Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheellisillä aina rahat loppu?

Vierailija
10.01.2014 |

Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.

Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.

Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?

Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.

Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.

Kommentit (143)

Vierailija
61/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap on provo koska ei tiedä kuinka paljon lapsista menee maksuja matkustaessa. Nolo virhe jonka olisi voinut välttää googlaamalla.

Vierailija
62/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:28"]

Katsos kun harvoin perheeseen sattuu kahta ihmistä, jolla taloudenpito hyvin hallussa. Sinulla on, onneksi olkoon! Minullakin on, hyvä minä. Mun miehellä ei...

[/quote]

Jos näin on niin silloin sen paremmin raha-asiat hoitavan tulee ottaa koko perheen taloushoitoonsa. Itse en koe itseäni mitenkään hyväksi rahan taloudenhoitajaksi. Parempikin voisin olla. Onko se taloudenhoito nykyisin sitten niin vierasta suurimmalle osalle ihmisistä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:54"]

Tiedän ainakin yhden ystäväni käyttävän tätä "ei ole varaa/rahaa" ihan siksi, että ei halua sanoa suoraan, että ei kiinnosta lähteä. Olen jopa loukkaantunut, kun ei lähde johonkin juttuun, joka vaatisi ehkä 10 euron taloudellisen panostuksen, koska ei muka ole rahaa. Tiedän sen verran hänen tilannettaan lähellä eläneenä, että kyse ei ole siitä, että sitä rahaa ei todellakaan olisi tai että se tarkoittaisi ilman ruokaa jäämistä tms. vaan ihan siitä, että hän on niin pihi ja saita, ettei siksi halua lähteä.

[/quote]

Miten sinä voi loukkaantua jonkun toisen rahankäytöstä?

Yrittäkää nyt ymmärtää... jos vastaa ettei ao asia kiinnosta, niin sitten jankataan ja jankataan että miksei kiinnosta, pitää kiinnostaa kun minuakin kiinnostaa jne.

Jos sanoo ettei ole rahaa, niin kukaan ei jankkaa mitään.  Eikä taatusti kukaan koskaan missään tarjoudu maksamaan. Jos tarjoutuu niin sitten pitää keksiä seuraava tekosyy... esim terveys ei kestä.

Eli kaikki lähtee ihan siitä, että jotkut ihmiset ei vain usko kun nillle sanoo ei.

Vierailija
64/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:31"]

Monella menee rahaa alkoholiin. Ainakin näin olen todennut useammasta korkeakoulutetusta tuttujen perheestä.

[/quote]

Johonkin täälläiseenhän sen rahan täytyy mennä. Kuitenkin heillä rahaa käytettävissä enemmän kuin kuin tuplat minuun verrattuna ja kulut pienemmät kuin tuplat minuun verattuna.

AP

Vierailija
65/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä voisin hyvinkin olla ap:n ystävä. Sanon aina, ettei ole varaa, vaikka säästöjä löytyy ja joka kuukaui jää kahden aikuisen tuloista ylijäämää. Olen vain niin nuuka! Viimeinen asia, johon rahani käyttäisin, on matkustelu. Kuten aiemmin ketjussa todettiin, niihin asioihin on varaa, joita pitää tärkeinä ;)

Vierailija
66/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä sinä ap tiedät heidän kulunsa? Vaikka kuinka lisit läheinen tuttusi/ystäväsi kanssa, niin et todellisuudessa tiedä yhtään mitään! Joten lopeta jo se jankkaaminen kuinka heillä on enemmän rahaa. MISTÄ SINÄ SEN TIEDÄT???

Vierailija
67/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:45"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:37"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:23"]

Mitä tukia saat? Perus keskituloinen ydinperhehän maksaa kaikesta ihan maksimin, alennuksia ei tule hoitomaksuista eikä muualtakaan. 

