Perheellisillä aina rahat loppu?
Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.
Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.
Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?
Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.
Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.
Kommentit (143)
Vähän laskelmia:
Meillä on 2 aikuista ja 5 lasta. Miehen käteen jäävät tulot ovat noin 2700ę minun palkkani vaihtelee koska teen pätkätöitä, mutta laitetaan nyt keskiarvoksi 1800e. Lapsilisien summaa en muista, mutta joku päälle 500 euroa (vanhimmasta ei saa enää, kohta ei seuraavastakaan). Eli pyöreästi 5100-5200 euroa kuussa tulee.
Sitten menoihin:
1200e/kk velkoihin (isot velat todellakin johtuvat isosta perheestä eli lapsista)
Asumiskulut noin 500e/kk
300 e nuorimman päivähoito (tutulla yksityisellä, koska haluamme parasta hänelle)
90e seuraavan iltapäivähoito
noin 800 autojen bensat (mun työmatka nyt 80 km, miehen 20 km suuntaansa + lapsilla paljon harratuksia. Tätä ei lasketa kunnolla, voi mennä välillä enemmänkin!)
n. 120e/kk puhelimet kaikille
noin 300e/kk harrastuksiin
noin 140 vakuutukset
Näihin menee n. 3450e
1550 euroa siis jää lukiokirjoihin, harrastusvälineisiin, vaatteisiin, ruokaan ja muihin juokseviin menoihin. Kuussa. Luulisi siis riittävän. Mutta henkeä kohden se onkin vain 220e kuussa eli reilut 7 euroa päivässä. Kasvavat lapset tarvitsevat joka vuosi uudet vaatteet sekä syksyllä että keväällä. Kierrätys perheen kesken ei oikein onnistu kun on isot ikäerot, erilaiset ruumiinrakenteet ja sukupuolikin vaihtelee :) Nuorimmille ostan melkein kaiken kirpparilta, mutta vanhimmat ovat 180-190 cm urheilevia karjuja, joille ei sieltä kyllä mitään löydy. Ja jotka sivumennen sanoen hotkaisevat yhden limpun aina yhtenä suupalana. Ja litra maitoa kerralla palan painikkeeksi.
Ja sitten tulee tietysti vähän väliä jotain korjattavaa autoihin, taloon, kodinkoneisiin. Silloin vaivutaan aina pahasti miinukselle. Vaikka ollaan olevinaan hyvätuloisia, niin ei todellakaan ole varaa matkustella IKINÄ. Tietysti se on valintakysymys. Harrastukset pois kaikilta ja kituutellaan kylmässä ja pimeässä talossa tekemättä mitään ja syöden vain minimaalisesti, niin sitten varmaan riittäisi matkusteluunkin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:50"]
Joku tässä ketjussa mainitsi, että "ei ole varaa", vaikka tilillä makaa tuhansia ja lisää tulee. Mielestäni tuo on lähinnä halventavaa niitä kohtaan, joilla oikeasti ei ole varaa. Parempi olisi sanoa, ettei kiinnosta tai että se tuntuu tuhlailulta. Varattomuus tarkoittaa ettei ihan oikeasti ole rahaa.
[/quote]
Se, että jollakulla on 2000-5000 euroa tilillä jonain hetkenä ei todellakaan tee kyseisestä henkilöstä ihmistä, jolla on varaa laittaa esim. tonni matkusteluun tuosta vain. Muun muassa tv:stä tuttu varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi kehottaa kaikkia työssä käyviä makuuttamaan jossain tuollaista viiden tonnin pesämunaa pahan päivän varalle. Taloudellisen toimeliaisuuden ja laman uhan kannalta kansantalous kiittää siitä, että ihmiset eivät näin tee, mutta yksittäisen talousurpon kannattaisi näin kuitenkin tehdä.
En toisaalta tiedä. Suomalaiset ovat keskimääräistä koulutetumpi kansa, mutta siltikin enemmistö suomalaisista hoitaa raha-asiansa päin honkia..itkettää hieman.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 13:36"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:50"]
Joku tässä ketjussa mainitsi, että "ei ole varaa", vaikka tilillä makaa tuhansia ja lisää tulee. Mielestäni tuo on lähinnä halventavaa niitä kohtaan, joilla oikeasti ei ole varaa. Parempi olisi sanoa, ettei kiinnosta tai että se tuntuu tuhlailulta. Varattomuus tarkoittaa ettei ihan oikeasti ole rahaa.
