Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jouluapua 2020 aiotko auttaa?

Jouluapua on taas...
13.10.2020 |

Kohta alkaa taas tämä vuotuinen kerjuukartan hämmästely.. En usko että kamalan monella on varaa auttaa, kun olemme pandemian kourissa. Miten on aiotko auttaa? Vai oletko hakija?

Kommentit (147)

Vierailija
21/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio auttaa, ei ole varaa. Ei johdu koronasta tosin. En aio itse hakea apua, tuntuis jotenkin hölmöltä kun kuitenkin jotenkin pärjään. Vaikka uskon, että siellä on paljon sellaisia avunhakijoita joilla on enempi rahaa käytettävissään kuin mulla. Mut silti.

Vierailija
22/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupataan laitan tänäkin jouluna pari kymppiä - noihin tavaran kerjuu juttuihin en osallistu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Eli aiot. Kiitos sinulle heidän puolestaan siitä!

Kaikki jouluapu lasketaan ja parasta ja tehokkainta se on jos sen pystyy täsmäkohdentamaan jollekin kenellä tietää juuri tänä talvena olevan oikeasti vaikeaa. Noihin nettijorinoihin en enää usko, ja jonkun vapaaehtoisen kertomuksen mukaan tuo Joulupuukin on ainakin osalla paikkakuntia varsin kyseenalainen.

Itse autan paria etäisesti tuntemaani perhettä, joilla molemmilla äidillä tänä vuonna todettu syöpä eikä voimavaroja paljoa ole.

Oletkin aloituksen tarkoittavan sellaista jouluapua, jota annetaan tuntemattomille. Aiempina jouluina olen auttanut, mutta nyt tuli avuntarve niin lähelle, että apuni menee ystäväni perheelle. 

Vierailija
24/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En aio. Ystäväni jäi työttömäksi, joten mun jouluapuni menee tänä vuonna hänen perheensä jouluruokiin ja lastensa joululahjoihin. 

Eli aiot. Kiitos sinulle heidän puolestaan siitä!

Kaikki jouluapu lasketaan ja parasta ja tehokkainta se on jos sen pystyy täsmäkohdentamaan jollekin kenellä tietää juuri tänä talvena olevan oikeasti vaikeaa. Noihin nettijorinoihin en enää usko, ja jonkun vapaaehtoisen kertomuksen mukaan tuo Joulupuukin on ainakin osalla paikkakuntia varsin kyseenalainen.

Itse autan paria etäisesti tuntemaani perhettä, joilla molemmilla äidillä tänä vuonna todettu syöpä eikä voimavaroja paljoa ole.

Oletkin aloituksen tarkoittavan sellaista jouluapua, jota annetaan tuntemattomille. Aiempina jouluina olen auttanut, mutta nyt tuli avuntarve niin lähelle, että apuni menee ystäväni perheelle. 

Niin tuo aloitus varmaan tarkoittikin mutta mun mielestä on hassua, että olisi 'enemmän hyvää' auttaa jotain tuntematonta joka osaa kirjoittaa pitkän valitusvirren jolla ei välttämättä ole mitään todellisuudenperää kuin että auttaisi jotakuta siinä lähellä, jonka oikeasti tietää sitä apua myös tarvitsevan.

Silloin apu kuitenkin menee varmasti 'oikeaan osoitteeseen'.

Vierailija
25/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio auttaa. Osallistun tämän sijaan siihen vanhukselle joulukukka-keräykseen.

Vierailija
26/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka te tiedätte noita syöpäperheitä yms.? Tai siis että ovat avun tarpeessa. Ja kuinka esitätte asian heille niin ettei se kuulosta loukkaavalta?

Itse en tiedä yhtään perhettä jolle voisin mennä jouluapua tarjoamaan.

Varmaan heitä on, mutta eivät tuo tarvetta julki.

Vierailija
27/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka te tiedätte noita syöpäperheitä yms.? Tai siis että ovat avun tarpeessa. Ja kuinka esitätte asian heille niin ettei se kuulosta loukkaavalta?

Itse en tiedä yhtään perhettä jolle voisin mennä jouluapua tarjoamaan.

