Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua 2020 aiotko auttaa?

Jouluapua on taas...
13.10.2020 |

Kohta alkaa taas tämä vuotuinen kerjuukartan hämmästely.. En usko että kamalan monella on varaa auttaa, kun olemme pandemian kourissa. Miten on aiotko auttaa? Vai oletko hakija?

Kommentit (147)

Vierailija
41/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä ihmisillä ei ole edes paria kymppiä kuussa laittaa sivuun pitkin vuotta lasten lahjoihin?

Nämä petshopit ja ryhmä hau-jutut niin paljoa maksa, etteikö voisi ostaa vaikka 1-2 pientä lahjaa pitkin vuotta kerran kuussa. Esimerkiksi suklaapatukoita, niitä hygieniajuttuja teineille (tokmanneilta löytyy euron tuote-laareja joista itse teen usein löytöjä), lukemista.

Jouluruoat ovat itse tehtyinä todella edullisia. Joulutortut, luumurahka, laatikot, piparit. Ei noihin pariakymppiä enempää saa uppoamaan.

Joulukoristeita voi tehdä itse luonnon antimista.

Näistä joulupuu-ilmoituksista paistaa läpi uusavuttomuus elämänhallinnan vakavat ongelmat.

Ovat selvästi tottuneet saamaan kaiken helpolla.

Olen itse 'lahjan antaja' mutta minusta on aika pöyristyttävää, että oikeasti kuvitellaan, että se on kaikilla vain tahdosta kiinni ja elämänhallinnasta, että saa "edes kaksikymppistä kuussa säästettyä lahjoihin". Elämä nyt ei vain kaikille ole yhtä yksinkertaista ja ilman ikäviä yllätyksiä.

Joulun voi tehdä tosi edullisesti, mekin yleensä tehdään, ja varmaan vähävaraisetkin sitten jouluaattona viettävät sen aaton joka tapauksessa niillä resursseilla mitä on.

Mutta turha sitä on myöskään syyllistää köyhää siitä, että hän kertoo toiveitansa, JOS joku haluaa niitä täyttää ja saada itselleen joulumieltä. Ja väärin on kaikkia syyllistää, kun siellä on osa mätiä omenia joukossa.

Itse yleensä autan jotakuta, mutta esim viime vuonna oli kartalta vaikea löytää yrittäjyyden takia vaikeuksiin joutunutta, onneksi löysin erään perheen, jonka elämäntilanne sai minut haluamaan auttaa juuri heitä, ja olen myös päätynyt äidin FB ystäväksi, ja voinut todeta, ettei hän ainakaan liioitellut heidän elämänsä ongelmia. Tämä vuonna on siis helppo taas auttaa heitä.

Oman joulumielemmehän takia me vähempiosaisia lahjomme, emme siksi että olisimme erityisen 'hyviä'.

Vierailija
42/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun lahjan tarvitsijat ovat tyytyväisiä puolet vähempään ja jopa käytettyyn, pystyn osallistumaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lahjoitan kuten ennenkin, vain eläimille. 

Vierailija
44/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistin viime keräyksestä naapurimme paikkakunnan ja kuvauksen perusteella.

Ovat juurikin näitä elämänhallinta-ongelmaisia joilla rööki palaa 24/7 tuossa pihassa. Eivät todellakaan ole erityisen köyhiä.

Elämäntapatyöttömyys vaivaa ja se että niitä lapsia tehty liikaa liian huonoin resurssein.

En todellakaan lahjoita, niin kauan kun tiedän että näillä ihmisillä on varaa ostaa yli 6e röökiaskeja monta kertaa viikossa.

Huijausta koko keräys.

Vierailija
45/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan aio auttaa yhtään näitä kerjäläisiä, joilla on seitsemän lasta ja viisi koiraa. Voisin auttaa jotain läheistä lapsiperhettä tai vanhusta antamalla vaikka 50e ruokaan, mutta en tiedä lähipiirissäni olevan tarvitsijoita.

