Perheellisillä aina rahat loppu?
Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.
Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.
Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?
Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.
Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.
Kommentit (143)
Paljonko ap:n palkka mahtaa olla? Meillä on kahden vanhemman nettotulot yhteensä alle 3000€. Sillä siis maksetaan 5.hengen menot. Ap:lla pitäisi olla alle 1200 euroa, sitten olisi tasavertaista.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:24"]
Pelkät ruoka menot ovat viisihenkisessä perheessä taatusti hemmetin paljon isommat kuin 1+1 perheessä. Varsinkin kun perheen lapset ovat teini-iässä olevia poikia.
[/quote]
Niin, yh-perheissä ei ole koskaan teini-ikäisiä poikia tai teini-ikäisiä ylipäätänsä.
Teillä on kuitenkin 1,5 lasta aikuista kohden maksettavana. Kun laskee, että isot asunnot ovat suhteessa edullisempia kuin pienemmät, niin todennäköisesti teillä menee rahaa saman verran kuin 1 aikuisen ja yhden teini-ikäisen pojan kustannuksiin...
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:30"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:20"]
Olisko se kuitenkin niin, että mitä arvostaa, niin siihen on rahaa? Me olemme kahden työssäkäyvän perhe, lapsia kolme (tosin nyt jo isoja). Meillä "ei ole varaa" mainitsemiisi asioihin, mutta tosiasiassa rahaa on tilillä paljon, ei vaan halua tuhlata sitä tuollaiseen. Olemme nuukia, emme tuhlaa rahaa muuta kuin tietotekniikkaan =). Asuntolainakin tuli maksettua jo vuosi sitten pois, huokaus.
[/quote]
Ei tunnu olevan kyse pelkästään siitä että ei arvostaisi samoja asioita. Kaksi ystävääni on sanonut nyttenkin he haluaisivat lähteä kesällä lämpimään ja ovat jo katselleet matkojakin, mutta kun ei heillä ole rahaa. Se maksaisi niin paljon heiltä.
Toinen ystäväni on jo monta talvea sanonut että heidän vanhempi lapsi haluaisi kovasti laskettelamaan. Olen sitten pyytänyt muutaman kerran että voidaan mennä kimppakyydilläkin, niin vastaus on että kun ei meillä ole siihen nyt rahaa kun pitäisi vuokrata välineet ja ostaa hissilippukin, vaikka kyllä X niin kovasti haluaisi kun sen kaveritkin käy jne.
Miksi sitten haaveilisi esim. matkoista jos ei arvosta niitä eikä halua lähteä?
AP
[/quote]
Eikö elämässä saa enää edes haaveilla? Voi jumalauta että on pörrö akka linjoilla,
Jos ap kerran maksaa täydet päivähoitomaksut yksinhuoltajana, niin hänellä ilmeisesti on myös yli tonnin isommat tulot kuin esim. mulla... Enkä koe nyt ihan nälkäpalkkaa silti saavani + ne elarit. Meillä mies tienaa juuri ja juuri sen verran, että yksinhuoltajana joutuis maksamaan yhdestä lapsesta täydet maksut... Yhteensä se kuitenkin tekee sen verran, että maksamme kaikista ipanoista ne täydet maksut. Menot meillä menee viidestä ihmisestä, joista kolme ei tienaa mitään... (Tai no, saahan noista lapsilisät...)
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:23"]
Mitä tukia saat? Perus keskituloinen ydinperhehän maksaa kaikesta ihan maksimin, alennuksia ei tule hoitomaksuista eikä muualtakaan.
[/quote]
Normaali työssä käyvä yksinhuoltaja ei saa muita tukia kuin n.50e lapsilisään korotusta. Muuta en saa. Vastaavasti taas päivähoidosta yksinhuoltaja maksaa isomman prosentin mukaan kuin kahden vanhemman perhe. Päivähoitoaikana maksoin päivähoitomaksua enemmän kuin puolet ystäväni kahdesta lapsestaan. Nyt ei lapset ole enää päivähoidossa ja iltapäiväkerhosta maksan täyden hinnan. Sillä erotuksella että minun lapseni on koulun iltapäiväkerhossa joka maksaa 100e/kk ja heidän lapsensa leikkipuiston säilytyksessä mikä maksaa alle 40e/kk. Mitään muitakaan alennuksia tai tukia en saa vaan päinvastoin maksan esim. matkoilla lapsestakin usein lähes aikuisen hinnan. Alennus yhden aikuisen kanssa matkustettaessa loma-aikoina on yleensä 0-10%.