[/quote]
Se, että jollakulla on 2000-5000 euroa tilillä jonain hetkenä ei todellakaan tee kyseisestä henkilöstä ihmistä, jolla on varaa laittaa esim. tonni matkusteluun tuosta vain. Muun muassa tv:stä tuttu varallisuusvalmentaja Terhi Majasalmi kehottaa kaikkia työssä käyviä makuuttamaan jossain tuollaista viiden tonnin pesämunaa pahan päivän varalle. Taloudellisen toimeliaisuuden ja laman uhan kannalta kansantalous kiittää siitä, että ihmiset eivät näin tee, mutta yksittäisen talousurpon kannattaisi näin kuitenkin tehdä.
En toisaalta tiedä. Suomalaiset ovat keskimääräistä koulutetumpi kansa, mutta siltikin enemmistö suomalaisista hoitaa raha-asiansa päin honkia..itkettää hieman.
[/quote]
Entä jos makuuttaa 20.000 tilillä, eikä silti uskalla ostaa mitään, koska pelottaa, että jos sieltä ottaa tonninkin, niin se on kuin pirulle pikkusormi ja kohta tili on nollilla.... kärsin tästä itsekin. Minulla ainakaan "ei ole varaa" matkusteluun. Sori.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2014 klo 13:51"]
Entä jos makuuttaa 20.000 tilillä, eikä silti uskalla ostaa mitään, koska pelottaa, että jos sieltä ottaa tonninkin, niin se on kuin pirulle pikkusormi ja kohta tili on nollilla.... kärsin tästä itsekin. Minulla ainakaan "ei ole varaa" matkusteluun. Sori.
[/quote]
20 000 euron makuuttaminen on suurituloisten hommaa, siihen eivät tavalliset työssäkäyvät pysty (jollei ole perintöä tai sitten elää vuosikausia pelkkää näkkileipää syöden). Tavalliset säännöllistä vähintään 2000€/kk nettopalkkaa saavat pystyvät tuon 5000 tililleen hankkimaan ja myös pitämään siellä. On sitten oma valinta tekeekö näin vai ei.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:26"]Kiinnostava avaus!
Kun olin opiskelija ja seurustelin nykyisen mieheni kanssa, meillä oli pienet tulot, mutta silti matkustelimme tosi paljon. Muita laskujakaan ei tainnut 80-luvulla olla kuin vuokra, puhelinlasku ja Hesari - ehkä sähkölasku.
Kun perustimme perheen, tulot kasvoivat, samoin menot. Kaikki mitä tuli, myös meni. Aina oli jotain rahareikää. Jotenkin se yhtälö vaan menee niin, että mitä isommat tulot, sitä suuremmat menot.
Nyt lapset ovat jo täysi-ikäisiä, mutta nythän sitä rahaa vasta meneekin. Vaihto-oppilasvuodet, ajokortit, valmennuskurssit, lennot kotiin jouluksi ulkomaan harjoittelujaksoilta jne. jne. jne.
[/quote] voi herttinen sentään! vaihto oppilaaksi lähettäminen maksaa paljon samoin muut mainitsemasi asiat
kyse on todellakin siitä mihin rahansa käyttää.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 15:28"]
vaikka on missä töissä, niin ei se kerro palkasta mitään!
nimim. kaikki luulee, että mulla hirveät tulot, totuus on aivan muuta :/
[/quote]
Kyllähän se nyt jotain kertoo. Insinööri tienaa yleensä vähintään x€, sairaanhoitajan peruspalkka y€ jne. Ne summathan löytyy ihan netistäkin.
