Perheellisillä aina rahat loppu?
Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.
Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.
Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?
Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.
Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.
Kommentit (143)
Ap, kerro tulosi! Luulen, että kyse on siitä, että olet hyvätuloinen, ei siitä että perheelliset olisivat p-aukisia.
Kuulutaan varmaan tuohon ap. mainitsemaan ryhmään. Jatkuvasti rahat on lopusa- tunne on tuttu. Meillä on omaisuutta mökki ja talo, velkaakin on ja yritetään laittaa jotain pientä säästöön joka kk. tulevan varalle.
Mikä vie rahat, hyvä kysymys, jota välillä pitää miettiä. Lasten harrastukset, lainan lyhennykset, autot (on tullut yllättäviä kalliita korjauksia), verot (talosta, mökistä, autosta, tuloista), vakuutukset, asuminen, puhelinmaksut kun kaikilla on kännykät...kyllä niitä menoja löytyy. Se mistä halutaan tai voidaan säästää on ruoka ja maksulliset vapaa-ajan menot. Lasten harrastuksista ei tingitä, se on sovittu. Nyt on ollut tiukempi kuukausi ja taas yllätykseni olen tehnyt hyvää ja terveellistä ruokaa edullisesti :) Ajattelin, että jatkossakin jatkan halpa-tervellinen ruoka- linjaa ja leivon leipäni itse.
On ollut hyvä elää välillä tiukemmin, tulee katsottua tarkemmin mitä mikäkin maksaa ja on tullut tehtyä edullisempia vapaa-ajan juttuja. Toki tuloissammekin on ollut pienenemistä työtilanteen muuttumisen ja lomautusten vuoksi.
Kannustan ihmisiä säästämään pahanpäivän ja huomisen varalle, elämässä on asioita joihin ei voi ennalta varautua ja jotka voi heilauttaa taloutta. Silloin on hyvä että on säästöjä. Lasten kasvaessa myöt kulut kasvaa, vaatteet maksaa enemmän, lippujen hinnat kallistuu, myös ruokaa menee enemmän.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:23"]
Miksi maksat lapsista täyden hinnan. Ainakin 12 -vuotiaaksi asti maksaa vain puolet lentäen oli sitten yksinhuoltaja tai ei. Bussissa ja junassa myös. Ja junassa yhden aikuisen kanssa matkustavista lapsista vain yksi lapsi maksaa lipusta. Et siis taida juuri matkustella...
[/quote]
Ei muuten pidä paikkaansa ollenkaan. Varasin juuri meidän perheelle Finskin lennot Aasian kohteeseen aikuiset 650 eur/hlö, lapset (3 ja 6 v) 550 eur/hlö. Hotellissa useimmiten saa tämänikäiset lapset toki joko maksutta tai pientä lisämaksua vastaan lisävuoteilla aikuisten 2 hengen huoneeseen.
Seuramatkoillakin alennukset vaihtelevat kovasti. Alimmillaan ovat 10% luokkaa, parhaimmillaan olemme saaneet 50% lapsialennuksen ja lisäksi all inclusive -lisä on peritty vain aikuisilta, lapset ovat syöneet "ilmaiseksi".
Ja meidän perheessä matkustetaan paljon, joten hintoja ja lapsialennuksia on tullut selviteltyä paljonkin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:34"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:20"]
Olisko se kuitenkin niin, että mitä arvostaa, niin siihen on rahaa? Me olemme kahden työssäkäyvän perhe, lapsia kolme (tosin nyt jo isoja). Meillä "ei ole varaa" mainitsemiisi asioihin, mutta tosiasiassa rahaa on tilillä paljon, ei vaan halua tuhlata sitä tuollaiseen. Olemme nuukia, emme tuhlaa rahaa muuta kuin tietotekniikkaan =). Asuntolainakin tuli maksettua jo vuosi sitten pois, huokaus.
[/quote]
Ei tunnu olevan kyse pelkästään siitä että ei arvostaisi samoja asioita. Kaksi ystävääni on sanonut nyttenkin he haluaisivat lähteä kesällä lämpimään ja ovat jo katselleet matkojakin, mutta kun ei heillä ole rahaa. Se maksaisi niin paljon heiltä.
Toinen ystäväni on jo monta talvea sanonut että heidän vanhempi lapsi haluaisi kovasti laskettelamaan. Olen sitten pyytänyt muutaman kerran että voidaan mennä kimppakyydilläkin, niin vastaus on että kun ei meillä ole siihen nyt rahaa kun pitäisi vuokrata välineet ja ostaa hissilippukin, vaikka kyllä X niin kovasti haluaisi kun sen kaveritkin käy jne.
Miksi sitten haaveilisi esim. matkoista jos ei arvosta niitä eikä halua lähteä?
AP
[/quote]
Eikö elämässä saa enää edes haaveilla? Voi jumalauta että on pörrö akka linjoilla,
[/quote]
Osuko?