Varmaan heitä on, mutta eivät tuo tarvetta julki.

No mulla itse ollut rsyöpä niin olen sitä kautta lähestyttävissä keskusteluavuksi.

Mutta oikeassa olet, eihän yksin se että on yh tai opiskelijaperheiden tai eläkeläinen tarkoita sitä, että olisi millään mittapuulla avun tarpeessa, ja kuitenkin tässäkin taitaa päteä se totuus mikä onnettomuuspaikalla, että ne jotka huutavat kovimmin kestävät kyllä odottaa, ensin tulisi auttaa niitä hiljaa olevia.

Vierailija
28/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti pelastusarmeijan pataan jokunen ropo.

Vierailija
29/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin auttaa vaikka pikkulapsen YH-äitiä, joka opiskelee tai on pienipalkkaisissa töissä ja yrittää päästä elämässä eteenpän, mutta en noita pariskuntia, jotka ovat olleet tt-tuella  vuosikausia ja samalla on puskettu lapsia maailmaan puoli tusinaa. 

Vierailija
30/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan tuota kautta aio auttaa ketään kun siellä pitää antaa omat yhteystiedot suoraan autettavalle perheelle. Liian iso riski että sieltä aletaan suoraan viesteillä kerjätä jatkossa apua. Apua pitäisi pystyä antamaan täysi anonyymisti. Ja myönnän, että on aiempina vuosina ärsyttänyt lukea perheistä joissa oltu työttömänä 10 vuotta ja sinä aikana on silti ollut pakko hankkia jopa 5 lasta. En sano että pitää jäädä lapsettomaksi mutta jos ei yksinkertaisesti ole varaa niin 1 tai 2 lasta riittää kun selvästikään se lapsi ei tuo leipää tullessaan kun pitää avustuksia kerjätä netistä.

Vierailija
31/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autan itseäni, ostan itselleni lahjan, herkkuja ja kukkia. Olen nähnyt läheltä liian monta ahnetta, uusavutonta "köyhää". Tietäisittepä vaan...

Kyllä me jo tiedetään...

Vierailija
32/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse köyhä, mutta olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että yli 90% näistä hakijoista on vain elämänhallintaongelmaisia tai röyhkeitä ja ahneita. Mukaan mahtuu silti varmasti myös niitä, jotka oikeasti ovat sen avun tarpeessa, mutta jäävät ikävä kyllä "jalkoihin" näissä jutuissa. 

Meilläkin on perheessä kaikki kääntynyt ylösalaisin muutama vuosi sitten, kun kävi paha tapaturma perheen isälle ja se vei työkyvyn. Itse sairastuin vakavasti viimeisen synnytyksen jälkeen enkä ole vielä pystynyt palaamaan työelämään. Lapset kuitenkin oli jo hankittu, samoin lemmikeitä, mutta tulot romahtivat, tiputtiin toimeentulotuelle jne. Silti on aina saatu joulu järjestettyä, ruokaa on aina pöydässä, lemmikeillä on ruokaa ja lapset saavat lahjoja jouluisin. Koskaan ei ole vinguttu mitään tällaisissa keräyksissä, vaan suunnittelemalla on pärjätty. Tämänkin vuoden jouluhankinnat on tehty jo aikoja sitten ruokia lukuunottamatta, mutta se ei muuta mitään. Se on aika samanhintaista kuin ruoka muutenkin, kun itse tehdään kaikki, vaihdetaan vain se normiruoka jouluruokiin.

Vierailija
33/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autan Pelastusarmeijan kautta ja osallistun Joulupuukeräykseen, eli ostan parin lapsen toivomat joululahjat.

Vierailija
34/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse köyhä, mutta olen ollut jo vuosia sitä mieltä, että yli 90% näistä hakijoista on vain elämänhallintaongelmaisia tai röyhkeitä ja ahneita. Mukaan mahtuu silti varmasti myös niitä, jotka oikeasti ovat sen avun tarpeessa, mutta jäävät ikävä kyllä "jalkoihin" näissä jutuissa. 

