Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua 2020 aiotko auttaa?

Jouluapua on taas...
13.10.2020 |

Kohta alkaa taas tämä vuotuinen kerjuukartan hämmästely.. En usko että kamalan monella on varaa auttaa, kun olemme pandemian kourissa. Miten on aiotko auttaa? Vai oletko hakija?

Kommentit (147)

Vierailija
61/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en varmasti auta ikinä ketään milloinkaan, kun ei ne rahat kuitenkaan mene sinne minne pitää.

Vierailija
62/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en varmasti auta ikinä ketään milloinkaan, kun ei ne rahat kuitenkaan mene sinne minne pitää.

Tässä lauseessa kiteytyikin suomalainen joulumieli aika lailla täydellisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä lauseessa kiteytyikin suomalainen joulumieli aika lailla täydellisesti.

Mitäpä sitä totuutta koristelemaan edes Jouluna. Maailmassa on kohta 8 miljardia ihmistä, elintila ja luonto loppuu ja jotkut kehtaavat vielä kusettaa toisia jollakin keräyksillä. Omaan perseeseen menee joka penni.

Vierailija
64/147 |
25.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä huomaa että millainen on palstaväen joulumieli. Sitä ei käytännössä ole.

Ne tarinat köyhyydestä eivät ole totta vaan rahat tuhlattu älyttömyyksiin.

Vierailija
65/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan vain eläimille kuten aiempinakin vuosina. Ostan varmaankin kissanruokaa eläinruokakaupan keräykseen, jonka tuotto menee paikallisten vähävaraisten ihmisten lemmikeille.

Kävin äsken lueskelemassa ja ärsyyntymässä jouluapua-sivustolla. Miksi niin moni pyytää jouluruokaa? Syödähän pitää joka tapauksessa. Ostaa vain jouluruokaa normaalin ruoan tilalta. Perus jouluruoka on hyvin edullista.

Ja mitä ihmettä ovat nämä joulukoristeiden pyytäjät? Heitetäänkö koristeet aina joulun jälkeen roskiin vai miksi niitä ei ole tallella seuraavaksi jouluksi? Koristeet säilyvät hyvin pidettyinä jopa kymmeniä vuosia.

En halua olla osaltani tukemassa kenenkään elämänhallinnan puutetta.

Vierailija
66/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lahjoita enää edes eläimille, jäi niin paha maku suuhun kun selviteltiin eläinsuojeluyhdistyksen johtoryhmän palkkoja ym. Yritin tarjota ihan konkreettista apua esim. siivoamista ja eläinten hoitoa, mutta ei kelvannut. Ensin olisi pitänyt käydä heidän järjestämä 3 pv kurssi ja maksaa siitä. Juu ei kiitos, teillä menee ilmeisen hyvin. 

Sama juttu WWF alkoi tökkimään, kun soittelivat lahjoitusten perään kuukauden sisällä 15 kertaa. Lopetin sitten sen vuotuisen joululahjan, kun mikään ei riitä. 

N29

Vierailija
67/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En auta. Suurin osa hakijoista ei tarvitse mitään apua kuin korkeintaan elämänhallintaan.

Etkai yleistä tuota myös oikeisiin köyhiin? Silloin et kyllä tiedä mistä puhut.

Vierailija
68/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En lahjoita enää edes eläimille, jäi niin paha maku suuhun kun selviteltiin eläinsuojeluyhdistyksen johtoryhmän palkkoja ym. Yritin tarjota ihan konkreettista apua esim. siivoamista ja eläinten hoitoa, mutta ei kelvannut. Ensin olisi pitänyt käydä heidän järjestämä 3 pv kurssi ja maksaa siitä. Juu ei kiitos, teillä menee ilmeisen hyvin. 

Sama juttu WWF alkoi tökkimään, kun soittelivat lahjoitusten perään kuukauden sisällä 15 kertaa. Lopetin sitten sen vuotuisen joululahjan, kun mikään ei riitä. 