[/quote]

Normaali työssä käyvä yksinhuoltaja ei saa muita tukia kuin n.50e lapsilisään korotusta. Muuta en saa. Vastaavasti taas päivähoidosta yksinhuoltaja maksaa isomman prosentin mukaan kuin kahden vanhemman perhe. Päivähoitoaikana maksoin päivähoitomaksua enemmän kuin puolet ystäväni kahdesta lapsestaan. Nyt ei lapset ole enää päivähoidossa ja iltapäiväkerhosta maksan täyden hinnan. Sillä erotuksella että minun lapseni on koulun iltapäiväkerhossa joka maksaa 100e/kk ja heidän lapsensa leikkipuiston säilytyksessä mikä maksaa alle 40e/kk.  Mitään muitakaan alennuksia tai tukia en saa vaan päinvastoin maksan esim. matkoilla lapsestakin usein lähes aikuisen hinnan. Alennus yhden aikuisen kanssa matkustettaessa loma-aikoina on yleensä 0-10%.

AP

[/quote]

Miksi maksat lapsista täyden hinnan. Ainakin 12 -vuotiaaksi asti maksaa vain puolet lentäen oli sitten yksinhuoltaja tai ei. Bussissa ja junassa myös. Ja junassa yhden aikuisen kanssa matkustavista lapsista vain yksi lapsi maksaa lipusta. Et siis taida juuri matkustella...

[/quote]

Hah, missä ulottuuvudessa lentoliput on -50% alle 12-vuotiaille? Tarkistapa asia nopeasti vaikka Finnairin sivuilta tai jos haluat otannan useamalta lentoyhtiöltä niin käytä eBookersia.

Vierailija
68/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 10:05"]

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:31"]

Monella menee rahaa alkoholiin. Ainakin näin olen todennut useammasta korkeakoulutetusta tuttujen perheestä.

[/quote]

Johonkin täälläiseenhän sen rahan täytyy mennä. Kuitenkin heillä rahaa käytettävissä enemmän kuin kuin tuplat minuun verrattuna ja kulut pienemmät kuin tuplat minuun verattuna.

AP

[/quote]

Ok, olisikohan Pirjo-Kaarina saanut nyt jo tarpeeksi huomiota tälle päivälle? 

Vierailija
69/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:36"]

Jaa, kyllä siihen lomaan saa menemään enemmän rahaa kuin 2000€. Paikanpäällä pitäisi pystyä tekemäänkin jotain. Plus että lapsien kasvaessa hintakin nousee, saati nyt esim. meillä, jossa vanhin on jo 17v jolloin menee aikuisen hinta ja sitten kaksi koululaista. Että ei se matkustaminen niin halpaa ole, edes kotimaassa.

[/quote]

Näin että eri-ikäiset lapset maksavat matkasta eri summan. Se ei kuitenkaan selitä tätä tapausta. Tässä oli kyse ystäväperhestäni ( ei Legoland perhe) joilla lapset 7 ja 8 vuotta. Olivat katsoneet lomalleen 2000e hintaista matkaa jonne tuntuivat kovasti haluavan ja ystäväni siitä usein puhuikin alkukesän aikana että haluaisivat lähteä, kun eivät käy juuri misään. Eivät voineet kuitenkaan lähetä kun ei ollut rahaa. (Minä ja lapseni emme liittyneet tähän matkaa mitenkään.)

Vierailija
70/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 10:10"]

Jaa, kyllä siihen lomaan saa menemään enemmän rahaa kuin 2000€. Paikanpäällä pitäisi pystyä tekemäänkin jotain. Plus että lapsien kasvaessa hintakin nousee, saati nyt esim. meillä, jossa vanhin on jo 17v jolloin menee aikuisen hinta ja sitten kaksi koululaista. Että ei se matkustaminen niin halpaa ole, edes kotimaassa.

[/quote]

Näin että eri-ikäiset lapset maksavat matkasta eri summan. Se ei kuitenkaan selitä tätä tapausta. Tässä oli kyse ystäväperhestäni ( ei Legoland perhe) joilla lapset 7 ja 8 vuotta. Olivat katsoneet lomalleen 2000e hintaista matkaa jonne tuntuivat kovasti haluavan ja ystäväni siitä usein puhuikin alkukesän aikana että haluaisivat lähteä, kun eivät käy juuri misään. Eivät voineet kuitenkaan lähetä kun ei ollut rahaa. (Minä ja lapseni emme liittyneet tähän matkaa mitenkään.)