Meilläkin on perheessä kaikki kääntynyt ylösalaisin muutama vuosi sitten, kun kävi paha tapaturma perheen isälle ja se vei työkyvyn. Itse sairastuin vakavasti viimeisen synnytyksen jälkeen enkä ole vielä pystynyt palaamaan työelämään. Lapset kuitenkin oli jo hankittu, samoin lemmikeitä, mutta tulot romahtivat, tiputtiin toimeentulotuelle jne. Silti on aina saatu joulu järjestettyä, ruokaa on aina pöydässä, lemmikeillä on ruokaa ja lapset saavat lahjoja jouluisin. Koskaan ei ole vinguttu mitään tällaisissa keräyksissä, vaan suunnittelemalla on pärjätty. Tämänkin vuoden jouluhankinnat on tehty jo aikoja sitten ruokia lukuunottamatta, mutta se ei muuta mitään. Se on aika samanhintaista kuin ruoka muutenkin, kun itse tehdään kaikki, vaihdetaan vain se normiruoka jouluruokiin.

Lisäyksenä vielä, ettei tarvitse puuttua tuohon viimeiseen synnytykseen.

Olin jo puolivälissä raskaana, kun onnettomuus kävi perheen isälle. Ja sitten synnytys vei minun terveyteni. Mutta vaikka ei olisi vienyt, ei olisi tullut mieleenikään hankkia lisää lapsia, kun molemmilta meiltä menivät työt alta.

Ihmettelen näitäkin, kun on oltu vuosia työttömänä tai peräti työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta silti on pitänyt hankkia lisää ja lisää lapsia. Me olisimme halunneet lisää lapsia, mutta nyt ei sitä voida toteutttaa.

Vierailija
35/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole hakija enkä lahjoittaja, mutta lueskelin niitä ohjeita jouluapua-sivustolta.

Ovatko ohjeet tiukentuneet ja järkevöityneet? Vai samanlaiset kuin ennenkin?

Vierailija
36/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon parempi ja pitempiaikainen hyötylahja köyhille olisi kurssit tai opaskirjat, esim. Terveellistä kotiruokaa edullisesti, Miten saan rahat riittämään, Työnhakukurssi, Ei ne suuret tulot vaan pienet menot, Köyhäkin voi olla onnellinen jne.

Vierailija
37/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten näillä ihmisillä ei ole edes paria kymppiä kuussa laittaa sivuun pitkin vuotta lasten lahjoihin?

Nämä petshopit ja ryhmä hau-jutut niin paljoa maksa, etteikö voisi ostaa vaikka 1-2 pientä lahjaa pitkin vuotta kerran kuussa. Esimerkiksi suklaapatukoita, niitä hygieniajuttuja teineille (tokmanneilta löytyy euron tuote-laareja joista itse teen usein löytöjä), lukemista.

Jouluruoat ovat itse tehtyinä todella edullisia. Joulutortut, luumurahka, laatikot, piparit. Ei noihin pariakymppiä enempää saa uppoamaan.

Joulukoristeita voi tehdä itse luonnon antimista.

Näistä joulupuu-ilmoituksista paistaa läpi uusavuttomuus elämänhallinnan vakavat ongelmat.

Ovat selvästi tottuneet saamaan kaiken helpolla.

Vierailija
38/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tästä huomaa että millainen on palstaväen joulumieli. Sitä ei käytännössä ole.

Jos joulumielen puutetta on se, ettei "auta" perhettä, missä on tehty vielä 5 lasta lisää sen jälkeen kun toinen on jäänyt työttömäksi ja toinen työkyvyttömyyseläkkeelle, niin minula tosiaan ei ole joulumieltä.

Ja lapsista ainakin 7 on erityislasta ja lahjatoiveet on pelkkää kallista merkkikamaa, iPhone, uusin pleikka jne

Vierailija
39/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun Lapsi keräykseen teen kolme pakkausta. Joulupuukeräykseen osallistun myös.

Vierailija
40/147 |
13.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En aio auttaa. Ihmiset kyllä pärjää, kun rahat säästyneet tältä vuodelta koronan takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kolme