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:45"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:23"]
Mitä tukia saat? Perus keskituloinen ydinperhehän maksaa kaikesta ihan maksimin, alennuksia ei tule hoitomaksuista eikä muualtakaan.
[/quote]
Normaali työssä käyvä yksinhuoltaja ei saa muita tukia kuin n.50e lapsilisään korotusta. Muuta en saa. Vastaavasti taas päivähoidosta yksinhuoltaja maksaa isomman prosentin mukaan kuin kahden vanhemman perhe. Päivähoitoaikana maksoin päivähoitomaksua enemmän kuin puolet ystäväni kahdesta lapsestaan. Nyt ei lapset ole enää päivähoidossa ja iltapäiväkerhosta maksan täyden hinnan. Sillä erotuksella että minun lapseni on koulun iltapäiväkerhossa joka maksaa 100e/kk ja heidän lapsensa leikkipuiston säilytyksessä mikä maksaa alle 40e/kk. Mitään muitakaan alennuksia tai tukia en saa vaan päinvastoin maksan esim. matkoilla lapsestakin usein lähes aikuisen hinnan. Alennus yhden aikuisen kanssa matkustettaessa loma-aikoina on yleensä 0-10%.
AP
[/quote]
Miksi maksat lapsista täyden hinnan. Ainakin 12 -vuotiaaksi asti maksaa vain puolet lentäen oli sitten yksinhuoltaja tai ei. Bussissa ja junassa myös. Ja junassa yhden aikuisen kanssa matkustavista lapsista vain yksi lapsi maksaa lipusta. Et siis taida juuri matkustella...
[/quote]
Kyllä matkustelen lapseni kanssa paljon. Tässä esimerkissä oli kyse valmis matkasta jota ystäväni oli perheensä kanssa katsonut omalle loma viikolle ja jonne minä ja lapseni lähdemmi omalla lomaviikollamme. Siinä valmismatkassa, kuten usein, yhden vanhemman kanssa matkustaessa yksi lapsi sai alennusta 100e. Kahden vanhemman kanssa matkustaessa lapset saivat -50% alennusta. Joku aikaisemmin ihmetteli että hinta ei voinut pitää paikkaansa niin hinnat oli pyöristettyjä hintoja ja eri viikolle. Kaveri puhui että he eivät voineet lähteä koska heiltä matka olisi maksanut noin 2000€/ perhe. Minulle ja lapselleni se maksoi noin 1500e/perhe. Eli minulla suhteessa paljon enemmän verrattuna tuloihin.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:50"]
Luulen, että yh:na olisi helpompi säästää ja ohjata rahavirtoja juuri sinne minne haluaa. Ydinperheissä rahavirran ohjaileminen on kahden ihmisen käsissä, joten sitä suunnataan vähän moneen suuntaan. Ainakin itse jos olisin yh, voisin kiristää huomattavasti ruokalaskusta, mutta nyt en voi, koska mies ei halua ja rahaa ruokaan periaatteessa kyllä on.
Yksi lapsi ja yksi aikuinen mahtuvat periaatteessa kaksioon eikä tilaa tarvitse enempää, koska kotona on rauhallista koko ajan. Kun on monta lasta ja kaksi aikuista, hulinaa on paljon enemmän ja on mukavampaa kun on vähän enemmän tilaa. Tilan tarve ei siis kasva lineaarisesti suhteessa perheen kokoon.
Paljonko ap maksat päivähoitomaksuja? Tarvitseko tila-autoa? Kuinka monta neliötä on kodissasi? Montako lasta näillä tuttavillasi on? Mitä lapsesi harrastaa? Oletko ohjannut hänen harrastusmahdollisuuksiaan taloudellisten seikkojen vuoksi?
Joku tässä ketjussa mainitsi, että "ei ole varaa", vaikka tilillä makaa tuhansia ja lisää tulee. Mielestäni tuo on lähinnä halventavaa niitä kohtaan, joilla oikeasti ei ole varaa. Parempi olisi sanoa, ettei kiinnosta tai että se tuntuu tuhlailulta. Varattomuus tarkoittaa ettei ihan oikeasti ole rahaa.
[/quote]
Tässä vastauksia asun lapseni kanssa 3h+kk asunnossa. Eli lapsellani on oma huone samoin minulla, olohuone ja keittiö yhteissä käytössä. Toki varmaan tarvittaessa mahduttaisiin kaksioonkin ihan niin kuin kahden vanhemman perhekin kun en koe sitä mielekkääksi. Ystäväperheeni asuvat 4h+kk asunnoissa eli heillä on vain 1 huone enemmän. Molemmilla lapsilla omat huoneet ja lisäksi vanhempien makuuhuone, olohuone ja keittiö. Eli asumiskulut eivät tuplaannu.