[/quote]

Oletko miettinyt koskaan että ystäväsi sanoo ettei hänellä on rahaa matkustaa, jottei vahingossakaan joutuisi matkustamaan sinun kanssasi? Ymmärtäisin häntä hyvin.

Vierailija
71/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 10:02"][quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:28"]

Katsos kun harvoin perheeseen sattuu kahta ihmistä, jolla taloudenpito hyvin hallussa. Sinulla on, onneksi olkoon! Minullakin on, hyvä minä. Mun miehellä ei...

[/quote]

Jos näin on niin silloin sen paremmin raha-asiat hoitavan tulee ottaa koko perheen taloushoitoonsa. Itse en koe itseäni mitenkään hyväksi rahan taloudenhoitajaksi. Parempikin voisin olla. Onko se taloudenhoito nykyisin sitten niin vierasta suurimmalle osalle ihmisistä?

[/quote]

No ei se vierasta ole, oletan että tarkoitit meitä viestiä lainatessasi :) Kyse on siitä, mihin haluaa rahansa käyttää. Mieheni tykkää elää tässä hetkessä ja käyttää rahaa sen mukaan, eli panostaa johonkin muuhun kuin matkustelua varten säästämiseen. Hän ostelee esimerkiksi kalastusvälineitä, harrastustarvikkeita uutena vaikka käytettyjäkin saisi halvalla jne. Tästä on joskus keskusteltu ja olen hyväksynyt tämän piirteen miehessä, hän osallistuu kaikkiin juokseviin kuluihin joten eipä mulla oikeastaan ole nokan koputtamista siihen, vaikka itse mieluummin säästäisin lomiin tai mökkiin. Teen säästöt omasta pussistani ja mies maksaa sitten oman osansa reissusta, jos haluaa mukaan tai lähtee omalle kalareissulleen :D

Vierailija
72/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:21"]

Jep. Jos perheessä useampi lapsi ja kaksi aikuista niin tulot jaetaan neljän kesken. Ja menoja enemmän. Tosiaan pelkkä hoitomaksu voi olla 500e kk. Yh hoitomaksu lienee yhdestä suunnilleen 30-100e riippuen tuloista....

[/quote] No on meitä yksinhuoltajia sellaisiakin joilla on täydet hoitomaksut. Eivät kaikki yksinhuoltajat ole perusturvalla eläviä tai lähihoitajia. Tosin lasten harrastuksiin ei saa ikinä menemään niin paljon kuin hoitomaksuihin, kahden lapsen harrastukset vievät vuodessa nyt 1500, päivähoitomaksuihin meni 4800.

Vierailija
73/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:43"]

Perheellisillä on varmaankin paljon enemmän menoja kuin aikuisella ja yhdellä lapsella. Esim. perheellinen maksaa lastenhoitomaksujakin jo yli 500e kahdesta lapsesta. Ja se on aika iso siivu palkasta. On talolainaa, ruokaan yms. menee paljon enemmän rahaa. Haluatko, että jatkan vielä loputonta listaa?

Ja se ap:n laskelma matkan hinnasta ei pidä paikkaansa. Perheellisillä täytyy siihen laskea päälle vielä ainakin melkoinen summa, ennen kuin se lähenee sitä todellista matkakustannusmäärää. 

Ja kuten joku jo sanoi. Kaikille se matkustelu ei vaan ole se maailman tärkein juttu, johon laittaa palamaan monta tonnia.

Eikä lähdetä arvostelemaan kenenkään muun elämää, koska ei kuitenkaan tiedetä toisten elämästä mitään. 