Vierailija
46/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä ihmisillä ei ole edes paria kymppiä kuussa laittaa sivuun pitkin vuotta lasten lahjoihin?

Nämä petshopit ja ryhmä hau-jutut niin paljoa maksa, etteikö voisi ostaa vaikka 1-2 pientä lahjaa pitkin vuotta kerran kuussa. Esimerkiksi suklaapatukoita, niitä hygieniajuttuja teineille (tokmanneilta löytyy euron tuote-laareja joista itse teen usein löytöjä), lukemista.

Jouluruoat ovat itse tehtyinä todella edullisia. Joulutortut, luumurahka, laatikot, piparit. Ei noihin pariakymppiä enempää saa uppoamaan.

Joulukoristeita voi tehdä itse luonnon antimista.

Näistä joulupuu-ilmoituksista paistaa läpi uusavuttomuus elämänhallinnan vakavat ongelmat.

Ovat selvästi tottuneet saamaan kaiken helpolla.

Olen itse 'lahjan antaja' mutta minusta on aika pöyristyttävää, että oikeasti kuvitellaan, että se on kaikilla vain tahdosta kiinni ja elämänhallinnasta, että saa "edes kaksikymppistä kuussa säästettyä lahjoihin". Elämä nyt ei vain kaikille ole yhtä yksinkertaista ja ilman ikäviä yllätyksiä.

Joulun voi tehdä tosi edullisesti, mekin yleensä tehdään, ja varmaan vähävaraisetkin sitten jouluaattona viettävät sen aaton joka tapauksessa niillä resursseilla mitä on.

Mutta turha sitä on myöskään syyllistää köyhää siitä, että hän kertoo toiveitansa, JOS joku haluaa niitä täyttää ja saada itselleen joulumieltä. Ja väärin on kaikkia syyllistää, kun siellä on osa mätiä omenia joukossa.

Itse yleensä autan jotakuta, mutta esim viime vuonna oli kartalta vaikea löytää yrittäjyyden takia vaikeuksiin joutunutta, onneksi löysin erään perheen, jonka elämäntilanne sai minut haluamaan auttaa juuri heitä, ja olen myös päätynyt äidin FB ystäväksi, ja voinut todeta, ettei hän ainakaan liioitellut heidän elämänsä ongelmia. Tämä vuonna on siis helppo taas auttaa heitä.

Oman joulumielemmehän takia me vähempiosaisia lahjomme, emme siksi että olisimme erityisen 'hyviä'.

99% tuntuu olevan näitä mätiä hedelmiä.

Viime vuonna mm. perhe joka itki jouluruokaa lahjojen lisäksi.

Erityismainintana oli ettei kinkkua, koska kyseessä mu sli miperhe.

Eiväthän mu sli mit edes vietä joulua ! Joku raja näihin ilmoituksiin järjestäjän toimesta pitäisi saada.

Vierailija
47/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin auttanut viime vai toissavuonna, en enää muista. Joka tapauksessa oli sellaisia "autettavia", että mielenkiinto meni. En sano että kaikki olisivat samanlaisia, ehkä sieltä on ne aidosti avun tarpeessa olevat poimittu heti alkuun. No mutta tästä suunnilleen lähiseudulta löytyi perheitä missä haluttiin lahjoja yli 20-vuotiaille lapsille, XX(X)L-vaatelahjoja äidille ja lapsille sellaisia lahjoja, mitä ei raaskita ostaa omillekaan. Tilanne ollut huono jo 5 vuotta ja perheessä 1-, 3- ja 4-vuotiaat lapset aiempien lisäksi. Jne.

Vierailija
48/147 |
14.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te tiedätte noita syöpäperheitä yms.? Tai siis että ovat avun tarpeessa. Ja kuinka esitätte asian heille niin ettei se kuulosta loukkaavalta?

Itse en tiedä yhtään perhettä jolle voisin mennä jouluapua tarjoamaan.