Päivähoidosta maksoin lähes 200e/kk. Päivähoitomaksu kun lasketaan bruttotuloista niihin lisätään myös elatusmaksu. Kahden henkilön perhe maksaa kaikkein kovinta prosenttia päivähoitomaksusta.
Tila-autoa en tarvitse. Henkilöauto riittää niin kuin ystäväperheillänikin, joista puhun. Näillä kaikilla ystäväperheilläni on muuten vain yksi auto eli 0,5 autoa/ palkansaaja. Ystäväperheissä on kahdessa perheessä kaksi lasta, yhdessä 1 eli 0,5-1 lasta/palkansaaja.
Lapseni aavistuksen kalliimpaa harrastusta kuin ystäväperheeni. En koe tarvetta rahantakia ohjata harrastuksia. Lapsi saa itse valita harrastuksensa. Nyt vasta ekaluokkalainen tyttö niin ei vielä kovin montaa harrastusta. Tulikohan siinä vastaus kaikkiin.
AP
Nyt kun elän yh-isinä lasteni kanssa, niin rahat riittää ihan mihin haluaa. Kun perheeseen kuului äiti, niin meillä ei ollut koskaan varaa matkustaa mihinkään. Nyt kierrän lasten kanssa laivaristeilyt, kylpylät ja tehdään ulkomaanmatkat syyslomalla, joululomalla, hiihtolomalla, kesälomalla paljonkin reissataan. Vasta pistin sisustuksen kokonaan uusiksi ja auton vaihtoa uuteen suunnittelen.
Syynä mitä ilmeisemmin, että naisten harrastama ”kerskalutus” ei syö perheen kaikkia rahoja. Nyt myös minä ja lapset päästään ”osille” hyvinvoinnista. Jouluna ostelin lapsille hienot kännykät ja Samsungin tabletit. On varaa ostaa lapsille merkkivaatteita, kuluttaa sekä lasten että omiin harrastuksiin jne. Aiemmin lapsilisät menivät äidin tilille, josta ne tuhlasi itseensä. Nyt lapsilla on omat tilit, joihin lapsilisät menevät säästöön.
Tuloni ovat kasvaneet (siis mitä käytän) Kelan elatustuen verran kahdesta lapsesta (n. 300 euroa). Menopuolella vedenkulutus on laskenut vajaasta 400 kuutiosta alle 100. Sähkölasku on laskenut alle puoleen. Roskat tyhjennetään enää joka toinen viikko. Johtopäätös: miehiä pitäisi lailla kieltää pitämästä naista, ihan ekologisista syistä. Hihih!
Koskaan en enää ota itselleni naista elätiksi=sen verran pitkä avioliitto kuitenkin takana, että voi sanoa, että ihan olen näinkin kantanut vastuun naisten siipeilystä yhden miehen osalta. Niin mainittakoon, että äiti käy kyllä töissä, mutta kuluttaa rahansa aina etukäteen itseensä, pitää huolta, että aina elää velaksi=ei pääse muut siten osille hänen rahoista.
Summa Summarum: näin yh:na tunnen itseni rikkaaksi.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:57"]
tässä sen näkee, että yksinhuoltajien tuet on liian isoja
[/quote]
Kuten sanoin jo aikaisemmin niin tukia en saa muuta kuin n.50e korotuksen lapsilisään. Ne jotka tukia saa yksinhuoltajuuden perusteella (mitähän ne muuten on kun en ole koskaan kuuluut?) ovat varmasti todella sen tarpeessa. Eli olemattomien tukien vähentäminen yksinhuoltajilta ei muuta ydinperheiden rahatilannetta paremmaksi.
AP
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:58"]
yh saa elatustukea; korotetun lapsilisän...
[/quote]
Kaikki yksinhuoltaja eivät saa elatustukea. Suurinosa saa elatusmaksua ja se on toisen vanhemman maksama osuus lapsen kuluista. Sen samanhan saavat ydinperheessäkin puolisot toinen toisiltaan molempien osallistuessa samalla tavalla lapsen kuluihin.
Ovatko kaverisi kertoneet sinulle paljonko tienaavat? Ehkä he laittavat säästöön rahaa? Tai sitten on vain erilainen käsitys rahasta. Esim.meillä mies on huolissaan jos tilin saldo menee alle 500€, minä olen huolissani kun se menee alle 10€.
Tämä on se iänikuinen sama provo, kenellä kuukauden tulot on 1200 euroa ja on auto ja omakotitalo ja kalliit harrastukset ja kenellä menee sähköön 10 euroa kuussa ja mies korjasi auton yms.
Aina te menette samaan lankaan ja alatte tinkaamaan tämän provon kanssa :D
Ettekö te tunne jo kirjoitustyylistä tätä :D
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 13:06"]
Tämä on se iänikuinen sama provo, kenellä kuukauden tulot on 1200 euroa ja on auto ja omakotitalo ja kalliit harrastukset ja kenellä menee sähköön 10 euroa kuussa ja mies korjasi auton yms.
