Kuka muistaa kylman talven 1987?
Mennessani duuniin kavelin Stockan lapi lampimikseni. Matka oli siis asememalta Ludviginkadulle (Erottojan ylapuolella). Ja jossain vaiheessa posket palentui kuitenkin. -37c ja junat kulki mutta ehka vahan myohassa. Olin 21v.
Kommentit (705)
Olin silloin seiskalla, matkaa kouluun oli vähän vajaa 5km, äitini heltyi lopulta ja osti mulle bussilippuja, ettei tarvinnut kävellä joka kerta... Oli kylmää!
Ou jeah! muistan, että silloin "kaikilla" oli sellainen kasaripastellivärinen monitupsupipo (mikä hitto sen merkki nyt oli??), muita pipoja ei "voinut" käyttää. Moonbootsit piti olla ja kivipestyt Levikset sekä Fjällrävenin reppu. Jos ei omistanut tuota oikeanmerkkistä pipoa, piti olla paljain päin. Moni oli jokatapauksessa, koska fleda olisi mennyt muuten lyttyyn ja permis sähköiseksi. Sosiaalinen itsemurhaan se olisi ollut, herranjumala.
Ylikireiden Levisten seuraksi piti laittaa pastellivärinen untuvatakki, näytimmekin sitten kaikki valokuvissa tikkareilta tai vaahtokarkeilta tikun päässä.
Ah, teinivuodet.
Muistan, olin neljännellä luokalla koulussa, asuin pikkukylässä. Tuolloin ei koulukuljetuksia tunnettu, mutta sinä talvena pääsivät taksilla kouluun ne oppilaat, joilla matkaa oli yli 3 km...mutta vain niinä aamuina, kun pakkasta oli 40 astetta tai enemmän. Itselläni oli matkaa vain yksi kilometri j
a isäni vei parina aamuna autolla, tuota ei tapahtunut ikinä muulloin
Eka opiskeluvuosi Oulussa. Junat olivat välillä kolmekin tuntia myöhässä, kun jarrut jäätyivät. Vain osassa vaunuista toimi lämmitys. Voimalaitoksen lähellä Tuira puolella, missä Oulujoki on aina sula ja höyrysi tuolloin, mielettömän paksu ja kaunis kuurakerros puissa. Sisämaan tytölle myös meriviima oli uusi tuttavuus. Muistan myös, että joulukuussa -86 lukiessani viimeiseen tenttiin ennen joulua satoi vettä ja oli mustaa ja pimeää, joululomalta tullessa sitten tammikuussa järjettömän kylmä.
Minä myös! :) Ja äitini on kertonut kulkeneensa vaunujen kanssa toppatakissa tuona vuonna vielä kesäkuussa...
Kolmen viikon ajan oli hyytävät 35 pakkasastetta. Kummastelin ns. hellepäivää eräänä aamuna. Pakkasta oli enää 18 astetta. :))
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:47"]
Ou jeah! muistan, että silloin "kaikilla" oli sellainen kasaripastellivärinen monitupsupipo (mikä hitto sen merkki nyt oli??), muita pipoja ei "voinut" käyttää. [/quote]
Husky pipo? Mulla oli sellainen, missä oli kolmessa kulmassa vaaleansiniset tupsut. Ne oli tosi lämpimiä villapipoja :)
Muistan hyvin, täytin sitten toukokuussa 18v. Muistan kun värjöteltiin tuttujen naisten kanssa bussia oottamassa aamuisin, kävin kauppista. Ja joka aamu aina uusi pakkasennätys.
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 13:37"]
Olen saanut alkuni sinä kylmänä talvena... t: lokakuu -87
[/quote]
Sun isä ja äiti tais lämmitellä toisiaan :)
Odotas, mietin.. Synnyin tammikuussa -87.. Oliko silloin vielä kova pakkanen vai ajottuiko se pelkkään joulukuuhun?
Muistan, työmatkaa kuljin autolla ja se oli aina jäässä. Aamulla katsoi mittaria ja toivoi, että olisi ollut -20, mutta ei. Oli -35, sitä kesti monta viikkoa. Sen jälkeen joku -15 tuntui ihan lämpimältä.
Miten te kaikki olette noin vanhoja, että olette olleet töissä ja naimisissa ja siis aikuisia? Olen 33v, synnyin 1981 ja olin siis 5-6v tuolloin. Mitä te siis 50-60-vuotiaat teette Vauva-palstalla??
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:57"]
Miten te kaikki olette noin vanhoja, että olette olleet töissä ja naimisissa ja siis aikuisia? Olen 33v, synnyin 1981 ja olin siis 5-6v tuolloin. Mitä te siis 50-60-vuotiaat teette Vauva-palstalla??
[/quote]
Törkeetä haukkumista! Mähän olen vasta 47! Me sä nuoriso siitä instaan tai klikkiin tai johonkin teinidiseen vittuilemaan! Niin!
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 15:07"]
[quote author="Vierailija" time="24.01.2014 klo 14:57"]
[/quote]
Törkeetä haukkumista! Mähän olen vasta 47! Me sä nuoriso siitä instaan tai klikkiin tai johonkin teinidiseen vittuilemaan! Niin!
[/quote]
Ja minä 48 eikä minulla ole koskaan ollut vauvaa, ja silti minä olen täällä. :D
Buhuu, 33vee, mites nyt suu pannaan? :D :D
Muistan. Olin lukiossa tuolloin. Kun pakkanen vihdoin hellitti ja asteita oli "enää" -15, niin oltiin ulkona välitunnilla toppatakit auki kun oli niin lämmin! (Tuskin nykyään edes mennään välitunnille jos on kova pakkanen..?)
Muistan erinomaisesti, asuin silloin Lapissa ihan sen pakkasennätyksen porteilla. Toimittajia tuli ihmettelemään -50 asteen pakkasta varsin kevyesti vaatettuina nappaskengät jalassa. Omassa mitarissa alin näkemäni lukema oli -46 astetta. Auto seisoi suosiolla muutaman viikon. Onneksi työmatkaa oli vain kilometrin verran. Kerrospukeutuminen oli päivän sana. Toppasaappaista katkesivat pohjat päkiän kohdalta, kun ne kovettuivat (jäätyivät) pakkasessa. Koulukyydit pelasivat ja sanomalehdetkin tulivat ajallaan. Pakkanen oli uskomattoman kuivaa ja onneksi myös täysin tyyntä. Tuuli olisi tehnyt siitä hengenvaarallista.
Muistan, olin silloin kuudennella luokalla. Hiukset ja ripset/kulmakarvat olivat aivan jäässä 6km koulumatkan kävelyn jälkeen. Muuta eroa ei ollut normipäiviin, kuin se, etten saanut mennä polkupyörällä kouluun.
Jep. Mun mies oli armeijassa silloin, seurustelimme. Mietin, miten ihmeessä ne kestää tuossa pakkasessa ulkona jotaan leirejä tai harjoituksia.
Mä kävelin kouluun pitkä takki päällä ja kaiken huipuksi ilman pipoa! En voi tajuta, en voi. Pitelin varmaan koko matkan käsillä korvia. Toivottavasti mulla oli edes huppu, en muista enää.
[quote author="Vierailija" time="07.01.2014 klo 00:44"]
Taidanpa muistaa. Olin tuolloin lukiolainen ja minulla oli 20 minuutin kävelymatka koululle. Tuohon aikaan ei nuoriso pipoja käyttänyt kuten nyt, mutta minä kyllä käytin. Inhosin tosin jo 20-asteen pakkasiakin, joten sikäli ihan sama vaikka mittari näytti vielä kylmempää.
[/quote]
Sama, matkalla ollut pankin lämpömittari juuttui aina 34 asteeseen kun ei kylmempää kyennyt näyttämään. Siinähän se oli 3 viikkoa. Tuon jälkeen tullut -20 sai hyppimään t -paitasillaan ulkona
Muistan. Tykkäsin aivan mielettömästi luistelemisesta tuohon aikaan ja lähdin väkisin äidin toppuutteluista huolimatta kaverin kanssa luistelemaan, kun pakkasta oli -35. Käveltiin noin 4 kilometrin matka luistinkentälle, luisteltiin ehkä 2 tuntia ja käveltiin takaisin. Palellutin naaman niin, että siinä oli valkoisia laikkuja, varpaat oli täysin tunnottomat. Muistan miten sattui kun varpaisiin alkoi lämpö palaamaan.
Mutta kivaa oli!:)