Monesti olen miettinyt hinnoittelua,esim uimahallin hintoja.Ei tuo 7euron kertalippu ei tunnu kalliilta,mutta perheellinen ei lasten kanssa 3 lasta ja 2 aikuista hallilla 35euroa on jo kallis,käynti kerrat uimassa 2kertaa vuosi.Samoin olemme irtisanoneet kaikki lehdet,auton pakolliset huollot venytetty viimeiseen tappin.Kummastuttaa kun omakotiasujaa syytetään energian tuhlauksesta ja kaikenmaan mittareita kaupataan energian säästöön,luuleeko ne herrat ...kele että täällä ikkunat ja ovet auki asutaan.Tulkaa kysymään meiltä perheiltä älkääkä ekonomeilta,kai se me parhaiden tiedetään minne perheiden rahat menee.Veroja eipitäisi kuulema nostaa kun se söisi alkavan kasvun,mutta sähkö ,vakuutukset,ruoka ,vaatteet,matkaliput,kaikki nousseet ja nousevat lisää..
Meilä 3 lasta, tämän talven viikon matka maksoi 4800e kun vanhin lapsi katsotaan aikuiseksi. Mihinkään torakkamajaan emme suostu yöpymään. Huvipuisto on vähintään 300e reissu + bensat päälle. Bruttotulomme ovat 4500e kuukaudessa. Pakko olla 2 autoa työn takia, työt on eri suunnilla. Haluamme asua omakotitalossa ja kiitos suuremmassa kuin kolmen neliönkoppi. Elämä on valintoja me olemme valinneet näin. Emme kitise asiasta.
Itse ajattelen pikemminkin niin, että me vain saamme säästöön paljon lapsiperheitä enemmän, kun meillä ei ole lapsia eikä autoa ja asuntolainakin on kohtuullinen. Mukavaa kun ei tarvitse valita säästämisen ja kivan elintason väliltä niin kuin lasten kanssa joutuisi tekemään.
Ehkä sinä osaat vaan käyttää rahasi järkevämmin kuin he? Esim jos laitat matkaa varten vähän sivuun, he laittavat ne rahat johonkin turhaan? Ole ylpeä itsestäsi, että osaat hoitaa raha-asiasi noin :)
Olisko se kuitenkin niin, että mitä arvostaa, niin siihen on rahaa? Me olemme kahden työssäkäyvän perhe, lapsia kolme (tosin nyt jo isoja). Meillä "ei ole varaa" mainitsemiisi asioihin, mutta tosiasiassa rahaa on tilillä paljon, ei vaan halua tuhlata sitä tuollaiseen. Olemme nuukia, emme tuhlaa rahaa muuta kuin tietotekniikkaan =). Asuntolainakin tuli maksettua jo vuosi sitten pois, huokaus.
Mitä tukia saat? Perus keskituloinen ydinperhehän maksaa kaikesta ihan maksimin, alennuksia ei tule hoitomaksuista eikä muualtakaan.
Hmm, meillä ei ole rahat vähissä mutta kaverini pyytelee koko ajan jonnekin naisten reissuille mukaan ja ihmettelee kun en lähde. Mä mielummin vietän lomani perheen kanssa ja laitan rahani niihin, en halua vähiä lomiani käyttää tuollaisiin. Jos on kyse vaikka yhden yön yli reissusta viikonlopuna niin toki sellainen on kiva juttu mutta pidemmät keikat saa jäädä väliin. Kai se kaveri luulee ettei mulla ole rahaa kun aina sanookin että eihän ne nyt paljoa maksa :)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:23"]
Hmm, meillä ei ole rahat vähissä mutta kaverini pyytelee koko ajan jonnekin naisten reissuille mukaan ja ihmettelee kun en lähde. Mä mielummin vietän lomani perheen kanssa ja laitan rahani niihin, en halua vähiä lomiani käyttää tuollaisiin. Jos on kyse vaikka yhden yön yli reissusta viikonlopuna niin toki sellainen on kiva juttu mutta pidemmät keikat saa jäädä väliin. Kai se kaveri luulee ettei mulla ole rahaa kun aina sanookin että eihän ne nyt paljoa maksa :)
[/quote]
Ja ei olla edes ydinperhe vaan uusperhe, jos sillä on mitään merkitystä edes.
Kiinnostava avaus!
Kun olin opiskelija ja seurustelin nykyisen mieheni kanssa, meillä oli pienet tulot, mutta silti matkustelimme tosi paljon. Muita laskujakaan ei tainnut 80-luvulla olla kuin vuokra, puhelinlasku ja Hesari - ehkä sähkölasku.