N29

Täytyy  olla iso yhdistys jos johtoryhmä saa palkkaa. Ei meidän kaupungissa toimivan yhdistyksen johtoryhmästä kukaan saa palkkaa, vapaaehtoistyönä ovat mukana, antavat omaa aikaansa. Ja käytännössä myös omaa rahaansa, yksikin jonka tiedän maksaa yhdistyksen kuluja itse.

Vierailija
69/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään: ja meillä kaivataan apua nimenomaan käytännön hoitotyöhön ja siivoamaan.

Vierailija
70/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nenäpäivään ainakin riitti rahaa koronasta huolimatta. Kukapa sitä omiaan auttaisi kun voi maksaa Afrikkalaisen kyläpäällikön luksuselämän?

Vierailija
71/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksan veroina sitä ylimääräistä 75 euroa tt-tukea. Sillä on kyllä varaa köyhänkin itse ostaa lahjansa.

Ei kaikki Jouluapua saavat saa välttämättä toimeentulotukea ja sitä koronalisää.

Sama myös toisinpäin, esim. minä sain toimeentulotukea ja koronalisän. En hae Jouluavusta mitään ja lapsia ei edes ole. Yksinelävänä pärjää helpommin.

Vierailija
72/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna kerjäläisille rahaa, mutta kerjuupalstan luku on tietyssä mielessä viihdettä.

Onkohan se enää viihdettä siinä vaiheessa, jos itse joskus päädyt sinne? En oikeasti ymmärrä kaltaisiasi ihmisiä, jotka tarkoituksella pilkkaavat köyhempiä ja huonompiosaisempia. Ja miksi joku yläpeukuttaa tällaista viestiä.

Vierailija
73/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse antamassa noihin mitään, mutta katsotaan, josko lapsi haluaa osallistua esim. Joulupuuhun. Elän itse Kelan rahoilla, mies pienipalkkaisessa työssä. Saimme säästettyä lapsen toivelahjoihin tänäkin vuonna, siitä olen kiitollinen. Tiedän miten tärkeitä juttuja ne ovat hänelle, pitää tavaroistaan hyvää huolta. 

Vierailija
74/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, että köyhyyteen päätyminen ei ole todellakaan aina omaa syytä tai elämänhallintaongelmista johtuvaa, kuten tällä palstalla usein sanotaan. Myös Joulapua hakevien joukossa on esim. työttömiä.

Vierailija
75/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nenäpäivään ainakin riitti rahaa koronasta huolimatta. Kukapa sitä omiaan auttaisi kun voi maksaa Afrikkalaisen kyläpäällikön luksuselämän?

Tämä tuli itselleni järkytyksenä, että kaiken tämän kriisin keskellä maasta löytyy vielä niin paljon höynäytettäviä. Nyt jos koskaan tulisi panostaa kotimaisiin lapsiin!

Vierailija
76/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä ihmisillä ei ole edes paria kymppiä kuussa laittaa sivuun pitkin vuotta lasten lahjoihin?

Nämä petshopit ja ryhmä hau-jutut niin paljoa maksa, etteikö voisi ostaa vaikka 1-2 pientä lahjaa pitkin vuotta kerran kuussa. Esimerkiksi suklaapatukoita, niitä hygieniajuttuja teineille (tokmanneilta löytyy euron tuote-laareja joista itse teen usein löytöjä), lukemista.

Jouluruoat ovat itse tehtyinä todella edullisia. Joulutortut, luumurahka, laatikot, piparit. Ei noihin pariakymppiä enempää saa uppoamaan.

Joulukoristeita voi tehdä itse luonnon antimista.

Näistä joulupuu-ilmoituksista paistaa läpi uusavuttomuus elämänhallinnan vakavat ongelmat.

Ovat selvästi tottuneet saamaan kaiken helpolla.

Olen itse 'lahjan antaja' mutta minusta on aika pöyristyttävää, että oikeasti kuvitellaan, että se on kaikilla vain tahdosta kiinni ja elämänhallinnasta, että saa "edes kaksikymppistä kuussa säästettyä lahjoihin". Elämä nyt ei vain kaikille ole yhtä yksinkertaista ja ilman ikäviä yllätyksiä.