Varmaan heitä on, mutta eivät tuo tarvetta julki.

Nro 16 vastaa: Työttömäksi jäänyt ystäväni on niin läheinen, että olemme jutelleet hänen tilanteestaan ja myös lähestyvästä joulusta. Hän myös tietää, että olen aiempina jouluina osallistunut erilaisiin jouluapukeräyksiin. Tiesin, että hän eiloukkaannu ehdotuksesta, ja hän tiesi, että mä en olisi loukkaantunut, jos hän olisi kieltäytynyt tarjouksesta. 

Mutta varsinaiseen kysymykseesi....mä olen kuulunut jo vuosia muutamaan Facebookin ruokaryhmään. Siellä tuli yhden naisen nimi ja ruokakuvat tutuiksi. Oli innokas ruuanlaittaja, vaikka opiskelijabudjetti olikin tiukka. Kerran laitoin hänelle yksityisviestiä ja kerroin, että mulla on kaveriporukka, joka aika ajoin kerää "kolehdin" ja ostaa lahjakortin esim ruokakauppaan. Kysyin, haluaisiko hän tällaisen kortin ja sanoin myös, että ymmärrän kyllä, jos hän ei halua antaa kotiosoitettaan, jonne voisin postittaa kortin. Tämä nuori nainen ilahtui kovasti, joten postitimme hänelle 100 € lahjakortin. 

Eräässä sisustusryhmässä taas oli muutama vuosi sitten syksyllä kuvia erilaisista kattauksista. Eräs yksinhuoltajaäiti ihasteli toisen kattausta ja kertoi haaveilevansa samantapaisesta juhla-astiastosta. Laittoi kuvan omasta olohuoneestaan, jonka sävyihin sellainen astiasto olisi sopinut kuin nenä päähän. Mulla oli juuri silloin menossa omien astioideni inventaario ja olin miettinyt, mihin saisin menemään yhden 6 hengen  antiikkiastiaston. Laitoin tälle yksinhuoltajaäidille yksityisviestissä kuvan astiastostani  ja kerroin, että jos hän pystyy meiltä noutamaan, saa sen astiaston ilmaiseksi Hän tuli noutamaan ja sai joulupöytäänsä juhla-astiat. 

En mä menisi suoraan ehdottamaan jollekin tuntemattomalle vaikka pelkästään syövän tai muun vastaavan asian perusteella yhtään mitään. Mutta kun olen vähän aikaa seurannut jonkun ihmisen kirjoittelua jossain, olen uskaltanut ehdottaa. 

Vierailija
49/147 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun lahjan tarvitsijat ovat tyytyväisiä puolet vähempään ja jopa käytettyyn, pystyn osallistumaan.

Miten niin ovat? Ne jouluapuan ohjeistukset ovat nyt tänä vuonna noin, mutta mihinkä se niiden 'mätien omenien' mielipide olisi muuttunut?

Minä laitan kaikki oikeasti siisti mutta kierrätyskelpoinen Pelastusarmeijan joulupataan - jakakoon tai myyköön, aivan sama.

Vierailija
50/147 |
15.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me jäimme miehen kanssa lomautetuksi yllättäen koronan vuoksi.

Olen marittanut kotini jo vuosia sitten.

Olen keväästä asti myynyt mm koruja, kummatkin merkkilaukkuni, Iittalaa jne.

Näillä ja tiukalla rahakuurilla olemme voineet lyhentää lainaa normaalisti, mutta vuoden alusta tiputamme lyhennystä.

Ajateltiin voidaan alivuokrata huone, mutta ei se kenellekään kelpaisi.

Meillä joulubudjetti on 200 euroa.

Se riittää 8 hengen ruokiin ja pariin lahjaan.

Luultavasti vanhemmat automaattisesti antavat ruokarahaa, kun tulevat meille jouluksi.

Ei. En osallistumassa mihinkään keräykseen.