Aina te menette samaan lankaan ja alatte tinkaamaan tämän provon kanssa :D
Ettekö te tunne jo kirjoitustyylistä tätä :D
[/quote]
Voi olla provo, voi olla että ei, mutta alkukirjoituksessa kuvailtu tilanne ei tosiaan ole mikään mahdottomuus. Joillakin rahat vaan menevät johonkin mystiseen mustaan aukkoon vaikka olisi millaiset tulot, tämä on nähty.
Ei ole provo. Ihan oikeista tilanteista kerron. Miksi tämä ei mielestänne voisi olla totta?
Minulla on kolme ystäväperhettä jolta olen viimeisen vuoden aikana kuullut samaa että olisi kiva mennä ja tehdä ja lähteä jne. Ensin haaveilevat ja kovasti haluaisivat lähteä tai tehdä, mutta sitten se jää kuitenkin rahasta kiinni. Näissä perheissä molemmilla vanhemmilla on paremmat tulot kuin minulla. Jo ammatit ja työpaikat kertovat sen. Voisivathan he toki valehdella ne, mutta se olisi epätodennäköistä ja muutaman työpaikalla olen käynytkin, joten he ovat ainakin sitä mitä sanovat. Silti kustannuksia heillä on vähemmän kuin minulla (0,5-1 lasta / yksi aikuinen, yksi henkilöauto perheessä, vain yhden huoneen isompi asunto jne.) Siitä huolimatta he eivät voi tehdä haluamiaan asioita ja välillä ovat jopa kateellisia siitä että minä olen tehnyt lapseni kanssa vastaavia
Ap. Mitä sä olet nähnyt? Oiskohan sulta jäänyt jotakin huomaamatta? Voisko olla että syövät paremmin kuin sinä ja lapsesi, ehkä hankkivat asioita joita sinä et hanki. Ehkä se mystinen musta aukko on säästötili.
Mä en voi kauheasti kehua yksinhuoltajien maksuvalmiutta vaikkapa vuokran suhteen. Laahaa usein jäljessä sen verran mitä kela tai sossu ei maksa. Mutta lapsilla on aina viimeisen päälle toppatakkia ja kenkää ja rahaa riittää hurvitteluun, tottakai kun jättää muita maksuja maksamatta Joskus tekisi mieli sanoa että kannattaisko jättää ne ylimääräiset jutut tekemättä niin ei tarvitse aina valittaa laskujen maksusta ja lainailla rahaa puolen kuun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:26"]
Kiinnostava avaus!
Nyt lapset ovat jo täysi-ikäisiä, mutta nythän sitä rahaa vasta meneekin. Vaihto-oppilasvuodet, ajokortit, valmennuskurssit, lennot kotiin jouluksi ulkomaan harjoittelujaksoilta jne. jne. jne.
[/quote]
Miten sitä nyt menee, jos ovat jo täysikäisiä? Vai haluatteko te vain auttaa näissä asioissa rahallisesti. Sehän on tietysti ihan kiva ja noin. Mun mielestä mitä suuremmat tulot, sitä suuremmat menot ei pidä paikkaansa. Siis se, miksi niin on, johtuu siitä, että pikkuhiljaa tottuu kuluttamaan enemmän, kun tulot kasvavat hitaasti. Mutta kyllähän sitä paljon vähemmälläkin tulisi toimeen, jos oikeasti haluaisi. Ehkä kysymys on enemmänkin mukavuudenhalusta.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:28"]
Katsos kun harvoin perheeseen sattuu kahta ihmistä, jolla taloudenpito hyvin hallussa. Sinulla on, onneksi olkoon! Minullakin on, hyvä minä. Mun miehellä ei...
[/quote]
Eiks teil oo yhteiset rahat? Jaattehan te kropan nesteetkin, miksette rahoja?
vaikka on missä töissä, niin ei se kerro palkasta mitään!
nimim. kaikki luulee, että mulla hirveät tulot, totuus on aivan muuta :/
Lapsettomana luin tätä ketjua jotensakin huvittuneena.
Näin se menee. Pankkitili näyttää nykyään kuukauden tulot ja menot, niin omani näytti:
Tulot: 4360,20 €
Menot: -5570,60 €
Miehellä jäi kuitenkin vähän plussalle omansa.
No, oli joulu. Ja käytiin laskettelemassa, elokuvissa, kylpylässä... Nyt kiristetään vyötä. Kolme lasta, ylä- ja alakouluikäisiä. Perheen päivä tunturissa, pelkästään liput 150 €, siihen päälle matkat, syöminen, majoitus. Helposti menee viikonloppureissuun 800 -1000 €.