Joulun voi tehdä tosi edullisesti, mekin yleensä tehdään, ja varmaan vähävaraisetkin sitten jouluaattona viettävät sen aaton joka tapauksessa niillä resursseilla mitä on.

Mutta turha sitä on myöskään syyllistää köyhää siitä, että hän kertoo toiveitansa, JOS joku haluaa niitä täyttää ja saada itselleen joulumieltä. Ja väärin on kaikkia syyllistää, kun siellä on osa mätiä omenia joukossa.

Itse yleensä autan jotakuta, mutta esim viime vuonna oli kartalta vaikea löytää yrittäjyyden takia vaikeuksiin joutunutta, onneksi löysin erään perheen, jonka elämäntilanne sai minut haluamaan auttaa juuri heitä, ja olen myös päätynyt äidin FB ystäväksi, ja voinut todeta, ettei hän ainakaan liioitellut heidän elämänsä ongelmia. Tämä vuonna on siis helppo taas auttaa heitä.

Oman joulumielemmehän takia me vähempiosaisia lahjomme, emme siksi että olisimme erityisen 'hyviä'.

99% tuntuu olevan näitä mätiä hedelmiä.

Viime vuonna mm. perhe joka itki jouluruokaa lahjojen lisäksi.

Erityismainintana oli ettei kinkkua, koska kyseessä mu sli miperhe.

Eiväthän mu sli mit edes vietä joulua ! Joku raja näihin ilmoituksiin järjestäjän toimesta pitäisi saada.

Siitä olen samaa mieltä, että iso osa näistä ei ole todellisen avun tarpeessa. Ainoastaan elämänhallinta on hakusessa ja siihen tarvitsisivat ohjausta.

Yllättävän moni muslimi kuitenkin viettää Suomessa joulua. Ei ehkä ihan suomalaisten perinteiden mukaisesti, mutta viettää kuitenkin. Kinkkua ei kaivata, kun ei sitä sikaa ole totuttu syömään, mutta muuten kyllä maistellaan suomalaisia jouluruokia. Ei useimmat muslimitkaan mitään fanaatikkoja ole, kuten aika harva suomalainenkaan tänä päivänä on mikään harras kristitty.

Vierailija
77/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä tuli itselleni järkytyksenä, että kaiken tämän kriisin keskellä maasta löytyy vielä niin paljon höynäytettäviä. Nyt jos koskaan tulisi panostaa kotimaisiin lapsiin!

Nyt jos koskaan vanhemmat saisivat itse panostaa lapsiinsa. Suomessa saa kyllä ihan tarpeeksi tukia jokainen. Ei ole rahasta kiinni kenelläkään.

Vierailija
78/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Tämä viesti on hyvä esimerkki siitä, että köyhyyteen päätyminen ei ole todellakaan aina omaa syytä tai elämänhallintaongelmista johtuvaa, kuten tällä palstalla usein sanotaan. Myös Joulapua hakevien joukossa on esim. työttömiä.

Suurin osa tänä vuonna työttömäksi jääneistä on kuitenkin ansiopäivärahan piirissä joten ei heillä ole mitään hätää.

Vierailija
79/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En auta, sillä luin niitä ja toiveet (sekä perheiden asenne töihin) olivat aivan käsittämättömiä.

Meidän perheen joulubudjettikin (lahjoineen) on tänä vuonna vain 50 euroa (koronan johdosta), joten eipä tässä paljoa ole autella muiden kohtuuttomia toiveita. Lapsilleni saan joulun juuri ja juuri järjestettyä ja se riittää tänä vuonna.

Vierailija
80/147 |
14.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan läheisiäni, se riittänee. Tuntemattomia kerjäläisiä en ole koskaan auttanut kun läheltä olen vuosikausia seurannut heidän elämänhallinnan puutetta. Ei meilläkään paksusti elellä vaan hyvällä suunnittelulla saamme rahat riittämään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kuusi