Vierailija
51/147 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En aio auttaa. Ihmiset kyllä pärjää, kun rahat säästyneet tältä vuodelta koronan takia.

Tämä on kyllä itse asiassa aika harhainen käsitys.

Meilläkin on säästynyt pujon rahaa, kun normaali vuonna olisimme matkustelleet, käyneet ravintoloissa ja teatterissa ymsyms. Nyt käymme kerran viikossa (=hyvin suunnitellusti) kaupassa emmekä tietenkään missään riennoissa.

Mutta on paljon lapsiperheitä, missä ainakin toinen vanhemmista lomautettu kotonaan vuoksi, eli tulot pienentyneet, ja sen lisäksi lapset olleet etäkoulusta kotona. Ruoan saanti koulusta kotiin on monella paikkakunnalla epäonnistunut. Eli ihan se perheen ruokkimislasku on kasvanut. (Kyllä itse muistan varsin huvin miten paljon sitä 'säästi' kun elokuun 20pvä koitti ja lapset palasivat kouluun ja saivat siellä sen päivän toisen lämpimän aterian....

Ja harva näistä perheistä kuitenkaan on sen toimeentulotuen lisäosan saajana, minkä hallitus suuressa äänestäjienkosiskelussaan päätti jakaa...

Tällaista perhettä minä itse mielelläni tönö vuonna tukisin. Ihan ruokapuolella.

Vierailija
52/147 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna noiden fb-ryhmien kautta, mutta ajattelin osallistua joulupuu-tms. keraykseen. Oma lapsi syntyy joulun alla ja pidetaan todella vaatimaton joulu miehen kanssa, ajattelin etta saisi itsellekin joulumielta ostamalla lahjat niita tarvitseville lapsille/nuorille.

Vierailija
53/147 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna noiden fb-ryhmien kautta, mutta ajattelin osallistua joulupuu-tms. keraykseen. Oma lapsi syntyy joulun alla ja pidetaan todella vaatimaton joulu miehen kanssa, ajattelin etta saisi itsellekin joulumielta ostamalla lahjat niita tarvitseville lapsille/nuorille.

Niissäkin vaan (osalla paikkakuntia) tuo "lahjan tarvitsija" on aika suhteellinen käsitys ja niitä sitten jaetaan "vähän jokaiselle, kenelle kelpaa", ihan siitä alkaen, että kukin vapaaehtoinen saa ottaa 5 pakettia omaan tarpeeseen...

Ei varmasti joka paikkakunnalla, mutta muutamassa tiedän tämän olleen 'ongelma'.

Vierailija
54/147 |
17.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei annan niiile joita haluan muistaa

Vierailija
55/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen auttanut jo monena jouluna eri kanavia käyttäen. 99% kokemuksistani ovat hyviä ja muutama on jäänyt erityisen lämpimänä muistona mieleeni. Aikoinaan aloitin auttamisen Baltian kodittomista, vanhuksista ja lapsista. Esyjä autan ympäri vuoden. (Vuosituloni nettona ovat noin 12 000 euroa, mutta en tarvitse itse kovin paljon elämiseen, joten voin helposti käyttää lahjoituksiin 2 - 3 000 euroa vuodessa.)

Vierailija
56/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niissäkin vaan (osalla paikkakuntia) tuo "lahjan tarvitsija" on aika suhteellinen käsitys ja niitä sitten jaetaan "vähän jokaiselle, kenelle kelpaa", ihan siitä alkaen, että kukin vapaaehtoinen saa ottaa 5 pakettia omaan tarpeeseen...

Ei varmasti joka paikkakunnalla, mutta muutamassa tiedän tämän olleen 'ongelma'.

Itsekin lahjoitin joulupuu-keräykseen monta vuotta. Sitten kävi niin p*skasti että jouduttiin tekemisiin lastensuojelun kanssa ja sieltä tarjottiin meillekin lahjoja, kun niitä kuulemma riittää. Ja taloudellista tarvetta ei ollut, oli hyvin viranomaisten tiedossa.

