketieteellinen syy. Pelko lamaannuttaa ihmisen. Lamaantuneena on vaikea synnyttää. Äidin pitää olla yhteistyökykyinen.
Minäkään en pelkää kipua. Pelkään asioita mitä kaikki ei voi ymmärtää. Minua on pakotettu seksiin useita vuosia, nuorena en vaan tajunnut että parisuhteessakin voi tulla raiskatuksi. Lisäksi lapsena väkisin tehdyt toimenpiteet alapäähän on vienyt luottamuksen lääkäreidenkään inhimillisyyteen.
Pelkoni on traumasta johtuvaa. Ei sitä voi pyyhkiä pois. Enkä halua että minua rankaistaan lapsettomuudella, kun en itse ole syyllinen mihinkään.
Olkoon synnytys tai ei. Minusta tulee kuitenkin äiti lapselleni, hyvä sellainen.
[/quote]
Juuri näin!
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:47"]Mulla ei ole mitään sektiota vastaan (varsinkaan kun syy on lääketieteellinen, ei siis mikään pelkosektio).
[/quote]
Eli kun vaaditte sektion, säästytte samalla riskiltä saada synnytyksen jälkeinen masennus! Koska ette kerran ole synnyttäneetkään, niin miten semmoinen muka voisi tulla? :)
Miten sektio määritellään lääketieteessä? Av-mamman mielipide nyt ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta haluaisin tietää, lasketaanko sektio synnytykseksi?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 16:00"]
[/quote]
Eli kun vaaditte sektion, säästytte samalla riskiltä saada synnytyksen jälkeinen masennus! Koska ette kerran ole synnyttäneetkään, niin miten semmoinen muka voisi tulla? :)
Miten sektio määritellään lääketieteessä? Av-mamman mielipide nyt ei voisi vähempää kiinnostaa, mutta haluaisin tietää, lasketaanko sektio synnytykseksi?
[/quote] Ainakin epikriisissä lukee synnytystapa 1) alatie 2) sektio, tai jotain sinnepäin. Ja neuvolakortissa on p ja juokseva numero varmaan riippumatta siitä, onko bebis puserrettu pimpasta vai onko se vedetty skalpellin ja lääkärin avustuksella ulos (p=partus=synnytys).
Ja jos on olemassa termi "alatiesynnytys" niin kait se vaihtoehto on sitten sektio? Ylätiesynnytystä ei taida olla kuin AV:n hupiketjuissa. Jos siis alatiesynnytys pitää yksilöidä erikseen ALATIEsynnytykseksi, eikä pelkkä synnytys riitä, voisi siis päätellä, että sektio on lääketieteen näkökulmasta synnytys. Oi vei.
Ap