AP
Miksi sulle pitää selittää miksi ei haluta lähteä? Tosi noloa että kyselet syitä. Jotkut ihmiset ovat. Minulle tuo on se vastaus Suomessa jolla pääsee jankkaajasta eroon. Ne jankkaajat ovat useimmiten vähävaraisia. ne joilta tyystin loppuu kaikki meneminen muutaman vuoden päästä kun rahat on aina pistetty sileäksi heti saman tien. Vaikka ei kenellekään oikeasti kuulu meidän raha-asiat enkä minä kysele muiden raha-asioita. Täällä Suomen ulkopuolella tuollainen utelu on todella noloa. Tosin jos pyrkii maksamaan luottokortilla normaalissa arjessa ja kaveri näkee niin saa kuulla että mä voin hei lainata sulle ettei sun tarvitse ostaa luottokortilla. Suomessahan luottokortin käyttö on suuri ylpeys.
Meidän perheessä tulot ovat yli 150 000 euroa kuussa. Emme asu mitenkään erityisen hienosti isossa lukaalissa mutta parhaimmalla paikalla kuitenkin. Expatteina vuokralla. Kahden lapsen koulumaksut ovat kuukaudessa 1500 euroa vuokrien ja muiden kulujen lisäksi. Emme saa koulumaksuihin mitään helpotuksia. Vain mies tienaa tällä hetkellä. Me emme silti lähde juuri minnekään. Loma-ajat halutaan rauhoittua ja nähdä joskus sukulaisia. AINOASTAAN suomalaiset ystävät ovat huolissaan eikö meillä ole rahaa matkustella tai käydä huvipuistoissa. Heillä ei ole pienintäkään aavistusta mieheni tuloista ja veikkaan että he luulevat niiden olevan 1/3 siitä mitä ovat, miehen ammatti mahdollistaa hyvinkin lavean palkkahaitarin emmekä koskaan kerro kenellekään mitä miehen työ pitää sisällään.
Aiomme vuoden sisällä asettua aloillemme, ostaa oman talon emme Suomesta mutta eräästä erittäin tunnetusta paiaksta) ja silloin voi olla että näillä kavereillakin loksahtaa leuat auki. Toivon että en kuule sellaisia kommentteja että miksette oo kertoneet että olette rikkaita että en mä tiennyt. Niin, kun se ei kuulu kenellekään oikeasti.
Mutta siis voin ihan hyvin vastata pyyntöihin lähdettäisiinkö Legolandiin että meillä ei oo rahaa. Aika vähän nykyään ne entiset vonkaajat menevät tosin nykyään minnekään. Sillä on hintansa kun pienistä varoista kustannetaan huvipuistoretkiä ja muuta hauskaa sillä verukkeella että kun nyt on rahaa, vaikka säästöjä ei ole tai niitä ei hurvittelun jälkeen jää.
Entäs se palkka, ap? Paljonko saat nettona, kiinnostaa?
Toki kahden aikuisen menot on suhteessa vähän pienemmät kuin yhden, koska menot menot on samoja yhdelle tai kahdelle - lehtitilaukset, sähkö, auto jne. Myös ruoka tulee varmasti suhteessa halvemmaksi per nenä, mitä isommalle porukalle sitä laittaa.
Ihmisillä on kuitenkin eri suuruiset palkat. Yh voi tienata 4500 kuukaudessa, pariskunnan kumkikin osapuoli vaikka vaan päälle 2000 kuukaudessa, jolloin tulot on likimain samat.
Iso perhe tarvitsee isomman asunnon, joten lainakulut voi olla isommat. Toisilla on asuntoa hankkiessa jo jotain pesämunaa, toisilla ei eli lainat voi olal eri suuruisia.
Toiset priorisoi jonkun kalliin harrastuksen, toiset matkustelun. Toiset laittaa rahaa puhelimiin ja tablettikoneisiin ja kotiteattereihin ja toiset ei. Toisilla on 30 000 autolainaa, toiset ajaa vanhalla muutaman tonnin autolla.
Toisilla on vielä opintolainoja maksettavana, toisilla ei.