Kun perustimme perheen, tulot kasvoivat, samoin menot. Kaikki mitä tuli, myös meni. Aina oli jotain rahareikää. Jotenkin se yhtälö vaan menee niin, että mitä isommat tulot, sitä suuremmat menot.
Nyt lapset ovat jo täysi-ikäisiä, mutta nythän sitä rahaa vasta meneekin. Vaihto-oppilasvuodet, ajokortit, valmennuskurssit, lennot kotiin jouluksi ulkomaan harjoittelujaksoilta jne. jne. jne.
Katsos kun harvoin perheeseen sattuu kahta ihmistä, jolla taloudenpito hyvin hallussa. Sinulla on, onneksi olkoon! Minullakin on, hyvä minä. Mun miehellä ei...
Monella menee rahaa alkoholiin. Ainakin näin olen todennut useammasta korkeakoulutetusta tuttujen perheestä.
Jaa, kyllä siihen lomaan saa menemään enemmän rahaa kuin 2000€. Paikanpäällä pitäisi pystyä tekemäänkin jotain. Plus että lapsien kasvaessa hintakin nousee, saati nyt esim. meillä, jossa vanhin on jo 17v jolloin menee aikuisen hinta ja sitten kaksi koululaista. Että ei se matkustaminen niin halpaa ole, edes kotimaassa.
Perheellisillä on varmaankin paljon enemmän menoja kuin aikuisella ja yhdellä lapsella. Esim. perheellinen maksaa lastenhoitomaksujakin jo yli 500e kahdesta lapsesta. Ja se on aika iso siivu palkasta. On talolainaa, ruokaan yms. menee paljon enemmän rahaa. Haluatko, että jatkan vielä loputonta listaa?
Ja se ap:n laskelma matkan hinnasta ei pidä paikkaansa. Perheellisillä täytyy siihen laskea päälle vielä ainakin melkoinen summa, ennen kuin se lähenee sitä todellista matkakustannusmäärää.
Ja kuten joku jo sanoi. Kaikille se matkustelu ei vaan ole se maailman tärkein juttu, johon laittaa palamaan monta tonnia.
Eikä lähdetä arvostelemaan kenenkään muun elämää, koska ei kuitenkaan tiedetä toisten elämästä mitään.
Niin yh:lla se olisi kai enemmän ymmärrettävää, kuin 2 aikuisen taloudessa. Meillä mies tuhlaa kauheat määrät rahaa elektroniikkaan ja harrastusvälineisiinsä. Summa on ihan kohtuuttoman suuri suhteessa tuloihin ja muihin menoihin. Auto on myös ihan liian kallis meidän tuloihin nähden, mutta miehen mielestä hyvä auto on vaan oltava, kuten myös hyvä tietokone, puhelin, harrastusvälineet...
Itse olen tottunut elämään nuukasti, ja joka kuukausi jää useita satasia säästöön. Mutta miehelläni ei jää varmaan koskaan, päinvastoin hänellä on välillä tili tyhjänä jo ennen kuun loppua, joten mä käyn kaupassa, tankkaan auton jne yksin.
Vaikka matkoja välillä tehdäänkin, niin on käynyt niinkin että säästämäni matkarahat ovat menneet auton korjaukseen tai muuhun vastaavaan. Koska käytännössä jos jotain äkillistä suurempaa menoa tulee, minähän ne maksan, koska tyhjästä on vaikea nyhjästä. Jos minulla ei olisi rahaa, niin mies varmaan pyytäisi vanhemmiltaan, en tiedä.
Ärsyttää suunnattomasti tilanne, mutta mies ei tajua omassa käytöksessään mitään väärää, ollaan terapiassakin puhuttu aiheesta, mutta miehen mielestä minä olen vain nuuka ja vanhanaikainen, kun en halua osamaksulla ostaa kaikenmaailman turhuuksia (hänelle välttämättömyyksiä). Joten kuten joku aiemmin sanoi, riittää että pariskunnasta toinen on kauhea tuhluri, niin sitten ei ole lopulla perheelläkään varaa esim vaikkapa matkustaa silloin kun haluaisi ja kun se periaatteessa voisi olla mahdollista.