[/quote]

Mitä tarkoitat että isommalla perheellä menee enemmän rahaa? Mihin sitä rahaa mee enemmän? Miksi kahden vanhemman ja kahden lapsen perheessä ruokaan menee enemmän kuin tuplat yhden vanhemmat ja yhden lapsen perheessä? Eikö ruoka kustannusten pitäisi olla tuplat? Miksi muutkin kulut on enemmän kuin tuplat? Tätä juuri tarkoitan että useammat ei näe että ei heidän kulunsa ole kuin tuplat ja osa kuluista (kun esim. molemmissa perheissä yksi auto) saman verran kuin yksinhuoltajalla, mutta heillä on kuitenkin kaksi palkkaa käytössään. Asumiskulutkaan ei usein ole tuplat yh:n verrattuna. Molemmissa perheissä yksi olohuone ja yksi keittiö, 1-2 makuuhuonetta lisää ei useinkaan nosta asumiskuluja edes tuplaan. Mihin se raha kuitenkin katoaa?

AP

Vierailija
74/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 10:10"]

[/quote]

[/quote]

Niin ja mikä oli sun ongelma? Siis ihan oikeastiko ystäväperheesi on tilivelvollinen sinulle kertomaan minne heidän rahansa menee? On voinut tulla muita menoja ja monia kauhistuttaa sekin että työpaikat ovat vaarassa mennä alta niin pitävät mieluummin rahansa kuin tuhlaavat ne. 

Vierailija
75/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos maksaa täydet hoitomaksut, olettaisin palkankin olevan kohtuullinen. Hyväpalkkainen yh voi ansaita helposti sen, mitä minä ja mieheni matalapalkka-aloilla yhteensä :)

Vierailija
76/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos maksaa täydet hoitomaksut, olettaisin palkankin olevan kohtuullinen. Hyväpalkkainen yh voi ansaita helposti sen, mitä minä ja mieheni matalapalkka-aloilla yhteensä :)

Vierailija
77/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:57"]

Et voi olla tosissasi?! Kahden aikuisen talous merkitsee myös kahden aikuisen menoja, kahden lapsen taloudessa on myös kahden lapsen menot. Tämän nyt luulisi ihan yh-tason matematiikallakin osata laskea. 

[/quote]

Mutta ydinperheen matematiikalla ei osaa laskea että ne kulut ei ole monin kertaiset vaan alle tuplat vaikka tulot on tuplat :)

Vierailija
78/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen korostan; että yksinhuoltaja saa elatustukea! eli ei elä omien tulojen varassa! ja se lapsilisän yh korotus.. Eli turha puhua yhden ihmisen tuloista

Vierailija
79/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usko ap nyt vaan, että perheellisellä ei mene ruokaan vaan tuplat mitä 1aik + 1 lapsi taloudessa. Ja hyvin paljon riippuu myös se, mitä syö. Terveellinen ruoka kun maksaa paljon enemmän kuin roskaruoka, kuten einekset yms. paskat. 

Jos perheessä on 2 autoa, joista velkaa + siihen päälle vielä vakuutukset + polttoainekulut.

Lasten harrastukset. Esim. jääkiekko yms. arvokas harrastus. En todellakaan kiellä lastani harrastamasta sellaista mitä hän itse haluaa!

Asumiskustannukset ovat ihan eri luokkaa. Iso perhe, isompi talo/asunto. Ja jos on omakotitalo, niin siellä on sellaisia kustannuksia, joita vuokralla asuva ei edes voi kuvitella!

jatkanko vielä?

Ja ap, kerro tulosi, niin voidaan ehkä ymmärtää tota sun pointtia tässä asiassa! Muuten vaikutat melkoiselta urpolta. Enkä yhtään ihmettele, ettei tuttusi halua reissuun kanssasi

Vierailija
80/143 |
10.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen, että ihmisillä on vaan tapana valittaa raha-asioistaan. Etenkin jollekin yh:lle, ikäänkuin lohduttaakseen häntä. Varmasti ajattelee, että säästämisvinkit tulevat sulle tarpeeseen. Harvemmin kukaan kerskuu, että huhheijaa kun on paljon rahaa, ei tiedä mitä sillä tekis...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä neljä