Elämä on valintoja ja taloudelliset tilanteet on aina erilaisia. Automaattisesti ei ole niin, että kahden aikuisen perheessä taloudellinen tilanne olisi aina parempi kuin yh perheessä.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:16"]
Monesti kuulen kavereiltani, jotka elvät miehensä ja lastensa kanssa, että ei meillä nyt ole rahaa lähteä. Heillä ei ole rahaa matkustella, kotimaan huvipuistoon lähteminen on liian kallista, teatteriin ei voi lähteä kun on liian kallista, Legolandiin ei voi lähetä kun on liian kallista, laskettelemaan ei voi lähteä kun on liian kallista, ulkomailla ei voi käydä kun on liian kallista jne. Kuitenkin nämä kaikki kaveri tienaavat paremmin kuin minä (yh+1 lapsi tuloina vain pieni palkka, lapsilisä ja pieni elatusmaksu), heidän perheellään on käytössään myös miehien paremmat tulot.
Miten voi olla mahdollista että kahden aikuisen normaalisti työssäkäyvän taloudessa on jatkuvasti tiukkaa rahasta vaikka asumiskulut maksetaan puoliksi kahden palkasta, samoin auton kulut, lasten kulut jne. Vastaus on usein että onhan se sinulla helppoa kun meidän perheellä maksaa niin paljon enemmän. Niin niistä kahden aikuisen tuloista.
Esimerkki matkasta 2 aikuista +2 lasta matka maksaa 2000€, niin 1 aikuinen +1 lapsi matka maksaa 1500e kun yhden aikuisen kanssa matkustettaessa lapsesta menee täysi tai lähes täysi hinta. He maksaisivat vain 1000€/ palkansaaja matkasta kuluja eikä heillä silti ole koskaan varaa matkustella. Miten minulla voi olla varaa yhden aikuisen palkasta maksaa 1500e minun ja lapseni palkasta?
Eikä kyse oli siitä etteikö he haluaisi myös lähteä. Sitten kuitenkin kateellisena ihmettelevät että ai men sitten olimmekin tyttäreni kanssa todellakin Legolandissa tai laskettelmassa jne. Ehkä hekin sitten ensi vuonna.
Mihin ihmeeseen ydinperheelliset rahansa laittavat? Asuntolainaan joo, mutta niin laitan minäkin (enemmän maksan asumisesta kuin puolet heidän perheensä summasta). Silti minulla on varaa mennä laskettelemaan viikonloppuisin tai teatteriin johon lapsi haluaa jne. Eikä kysessä ole vain yksi perhe vaan nyt jo kolmen kohdalla törmännyt samaan.
[/quote]
En jaksa lukea muiden vastauksia. Mutta rahapulaa on helppo käyttää tekosyynä, kun ei jaksa selitellä jollekin tunkeilevalle ihmiselle, miksi emme tee sitä tai tätä tai miksi en käy teatterissa tms.
Ei kiinnosta, mutta en jaksa sitä painostusta, että kyllä jokaisen pitää käydä laskettelemassa (hohhoijaa) teatterissa, ulkomailla yms.
Olen koti-ihminen ja rahat on sijoitettu osakkeisiin yms. lasten tulevaisuuden varalle.
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:37"]
Mitä tukia saat? Perus keskituloinen ydinperhehän maksaa kaikesta ihan maksimin, alennuksia ei tule hoitomaksuista eikä muualtakaan.
[/quote]
Normaali työssä käyvä yksinhuoltaja ei saa muita tukia kuin n.50e lapsilisään korotusta. Muuta en saa. Vastaavasti taas päivähoidosta yksinhuoltaja maksaa isomman prosentin mukaan kuin kahden vanhemman perhe. Päivähoitoaikana maksoin päivähoitomaksua enemmän kuin puolet ystäväni kahdesta lapsestaan. Nyt ei lapset ole enää päivähoidossa ja iltapäiväkerhosta maksan täyden hinnan. Sillä erotuksella että minun lapseni on koulun iltapäiväkerhossa joka maksaa 100e/kk ja heidän lapsensa leikkipuiston säilytyksessä mikä maksaa alle 40e/kk. Mitään muitakaan alennuksia tai tukia en saa vaan päinvastoin maksan esim. matkoilla lapsestakin usein lähes aikuisen hinnan. Alennus yhden aikuisen kanssa matkustettaessa loma-aikoina on yleensä 0-10%.
AP
[/quote]
Miksi maksat lapsista täyden hinnan. Ainakin 12 -vuotiaaksi asti maksaa vain puolet lentäen oli sitten yksinhuoltaja tai ei. Bussissa ja junassa myös. Ja junassa yhden aikuisen kanssa matkustavista lapsista vain yksi lapsi maksaa lipusta. Et siis taida juuri matkustella...