Vierailija
57/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Eli aiot. Kiitos sinulle heidän puolestaan siitä!

Kaikki jouluapu lasketaan ja parasta ja tehokkainta se on jos sen pystyy täsmäkohdentamaan jollekin kenellä tietää juuri tänä talvena olevan oikeasti vaikeaa. Noihin nettijorinoihin en enää usko, ja jonkun vapaaehtoisen kertomuksen mukaan tuo Joulupuukin on ainakin osalla paikkakuntia varsin kyseenalainen.

Itse autan paria etäisesti tuntemaani perhettä, joilla molemmilla äidillä tänä vuonna todettu syöpä eikä voimavaroja paljoa ole.

Oletkin aloituksen tarkoittavan sellaista jouluapua, jota annetaan tuntemattomille. Aiempina jouluina olen auttanut, mutta nyt tuli avuntarve niin lähelle, että apuni menee ystäväni perheelle. 

Tämä on hyvä juttu. Arvelisin, että ystävänkin on helppoa ottaa apu vastaan, koska hänelle voi sanoa, että "lahjottaisin nämä rahat joka tapauksessa pois, mutta tuntuu mukavammalta antaa tutulle ihmiselle".

Vierailija
58/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio auttaa. Ihmiset kyllä pärjää, kun rahat säästyneet tältä vuodelta koronan takia.

Meilläkin on säästynyt pujon rahaa, kun normaali vuonna olisimme matkustelleet, käyneet ravintoloissa ja teatterissa ymsyms. Nyt käymme kerran viikossa (=hyvin suunnitellusti) kaupassa emmekä tietenkään missään riennoissa.

Mutta on paljon lapsiperheitä, missä ainakin toinen vanhemmista lomautettu kotonaan vuoksi, eli tulot pienentyneet, ja sen lisäksi lapset olleet etäkoulusta kotona. Ruoan saanti koulusta kotiin on monella paikkakunnalla epäonnistunut. Eli ihan se perheen ruokkimislasku on kasvanut. (Kyllä itse muistan varsin huvin miten paljon sitä 'säästi' kun elokuun 20pvä koitti ja lapset palasivat kouluun ja saivat siellä sen päivän toisen lämpimän aterian....

Ja harva näistä perheistä kuitenkaan on sen toimeentulotuen lisäosan saajana, minkä hallitus suuressa äänestäjienkosiskelussaan päätti jakaa...

Tällaista perhettä minä itse mielelläni tönö vuonna tukisin. Ihan ruokapuolella.

Se on niin, että niillä, joiden tulot ovat säilyneet ennallaan, rahaa jää nykyään enemmän säästöön kuin ennen koronaa. Ne taas, jotka ovat menettäneet työnsä, ovat taloudellisissa ongelmissa. Ensimmäiset voisivat siis antaa jouluapua jälkimmäisille.

Vierailija
59/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin köyhä. Kuka osaisi neuvoa järjestön tai yhteisön, joka toteuttaisi kaltaisteni lapsettomien ja vähävaraisten yksineläjien toiveita?

Vierailija
60/147 |
19.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on niin, että niillä, joiden tulot ovat säilyneet ennallaan, rahaa jää nykyään enemmän säästöön kuin ennen koronaa. Ne taas, jotka ovat menettäneet työnsä, ovat taloudellisissa ongelmissa. Ensimmäiset voisivat siis antaa jouluapua jälkimmäisille.

Niin?

Tosin saattaa olla, että moni tuntee tarvetta säästää kaikki ekstra koska ensi vuosikin vaikuttaa hyvin epävakaasta ja työpaikat epävarmoilta.

Onneksi joulu tulee vähemmälläkin touhottamisella ja pienemmilläkin lahjavuorilla.

Ja se on oikeasti vain terveellistä opettaa myös lapsille, että jos rahasta tekee nyt (syystä korona) tiukkaa niin sitten kulutetaan vähemmän ja tehdään yhdessä enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi