Perheellisillä aina rahat loppu?
Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.
Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.
Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?
Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.
Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Tosin lasten harrastuksiin ei saa ikinä menemään niin paljon kuin hoitomaksuihin, kahden lapsen harrastukset vievät vuodessa nyt 1500, päivähoitomaksuihin meni 4800.
musiikkiopisto n 450 euroa/vuosi...
viulu n 1000 euroa + jousi + kotelo + nuotit jne
Elatustuki onkin huikea 154 euroa/kk..
"Ei ole varaa" tarkoittaa myös muutakin kuin sitä, että rahat on jatkuvasti loppu. Meillä on ihan hyvät tulot, molemmilla säästöjä omilla tileillä ja yhteisellä tilillä + sijoituksia. Matkalle haluttaisiin ja helposti saataisiin irrotettua rahaa vähän pidempääkin reissua varten neljälle hengelle. Mutta kun pitäis ensi kesänä terassia rakentaa, ulkokalusteita hommata, osa pihasta on vielä laittamatta, toinen auto pitäisi kaiketi vaihtaa uudempaan tämän vuoden puolella jne. jne. Niin mä ainakin sanon "ei ole varaa" , koska ne meidän olemassa olevat rahat pitää käyttää johonkin muuhun.