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:28"]
Katsos kun harvoin perheeseen sattuu kahta ihmistä, jolla taloudenpito hyvin hallussa. Sinulla on, onneksi olkoon! Minullakin on, hyvä minä. Mun miehellä ei...
[/quote]
HARVOIN??
Toivoisin ja olettaisin kyllä, että enemmistö aikuisista ihmisistä osaa hoitaa raha-asiansa. Ääntähän sitten pitää vain ne jolla homma ei ole hallussa ja lisää pitäisi yhteisestä pussista saada.
Mä en osaa sanoa muuta kuin tuohon matkustelu- ja huvipuistokysymykseen, että mua (ja miestä) ei villit hevosetkaan saisi matkoille eikä puuhamaihin, kun inhoan niitä. Kaikki mahdolliset vapaa-ajat käytän omalla kesämökillä. Olemme 5-henkinen perhe, keskituloisia, ei mitään lainaa ja säästöjä ihan tarpeeksi.
Joskus silti jos kaverini matkustelee, saatan sanoa, että voi kun itsekin pääsisi ja voi kun olisi rahaa... mikä ei tarkoita sitä, että oikeesti haluaisin ja oikeasti ei olisi rahaa. Miltä kuulostaisi: En mä vaan lähtisi Floridaan? En mä vaan haluaisi? No aika töykeeltä, kun ystävä on innoissaan kertonut matkasta. Haluan arvostaa hänen intoa ja kokemusta ja hyvää mieltä olemalla mieluummin vähän "kateellinen", jolloin hänkin kokee saneensa jotain hienoa. Ja toki se on hienoa hänelle, monet tykkää matkustella. Mielelläni kuuntelen hänen matkakertomusta ja kyselen ja olen onnellinen hänen puolestaan.
38 korjaa..tulot ovat siis vuodessa...eivät kuussa.
Luulen, että yh:na olisi helpompi säästää ja ohjata rahavirtoja juuri sinne minne haluaa. Ydinperheissä rahavirran ohjaileminen on kahden ihmisen käsissä, joten sitä suunnataan vähän moneen suuntaan. Ainakin itse jos olisin yh, voisin kiristää huomattavasti ruokalaskusta, mutta nyt en voi, koska mies ei halua ja rahaa ruokaan periaatteessa kyllä on.
Yksi lapsi ja yksi aikuinen mahtuvat periaatteessa kaksioon eikä tilaa tarvitse enempää, koska kotona on rauhallista koko ajan. Kun on monta lasta ja kaksi aikuista, hulinaa on paljon enemmän ja on mukavampaa kun on vähän enemmän tilaa. Tilan tarve ei siis kasva lineaarisesti suhteessa perheen kokoon.
Paljonko ap maksat päivähoitomaksuja? Tarvitseko tila-autoa? Kuinka monta neliötä on kodissasi? Montako lasta näillä tuttavillasi on? Mitä lapsesi harrastaa? Oletko ohjannut hänen harrastusmahdollisuuksiaan taloudellisten seikkojen vuoksi?
Joku tässä ketjussa mainitsi, että "ei ole varaa", vaikka tilillä makaa tuhansia ja lisää tulee. Mielestäni tuo on lähinnä halventavaa niitä kohtaan, joilla oikeasti ei ole varaa. Parempi olisi sanoa, ettei kiinnosta tai että se tuntuu tuhlailulta. Varattomuus tarkoittaa ettei ihan oikeasti ole rahaa.
Hmm, meillä ei ole rahat vähissä mutta kaverini pyytelee koko ajan jonnekin naisten reissuille mukaan ja ihmettelee kun en lähde. Mä mielummin vietän lomani perheen kanssa ja laitan rahani niihin, en halua vähiä lomiani käyttää tuollaisiin. Jos on kyse vaikka yhden yön yli reissusta viikonlopuna niin toki sellainen on kiva juttu mutta pidemmät keikat saa jäädä väliin. Kai se kaveri luulee ettei mulla ole rahaa kun aina sanookin että eihän ne nyt paljoa maksa :)
[/quote]
Tässä ei kyse "naisten reissuista". Sellaiset ei minuakaan juurikaan kiinnosta, mutta joskus harvoin pyydettäessä lähden kyllä seuraksi (eri ystäviä).Vaan kyse oli esim. siitä että viime keväänä lapset olivat päiväkodissa keksineet että Legolandiin olisi kiva päästä. Siitä sitten ystäväni kertoi minulle että heidän lapsensa haluaisivat kovasti Legolandiin ja heidänkin kyllä tekisi mieli sinne lähteä. Siihen vastasin että samaa oli myös oma tyttöni puhunut että olin myös katsellut matkoja. Lähdettäisiinkö yhtä aikaa? Loppu tulos oli taas se että he eivät lähteneet (edes yksi aikuinen lasten kanssa) kun ei ollut rahaa ja me lähdimme, mutta ilmeisesti eivät olleet uskoneet me lähtisimme ilman heitä. Aikuiset olivatkin sitten kateudesta soikeana kun heille selvisi että me olimmekin olleet Legolandissa.
AP
Tiedän ainakin yhden ystäväni käyttävän tätä "ei ole varaa/rahaa" ihan siksi, että ei halua sanoa suoraan, että ei kiinnosta lähteä. Olen jopa loukkaantunut, kun ei lähde johonkin juttuun, joka vaatisi ehkä 10 euron taloudellisen panostuksen, koska ei muka ole rahaa. Tiedän sen verran hänen tilannettaan lähellä eläneenä, että kyse ei ole siitä, että sitä rahaa ei todellakaan olisi tai että se tarkoittaisi ilman ruokaa jäämistä tms. vaan ihan siitä, että hän on niin pihi ja saita, ettei siksi halua lähteä.
Ei ole raha ongelma eikä mikään. Palkat riittää elämiseen, laskuihin jne, sekä osa menee säästöön. Jos tekee tiukkaa, niin myydään jotain tarpeetonta pois tai sitten otetaan säästöstä rahaa. Rahan käyttö kannattaa suunnitella huolella, niin et rahaa jää säästöönkin, kaikkea ei tarvi tuhlata.
tässä sen näkee, että yksinhuoltajien tuet on liian isoja
yh saa elatustukea; korotetun lapsilisän...
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:22"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 09:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.01.2014 klo 08:57"]
Et voi olla tosissasi?! Kahden aikuisen talous merkitsee myös kahden aikuisen menoja, kahden lapsen taloudessa on myös kahden lapsen menot. Tämän nyt luulisi ihan yh-tason matematiikallakin osata laskea.
[/quote]
Mutta eikö kahden aikuisen taloudessa ole kuitenkin säästöjä verrattuna yhden aikuisen talouteen: vakuutukset, asuminen yms. on suhteessa halvempaa kuin on suhteessa useampi. Lisäksi kahden lapsen taloudessa saa sisaralennuksenp äivähoitoon: yhden aikuisen ja yhden lapsen taloudessa ei. Itse maksan yh:na täydet maksut päivähoidosta. Tuttavani, joilla on kaksi lasta ja kaksi palkansaajaa eivät todellakaan maksa.
Juu, en ole ap, mutta osaan kyllä laskea: pariskunta nukkuu yleensä samassa huoneessa: asumiskuluihin säästö: yhteiset oleskelutilat, kylpyhuone yms asunnossa - asumiskuluissa säästö - kotivakuutus yhdessä maksettavaksi - säästöä, sanomalehti talouteen - säästöä, kun sen lukee kaksi aikuista, bonuslaskelmat taloutta kohti - säätöä verattuna pienempään perheeseen, matkoilla 1 aikuinen+ yksi lapsi = 2 aikuista+ kaksi lasta Toki menee ruokiin yms, mutta niitä on kaksi maksamassa, isona säätönä kahden hengen talouksissa on kaksinkertainen kotitalousvähennysmahdollisuus: remontit, siivous, lastenhoito yms, tulee paljon edullisemmaksi, kun molemmat voivat käyttää tuota vähennystä
jne.
[/quote]
Kuinka moni yh tarvitsee työn vuoksi 2 autoa ja asuu isossa omakotitalossa? Vaikka kuinka on 2 maksajaa niin ei se eläminen silti mitään halpaa ole.
[/quote]
Öö, yleensä yh:lla on yksi auto. 1 aikuinen, yksi auto; kahden aikuisen perheessä jos töihin tarvitaan kaksi autoa niin suhde on sitli sama 1 aikuinen: yksi auto
Kahden aikuisen perheessä ei välttämättä tarvitse asua _isossa omakotitalossa_. Jos asuu, se on tietenkin valinta, mutta mikään laki ei sitä pakota. Sitä ei voi käyttää syynä perustelulle, että yh:n elämä olisi jotenkin halvempaa...
[/quote]
Niin, ne ovat valintoja joiden vuoksi sitten ei ole aina laittaa sitä 2000€ matkusteluun. Mikä tässä oli ap:n mielestä niin outoa että piti ihan aloitus tehdä?